akrotøsen

Familieiværksætterne

4 indlæg i dette emne

Hey ladies :) Har I nogle erfaringer med tilbudet Familieiværksætterne? Jeg var til JM i dag i Hillerød og hun fortalte lidt om det, men er stadig i tvivl om hvad det egentlig er? Jeg ved at den normale fødselsforberedelse (4*2timer) indgår men hvad laver man ellers? Min betænkelighed går mest på forløbet efter fødslen for vil gerne i mødregruppe...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

vi er i det i Horsens... nu har jeg jo ikke født endnu, men tænker det bliver godt :) I Horsens bliver der ikke lavet alm mødregrupper, har vi fået at vide, hvilket var den primære årsag til at vi sagde ja... Men altså vi mødtes en enkelt gang inden fødselsforberedelse hvor vi sådan lige skulle hilse på hinanden og på sundhedsplejerskerne, og så kom der en kunderådgiver fra en bank og fortalte lidt om økonomien i/omkring at få baby... selve undervisningen virkede lidt som en parodi, idet hun kom til at virke lidt som en skræmmekampange imod det at få børn - "HALLOOO... den er ligesom derinde og det er for sent at gøre noget ved det nu :P "

Men vi blev enige om at lave en fb-gruppe så vi kunne snakke sammen ud over de der planlagte møder... det er lidt begrænset hvor meget siden er brugt endnu, men altså det er også kun en enkelt der har født endnu... men til fødselsforberedelsen snakkede vi alle rigtig godt sammen, og vi er enige om at når vi føder skal vi have det op at køre som en mødregruppe, og så må mændene godt komme med indimellem, og gerne til de der planlagte eftermiddage hvor der også vil være noget undervisning...

Jeg tænker det er et spørgsmål om at deltagerne vil det, for ellers kommer i bare til at sidde og kigge på hinanden...

 

Håber du kan bruge det til lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for din erfaring so far :) Det er helt nyt i Hillerød, så kender ingen der har deltaget i det. Umiddelbart synes jeg det virker voldsomt at træde ind i et 1½ år langt forløb, og er også lidt skeptisk overfor indholdet... Jeg behøver ikke at blive belært af bank"rådgivere"/sælgere og socialrådgivere... Jeg ser det dog som en umiddelbar fordel at gå i mødregruppe med de samme personer som fødselsforberedelse. Medmindre folk så kommer fra hele Nordsjællands hospitals opland i stedet for mere lokalt Hillerød, for så kan der let blive 30+ km imellem vores bopæle.

 

Får man stadig de normale besøg af sundhedsplejersken?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her kan man altid sige fra, hvis man ikke har lyst til at fortsætte...

Jeg tror det er ment som råd og vejledning, og en mulighed for at stille spørgsmål til en der ved noget om det man står i lige nu... Altså fx er der en fys som skal fortælle noget om motorik, og jeg tror da på ingen måde han skal slå os i hovedet med hvordan børn"normalt" udvikler sig, men mere så man kan blive beroliget hvis man er unødigt bekymret og bekræftet i at ikke alle børn udvikler sig ens, hvis det giver mening?

Hvad afstanden angår, så kan jeg jo af gode grunde ikke sige hvordan de sammensætter grupperne i Hillerød, men vi bor med en radius på maks 10 km, og det tror jeg ikke engang der er... Vores gruppe er faktisk også mindre (antal) end de har lavet dem de sidste gange, men der var ikke førstegangsfødende nok, og vi ligger også med meget spredt termin (midt i maj til midt i juli)... Det er dog også ret nyt i Horsens, det er vist lige startet efter nytår...

Vi får de første to besøg alm i al fald, men tror ikke de andre kommer, men til gengæld er der vist nok noget åbenhus noget som man kan komme til og få måldt og vejret samt hvis man har spørgsmål... Den del er jeg så ikke fan af, for en del af de observationer en sundhedsplejerske skal gøre, handler også om hjemmet og hvordan mor/barn er i vandte omgivelser, hvilket man jo ikke kan kalde en sundhedsplejerske-konsultation...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER