TroldeMor

Retter uden kød

23 indlæg i dette emne

Jeg tænkte om vi evt kunne dele de retter vi kender/bruger som er vegetariske?

Jeg ville elske at få nogle flere "kødfri dage" herhjemme, med lækre retter, men jeg kender ikke til meget andet end grød pt :P

Men vi bruger:

Pandekager

Æggekage

Risengrød

Boghvedegrød

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Svampe eller ærte risotto.

Pasta vendt med stegtecherrytomater og hvidløg

Div. Grønsagssupper

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja men du kan lave det meste vegetarisk. Har du nogle specielle ønsker?

Det bliver lidt for omfattende at skrive alle mine opskrifter ind :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wook

'Kød'sovs med kidneybønner i stedet for kød :)

Spinat lasagne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker du vil finde god og virkelig lækker inspiration i bloggen vanløse blues! Hun laver noget virkelig lækkert mad! Hun er ikke 100% vegetar, men hun kører gerne med kødfri mandag og smider madplaner ud på hende blog :)

http://vanloseblues.blogspot.dk

Ellers er der f.eks indisk dahl, Chili Sin Carne, falafler, tærter, Koftas, div. retter med Quinoa :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver tit lasagne uden kød. Det er så fintsnittet grøntsager i en slags sauce, og vi bruger alle slags grøntsager. Børnene elsker det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wokretter

Pasraretter

Lasagne

Risotto

Chili sin carne

Pizza

Tærte

Suppe

Sig til hvis du vil have noget uddybet. Jeg laver ofte mad uden kød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kartoffelpizza :D

Tærte

Suppe (kartoffel, tomat etc.)

Falaffel

Kartoffelfrikadeller

Rispilaf

Grøntsagslasagne

Pita med æg og grønt

Omelet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er i gode :yay

Hvis i gider må i gerne smide jeres yndlingsopskrifter ind også :blush Det er bare så meget sjovere at lave noget der er afprøvet, end en tilfældig Google løsning :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker du vil finde god og virkelig lækker inspiration i bloggen vanløse blues! Hun laver noget virkelig lækkert mad! Hun er ikke 100% vegetar, men hun kører gerne med kødfri mandag og smider madplaner ud på hende blog :)

http://vanloseblues.blogspot.dk

Ellers er der f.eks indisk dahl, Chili Sin Carne, falafler, tærter, Koftas, div. retter med Quinoa :)

Wow, det ser godt nok lækkert ud på den blog! :mam

Men det er lidt for ambitiøst i forhold til hvad der er tid/lyst til at gå i kast med herhjemme.... Jeg leder nok mere efter sådan nogle simple hverdagsretter som er nemme at gå til :)

Måske lidt som de sidste du nævner :) Måske jeg bare skal igang med at Google alligevel :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow, det ser godt nok lækkert ud på den blog! :mam

Men det er lidt for ambitiøst i forhold til hvad der er tid/lyst til at gå i kast med herhjemme.... Jeg leder nok mere efter sådan nogle simple hverdagsretter som er nemme at gå til :)

Måske lidt som de sidste du nævner :) Måske jeg bare skal igang med at Google alligevel :P

Så kan du have bloggen baghovedet når der er tid til lidt ekstra ;) Jeg googler mig til en masse, det synes jeg faktisk er sjovest ;) Har heller ikke rigtig nogen opskrifter. Dog bruger jeg gerne den fra arla når jeg laver falafler, den der kommer når googler ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

En fra min klasse er vegetar og hun spiser fx burgere af 'bøffer' uden kød fra frost. Fx nacho bøffer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her kommer lidt opskrifter - salt og peber er altid givet i min verden ;) :) 

 

Tærter der beskriver jeg kun fyldet, det er bare alm. tærte bund og ægge/mælkeblanding :) 

- Porre og broccoli gerne med evt en blåskimmelost - alm. mozzarella kan naturligvis også benyttes da den anden er ret kraftig

- Stegte/karamelliserede løg og peberfrugter med frisk mozzarella

- Soltørrede tomater, friske cherry tomater og fetaost 

- Forskellige stegte svampe med stegt presset hvidløg fx. portebello, brune marksvampe, svampe mix mv. med parmesan ost 

- Asparges tærte af grønne og hvide asparges 

- Stegte skalotteløg, ristede valnødder og gedeost

- Kartoffeltærte med aubergine og tomater (alle rå bare på dejen)

- Steg spinat og vend smøreost i og put i butterdej hvor du fletter et låg som pensles med æg 

 

Pasta retter - her skriver jeg ingredienserne - hvis yderligere opskrifter ønskes så skriver jeg dem gerne :)

- Spinat sovs: forårsløg, bladselleri, spinat, persille, pinjekerner, hvidløg, grøntsags bouillon og parmesan ost

- Pinjekerne og oste sovs: Pinjekerner, broccoli, courgette, smøreost, mælk, basilikum, champignon, blåskimmelost

- Cherrytomat sovs: Cherrytomater, rucola og pecorino ost

- Hvidløgssovs: Forårsløg, hvidløg, champignon, spinat, smøreost med hvidløg, fløde, usaltede pistacienødder, basilikum

- Chili tomat sovs: Hvidløg, skalotteløg, grønne bønner, cherrytomater, chili, crunchy peanutbutter, kokosmælk og tomatpure

- Artiskok og oliven sovs: Rødløg, hvidløg, citronsaft, aubergine, purede tomater, tomatpure, artiskokhjerter, sorte oliven og basilikum

- Svampesovs: evt. forskellige svampe, fløde, hvidløg, og østerssovs

- Ærtesovs: ærter, fløde og parmesan ost

- Grønne grøntsager: Broccoli, courgette, grønne asparges, sukkerærter, ærter, persille, fløde, grøntsagsfond og parmesanost

- Lasagne med spinat og svampe

- Lasagne med courgettte og aubergine

 

Ellers så laver jeg af de grøntsager jeg elsker, de fleste ting kan steges og smager godt med fløde :)

 

Wok retter mikser jeg som humøret lige lyster, du kan i min optik bruge alle slags grøntsager :) 

fx. mini majs, gulerødder, peberfrugt, løg, sukkerærter, svampe, bambusskud, hvidløg, og chili i en sovs af kokosmælk, rød karry (bare fra glas - stegt af), østerssovs og med cashew nødder på toppen. 

En anden er med fx. melon, courgette, bambusskud, spidskål eller hvidkål, og tofu i rødkarry og kokosmælk 

 

Supper - her kommer også frit fra hoften, sig til hvis nærmere udspecificering ønskes :)

- Blomkål, broccoli, gulerod, kartoffel, porresuppe, hvidløg - grøntsagerne skræller og skæres i mindre stykker, dækkes af vand i en gryde og koges helt møre, blendes og spises med frisk persille på toppen.

- Tomatsuppe

- Tomat/chilisuppe

- Kartoffelsuppe

- Porresuppe

- Kartoffel/porresuppe 

- Blomkålssuppe

- Hokaiddo suppe med chili

- Butternut squash suppe

- fransk løgsuppe

- Hvidløgssuppe 

- Jordskokke suppe

- Minestone uden bacon 

- Ærtesuppe 

 

Pizza:

- Hvid pizza: tynde kartoffelskiver på pizzadejen, frisk mozzarella ost i stykker hen over, hæld trøffel olie over og rosmarin når den er bagt og frisk revet parmesan ost 

- SDB ynglings: tomatsovs, grønpeberfrugt, champignon og løg 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her kommer lidt opskrifter - salt og peber er altid givet i min verden ;) :)

Tærter der beskriver jeg kun fyldet, det er bare alm. tærte bund og ægge/mælkeblanding :)

- Porre og broccoli gerne med evt en blåskimmelost - alm. mozzarella kan naturligvis også benyttes da den anden er ret kraftig

- Stegte/karamelliserede løg og peberfrugter med frisk mozzarella

- Soltørrede tomater, friske cherry tomater og fetaost

- Forskellige stegte svampe med stegt presset hvidløg fx. portebello, brune marksvampe, svampe mix mv. med parmesan ost

- Asparges tærte af grønne og hvide asparges

- Stegte skalotteløg, ristede valnødder og gedeost

- Kartoffeltærte med aubergine og tomater (alle rå bare på dejen)

- Steg spinat og vend smøreost i og put i butterdej hvor du fletter et låg som pensles med æg

Pasta retter - her skriver jeg ingredienserne - hvis yderligere opskrifter ønskes så skriver jeg dem gerne :)

- Spinat sovs: forårsløg, bladselleri, spinat, persille, pinjekerner, hvidløg, grøntsags bouillon og parmesan ost

- Pinjekerne og oste sovs: Pinjekerner, broccoli, courgette, smøreost, mælk, basilikum, champignon, blåskimmelost

- Cherrytomat sovs: Cherrytomater, rucola og pecorino ost

- Hvidløgssovs: Forårsløg, hvidløg, champignon, spinat, smøreost med hvidløg, fløde, usaltede pistacienødder, basilikum

- Chili tomat sovs: Hvidløg, skalotteløg, grønne bønner, cherrytomater, chili, crunchy peanutbutter, kokosmælk og tomatpure

- Artiskok og oliven sovs: Rødløg, hvidløg, citronsaft, aubergine, purede tomater, tomatpure, artiskokhjerter, sorte oliven og basilikum

- Svampesovs: evt. forskellige svampe, fløde, hvidløg, og østerssovs

- Ærtesovs: ærter, fløde og parmesan ost

- Grønne grøntsager: Broccoli, courgette, grønne asparges, sukkerærter, ærter, persille, fløde, grøntsagsfond og parmesanost

- Lasagne med spinat og svampe

- Lasagne med courgettte og aubergine

Ellers så laver jeg af de grøntsager jeg elsker, de fleste ting kan steges og smager godt med fløde :)

Wok retter mikser jeg som humøret lige lyster, du kan i min optik bruge alle slags grøntsager :)

fx. mini majs, gulerødder, peberfrugt, løg, sukkerærter, svampe, bambusskud, hvidløg, og chili i en sovs af kokosmælk, rød karry (bare fra glas - stegt af), østerssovs og med cashew nødder på toppen.

En anden er med fx. melon, courgette, bambusskud, spidskål eller hvidkål, og tofu i rødkarry og kokosmælk

Supper - her kommer også frit fra hoften, sig til hvis nærmere udspecificering ønskes :)

- Blomkål, broccoli, gulerod, kartoffel, porresuppe, hvidløg - grøntsagerne skræller og skæres i mindre stykker, dækkes af vand i en gryde og koges helt møre, blendes og spises med frisk persille på toppen.

- Tomatsuppe

- Tomat/chilisuppe

- Kartoffelsuppe

- Porresuppe

- Kartoffel/porresuppe

- Blomkålssuppe

- Hokaiddo suppe med chili

- Butternut squash suppe

- fransk løgsuppe

- Hvidløgssuppe

- Jordskokke suppe

- Minestone uden bacon

- Ærtesuppe

Pizza:

- Hvid pizza: tynde kartoffelskiver på pizzadejen, frisk mozzarella ost i stykker hen over, hæld trøffel olie over og rosmarin når den er bagt og frisk revet parmesan ost

- SDB ynglings: tomatsovs, grønpeberfrugt, champignon og løg

Hold nu op du lyder som en ret god kok ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold nu op du lyder som en ret god kok ;-)

Madnørd og madelsker ❤️ ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Madnørd og madelsker ❤️ ;)

Gid vi spiste lige så god mad herhjemme ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow SDB, der er jo inspiration til kødfrie dage i massevis!! :yay

Præcis sådan noget jeg var ude efter, med simple ting man kan overskue i hverdagen... Og så lyder det hele bare top-lækkert!! :Loveshower

TUSIND tak!! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så kan du have bloggen baghovedet når der er tid til lidt ekstra ;) Jeg googler mig til en masse, det synes jeg faktisk er sjovest ;) Har heller ikke rigtig nogen opskrifter. Dog bruger jeg gerne den fra arla når jeg laver falafler, den der kommer når googler ;)

De ser også vildt lækre ud de falafler! :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

En fra min klasse er vegetar og hun spiser fx burgere af 'bøffer' uden kød fra frost. Fx nacho bøffer :)

Nacho bøffer.... Det lyder lækkert! Ved du hvor man køber den slags?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nacho bøffer.... Det lyder lækkert! Ved du hvor man køber den slags?

Tror hun køber dem på frost i coop's butikker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow SDB, der er jo inspiration til kødfrie dage i massevis!! :yay

Præcis sådan noget jeg var ude efter, med simple ting man kan overskue i hverdagen... Og så lyder det hele bare top-lækkert!! :Loveshower

TUSIND tak!! :kiss

Det var så lidt :kiss :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER