Emilie

Erfaring med byggeprojekter?

7 indlæg i dette emne

Ja, er der nogle af jer, der har erfaring med byggeprojekter?

Vi vil rigtig gerne have renoveret vores hus på et tidspunkt, og vi vil derfor booke et møde i banken for at høre, hvad vi har af muligheder for at låne.

Men for at de kan sige noget om det, skal de kende ca. priser på de projekter, vi gerne vil have lavet. Og hvordan får man så lige det i stand? Måske det afhænger af projektet, så her får I lige et kort resume af de projekter vi påtænker:

1) Efterisolering af huset (hulmur, krybekælder og loft/skunk) - her har vi bestilt et energitjek med gratis uforpligtende tilbud på opgaven.

2) Ombygning af badeværelse og bryggers - her har vi haft håndværkere ude for at give en ca. pris.

3) bedre udnyttelse af 1. salen evt inkl. ændring af tagkonstruktionen - det er nok her, den bliver lidt triggy.

Vi har pt et stort soveværelse og et lillebitte værelse på førstesalen. Derudover er der en masse uudnyttet skunk.

Vi har tænkt, at vi gerne vil have lavet det om, så vi får udnyttet pladsen bedre. Vi har en idé om, at der godt kan blive 3 værelser deroppe.

Vi har så snakket om, at det måske kunne være fedt at sætte en (eller måske to?) kvist(e) på huset. Det ville virkelig gøre noget godt for udnyttelsen af førstesalen. Men for at få det, skal vi jo ændre på tagkonstruktionen og have lagt nyt tag.

Og så tænker vi jo, at det nok er et ret omfattende projekt, som er lidt uoverskueligt for os to dødelige.

Så hvad gør man? Hyrer man en arkitekt til at give et bud på, hvad sådan noget vil koste, eller kontakter man håndværkere direkte? Og evt. hvilken slags? Er det en tømrer eller hvad?

Vi er selvfølgelig godt klar over, at vi ikke kan låne til det hele på en gang. :D projekterne skal selvfølgelig spredes ud over en årrække.

Umiddelbart tænker vi at efterisolering står som første projekt, derefter badeværelse/bryggers og til sidst tag/1. sal.

Men vi står også og har brug for en ny bil snart, og vi har virkelig svært ved at gennemskue, hvor meget bil vi kan købe, når vi også skal have mulighed for at låne penge til renovering af huset.. det er selvfølgelig afhængig af indtægter og udgifter, rådighedsbeløb osv. det er vi klar over.

Men hvordan hulan får man lige overblik?

Åh det blev rodet.. men er der mon alligevel nogle, der har en idé om, hvordan vi bedst griber det an?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores bekendte fik lavet kviste. De fik nogen til at lave tegninger og søge byggetilladelse. Det skulle man nemlig have når man lavede kviste. De vidste det ikke før de gik i gang, det er bare derfor jeg nævner det. Jeg husker ikke om det var en arkitekt eller en konstruktør.

Resten af spørgsmålene ved jeg ikke så meget om :-) god fornøjelse med projektet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der hvor jeg arbejder laver vi kreditvurdereinger for en bank.

Det er kunderådgiveren der bestiller en forhåndsvurdering af et byggeprojekt hos os. Til det skal vi bruge tilbud på hvad det koster, så vi kan se om projektet kan holde pengene hjemme. jeg mener også vi skal bruge en byggetilladelse hvis projektet kræver dette. Så kommer vi igen når projektet er helt færdig og lige hurtig tjekker at der er lavet det der står i forhåndsvurderingen ;)

Men ja, det er et rigtig fint sted st starte i banken. Lige få snakket om jeres muligheder inkl bil og så få startet tilbudshentningen op efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er igang med at total renovere vores 70'er hus lige nu, som vi overtog 1/6. Vi laver dog det meste selv da min mand er tømrer, ellers ville det ikke hænge sammen økonomisk. Vi har så heller ikke skulle låne penge til det, da vi tjente penge på salg af lejlighed i KBH.

 

Men mht. at løfte en taghældning så ville jeg få 2 eller 3 tømrer mestre ud og give tilbud. Min mand laver i hvertfald ofte tagarbejde. Tømreren (i hvertfald hvis det var der min mand arbejder) vil så sørge for at få beregninger og tegninger på arbejdet fra en ingeniør eller konstruktør for så at udføre arbejdet. Tømreren kan også stå som entreprenør på projektet så han sørger for fx elektrikere og malere så de kommer på de rigtige tidspunkter. I skal så kun afregne med tømreren, han betaler de andre parter. 

 

Det vil være en god ide at lave de ting først, som hæver husets værdi mest, fx efterisolering, da I så vil kunne lægge banklånet ind i realkreditlånet hvis i enten har friværdi eller hvis huset værdi stiger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er igang med at total renovere vores 70'er hus lige nu, som vi overtog 1/6. Vi laver dog det meste selv da min mand er tømrer, ellers ville det ikke hænge sammen økonomisk. Vi har så heller ikke skulle låne penge til det, da vi tjente penge på salg af lejlighed i KBH.

Men mht. at løfte en taghældning så ville jeg få 2 eller 3 tømrer mestre ud og give tilbud. Min mand laver i hvertfald ofte tagarbejde. Tømreren (i hvertfald hvis det var der min mand arbejder) vil så sørge for at få beregninger og tegninger på arbejdet fra en ingeniør eller konstruktør for så at udføre arbejdet. Tømreren kan også stå som entreprenør på projektet så han sørger for fx elektrikere og malere så de kommer på de rigtige tidspunkter. I skal så kun afregne med tømreren, han betaler de andre parter.

Det vil være en god ide at lave de ting først, som hæver husets værdi mest, fx efterisolering, da I så vil kunne lægge banklånet ind i realkreditlånet hvis i enten har friværdi eller hvis huset værdi stiger :)

Tusind tak. Vi må have fat i en tømrer. :)

Vi tænker at det er isolering og badeværelset der vil hæve husets værdi mest. Badeværelset er stort set ikke eksisterende pt. nemlig :)

Og ja, vi regner med at vi skal søge om tilladelse, da det jo ikke bare er ombygning af de eksisterende rum, men inddragelse af bl.a. uudnyttet loftrum :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak. Vi må have fat i en tømrer. :)

Vi tænker at det er isolering og badeværelset der vil hæve husets værdi mest. Badeværelset er stort set ikke eksisterende pt. nemlig :)

Og ja, vi regner med at vi skal søge om tilladelse, da det jo ikke bare er ombygning af de eksisterende rum, men inddragelse af bl.a. uudnyttet loftrum :)

Det lyder som nogle fede projekter! Altså ikke arbejdet...men resultatet vil da fuldstændig ændre huset :) Vi har lige lavet badeværelse, og ud over at det selvfølgelig var irriterende ikke at have eget bad i 2-3 uger (vi har gæste toilet) så var det værste at det SVINEDE helt vildt! Der lå et lag byggestøv i hele huset hver dag når jeg kom hjem, selv inde i skabene  :o Jeg gjorde rent, vaskede og dækkede af men det var umuligt at styre  <_< Men nu er det fedt  :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som nogle fede projekter! Altså ikke arbejdet...men resultatet vil da fuldstændig ændre huset :) Vi har lige lavet badeværelse, og ud over at det selvfølgelig var irriterende ikke at have eget bad i 2-3 uger (vi har gæste toilet) så var det værste at det SVINEDE helt vildt! Der lå et lag byggestøv i hele huset hver dag når jeg kom hjem, selv inde i skabene :o Jeg gjorde rent, vaskede og dækkede af men det var umuligt at styre <_< Men nu er det fedt :D

Ja mega fede! Kan næsten ikke vente og håber virkelig at banken vil være med på det :D det bliver så fedt, når det engang er lavet.

Vi er så så heldige at vi har fået lov at bo hos enten mine bedsteforældre eller min mor i mellemtiden, så vi skal ikke bekymre os om at bo i alt for meget byggestøv :D ..

Fandt lige ud af, at en af naboerne er tømrer og hans kone er arkitekt. Så mon ikke man kunne høre dem, om de kan give et bud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER