skruk

mistet eksamensbevis og su

7 indlæg i dette emne

Jeg mistede for 3 år siden mit eksamensbevis fra gymnasiet pga indbrud. Jeg fik aldrig skaftet et nyt, da jeg jo var i gang med den uddannelse jeg tænkte jeg ville have. Men nu går jeg og overvejer seriøst at skifte uddannelse, så hvordan gør jeg lige det? Mit gymnasium eksisterer nemlig ikke længere :( og ved i om jeg ville kunne få noget økonomisk støtte da jeg kun har su klip tilbage til 1 1/2 år fra nu af :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har aldrig brugt mit fysiske eksamensbevis til at søge ind på uddannelse. Det hele ligger elektronisk.

Jeg husker det som om, at uddannelsesstedet, hvor jeg søgte ind, selv indhentede de nødvendige beviser. Kan hvert fald huske, at det gav sig selv undervejs, da jeg søgte og at det hele foregik online.

Mht su, så tror jeg ikke der er noget at gøre. Andet end fritidsjob eller lån i banken.. Tror ik, man f.eks. ka få ekstra su-klip eller lignende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig brugt mit fysiske eksamensbevis til at søge ind på uddannelse. Det hele ligger elektronisk.

Jeg husker det som om, at uddannelsesstedet, hvor jeg søgte ind, selv indhentede de nødvendige beviser. Kan hvert fald huske, at det gav sig selv undervejs, da jeg søgte og at det hele foregik online.

Mht su, så tror jeg ikke der er noget at gøre. Andet end fritidsjob eller lån i banken.. Tror ik, man f.eks. ka få ekstra su-klip eller lignende.

Enig. Jeg søgte ind på uni i 2013 og mine eksamensbeviser var 12 år gamle. Dem måtte jeg selv scanne. Men dengang kunne jeg se at for de fleste andre (med eksamensbeviser som var bare lidt nyere end mine) kunne hentes elektronisk, da jeg søgte ind på uddannelsen i det dér offentlige system.

Ellers tænker jeg du må kontakte kommunen eller uddannelsesministeriet eller et eller andet, for at få at vide hvor dine beviser er. 

Mht. SU tror jeg også bare du må et smut i banken. Eller tage SU-lån de første 1,5 år og så spare op. Og så er det også det dér slutlån, som jeg ikke kender betingelserne for, men det er måske værd at undersøge. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit fra HF fik jeg på mail (scannet ind, da de havde fået nyt system)

men hvordan det foregår, når dit tidligere Gym. Ikke eksiterer længere, ved jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan få slutlån i et år mener jeg når SUen er opbrugt. Det betyder at du får SU som lån som så selvfølgelig skal betales tilbage på et tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener grænsen er 2005 hvornår det ligger elektronisk og hvornår man selv skal scanne det ind, jeg blev student i 2002 og da jeg lige kom på at jeg skulle tage en ekstra uddannelse i 2013 skulle jeg selv scanne alle papirerne ind.... Men de papirer må være et sted, måske hos kommunen, det nye gymnasium (hvis der er sådan et) eller lign, spørg i borgerservice hvis det er relevant....

Mht SU er der ikke så meget at gøre andet end at tage slutlån og arbejde, med mindre du kan overtale kommunen til at give dig en eller anden form for ydelse, men det er nok kun hvis du har gået arbejdsløs i et godt stykke tid....

Vær opmærksom på at hvis du får lang transporttid så er der specielle regler mht om man er SU berettiget hvis man skal have ungdomskort til tog og bus (ja det hedder det også når man er i 30'erne)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER