diazbebs

Overanstrengelse???

18 indlæg i dette emne

Er der nogen herinde der kan forklare mig hvordan det føles eller hvad der sker ved at overanstrenge sig for eksempel ved motion.

Jeg har cyklet i går op af en meget stejl bakke og i dag måtte jeg løbe lidt efter toget. Begge gange kom pulsen op. Jeg tænker at jeg ikke har ondt lige nu. Men hvad sker der når man overanstrenger sig, altså symptomer, så jeg ved hvad jeg skal forholde mig til.

Hilsen fra den evige bekymret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ved mig kom der plukveer - nogle heftige nogle. Træthed og mathed ku jeg også få.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Plukveer der gør ondt var et klart signal her..

Det er kun sundt at få pulsen op :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved mig kom der plukveer - nogle heftige nogle. Træthed og mathed ku jeg også få.

Ok. Godt at vide.

Nu er jeg kun 13+2 i dag. Det er ret tidligt at mærke plukkeveer eller hvad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Plukveer der gør ondt var et klart signal her..

Det er kun sundt at få pulsen op :-)

Ja det siger de kloge hoveder også. Synes det var spøjst at kunne mærke pulsen i underlivet meget mere end jeg plejer. Jeg kan fra tid til andet mærke blodgennemstrømning til livmoderen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og plukkeveer er når livmoderen bliver hård ikke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke tro at du kan mærke plukveer allerede, tror "bare" at din puls der i forvejen er forhøjet hurtigere kommer op hvor du bliver forpustet, sådan har jeg et ihvertfald

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke tro at du kan mærke plukveer allerede, tror "bare" at din puls der i forvejen er forhøjet hurtigere kommer op hvor du bliver forpustet, sådan har jeg et ihvertfald

Det er heller ikkefordi jeg tror jeg har plukkeveer. Men bare jeg havde et eller andet at gå udfra. Jeg tænker bare jeg vil motionerer men ikke presse mig for meget der hvor det ikke er sundt for graviditeten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er heller ikkefordi jeg tror jeg har plukkeveer. Men bare jeg havde et eller andet at gå udfra. Jeg tænker bare jeg vil motionerer men ikke presse mig for meget der hvor det ikke er sundt for graviditeten.

Det jeg har fået at vide fra JM og min personlige træner er at jeg bare skal træne løs, men hvis jeg begynder at få ondt i underlivet/maven skal jeg tage en pause med det samme og hvis det sker flere gange må jeg droppe den øvelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok. Godt at vide.

Nu er jeg kun 13+2 i dag. Det er ret tidligt at mærke plukkeveer eller hvad?

Jo det er lidt tidlig, hvis du er førstegangs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt så. Så selv om jeg får lidt ondt, og stopper selvfølgelig og holder pause, går det nok.

Det kan være det lyder dumt, men det er første gang jeg er gravid og ville nødig gøre noget forkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt så. Så selv om jeg får lidt ondt, og stopper selvfølgelig og holder pause, går det nok.

Det kan være det lyder dumt, men det er første gang jeg er gravid og ville nødig gøre noget forkert.

Det lyder ikke dumt, slet ikke. Dine tanker er helt normale :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan ikke gøre noget forkert, så længe du bare lytter til din krop. Den skal nok sige fra med smerter, hvis noget er skidt!

 

Husk at plukveer ikke er noget skidt - selvom det skulle være dem. Det er KUN hvis de begynder at gøre ondt, du skal være opmærksom på, hvad du laver.

 

Du må ikke skrue ned for fysisk aktivitet bare fordi du er gravid. Graviditeten er en byrde for kroppen at bære, og det bliver kun mere efterhånden som tiden går og frem til fødslen. Derfor skal du være i god form - det hjælper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan ikke gøre noget forkert, så længe du bare lytter til din krop. Den skal nok sige fra med smerter, hvis noget er skidt!

 

Husk at plukveer ikke er noget skidt - selvom det skulle være dem. Det er KUN hvis de begynder at gøre ondt, du skal være opmærksom på, hvad du laver.

 

Du må ikke skrue ned for fysisk aktivitet bare fordi du er gravid. Graviditeten er en byrde for kroppen at bære, og det bliver kun mere efterhånden som tiden går og frem til fødslen. Derfor skal du være i god form - det hjælper.

Ok. er det ligesom menssmerter? Eller værre?

Jeg skal nok blive ved med at være fysisk aktiv? Er bare ramt af gravidhjerne. Jeg går jo og bekymre mig hele tiden :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder ikke dumt, slet ikke. Dine tanker er helt normale :)

Tak :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok. er det ligesom menssmerter? Eller værre?

Jeg skal nok blive ved med at være fysisk aktiv? Er bare ramt af gravidhjerne. Jeg går jo og bekymre mig hele tiden :P

 

Almindelige plukveer føles bare som om det strammer i maven. Det kan være lidt ubehageligt - men det gør ikke ondt. Det er livmoderen der "øver" sig og det kommer til at ske hele tiden :)

 

Hvis plukveerne kommer til at gøre ondt er du IKKE i tvivl. Jeg var udsat for det fra ca. midt i min sidste graviditet - første gang da jeg (uden at tænke) mente at jeg da sagtens kunne bære vores 15 kg tunge hund op ad trapper. Der fik jeg øjeblikkeligt ondt og måtte lægge mig ned i et kvarters tid indtil det gik over. Jeg blev meget forskrækket og så var det slut med at bære tunge ting.

 

Hen mod fødslen kom der flere ting, som min krop sagde fra overfor. Alt lige fra gulvvask (den skrubbende bevægelse var pludselig ikke god) til at tømme opvaskemaskinen og sætte p-skiven, der krævede at man bøjede sig kraftigt forover. Derimod kunne jeg sagtens gå lange ture - og 8 dage over termin hjalp jeg min mand med at afdække en hel lejlighed til maling (ned og kravle og sætte tape på stikkontakter og paneler) uden problemer.

 

Denne gang kunne jeg forestille mig, at udfordringerne kommer i kraft af, at jeg har en tumling herhjemme, der vejer 10+ kg, men som stadig skal løftes og bæres af og til.

Kodeordet er at holde sig så aktiv som muligt - men at lytte til sin krop. Dvs. gør det ondt - så stop øjeblikkeligt.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Almindelige plukveer føles bare som om det strammer i maven. Det kan være lidt ubehageligt - men det gør ikke ondt. Det er livmoderen der "øver" sig og det kommer til at ske hele tiden :)

 

Hvis plukveerne kommer til at gøre ondt er du IKKE i tvivl. Jeg var udsat for det fra ca. midt i min sidste graviditet - første gang da jeg (uden at tænke) mente at jeg da sagtens kunne bære vores 15 kg tunge hund op ad trapper. Der fik jeg øjeblikkeligt ondt og måtte lægge mig ned i et kvarters tid indtil det gik over. Jeg blev meget forskrækket og så var det slut med at bære tunge ting.

 

Hen mod fødslen kom der flere ting, som min krop sagde fra overfor. Alt lige fra gulvvask (den skrubbende bevægelse var pludselig ikke god) til at tømme opvaskemaskinen og sætte p-skiven, der krævede at man bøjede sig kraftigt forover. Derimod kunne jeg sagtens gå lange ture - og 8 dage over termin hjalp jeg min mand med at afdække en hel lejlighed til maling (ned og kravle og sætte tape på stikkontakter og paneler) uden problemer.

 

Denne gang kunne jeg forestille mig, at udfordringerne kommer i kraft af, at jeg har en tumling herhjemme, der vejer 10+ kg, men som stadig skal løftes og bæres af og til.

Kodeordet er at holde sig så aktiv som muligt - men at lytte til sin krop. Dvs. gør det ondt - så stop øjeblikkeligt.

Mange tak for beskrivelsen :) så tør jeg godt at cykle igen. Det har jeg også gjort ;) men har været usikker pga pulsen steg så meget omkring underlivet. Så det skal jeg bare tage som ufarligt :) tror jeg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for beskrivelsen :) så tør jeg godt at cykle igen. Det har jeg også gjort ;) men har været usikker pga pulsen steg så meget omkring underlivet. Så det skal jeg bare tage som ufarligt :) tror jeg

 

Cykling er rigtig sundt under graviditeten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER