Peter Plys

hvornår må børn selv bestemme

4 indlæg i dette emne

hvor de vil bo

min søn påstår at det må de når de bliver 12 år

kan bare ikke finde noget om det kan i evt hjælpe mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg altså ikke der er nogen "regler" omkring hvor gammel man skal være for at man "selv må bestemme". Så vidt jeg ved, er det et spørgmål om forældrene bliver enige, og allerhelst enige med barnet. Hvis man ikke er det, kan man komme i statsforvatltningen og hvis der heller ikke er enighed dér, går den videre i retten. Her tror jeg det er korrekt, at hvis man er 12 år, lytter de meget til barnets egne ønsker. Jeg har dog eksempler på, at de vælger at forhøre sig hos børnene allerede fra 7-8 års alderen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når de er 12 bliver de hørt hvis i tager i amtet for at få fastsat samvær / bopæl (men ofte bliver de også hørt når de er yngre).

Hvis vores 3 store som er delebørn giver udtryk for at de ikke vil bo hos os, så skal de heller ikke. De skal dog kende konsekvensen - at de ikke bare kan flytte tilbage om et halvt år / skoleskift mv.

Og så skal de forældre som de skal flytte hjem til også være indforstået med det - det nytter jo ikke jeg siger ok til at Xander flytter hjem til sin far hvis far ikke er med på det (og det er han ikke for han kan ikke få arbejde til at passe sammen med at have fuldtidsbarn).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her har jeg så sagt et det er en dårlig ide da hans far er lidt tørstig og ikke har nogen faste regler

og synes han har rigeligt at gøre med at styrer de 2 ældste af mine drenge som bor der i forvejen

´har også sagt at han ikke kan flytte frem og tilbage hele tiden

de sidste 2 mdr har han skulle være hos sin far hver weekend. men han har kun været der 2 hele weekender. Ellers sover han hos kammeraterne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER