lpd

Stress - indflydelse på graviditet

13 indlæg i dette emne

Hej alle.

Som mega stresset studerende kan jeg ikke lade være at tænke på, om det kan have indflydelse på frugtbarheden? Kan psykisk stress "forplante" sig i kroppen, så min krop ikke "fokuserer" på at blive gravid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nogen mener at stress påvirker fertiliteten, og andre gør ikke. Jeg hælder til at det ikke direkte påvirket, men stress er ikke godt for noget i kroppen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du har cyklus som normalt, vil jeg ikke tro, det har nogen indflydelse. Der er jo mange der siger, at de blev gravide lige som de holdt op med at fokusere på det, og det sikkert var derfor det lykkedes. Men tvivler lidt på, at det er noget man rent videnskabeligt kan bevise, men omvendt er det vel også svært at modbevise. Dog kan man godt holde op med at få ægløsning pga fysisk eller psykisk stress, men der er som regel tale om stress i svær grad som stort vægttab, overdreven motion, at være på flugt fra krig eller anden ekstrem psykisk belastning. Det vil så vise sige som lange, uregelmæssige cyklusser med varieret blødningsmængde eller i sidste ende at man stopper helt med at have menstruation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil mene, jeg er et ret godt eksempel på, at stress påvirker ens frugtbarhed. Jeg blev sygemeldt fra mit arbejde i starten af februar og blev gravid i slutningen af samme måned. Vi havde prøvet at blive gravide i ca. 4 måneder. Bare de 14 dage, hvor jeg fik ro i kroppen, hjalp. Min læge sagde også, at min krop havde ikke ville tage imod, hvis ikke det var fordi, den var begyndt af "afstøde" stresshormonerne. Det skal så også lige tilføjes, at jeg startede til zoneterapi med henblik på at få stressen ud af kroppen og få min menstruation tilbage på sporet, da den var blevet helt uregelmæssig pga. det pres, jeg var under. Mest af alt, tænker jeg, at det er dét, der påvirkes mest af stressen - kvindens cyklus.

 

Et lignende eksempel er min veninde, der mistrivedes på sit job. Da hun skiftede job, fik hun igen regelmæssig mens og blev gravid stort set lige bagefter. Så i min verden giver det mening at koble de to ting. Stress og manglende graviditet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis vi taler om stress i et sådant omfang, at ens cyklus bliver påvirket (som beskrevet ovenfor), så må svaret være JA - stress kan påvirke fertiliteten.

 

Taler vi dog om dagligdagsstress, mange gøremål, eller et stort mental fokus på PB, så er der ingen steder vist, at dette kan påvirke fertiliteten. Jeg er derfor stor fortaler for, at man ikke får dårlig samvittighed over at tænke meget på PB eller have lidt travlt i en periode. Den dårlige samvittighed kan man jo ikke bruge til noget som helst.

 

Men som alt andet, så gælder det om at lytte til sin krop. En generel sund levevis med fornuftig mad, motion, søvn mv må være vejen frem. Og så ingen dårlig samvittighed, når tingene ikke lige går optimalt (hvilket de jo sjældent gør hele tiden). Held og lykke med den kommende eksamensoperiode :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar. Min cyklus er som altid meget svingende, så om det er påvirket af stress kan jeg ikke sige :-) vi må vente og se om der bliver en baby. Synes alle andre jeg kender er gravide lige for tiden! Vil gerne være glad på deres vegne, men er faktisk lidt misundelig :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også studerende, med et rimeligt højt stressniveau, og begge de gange vi har haft held i sprøjten, har været gange, hvor jeg har været stresset på den ene, eller den anden måde. Min cyklus har dog aldrig været påvirket af stress.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det kommer an på hvad du ser som stress... At have en del om ørerne og gang i mange projekter anser jeg ikke for at være stress, at være så overbebyrdet at det går ud over ens mentale og fysiske formåen det er stress... Jeg er selv studerende og selvom vi til tider har meget når man også har projekter udenfor studiet så vil jeg aldrig sammenligne det med da jeg vitterligt havde stress og blev deltidssygemeldt pga det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det kommer an på hvad du ser som stress... At have en del om ørerne og gang i mange projekter anser jeg ikke for at være stress, at være så overbebyrdet at det går ud over ens mentale og fysiske formåen det er stress... Jeg er selv studerende og selvom vi til tider har meget når man også har projekter udenfor studiet så vil jeg aldrig sammenligne det med da jeg vitterligt havde stress og blev deltidssygemeldt pga det...

Hej Camilla, tak for dit svar

Jeg kan godt forstå hvad du mener, og mange betegner helt sikkert sig selv som værende stressede uden decideret at være det - i mit tilfælde er der dog tale om reel stress. Jeg har udover mit fuldtidsstudie også to jobs, og jeg har alt for meget at se til. Min kæreste har overtalt mig til at sige mit ene job op, og udsigterne til det er lige pt det eneste der holder mig oven vande, og ude af sygemelding (hvilket bare er rigtig besværligt i en eksamensperiode pga fremdriftsreformen!). 

 

Jeg glæder mig over at min cyklus tilsyneladende ikke er voldsomt ramt endnu, og håber at jeg lige holder ud sommeren over, med eksamen og to jobs ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Camilla, tak for dit svar

Jeg kan godt forstå hvad du mener, og mange betegner helt sikkert sig selv som værende stressede uden decideret at være det - i mit tilfælde er der dog tale om reel stress. Jeg har udover mit fuldtidsstudie også to jobs, og jeg har alt for meget at se til. Min kæreste har overtalt mig til at sige mit ene job op, og udsigterne til det er lige pt det eneste der holder mig oven vande, og ude af sygemelding (hvilket bare er rigtig besværligt i en eksamensperiode pga fremdriftsreformen!). 

 

Jeg glæder mig over at min cyklus tilsyneladende ikke er voldsomt ramt endnu, og håber at jeg lige holder ud sommeren over, med eksamen og to jobs ;-)

Det var bestemt heller ikke for at sige at det ikke var stress du havde, men det er bare blevet sådan lidt et buzz-ord der bliver misbrugt lidt...

Jeg synes det er fornuftigt at droppe det ene job og det er trods alt nemmere end pludselig gå ned så du hverken kan passe studie eller nogen af dine studiejobs.... Har dit uddannelsessted nogen mulighed for hjælp f.eks. ved jeg at vi kan søge om at komme til stresscoach på mit uddannelsessted igennem studievejledningen og det var måske ikke helt dumt at få nogen værktøjer før det er for sent

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var bestemt heller ikke for at sige at det ikke var stress du havde, men det er bare blevet sådan lidt et buzz-ord der bliver misbrugt lidt...

Jeg synes det er fornuftigt at droppe det ene job og det er trods alt nemmere end pludselig gå ned så du hverken kan passe studie eller nogen af dine studiejobs.... Har dit uddannelsessted nogen mulighed for hjælp f.eks. ved jeg at vi kan søge om at komme til stresscoach på mit uddannelsessted igennem studievejledningen og det var måske ikke helt dumt at få nogen værktøjer før det er for sent

Hej

Jeg ved godt hvad du mente, og jeg forstår dig godt, det er nemlig blevet et ord som slynges rundt :-)

Jeg ved faktisk ikke om vi har tilknyttet lignende (jeg læser på SDU), men det vil jeg helt klart undersøge. Tak for tippet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Jeg ved godt hvad du mente, og jeg forstår dig godt, det er nemlig blevet et ord som slynges rundt :-)

Jeg ved faktisk ikke om vi har tilknyttet lignende (jeg læser på SDU), men det vil jeg helt klart undersøge. Tak for tippet!

Jeg håber du kommer ovenpå igen, det er skrækkeligt at have den der følelse hvor man synes man er tæt på at drukne hele tiden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber du kommer ovenpå igen, det er skrækkeligt at have den der følelse hvor man synes man er tæt på at drukne hele tiden

Ja det er en rigtig grum følelse :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER