cellemus

lussingesyge på jobbet

18 indlæg i dette emne

Jeg er netop blevet sendt hjem grundet lussingesyge.

Hvad er jeres erfaringer omkring det?

Er det kun de første 3 mdr der er risiko ?

Og tog i chancen og tog på job ?

Ifølge nettet skulle det ikke Være slemt efter de første 3 mdr.

Men tør man at tag den chance alligevel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså rent faktisk i dag, er det noget med at de siger at det ikke er noget problem som gravid længere. 
Jeg husker, da jeg var gravid første gang da "bad" min chef mig om, at få tjekket om jeg havde haft det - fordi hun vidste at det nok ville dukke op i løbet af graviditeten og vidste at gravide altid blev bange i denne situation. Så for min egen skyld mente hun :)
Selvom man i dag, siger at det ikke længere er et problem - så ville jeg have det underligt at skulle gå på arb. når der var lussingesyge. Hvis jeg altså ikke havde haft det og derfor er det ikke noget issue for mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man bliver ikke længere fraværsmeldt som gravid.

Jeg har lige stået i samme situation men da det er vikar så sagde jeg bare nej tak til vagterne! Det turde jeg ikke. Jeg ringede til lægen og fik taget blodprøver dagen efter. Hvis du har haft det er der jo ingen risiko og så kan du slappe af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er i starten der kan opstå problemer.. Jeg er så en af dem, der har haft det i min første graviditet.. Men chancen for at sende det videre til fosteret er meget lille.. Men på trods af det, så blev vores dreng scannet i hovedet (i min graviditet) hver 4. uge.. Men der opstod heldigvis ingen problemer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige snakket med lægen. Jeg skal ha taget blodprøve på mandag og blive hjemme indtil svaret kommer. Hvis jeg ikke har haft det, er der stadig 10% procent chance for at jeg kan få det . Og ifølge lægen er det sidste del af graviditeten der er farlig. Jeg ligger lige midt imellem. Så risikoen er der stadig. Ifølge sundhedsstyrelsen, anbefaler de at man blir hjemme indtil tegne på jobbet er væk. Det kunne tag op til 6 uger.

Hmm. Men 70% chance for at jeg har haft det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov.. Havde ikke set at du havde lavet en tråd om det, så nu har jeg svaret i smalltalk :) for en god ordens skyld, så får du også lige svaret her:

Det har indflydelse helt indtil uge 20+ (ifølge min læge). Jeg får taget blodprøve hver 14. dag indtil jeg rammer 20+ da jeg ikke har haft det før, så pas på dig selv :kram2

Risikoen for abort er alligevel 7-10%, så jeg turde ikke tage på arbejde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov.. Havde ikke set at du havde lavet en tråd om det, så nu har jeg svaret i smalltalk :) for en god ordens skyld, så får du også lige svaret her:

Det har indflydelse helt indtil uge 20+ (ifølge min læge). Jeg får taget blodprøve hver 14. dag indtil jeg rammer 20+ da jeg ikke har haft det før, så pas på dig selv :kram2

Risikoen for abort er alligevel 7-10%, så jeg turde ikke tage på arbejde!

Nej det tør jeg heller ikke.

Hvis det viser sig at jeg ikke har haft det, holder jeg mig væk indtil det er ude af syne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det tør jeg heller ikke.

Hvis det viser sig at jeg ikke har haft det, holder jeg mig væk indtil det er ude af syne

Vær opmærksom på at du nok selv skal betale det fravær! Da det ikke længere er Sundhedsstyrelsens anbefalinger at fraværsmelde (men JEG ville personligt ikke selv turde)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vær opmærksom på at du nok selv skal betale det fravær! Da det ikke længere er Sundhedsstyrelsens anbefalinger at fraværsmelde (men JEG ville personligt ikke selv turde)

Jeg har lige læst at sundhedsstyrelsen anbefaler at man blir hjemme hvis man ikke har været smittet..

Hmm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg har et spørgsmål ang. Lussingesyge men ikke på arbejdet. Håber det okay  :unsure

Jeg har lige opdaget at N's børnehave har et udbrud af lussingesygen, og jeg har umiddelbart ikke haft det. 

Ved ikke endnu om hun er smittet eller ej.  :( Det er mig der skal aflevere hende i børnehaven på mandag, inden jeg kan nå at snakke med lægen ang. blodprøver.

Ville i have betænkeligheder ved at aflevere? :chin:  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har et spørgsmål ang. Lussingesyge men ikke på arbejdet. Håber det okay  :unsure

Jeg har lige opdaget at N's børnehave har et udbrud af lussingesygen, og jeg har umiddelbart ikke haft det. 

Ved ikke endnu om hun er smittet eller ej.  :( Det er mig der skal aflevere hende i børnehaven på mandag, inden jeg kan nå at snakke med lægen ang. blodprøver.

Ville i have betænkeligheder ved at aflevere? :chin:

Altså i "gamle" dage måtte gravide slet ikke komme ind på institutioner hvor der var lussingesyge og personligt ville jeg heller ikke Gøre det.

Men de er åbenbart ikke så strikse mere angående det.

Jeg er godt nok meget i tvivl for kan læse begge dele på nettet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ja var godt inde og læse den. Men på apotekets hjemmeside står der noget andet.

Men måske det er forældet så.

I påsken sagde min læge at anbefalingerne er ændret.

JEG syntes det fuldstændig tosse åndsvagt!!! Måske er risikoen lille, men risikoen ER fatal. Fatter ikke at man anbefaler at undgå parfume og at spise tun, men man må GODT arbejde i risiko for lussingesyge :o det er ikke logisk i mit hoved!

2/3 af alle gravide kvinder har dog haft det, de fleste uden at vide det. Det er ikke det mest smitsomme MEN hvis man ikke har haft det og får det i graviditeten er risikoen for at overføre til barnet alligevel rimelig høj (1 herinde sagde 10% men har ikke kilden så kan ikke sige at det passer).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har et spørgsmål ang. Lussingesyge men ikke på arbejdet. Håber det okay :unsure

Jeg har lige opdaget at N's børnehave har et udbrud af lussingesygen, og jeg har umiddelbart ikke haft det.

Ved ikke endnu om hun er smittet eller ej. :( Det er mig der skal aflevere hende i børnehaven på mandag, inden jeg kan nå at snakke med lægen ang. blodprøver.

Ville i have betænkeligheder ved at aflevere? :chin:

Altså i den korte tid du selv er i børnehaven vil jeg mene risikoen er så godt som ikke eksisterende, men i forhold til N vil jeg være mere usikker. Bliver det slæbt med hjem er det jo ikke til at undgå :(

Kan du sige til pædagogerne at du er nervøs? Måske de er villige til at sørge for ekstra hånd vask og evt afspritning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I påsken sagde min læge at anbefalingerne er ændret.

JEG syntes det fuldstændig tosse åndsvagt!!! Måske er risikoen lille, men risikoen ER fatal. Fatter ikke at man anbefaler at undgå parfume og at spise tun, men man må GODT arbejde i risiko for lussingesyge :o det er ikke logisk i mit hoved!

2/3 af alle gravide kvinder har dog haft det, de fleste uden at vide det. Det er ikke det mest smitsomme MEN hvis man ikke har haft det og får det i graviditeten er risikoen for at overføre til barnet alligevel rimelig høj (1 herinde sagde 10% men har ikke kilden så kan ikke sige at det passer).

Det var mig, der skrev det ;)

Kilden er sundhedsstyrrelsens vejledning til praktiserende læger om lussingesyge. Orker ikke lige at finde linket nu, kan se jeg ikke har linket til det i tråden, men kan godt finde det frem, hvis der er nogen der er interesserede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var mig, der skrev det ;)

Kilden er sundhedsstyrrelsens vejledning til praktiserende læger om lussingesyge. Orker ikke lige at finde linket nu, kan se jeg ikke har linket til det i tråden, men kan godt finde det frem, hvis der er nogen der er interesserede.

:super det er nu heller ikke fordi jeg ikke tror på dig, det var bare at når der er kilde på er det lettere at argumentere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super det er nu heller ikke fordi jeg ikke tror på dig, det var bare at når der er kilde på er det lettere at argumentere ;)

 

Det er helt sikkert! Jeg er også altid en lille smule skeptisk, hvis der ikke er angivet en kilde, for så ved man jo egentlig ikke, hvor informationen kommer fra ;) Så synes det er en ret fornuftig tilgang til tingene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER