Emilie

Videreuddanne sig mens baby er lille?

21 indlæg i dette emne

Hej de damer.

Så har jeg brug for lidt råd, gode idéer, tanker og des lige.

Jeg er sygeplejerske og har været uddannet siden januar '13. Jeg har haft fast stilling på en (plejemæssigt) tung medicinsk afdeling (gastroenterologisk) siden marts '13. Pt går jeg hjemme på barsel og skal efter planen først starte på arbejde igen i marts '16.

Jeg døjer stadig med bækkenløsning efter fødslen og min læge har derfor sagt til mig, at jeg nok bør overveje at finde et job, der ikke er så tungt fysisk. Jeg har haft problemer med ryggen længe inden jeg startede som sygeplejerske, og har aldrig rigtig hørt så meget efter de anbefalinger jeg har fået (stædig som et æsel).

Nu går jeg så alligevel med tanken om at finde på noget andet.

Jeg har svært ved at finde et speciale hernede (Nykøbing F.) som er spændende, når det ikke må være fysisk krævende, så nu går jeg og overvejer mine muligheder.

Jeg har altid været glad for at læse/studere, så jeg overvejer om det kunne være en idé for mig at læse videre.

Jeg er så faldet over kandidatuddannelsen i klinisk sygepleje, som jeg synes lyder spændende, men den foregår i odense, og det er godt nok lidt halvlang transport :/

Som jeg lige umiddelbart kan se, vil jeg ikke skulle være fysisk til stede hver dag og nogle dage vil være forholdsvis korte.. men kan det mon lade sig gøre? Jeg har jo Magnus fra april i år.

Hvad har I af erfaringer med at læse mens man har små børn (barn)? Og kan det fungere at pendle så langt (Nykøbing F. til Odense)?

Åh, synes godt nok, det er svært. Også at gennemskue hvad der reelt er af jobmuligheder bagefter. Jeg vil jo helst have noget arbejde, hvor jeg ikke skal køre alt for langt.

Blev det rodet? Håber der er nogle erfaringer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som lollik bosiddende i Odense vil jeg stærkt fraråde dig, at pendle fra Nyk. F. til Odense. Uanset om du tager over Lolland med færgen eller tog med skift i Ringsted, så er det en virkelig lang tur, vi snakker her transport på minimum 2 timer hver vej (ofte 3 og hvem ved, der sker ofte sære ting med togene). Og det er jo bare med toget alene, i Odense skal du finde en bus videre, det kan også nemt tage en 30 min., fordi tog og bus sjældent passer sammen, derudover skal du jo også ind til stationen i Nyk. Jeg har selv prøvet at pendle med en lignende transporttid og det er virkelig hårdt. Når jeg kom hjem kunne jeg intet.

 

Men - du er jo ikke mig og det kan jo godt være, at du vil kunne "overleve" transporten - især når det ikke er hver dag.

 

Du skal også huske det økonomiske perspektiv - har du råd til at betale for pendlerkort/rejsekort, hvis du er på SU?

 

Hvis jeg var dig, ville jeg overveje muligheden for enten at finde en anden fed uddannelse tættere på - måske er der noget i KBH, der kører toget heldigvis direkte til, så det kan måske forkorte transporttiden? Eller er det muligt at flytte tættere på uddannelsen?

Det kunne jo være, at du har så meget erfaring indenfor et af fagene at du kunne tage et pædagogikum og undervise på sygeplejerske-uddannelsen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede på RUC efter barsel og 10 år i job, og det fungerer ret godt. Det erselvfølgelig en kæmpe indtægtsnesgang, som vi praktisk har måttet rykke rundt på en del ting, for at få til at gå op. Men selve det at studere er godt! Jeg føler jeg har lidt mere tid til min søn og større fleksibelilitet. Til gengæld er det småt med rutiner, fordi mit skema ændrer sig næsten på ugentlig basis, og mit studieliv er heller ikke helt som de andres. Når vi arbejder i grupper (og det er jo nærmest hele essensen af RUC) er de andre også nødt til at tage højde for, at jeg skal hente min søn i Vuggeren, eller han kan blive syg osv. Jeg har oplevet meget stor forståelse omkring det (folk er generelt rigtigt cool), men det er helt sikkert også fordi jeg selv er helt åben og konstruktiv omkring det. Vi skyper, laver arbejdsdage hvor jeg arrangerer anden hentning osv. Så det er egentlig ikke noget problem, men det tror jeg det ville være hvis jeg boede så langt væk, at jeg ofte skulle gå meget tidligt på eftermiddagen. Jeg har en lille times transport hver vej i myldretiden.

Jeg tror transporttiden vil blive din største udfordring, men dermed ikke sagt det et umuligt. Der skal bare virkelig planlægges omkring det, og du vil få brug for hjælp derhjemme (er der f.eks bedsteforældre der kan træde til?) Det gode ved lang transporttid er jo at man kan læse/skrive undervejs.

Pøjpøj

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja der skal en del planlægning til, du skal bare virkelig gøre op med dig selv om i har råd til at være på su. Og om du er villig til de lange dage, det er jo en investering i fremtiden, og ikke for evigt.

Pendlerkort får man en stor rabat på som studerende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det er nok svært med så lang transporttid. :( øv.

Og det er ikke muligt at flytte tættere på. Vi har købt hus hernede og er glade for det, så vi skal ingen steder.

Jeg har prøvet at undersøge hvad der ellers bliver udbudt. AAU (emdrupafdelingen) har en der ligner. Det er ikke helt den samme som i Odense, men man får samme titel (cand. cur.) så mon ikke jobmulighederne bagefter er nogenlunde de samme? Der er så et snit på 9,0 og mit er 8,3.. øv.. nå, men det skal jo ikke nødvendigvis afholde mig fra at søge.

Der er også den sundhedsfaglige kandidat, den udbydes på KU, det kunne også være spændende. Den har jeg også kigget på før..

Og ellers kan jeg måske gå i en lidt anden boldgade med noget ernæring eller folkesundhedsvidenskab.. må prøve at læse lidt op..

Hvad er et pædagogikum? :blink men jo, jeg har overvejet at undervise på sygeplejeuddannelsen eller SSH/SSA skolen. Det kan man jo bl.a. med både cand. cur. og cand. scient. san.

Mht økonomien tænker jeg, at jeg kan tage noget vikarjob ved siden af. Der skal jeg ikke have ret mange vagter før jeg tjener en ok løn. Og pt lever vi jo af min løn og mandens su, så det er nok ikke så meget anderledes, hvis han har job og jeg får su :)

Tusind tak for jeres tanker. Kom endelig med flere perspektiver :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et pædagogikum er hvor du lærer at undervise. Hvad det nærmere bestemt indebærer er der sikkert nogle undervisere herinde der ved mere om :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et pædagogikum er hvor du lærer at undervise. Hvad det nærmere bestemt indebærer er der sikkert nogle undervisere herinde der ved mere om :-)

Ah, okay :) tak.

Synes godt nok det er svært. Det er så træls, når man skal finde noget andet af nød og ikke rigtig af lyst. Elsker jo mit arbejde (selvom det i virkeligheden er lidt af en skodafdeling). Det er bare nogle fantastiske kollegaer og patienter..

Og selvom jeg synes det kumme være spændende at læse videre, så havde jeg bare forestillet mig at det først skulle være om nogle år, fordi jeg egentlig gerne ville være med til nogle af de projekter, som afdelingsledelsen er ved at søge om.

Men kan nok desværre ikke gøre mig nogle forhåbninger om en ordning, så jeg kan blive på afdelingen. Suk..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, en lille update.

Har fået ny fys, og hold da ferie en der er en verden til forskel.

Hende her undersøgte rent faktisk, om det er bækkenløsning, det gjorde den anden ikke, hun gik bare ud fra at det var sådan når nu jeg havde smerter efter fødslen.

Jeg slog ikke overbevisende ud på de tests, kun lidt omkring SI leddene, så langt størstedelen af min bækkenløsning er rent faktisk forsvundet efter fødslen.

Grunden til alle mine smerter er mine muskler rundt om bækkenet. De er alt for svage og kan åbenbart ikke finde ud af at koordinere bevægelserne indbyrdes.

Så planen er stille og rolig genoptræning med træning hver dag. Og så hedder fremtidsudsigten pludselig, at jeg forhåbentlig kan blive genoptrænet så meget, så jeg ikke behøver at skifte arbejde. :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, en lille update.

Har fået ny fys, og hold da ferie en der er en verden til forskel.

Hende her undersøgte rent faktisk, om det er bækkenløsning, det gjorde den anden ikke, hun gik bare ud fra at det var sådan når nu jeg havde smerter efter fødslen.

Jeg slog ikke overbevisende ud på de tests, kun lidt omkring SI leddene, så langt størstedelen af min bækkenløsning er rent faktisk forsvundet efter fødslen.

Grunden til alle mine smerter er mine muskler rundt om bækkenet. De er alt for svage og kan åbenbart ikke finde ud af at koordinere bevægelserne indbyrdes.

Så planen er stille og rolig genoptræning med træning hver dag. Og så hedder fremtidsudsigten pludselig, at jeg forhåbentlig kan blive genoptrænet så meget, så jeg ikke behøver at skifte arbejde. :yay

Sikke da en god nyhed! :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk :-) sikken en dejlig nyhed :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :D er også bare så glad.

Så nu skal der trænes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig nyhed :glad

God træning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, en lille update.

Har fået ny fys, og hold da ferie en der er en verden til forskel.

Hende her undersøgte rent faktisk, om det er bækkenløsning, det gjorde den anden ikke, hun gik bare ud fra at det var sådan når nu jeg havde smerter efter fødslen.

Jeg slog ikke overbevisende ud på de tests, kun lidt omkring SI leddene, så langt størstedelen af min bækkenløsning er rent faktisk forsvundet efter fødslen.

Grunden til alle mine smerter er mine muskler rundt om bækkenet. De er alt for svage og kan åbenbart ikke finde ud af at koordinere bevægelserne indbyrdes.

Så planen er stille og rolig genoptræning med træning hver dag. Og så hedder fremtidsudsigten pludselig, at jeg forhåbentlig kan blive genoptrænet så meget, så jeg ikke behøver at skifte arbejde. :yay

 

Fantastisk nyhed :) Lad os håbe at der er hurtig fremgang når du nu har fået en som har styr på hvad hun laver:). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :)

Ja, det håber jeg også.

Det værste er næsten, at hun har beordret mig til at smide mine elskede klipklappere ud. Skal gå i sko/sandaler, der sidder fast på foden. Hvor søren finder jeg det?

Har været i ecco og kigge, men deres sandaler er enten for klodsede eller for store/små i størrelserne og deres lukkede sko sidder enten elendigt på min fod eller også er de for konede til mig.. suk..

Har to par merrel sandaler, men de sidder ikke ret godt på min fod :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :)

Ja, det håber jeg også.

Det værste er næsten, at hun har beordret mig til at smide mine elskede klipklappere ud. Skal gå i sko/sandaler, der sidder fast på foden. Hvor søren finder jeg det?

Har været i ecco og kigge, men deres sandaler er enten for klodsede eller for store/små i størrelserne og deres lukkede sko sidder enten elendigt på min fod eller også er de for konede til mig.. suk..

Har to par merrel sandaler, men de sidder ikke ret godt på min fod :(

 

Har du kigget i den skobutik i det lille center i centrum af Nykøbing, øverste etage? Synes at de plejer at have mange gode ting :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du kigget i den skobutik i det lille center i centrum af Nykøbing, øverste etage? Synes at de plejer at have mange gode ting :)

Ja, det er ecco/paw sko. De havde ikke noget :( har også været i skoringen. De havde endnu mindre <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er ecco/paw sko. De havde ikke noget :( har også været i skoringen. De havde endnu mindre <_<

 

Øv :S Synes ellers normalt at den er god :S Men afhænger jo meget hvad hvad stil du har :).

selv går jeg i nogle Ecco sanddaler, Adidas(tror jeg nok) løbesko til hverdag og nogle Ecco ankelstøvler. (Hmm har da en del Ecco egentlig, men har møg brede fødder og det passer) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv :S Synes ellers normalt at den er god :S Men afhænger jo meget hvad hvad stil du har :).

selv går jeg i nogle Ecco sanddaler, Adidas(tror jeg nok) løbesko til hverdag og nogle Ecco ankelstøvler. (Hmm har da en del Ecco egentlig, men har møg brede fødder og det passer)

Generelt har jeg lidt svært ved at finde ordentlige sko, fordi jeg har smalle og lange fødder. Så tit sidder de dumt.

Min mand foreslog sådan nogle nike free. Det kunne måske være. Ville bare gerne have noget, der er lidt pænt også.. nå, må prøve at lede nettet tyndt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Generelt har jeg lidt svært ved at finde ordentlige sko, fordi jeg har smalle og lange fødder. Så tit sidder de dumt.

Min mand foreslog sådan nogle nike free. Det kunne måske være. Ville bare gerne have noget, der er lidt pænt også.. nå, må prøve at lede nettet tyndt.

Der er nok ikke andet for :-) bare så svært med om sko passer over nettet :-)

Ellers må du jo ta' en tur mod København.

Mener at der lå en skobutik i Maribo som hedder noget med de grønne sko eller sådan noget. Den synes jeg også generelt har været god. Men længe siden jeg har været der så ved ikke om den er der endnu. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er nok ikke andet for :-) bare så svært med om sko passer over nettet :-)

Ellers må du jo ta' en tur mod København.

Mener at der lå en skobutik i Maribo som hedder noget med de grønne sko eller sådan noget. Den synes jeg også generelt har været god. Men længe siden jeg har været der så ved ikke om den er der endnu. :-)

Ja, det er mega svært.

Men ja, har en veninde i københavn, måske jeg skulle tage at besøge hende. :)

Okay, Maribo er også en mulighed. Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du kommer til Odense så kig i sketchers i kongensgade eller rosengårdscentret. Der ligger også en i field's på amager.

Det er virkelig fantastiske sko og sandaler, mange af dem har memoryfoam i sålen.

De har også en hjemmeside man kan købe fra, men så kan man jo ikke prøve dem først.

Held og lykke med jagten på nogle gode sko/sandaler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER