Vinnus

slynger og advarsler

7 indlæg i dette emne

Jeg har lige set en lignende artikel omkring ringslynger. Der handlede det om tilfældene i USA.

Det var en 4 mdr's baby (mener jeg) der var blevet kvalt i en ringslynge fordi baby åbenbart havde ligget for meget krummet sammen, så den ikke kunne få luft. Den havde ikke engang luft til at skrige :(

Det er meget tragisk synes jeg, og bestemt værd at overveje, når man bruger slynger/vikler. Men jeg tænker, at man kan undgå det ved at tage nogle forholdsregler vedrørende at tjekke om baby har frie luftveje.

De skal naturligvis ikke have bøjet hovedet så meget, så der bliver lukket af for luftvejene (ringslynge eller eks. vuggestilling i vikler). Og i vikler må man sørge for at der er luftgennemstrømning, så de ikke ligger og trækker co2 ind fra deres egen udånding.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg opgav at bruge ringslynge, fordi jeg simpelthen ikke kunne finde ud af at placere ham ordentligt i den. Jeg kendte ikke til ovenstående tilfælde, men havde netop på fornemmelsen, at det måtte være svært for ham at trække vejret ordentligt. Og som sagt var jeg bare ikke begavet nok til at placere ham på en måde, hvor det føltes rigtigt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg opgav at bruge ringslynge, fordi jeg simpelthen ikke kunne finde ud af at placere ham ordentligt i den. Jeg kendte ikke til ovenstående tilfælde, men havde netop på fornemmelsen, at det måtte være svært for ham at trække vejret ordentligt. Og som sagt var jeg bare ikke begavet nok til at placere ham på en måde, hvor det føltes rigtigt ;)

Jeg havde det på samme måde med det, du siger.

Puha, sikke en tragisk historie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dte er tragisk, men jeg taenker at det har noget med at goere, hvordan man placerer baby i de her slynger. De skal netop have luftvejene fri og have hovedet saa hoejt, at man med nemhed kan kysse dem paa hovedet. Ryggen som en C og ben/numse som et M, saa der er plads til at traekke vejret. Ringslynger ikke vuggestilling og saa videre. Det handler for mig om at uddanne sig, ligesom man goer det med hensyn til brug af seng/barnevogn og taepper, dyner, puder, barnevognsrande, toejdyr etc. 

 

Men mine tanker gaar til de familier, som har mistet deres barn - det maa vaere ganske forfaerdeligt! -_-

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og doedfaldet skete i julen 2013... det er noget af aeldre dato, der er bragt der. Jeg synes ogsaa det lyder maerkeligt, at der kom blod ud af naesen pga af brug af slynge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

 

Og jeg kan undre mig over at mor ikke mærker noget er galt... Hvis et menneske (baby eller voksen) er ved at blive kvalt, vil kroppen helt automatisk søge at gøre sig fri. Dvs baby må have spjættet noget med alle lemmer, på en ret sådan panisk måde. Man holder jo ikke bare op med at trække vejret og accepterer at man ikke får luft?

 

Netop! 

 

men saa undrer det mig ogsaa, at man aldirg taler om vuggen som skyldner, naar der er tale om tragisk(!) vuggedoed. Her gaar man jo efter slyngen og ikke brugen heraf - eller haendelsen i medicinsk forstand .- hvordan sad baby heri? Jeg ser saa mange, som har baby haengende nede paa maven langt fra egen observationsevne og det er alstaa det, der er kritisk. Vi VED jo ikke, hvordan slyngen er blevet brugt? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER