Allehånde

Blodtrykket

23 indlæg i dette emne

Hver gang jeg er til jordemoder er mit blodtryk altid højt indtil jeg lige har fået ligget og slappet af. Jeg bliver vildt nervøs over det blodtryksapparat. I onsdags kunne jeg ikke helt få det langt nok ned til trods for at jeg lå på en briks i 20 minutter. Nu vil min jordemoder have at jeg får det målt hos lægen på mandag. Det skal jo helst ligge normalt for at jeg kan få lov til at føde hjemme, og det er derfor jeg er så nervøs for at få det målt. Nu har jeg så lånt et blodtryksapparat, og selv når jeg sidder og slapper af i sofaen synes jeg det er lidt højt. Idag målte jeg det til 133/90. Er det ikke lidt for højt?

Er der nogen gode bud på hvad jeg kan gøre for at få det blodtryk ned når jeg får det målt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan se at du har spist slik i en anden tråd. Det kan få blodtrykket til at stige. Mener jeg.

Ellers har jeg ikke så mange bud. Få slappet en masse af...

Håber du får den ned og får lov til at føde hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm er det ikke noget med, at det påvirkes af væske og salt indtag? :unsure Ej jeg er ikke sikker :unsure

Men håber for dig, at du får lov at føde hjemme :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan se at du har spist slik i en anden tråd. Det kan få blodtrykket til at stige. Mener jeg.

Ellers har jeg ikke så mange bud. Få slappet en masse af...

Håber du får den ned og får lov til at føde hjemme.

Godt set :-) Tænkte faktisk også på om det havde den effekt. Jeg var klar over at kaffe og lakrids var noget jeg skulle holde mig fra, og har slet ikke drukket kaffe idag. Men var ikke klar over det med slik. Er det sukker i det hele taget? Det bliver svært med den craving jeg har lige for tiden. Hvor lang tid skal der gå efter at man har indtaget de "forbudte" ting, før man kan måle blodtrykket normalt igen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm er det ikke noget med, at det påvirkes af væske og salt indtag? :unsure Ej jeg er ikke sikker :unsure

Men håber for dig, at du får lov at føde hjemme :kram

Altså ikke for meget salt og væske? Eller meget væske og holde igen med salt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke for meget koffein, salt eller lakrids. Tror ikke det er alt slik, jeg har i hvert fald altid kun fået lakrids at vide..

Og sørg for dit blodsukker er stabilt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

133/90 er ikke højt.. det diastolske (altså de 90) er måske nok lidt højt, men det systolske er ikke.

Hvordan gør du, når du måler?

Prøv at have apparatet liggende klar ved din seng og mål som det allerførste når du vågner. Du må ikke rejse dig op først.

Hvis du har været aktiv inden måling, skal du sætte/lægge dig ned og vente i mindst 15 minutter inden du måler. Det gælder også snakketøjet. Du må ikke sidde og snakke med nogen mens du måler. Bare det at man taler hæver også blodtrykket ;)

Og ja sørg for at få godt med væske i løbet af dagen og hold igen med salt, lakrids og koffein.

Sukker ved jeg umiddelbart ikke noget om.

Stress kan også få det til at stige, så prøv at se, om ikke du kan få et lidt mere afslappet forhold til blodtryksmåling. Hvis du er nervøs og stresser op hver gang kan det godt give et falsk billede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

133/90 er ikke højt.. det diastolske (altså de 90) er måske nok lidt højt, men det systolske er ikke.

Hvordan gør du, når du måler?

Prøv at have apparatet liggende klar ved din seng og mål som det allerførste når du vågner. Du må ikke rejse dig op først.

Hvis du har været aktiv inden måling, skal du sætte/lægge dig ned og vente i mindst 15 minutter inden du måler. Det gælder også snakketøjet. Du må ikke sidde og snakke med nogen mens du måler. Bare det at man taler hæver også blodtrykket ;)

Og ja sørg for at få godt med væske i løbet af dagen og hold igen med salt, lakrids og koffein.

Sukker ved jeg umiddelbart ikke noget om.

Stress kan også få det til at stige, så prøv at se, om ikke du kan få et lidt mere afslappet forhold til blodtryksmåling. Hvis du er nervøs og stresser op hver gang kan det godt give et falsk billede.

Mange tak for dit svar. Er glad for at de 133 ikke er for højt, selvom det har ligget lavere tidligere i graviditeten. Jeg prøver at gøre som du siger imorgen tidligt. Så er det også weekend så jeg kan vågne uden vækkeur. Og så holder jeg mig fra kaffe osv. på mandag inden jeg skal til lægen. Må prøve ikke at stresse over det, men må indrømme at jeg har det lidt som at skulle til eksamen, selvom det lyder lidt fjollet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hver gang jeg er til jordemoder er mit blodtryk altid højt indtil jeg lige har fået ligget og slappet af. Jeg bliver vildt nervøs over det blodtryksapparat. I onsdags kunne jeg ikke helt få det langt nok ned til trods for at jeg lå på en briks i 20 minutter. Nu vil min jordemoder have at jeg får det målt hos lægen på mandag. Det skal jo helst ligge normalt for at jeg kan få lov til at føde hjemme, og det er derfor jeg er så nervøs for at få det målt. Nu har jeg så lånt et blodtryksapparat, og selv når jeg sidder og slapper af i sofaen synes jeg det er lidt højt. Idag målte jeg det til 133/90. Er det ikke lidt for højt?

Er der nogen gode bud på hvad jeg kan gøre for at få det blodtryk ned når jeg får det målt?

 

Man har ikke forhøjet blodtryk, før det er over 140/90 (dog er det det forreste tryk, der er mest afgørende). Hvad har dit blodtryk ellers været under graviditeten?

Grunden til de er så opmærksomme på blodtrykket er, at et forhøjet blodtryk kan være tegn på svangerskabsforgiftning.

 

Mit bedste bud på at få blodtrykket så langt ned som muligt vil være at ligge dig ned på sofaen og slappe helt af, du kan evt. også tage det i sengen inden du vågner, hvor det burde være lavt.

 

Madmæssigt, så kan det være en god ide at undgå salt så meget som muligt. Salt binder vand i blodbanen, hvilket giver et højere blodvolumen, som så bidrager til et højere blodtryk. Jævnfør denne teori, så kan man også begrænse sit væskeindtag og få et lidt lavere blodtryk. Men altså, man skal jo ikke tørste, for at opnå et blodtryksfald.

Lakrids kan i større mængder også give anledning til blodtryksstigning. Jeg har dog aldrig hørt at andet slik end lakrids skulle give blodtryksstigning, det giver dog naturligvis blodsukkerstigning ;) :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang jeg var til lægen blev det målt til 113/76 og ellers har det ligget mellem 125-130 og 75-85, så derfor tænkte jeg at det virkede højt nu. Men har ingen andre tegn på svangerskabsforgiftning (intet i urinen, ingen vand i kroppen, har kun taget 5 kg på, har det rigtig godt :-)), så jeg er næsten sikker på at de udsving jeg ser skyldes nervøsitet kombineret med aktivitet (jeg cykler til jm/læge) og kaffe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang jeg var til lægen blev det målt til 113/76 og ellers har det ligget mellem 125-130 og 75-85, så derfor tænkte jeg at det virkede højt nu. Men har ingen andre tegn på svangerskabsforgiftning (intet i urinen, ingen vand i kroppen, har kun taget 5 kg på, har det rigtig godt :-)), så jeg er næsten sikker på at de udsving jeg ser skyldes nervøsitet kombineret med aktivitet (jeg cykler til jm/læge) og kaffe.

 

Det lyder da også mest plausibelt, at det er stress/-koffeinbetinget så :) Lyder som en god plan at tage det i morgen tidlig, når du vågner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvis du cykler til læge/jm så gør dig evt til en vane at cykle i god tid, så du er der måske 15-20 minutter før du skal ind. så kan du sætte dig i venteværelset og få slappet godt af, inden du skal ind :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du lider sikkert en del af WCS (white coat syndrome) altså at man simpelthen bliver nærvøs og derved får stigende blodtryk når man er hos læge/JM (mange ved ikke at de har det)....

Mht det du måler derhjemme, så er hjemmeapperaterne vedhæftet en del usikkerhed fordi du ikke nødvendigvis får det placeret helt perfekt (vi har lavet sammenligningsøvelser på studiet) og så blodtrykket i øvrigt påvirkes ret hurtigt af forskellige faktorer: hvis du taler imens, om du ligger, seder eller står, om du lige har lavet noget aktivt, om du lige har spist osv osv. så sålænge du ikke ligger højere så ville jeg tage det helt roligt og så måske skære lidt ned på fødevare der øger blodtrykket

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man har ikke forhøjet blodtryk, før det er over 140/90 (dog er det det forreste tryk, der er mest afgørende)

Da jeg var indlagt med svangerskabsforgiftning var altså det diastoliske tryk (det bagerste) de var interesserede i, så det passer ikke at det kun er det systoliske der er af interesse.

Jeg kan huske at jeg skulle ligge på siden i 15 min. Inden jeg fik målt tryk, men er ikke sikker på hvilken. Tror det var venstre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu tog jeg det her til morgen, og nu hed den 143/86, så det ene er steget mens det andet er faldet. Det er altså ikke til at blive klog på. Bare jeg kunne få den ned på 130/80, så ville jeg være meget mere rolig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var også det lave tal, de var i interesseret i hos mig. Det var 70, da jeg blev gravid og havde sneget sig op på 90, på terminsdagen.

For mig var det afgørende gode råd at holde min k***, når de måler. Sludrechatollet her har ellers altid fået det ,låg for Højer, men det råd hjalp betragteligt.

Når du også måler liiiidt højt hjemme, så ved jeg ikke rigtig... Noget med at tage det, når man har fladet ud på sofaen længe...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, nu begynder jeg at blive lidt bekymret. Det laveste jeg ku måle det til her til morgen er 145/95...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Drikker du kaffe eller ryger? For det kan påvirke blodtrykket en del..... Og så bliver det måske også højere nu fordi du er bange for at det bliver for højt, hvis du ved hvad jeg mener.... hvilken slags blodtryksapparat har du der hjemme?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, nu begynder jeg at blive lidt bekymret. Det laveste jeg ku måle det til her til morgen er 145/95...

 

Jeg synes du skal ringe til din læge i morgen.

Det er jo stigende og nu både over den systoliske og diastoliske grænse for, hvad der er for højt blodtryk. Især fordi du tager det om morgenen, mens du stadig ligger i sengen, hvor det burde være lavest.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ryger ikke og drak først kaffe efter jeg havde målt det. Fik dog ikke taget det mens jeg lå i sengen, men sad på sofaen i 10 minutter inden og det var inden jeg spiste morgenmad. Men jeg tror godt på at det skyldes nervøsitet over selve målingen, også selvom jeg er herhjemme.

Jeg skal under alle omstændigheder til lægen imorgen og ha det målt og tjekket urin. Så må vi se hvad de siger. Jeg tager det apparat jeg har lånt af min mor med, for at se om det så giver det samme som lægens apparat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå så var jeg hos lægen, og blodtrykket var heldigvis fint efter hun havde taget det et par gange. Kan ikke helt huske om det var 139/86 eller 129/86, men hun syntes i hvert fald det var helt ok. Lå ikke på en briks eller noget. Og urinen var fin. Så jeg tror egentlig det blodtryksapparat jeg har lånt måler blodtrykket lidt for højt?

Så nu kan den fødsel bare komme an! (Indsæt her den der smiley der hopper og danser :-))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor dejligt.... Dit eget blodtryksapparat kan sagtens måle mere eller mindre end lægens da det sikkert er ret betinget af at man får sat manchetten rigtigt....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER