Mortil2drenge

På konference

9 indlæg i dette emne

Min store dreng er i dag indstillet til konference fordi vi famler i blinde med ham. I det store trives han. Han er vellidt og har mange venner, er meget hjælpsom og er ikke bange for at prøve nyt. Er altid deltagende i børnehavens aktiviteter. Men han har mange lyde og han kan ikke forstå når de f.eks. Leger vildt at hvis han ligger op til at man skubber lidt til hinanden så skubber de igen. Så bliver han sur og ked. Pædagogerne har gjort alt for at hjælpe ham men det hjælper ikke.

Men er der nogen der har kendskab til disse konferencer? Og hvad effekt det har haft?

Jeg ved vi som forældre er deltagende, hans pædagog, en fra ledelsen, sundhedsplejersken, en psykolog og en tale/høre vejleder som minimum er til stede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uden at være sikker, så lyder det meget, som det vi kaldte "Familien i centrum" eller familieteam-møde på mit gamle job.

Der var deltagerne: forældre, evt andre vigtige for hjemmet, leder af institution, lærere/pædagoger, sp, psykolog (mig :P), socialrådgiver, tale/høre-konsulent hvis relevant, og fys/ergo hvis rekevabt.

Så kørte det i 3 runder:

1. Ressourcerunden: Hvad er godt i/omkring/ved barnet. Hvad er han/hun god til, dejlige personlighedstræk, gode relationer, osv

2. Bekymringsrunden: Hvad bekymrer os, hvad er der galt, hvad er svært?

3. Ide/ønske-runde: Hvad kan vi gøre? Hvilke tiltag, store som små, kan vi hver især bidrage med. Kan nogle af ressourcerne bruges som "værktøj" til bekymringerne? Hvad ønsker vi for barn/familie, og hvordan når vi dertil?

De to første runder starter man med forældrene (hvis de vil) og kører rimelig slavisk bordet rundt så alle får sagt noget. Ved den sidste runde må man bare byde ind.

Jeg synes, det plejer at være rigtig godt og er fan af at alle relevante voksne samles i én stor hjernesuppe og samarbejder. Og det er stille og roligt. Men vi oplevede tit at forældrene var lidt ængstelige over det, og nogle gange gik det da også i hårdknude, fordi nogen var vrede. Men jeg synes, det var meget sjældent at ingen kom hjem med noget konstruktivt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som det jeg kender som fælles forum! Det er en slags sparring, hvor de forskellige kommer med indput - det er 99.9% af gangene virkelig positivt og konstruktivt.

Det er for os fagpersoner virkelig spændende da man får faglig sparring fra andre faggrupper med en anden vinkel. Og nogle gange stirrer man sig blind og så kommer de lige ind fra siden og kommer med indput. Og I vil sikkert gå derfra med en følelse af at de virkelig kærer sig for jeres søn (fordi det gør de ;) ).

Er der noget der kræver ekstra fx talepædagog, så er det ud fra det møde man tager afsæt!

Det kan også være udfordringer der kræver tests af psykologen. Men det er ikke sikkert der er andet i det end i får sparret, nye indput og en bedre forståelse for hans udfordringer.

Under mødet aftaler i handleplan.

Men det er virkelig positivt og brugbart for både jer og pædagogerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores pædagog skal lave en handleplan for at indstille ham til konference. Men hun udfylder ikke et af punkterne for det er der de andre skal på banen med værktøjer der kan hjælpe ham.

Jeg er glad for det I begge skriver så stor tak for det. Det føles egentlig bare som et stort nederlag at jeg ikke kan klare mine dreng selv. Men jeg ved jo også godt at det er for at hjælpe ham og os.

Første skridt fra vores hånd er at få tjekket ørene og finde ud af, om han hører hans høje lyde på samme måde som os og evt. få tjekket hans syn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det kan trøste dig, så har jeg flere gange set kærlige, gode og kompetente forældre til den slags møder. :kram2 Nogle gange er der bare udfordringer alligevel. Jeg kan ikke sige mig fri for, at jeg nok selv ville føle det som et nederlag, men som fagperson mener jeg helt oprigtigt at det bestemt ikke er det. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det kan trøste dig, så har jeg flere gange set kærlige, gode og kompetente forældre til den slags møder. :kram2 Nogle gange er der bare udfordringer alligevel. Jeg kan ikke sige mig fri for, at jeg nok selv ville føle det som et nederlag, men som fagperson mener jeg helt oprigtigt at det bestemt ikke er det. :kram2

Tak :)

Han er jo heldigvis i trivsel. Vi snakker også om hvordan vi takler ham og snakker om det og vi er gode til at snakke om dagens oplevelser og snakke om konflikter for begge synspunkter. Nå vi må jo vente at se hvad de kloge mennesker har at sige. Vi skal desværre nok vente til januar før der sker noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

I går kom opkaldet. Min dreng skal på konference på onsdag. Kort varsel men det er ok. Så er vi i gang og kan forhåbentlig hjælpe ham. Øjne og ører er tjekket og uden fejl og mangler. Til gengæld synes jeg sproget går baglæns pt :(

 

Nå men på onsdag bliver jeg forhåbentlig klogere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER