MamatilJ&M

JM med speciale i fødselstraumer og -planlægning

14 indlæg i dette emne

Er der nogen af jer der har prøvet at være ved en JM med speciale i fødselstraumer og fødselsplanlægning? Har I fået noget godt ud af at lægge en konkret slagplan for fødslen? Jeg ved også godt det handler om at få bearbejdet sidste fødsel, men det kunne være spændende at høre andres oplevelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja. I Århus har de noget der hedder sårbarhed teem. Dem blev jeg tilknyttet da jeg blev indlagt med svangerskabsforgiftning, og fik at vide at jeg nok skulle regne med at føde i uge 28.

Jeg snakkede ofte med dem = 1 gang om ugen, de sidste 4 uger af graviditeten.

De hjalp med at se lidt lysere på situationen. Og i starten snakkede de om at jeg skulle snakke med en psykolog, desvære ændrede det sig til at de gerne ville give mig noget anti depressivt medicin i stedet, hvilket jeg slet ikke ville have. Og det endte lidt med en kamp mod dem (følte jeg) om ikke at skulle have den medicin. Havde bare brug for at snakke forløb/følelser igennem, da jeg havde fået et chok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik hos et jordmoderteam med speciale i fødselsangst :)

Min jm var fantastisk! Jeg gik til konsultation hver 6 uge, og udover det kunne jeg ringe til den vagthavende jordmoder for teamet når som helst jeg havde brug for det.. Også selvom det kun var fordi jeg var bange og havde brug for at blive beroliget :)

De første 3-4 konsultationer blev brugt på at tale om sidste fødsel, hvad der var sket, hvad jordmoder havde gjort forkert, hvorfor jeg havde været så rædselsslagen hele vejen igennem.

Da jm havde fået et godt indtryk af hvordan fødslen havde været fra min synsvinkel, begyndte vi at tale om hvordan jeg ønskede næste fødsel, og vi lavede en MEGET detaljeret fødselsplan. Og det var alt der blev skrevet ned. Selv små "ubetydelige" ting.

Selve fødslen var alt hvad jeg havde drømt om! Jeg fødte med "min egen" jm, og hun gjorde alting præcis som vi havde aftalt. Der var 100% ro på stuen hele vejen igennem. Og vigtigst af alt, jeg var TRYG! Det eneste tidspunkt hvor jeg mærkede en smule til angsten, var da jm fortalte mig at baby altså var stjernekigger og at det ville kræve at jeg arbejdede endnu hårdere for at få hende ud. Der nåede jeg at blive bange i et par minutter, inden at jm havde fået talt mig til ro igen.

Jeg havde på forhånd aftalt med jm, at hvis jeg skulle syes, så skulle de vente med det til et stykke tid efter fødslen, for ved første fødsel kunne jeg slet ikke klare at de rørte mig dernede lige bagefter. Så da A var født gik der max 15 minutter, og så var alle gået ud fra stuen og jeg havde fred og ro til at kigge på min baby og amme hende for første gang :biglove

Efter en times tid kom jm tilbage og syede mig. Jeg havde igen fået en slem 2. Grads bristning, men fordi jeg lige havde fået tid til at sunde mig lidt, så var det slet ikke så slemt at blive syet :)

Hvis du har spørgsmål, så må du endelig bare spørge :)

Hvilket sygehus er du tilknyttet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak fordi I har delt jeres historier :tak

 

Det lyder til du har haft et fantastisk forløb Ninja Mama og hvor må det være fantastisk at føde ved den JM som du har delt alt det med.

 

Jeg fik det indtryk, at det bare er en engangs visit jeg skal have ved den JM og fortsætte ved min praktiserende JM. Hun snakkede nu også om hende, jeg er blevet henvist til, ved mit første besøg, så det er nok meget fornuftig jeg har sagt ja. 

 

Jeg vil nu også sige, at noget af det der ville kunne gøre mig tryg, var at få lov til at føde ved en JM jeg kendte og er tryg ved. Men de har ikke kendt JM ordning i Viborg <_<

 

Jeg håber hun ringer i løbet af de næste par dage, så jeg kan få en tid og snakket det igennem. Jo før des bedre har jeg følelsen af...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg forstår ingenting nu. Jeg har lige fået brev om at jeg er tilmeldt kendt jordemoder ordning og det er altså ikke noget jeg har bedt om, hvorfor kan du så ikke få det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg forstår ingenting nu. Jeg har lige fået brev om at jeg er tilmeldt kendt jordemoder ordning og det er altså ikke noget jeg har bedt om, hvorfor kan du så ikke få det?

Skal du gå til Jm i Skive eller Viborg? Og hvor er jeg misundelig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen der skal jeg i Skive, undrede mig nemlig og havde tænkt at jeg lige ville høre dig om du også gjorde det.

Men det er da mærkeligt at vi hører til 2 forskellige områder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen der skal jeg i Skive, undrede mig nemlig og havde tænkt at jeg lige ville høre dig om du også gjorde det.

Men det er da mærkeligt at vi hører til 2 forskellige områder

Skive og Silkeborg har kendt JM ordning. Jeg blev spurgt om jeg ville gå i Skive eller Viborg. Det blev skrevet på min svangerjournal. Og synes det er nemmest i Viborg, da det ligger lige over for sygehuset (og sidst blev jeg sendt derover et par gange efter JM besøg). Så derfor har jeg valgt Viborg. Måske jeg skulle have taget Skive... Tror du kan ringe på kontoret og fa det lavet om hvis det er. Mener det er samme sted man ringer hen. Det ligger i hvert fald lidt bedre i Viborg i forhold til Skive hvis du skal med toget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, det blev jeg ikke spurgt om.

Men nu havde jeg jo heller ikke den fedeste fødsel sidst så tænker at kendt jordemoder opvejer at det bliver lidt mere besværligt.

Tror jeg.... Må lige i tænkeboks

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, det blev jeg ikke spurgt om.

Men nu havde jeg jo heller ikke den fedeste fødsel sidst så tænker at kendt jordemoder opvejer at det bliver lidt mere besværligt.

Tror jeg.... Må lige i tænkeboks

Nej jeg har godt læst din historie. Måske det er en god ide. Ellers har du i hvert fald også mulighed for at blive henvist til hende JM (har et navn på hende hvis det er) Men det kan I jo prøve at snakke om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, kan du ikke sende navnet i en pm uanset, for så har jeg det hvis det føles nødvendigt.

Kan jo også være de selv nævner det når jeg engang kommer så langt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Få fik jeg en tid :) Har lige spurgt på FB om der er nogle der har prøvet at gå ved hende, da jeg gerne vil vide om det er et besøg eller om jeg kan gå flere ved behov...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg krydse fingre for, at det hjælper dig at snakke med hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak. Er virkelig spændt på det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER