FruOvervejelse

Sund og nem morgenmad

30 indlæg i dette emne

Jeg mangler gode ideer til morgenmad. Pt spiser jeg primært havregryn eller havregrød, men det er jo noget kalorietungt, så jeg synes, mine kalorier slipper hurtigt op.

Det skal være uden alt for meget forberedelse, da jeg jo har en lille baby og derfor ikke altid så meget tid. Jeg har prøvet med skyr tidligere, og det fungerede bare ikke lige for mig.

Kom gerne med alle jeres gode ideer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tæller du kalorier? Eller er der "bare" ting du ikke må spise?

Min første tanke er æg.. Evt bare blødkogte. 2 stk og så en god og stor kop kaffe, kan godt mætte mig..

Ved ik, hvor mange kalorier der er i æg?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tæller du kalorier? Eller er der "bare" ting du ikke må spise?

Min første tanke er æg.. Evt bare blødkogte. 2 stk og så en god og stor kop kaffe, kan godt mætte mig..

Ved ik, hvor mange kalorier der er i æg?

Ja, jeg tæller kalorier. Jeg spiser 1500 om dagen, så sn morgenmad på 500 fungerer ikke.

Jeg tænker umiddelbart, at æg er lidt "dyre". Jeg mener, der er ikke så meget næring i for kalorierne. Og jeg drikker ikke kaffe :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med æg? Jeg elsker æg, og det er gode proteiner om morgenen. Det mætter godt og længe. :)

Fx en omelet eller spejlæg, det tager ikke mange minutter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg tæller kalorier. Jeg spiser 1500 om dagen, så sn morgenmad på 500 fungerer ikke.

Jeg tænker umiddelbart, at æg er lidt "dyre". Jeg mener, der er ikke så meget næring i for kalorierne. Og jeg drikker ikke kaffe :D

Ja okay, så jeg det desværre ikke. Jeg er mest vant til "bare" at undgå brød, pasta osv... Så aner ik, hvor "dyrt" det er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser 2 skiver rugbrød, 30 gram smørreost - f.eks. pikant 11%, 2 skiver hamborgryg og lidt icebergsalat på. Det "koster" som regel 270-300 kalorier afhængig af hvor store rugbrødsskiverne er. (De er håndskårne, så...) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med æg? Jeg elsker æg, og det er gode proteiner om morgenen. Det mætter godt og længe. :)

Fx en omelet eller spejlæg, det tager ikke mange minutter.

Det kunne godt være, jeg skulle overveje æg, når nu i begge foreslår det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja okay, så jeg det desværre ikke. Jeg er mest vant til "bare" at undgå brød, pasta osv... Så aner ik, hvor "dyrt" det er :)

Det plejede jeg også, men der skal lidt mere drastige midler til nu ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser 2 skiver rugbrød, 30 gram smørreost - f.eks. pikant 11%, 2 skiver hamborgryg og lidt icebergsalat på. Det "koster" som regel 270-300 kalorier afhængig af hvor store rugbrødsskiverne er. (De er håndskårne, så...)

Hvad er det for noget rugbrød? Jeg kan ikke finde noget med så få kalorier. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne godt være, jeg skulle overveje æg, når nu i begge foreslår det :)

 

Så ikke lige en anden havde svaret først, hihi. :)

 

Jeg er altså glad for æg. Og så dyre er de vist ikke i kalorier, i forhold til hvor meget god protein du får!

 

I stedet for rugbrød kan du måske spise groft knækbrød? Det meget fiberholdige har ikke så mange kalorier, og det mætter altså også godt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil altså bare lige sige, at proteiner altså ikke er så meget bedre til at give mæthed end så meget andet. Proteiner er blevet lidt hypet.

Det mætter mere, hvis du sørger for at få nogle fibre. Du kunne evt lave nogle æggewraps (de kan laves i forvejen og lægges på køl) og så putte forskelligt fyldt i eks. grove grøntsager, nødder, kerner etc.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er det for noget rugbrød? Jeg kan ikke finde noget med så få kalorier. :unsure

Hjemmebagt. Ca 190 kalorier pr 100 gram så vidt jeg husker. En skive rugbrød er ca. 50 gram - det er det jeg stiler efter i hvert fald. De fleste rugbrød ligger på omkring 200 kalorier/100 g. Så passer det meget godt med, det samlet set ender på knap 300.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med skyr? det mætter ret godt og har ikke så mange kalorier :)

 

Edit: så lige at du havde prøvet med skyr 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rågi knækbrød mætter også godt! Og de "koster" kun 35 kcal stykket.....

Så kan du fx putte ost (65 kcal) eller æg (85 kcal)på, eller hvad du nu bedst kan lide :-)

Jeg får nu også havregryn til morgenmad..... 50 gram gryn, 1 tsk sukker og 1 1/2 dl minimælk, og slipper med 260kcal for sådan en portion :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du kan vænne dig til at spise grøntsager til morgenmad, så kan du nå langt for få kalorier :)

Fx. salat fra dagen før, en avocado, en håndfuld små tomater, peberfrugt i strimler, agurk i stænger, lidt fintskåret spidskål mixet med noget andet (fx det førnævnte). Evt. Med er spejlæg med ost på/en lille omelet til. Jeg er med på at æg er lidt dyre, men jeg synes også at de mætter, og hvis du supplerer med mange grøntsager, så tror jeg godt, at du kan spise dig mæt "billigt".

Personligt synes jeg også at avocado med rejer (og masser af mayo :lolhit) er en lækker og nem morgenmad, men jeg er med på at rejer til morgenmad ikke lige er for alle ;)

Jeg kan heller ikke med skyr, men jeg kan med græsk yoghurt eller hytteost. Begge dele smager godt med revne gulerødder, revne æbler, mandler (evt hakkede), og evt kanel, lakridspulver og/eller vaniljepulver alt efter hvor fancy, du vil være ;)

Jeg putter også chiafrø i min græske yoghurt. De smager af nul og nix, men mætter godt fordi de suger rigtig meget væske (så husk masser af vand til!), og er mig bekendt rimeligt kaloriefattige (om ikke andet så i forhold til, hvor meget de mætter).

Og så spiser jeg i øvrigt også havregrød til morgenmad :) Helst med bær, nødder og en smørklat :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser ret tit havregrød med æg i. Det lyder sådan lidt halvklamt, i know - men det mætter helt vildt godt. JEg koger min havregrød som jeg plejer (1 dl gryn, 1 dl. vand og 1 dl mælk), og når det er lige ved at være klar slår jeg et æg ud i det og rører godt. Det bliver mere cremet og lækkert på den måde + man får skruet op for proteinerne. 

 

Jeg ved du tænker over kalorierne, og helst ikke vil spendrere for mange på morgenmaden, men jeg tænker at det måske er givet meget godt ud, at sikre dig selv en god bund, ifht at falde i senere? jeg kan hvertfald tydeligt mærke om jeg får noget med lidt gods i, som havregrød eller æg - eller om jeg får rundstykker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg har talt kalorier har jeg altid fået 3 skiver WASA delikatesse knækbrød med mager smøreost, hytteost og/eller magert kødpålæg + lidt grøntsager, fx peberfrugt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan også tilføje ekstra en æggehvide til dit æg hvis du eksempelvis laver røræg eller omelet til morgenmad. Så får du ikke så mange kalorier, men stadig en god portion.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg får også tit bare grønsagsjuice til morgenmad. Meget mættende og en skøn måde at starte dagen på. Det kræver selvfølgelig at man har en juicer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input. Jeg blev ikke meget klogere, haha! :LOL I går og i dag har jeg spist honningmelon og i dag blev det også til et blødkogt æg. Jeg tror, jeg vil overveje knækbrød, som flere af jer nævner. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input. Jeg blev ikke meget klogere, haha! :lol I går og i dag har jeg spist honningmelon og i dag blev det også til et blødkogt æg. Jeg tror, jeg vil overveje knækbrød, som flere af jer nævner. :)

Måske skal du bare eksperimentere lidt og se, hvad der fungerer for dig. Hvis jeg spiser frugt f.eks. går jeg fuldstændig sukkerkold i løbet af ganske kort tid - men jeg kender andre det fungerer rigtig godt for. Så lav evt et kalorieregnskab på et par forskellige løsninger, og så se, hvad du har det bedst med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske skal du bare eksperimentere lidt og se, hvad der fungerer for dig. Hvis jeg spiser frugt f.eks. går jeg fuldstændig sukkerkold i løbet af ganske kort tid - men jeg kender andre det fungerer rigtig godt for. Så lav evt et kalorieregnskab på et par forskellige løsninger, og så se, hvad du har det bedst med :)

Mit problem er nok, at jeg har det bedst med ikke at spise morgenmad. Det er helt nyt for mig, så derfor er det temmelig svært..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser normalt heller ikke morgenmad, og har desuden den del kvalme de fleste dage om morgenen.

Det virker fint for mig at spise en tør fiberskorpe lige når jeg står op og igen en times tid senere. Når jeg så får appetit op ad formiddagen spiser jeg noget alm mad. :)

Men i weekenden når jeg er hjemme og har mulighed for at lave morgenmad et par timer efter jeg står op, er jeg som skrevet glad for æg. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit problem er nok, at jeg har det bedst med ikke at spise morgenmad. Det er helt nyt for mig, så derfor er det temmelig svært..

Åh ja, det kender jeg godt. Jeg tog beslutningen at jeg VILLE til at spise morgenmad. Det tog mig vel 2 år at vænne mig til det. Men nu vil jeg så til gengæld også godt ha' noget! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER