Allehånde

Hjemmefødsel og børnene?

4 indlæg i dette emne

Jeg er 37+6 idag og skal jo efter planen føde hjemme. Planen er at børnene (5 og 8 år) skal hentes af deres mormor når det går i gang så de er ude af huset. Manden og jeg snakkede lidt om hvad vi gør hvis det nu går i gang om natten og hvis det går hurtigt. Skal vi lade dem sove og risikerer at de vågner? Eller få dem op og ud af døren? Begge scenarier synes vi ikke er særlig optimale. Det er lige før min mand synes vi skal droppe hjemmefødslen pga. dette scenarium.

Er lidt bekymret for at det kan komme til at gå hurtigt. Med min anden fødsel fik jeg taget vandet på hospitalet da jeg blot var 4 cm åben, og fødte 2 timer efter. Det var ret intenst, så min bekymring er at det kan gå lige så hurtigt eller hurtigere hvis vandet går af sig selv. Hvis det bliver en stille og rolig opstart med veer er jeg ikke så bekymret, så kan vi få børnene af sted stille og roligt. Men jeg kan slet ikke rumme tanken om en hurtig fødsel hvor der ikke er "styr" på børnene.

Er der nogen der har nogen råd eller erfaringer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan i ikke tale med børnene om hvad de skal gøre hvis de vågner? Jeg tænker at det jeg ville være bange for, var at de vågnede ved at høre skrig - og blev bange..

Også tænker jeg at hvis det får i gang midt om natten, kunne du måske få din mor til at komme hjem til jer, og sørge for børnene i tilfælde af de vågner og evt tage dem med hvis de begge vågner :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også at løsningen må være en aftale med mormor om, at hun kommer og er "vagt" på børneværelset, hvis det går i gang om natten.

Og så noget børnesnak om, at det gør rigtig ondt at føde, fordi det faktisk er lidt lissom at presse en grillkylling ud af næseboret og endda at være flere timer om det. Og at mor derfor kan råbe og skrige rigtig højt. Men at det går over igen, ligesom det gør for dem, når de har slået sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ligget og tænkt hele natten over en løsning. Tror jeg har fundet en :-) Hvis det går igang om natten ringer vi til mormor som kommer og sover på sofaen. Så bærer vi (eller min mand) ungerne ned i legeværelset og sover videre. Så er de lidt mere på afstand. Hvis de vågner ved det må de se fjernsyn i stuen med høj lyd indtil mormor kommer. Tøjet må lægges frem til dem i stuen så de ikke behøver at komme ovenpå. Og så skal vi også have snakket lidt mere med børnene om på forhånd om hvad der kan ske, selvom min mand er lidt imod at inddrage dem for meget. I princippet kan det jo, uanset om jeg føder hjemme eller på hospital ,risikere at ske meget hurtigt mens jeg står alene med børnene, og så er vi jo også nødt til at have forberedt dem.

Umiddelbart er jeg ikke den mest larmende føder, da jeg går meget ind i mig selv mens jeg har veer. Men det kan jo også være lidt skræmmende for børnene at være vidne til, hvis de ikke er forberedt. Under pressefasen kom der dog vist en del lyd på sidst :-) Sjov idé at forklare det med grilkyllingen gennem næseborene :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER