Blupimaven

Så fik jeg min dom... !!

9 indlæg i dette emne

:boo

Ja så fik jeg dommen som jeg jo egentlig havde frygtet.. Jeg har PCOS.

AMH er høj, jeg har ingen cyklus og jeg er æble-formet... hmm.

 

Så nu skal den stå på livstilsændring ! Der er bestilt tid hos diætist.. og jeg er ved at regne på økonomien for at finde penge til at starte i Fitnessworld.. Men hold nu op det er hårdt. :8:

Det første man læser er jo NUL sukker overhovedet... Dernæst ingen kartofler eller hvede ! WHAT.. de to ting er mine ynglings..

Kan næsten ikke overskue det. :kuller

 

Det er altid mig der handler og laver mad herhjemme.. og jeg er egentlig lidt træt af det .. til tider. Jeg er ret gammeldags anlagt og kan faktisk godt lide at handle og lave mad... men en gang imellem måtte manden godt hjælpe lidt eller i det mindste bare hjælpe lidt med at finde på menuen. Og nu bliver det jo KUN mig der skal stå for det.. da der skal andre boller på suppen. Og så er min mand enormt begejstret for KØD og alle de gamle almindelige danske retter. Hvilket vist ikke helt passer med den kost jeg skal til at spise. Har lånt bøgerne "Spis dig gravid" og "Spis dig i balance" af en veninde.. Kan næsten ikke overskue at åbne dem. De ligger bare på bordet.. :help

 

Jeg har ikke rigtig været ked af det endnu... Men mut.. jeg frygter lidt det rammer mig hårdt en af dagene.

 

Nå men lægen sagde at vi skulle starte med en hormonkur for at give mig en menstruation. og så hormonpiller igen for at modne æg.. og så noget til ægløsning og så sexe. MEN nu har min mand haft lyskebrok.. og det kan så åbenbart nedsætte sædkvaliteten.. så han skal lige testes her sidst på ugen.. og hvis kvaliteten så er nedsat så skal vi direkte til insemination eller reagensglas. Så nu venter vi spændt !!

 

Jeg kan ikke overskue det...... jeg gider ikke det her.. ville bare gerne have en baby! Hvad fanden skal det her nu til for ?? :gal

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åhh det er jeg ked af at høre, jeg ved, hvad du går igennem, har selv været i samme situation!

Jeg siger ikke, at det ikke er godt at gå på kur, men for ikke at gå helt kold, bør du nok starte en gradvis livsstilsændring istedet for at ændre ALT fra dag 1.

Jeg må indrømme, at da jeg kom på hormoner, slækkede jeg en del på kosten, da de jo klarede at få en cyklus og modne æg, men det kommer jo også an på, hvor hårdt ramt du er og om du også samtidig har brug for at tabe dig, som jeg fx ikke havde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Vi er heldigvis rigtig mange herinde med pcos der har fået skønne børn alligevel :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er mega nederen, at det ikke kommer lige let til alle :(

 

For mit vedkommende var det nu mere en lettelse med en diagnose. Så vidste jeg, at det ikke var min 'skyld', at min krop gjorde som den gjorde og der var rent faktisk noget jeg selv kunne gøre ved det. Det hjalp at kunne føle, at jeg gjorde en forskel!

 

Det er kommer til at kræve en kostomlægning, men jeg lover dig, at det virker! Jeg har PCO og er nu gravid for anden gang på rigtig kost, hormoner (Pergotime) og hjemmerul/insemination. 

 

Selvfølgelig er det aldrig fedt at få af vide man ikke er 100% top-rask, men måske du kunne vende den om og så rent faktisk gøre noget? Og så må din mand komme ind i kampen og bakke dig op ift. kost - det er jo altså også hans projekt!

 

Kæmpe kram :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

For mig var diagnosen pcos også en lettelse. Jeg fik en forklaring på, hvorfor jeg ser ud som jeg gør.

Jeg synes også det med kosten er rigtig svært også specielt fordi jeg er gift med en mand der mener grøntsager er til kaniner.

Vi har fået den store på metformin, pergotime og hjemmerul. Den lille testede jeg positiv med 14 dage efter henvisningen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh det er jeg ked af at høre, jeg ved, hvad du går igennem, har selv været i samme situation!

Jeg siger ikke, at det ikke er godt at gå på kur, men for ikke at gå helt kold, bør du nok starte en gradvis livsstilsændring istedet for at ændre ALT fra dag 1.

Jeg må indrømme, at da jeg kom på hormoner, slækkede jeg en del på kosten, da de jo klarede at få en cyklus og modne æg, men det kommer jo også an på, hvor hårdt ramt du er og om du også samtidig har brug for at tabe dig, som jeg fx ikke havde...

Jeg kan IKKE ændre alt på en gang.. så falder jeg i på dag 3. Så jo det bliver en stille og rolig overgang.

Jeg var faktisk hos samme diætist sidste år og tabte 6 kg.. Men da jeg stoppede med p pillerne så tog jeg det hele på uden andre ændringer !! Så nu har jeg lige været hos diætisten igen og vi starter  op med samme princip som sidste år.. men med mindre sukker. Og så skal jeg cykle når det er muligt.

Og ja jeg burde smide mindst 10 kg.. :) Så på med vanten..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Vi er heldigvis rigtig mange herinde med pcos der har fået skønne børn alligevel :kram2

Jamen jeg forventer skam også at vi får børn. Jeg ved jo bare godt at det hele ville være lidt lettere hvis jeg kunne smide de kg og leve sundere.. Så nu er det på med vanten.. :) Og tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er mega nederen, at det ikke kommer lige let til alle :(

 

For mit vedkommende var det nu mere en lettelse med en diagnose. Så vidste jeg, at det ikke var min 'skyld', at min krop gjorde som den gjorde og der var rent faktisk noget jeg selv kunne gøre ved det. Det hjalp at kunne føle, at jeg gjorde en forskel!

 

Det er kommer til at kræve en kostomlægning, men jeg lover dig, at det virker! Jeg har PCO og er nu gravid for anden gang på rigtig kost, hormoner (Pergotime) og hjemmerul/insemination. 

 

Selvfølgelig er det aldrig fedt at få af vide man ikke er 100% top-rask, men måske du kunne vende den om og så rent faktisk gøre noget? Og så må din mand komme ind i kampen og bakke dig op ift. kost - det er jo altså også hans projekt!

 

Kæmpe kram :kiss

Ja jeg ved ikke rigtig... Jeg fik så min reaktion igår kort efter jeg fik skrevet min besked herinde. Min mand kom hjem fra arbejde og gav mig et stort knus som han plejer. Men det ramte mig enormt hårdt og jeg stod bare og græd i hans arme i flere minutter. Jeg fik efterfølgende fortalt ham om alle mine bekymringer og tanker omkring at mit liv skal ændres og at jeg føler jeg er alene om det. Idet han jo ikke handler og laver mad. Så vi fik talt om at vi begge skal være mere med i det. Og at jeg får brug for al hans hjælp og støtte i det her... og det vil han cfølig gerne.

Jeg føler ikke bare jeg kan give PCOS'en skylden for det her.. Jeg er 156 og vejer 85,5 kg. Det er et BMI på knap 35. Og jo jeg kan da godt se at PCOS'en har en finger med i spillet.. men det er stadig mig der ikke altid har spist pænt. ikke fordi jeg æder slik og kage.. men jeg elsker brød og kartofler.. og mine portioner er for store og jeg spiser enormt hurtigt. Det jeg nok prøver at sige er at jeg selv syntes det er min egen skyld. Jeg føler ikke bare jeg kan give PCOS'en skylden. !!

Og så har jeg altid måtte kæmpe for ting igennem mit liv.. der er aldrig noget der er kommet let til mig.. så igen hvorfor fanden sku det så pludselig være nemt at få en baby !! hehe

 

Nå men jeg er stadig ked af det og har lidt let til tåre idag.. og så er manden på kursus i jylland og kommer først hjem i morgen aften. !! Så nu skal jeg mødes med nogle veninder og spise. Så må jeg snakke lidt med dem om det hele :)

Men det er helt igennem fantastisk at kunne komme herinde og snakke med jer andre om frustrationer og glæder ved dette projekt :) Nu skal manden testes på torsdag.. det bliver spændende..

 

Tak alle sammen.. :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PCO er en lorte sygdom, men det er også en sygdom hvor du selv kan gøre en hel masse og det er jeg ihvertfald glad for, for det betyder at jeg kunne tage styringen med mit eget liv og helbred når jeg havde de rigtige værktøjer....

Jo pasta, brød og kartofler er da irriterende at give op, men for mig var det en lille bitte ubetydelig pris i forhold til alle de forbedringer et livsstilskifte gav mig....

Måske er det anderledes fordi det ikke var i forbindelse med projekt baby jeg fik min diagnose, men husk at de ændringer du laver nu kan sikre dig selv mod at få diabetes, hjerte karsygdomme og alle de andre livsstilssygdomme....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER