Emilie

Morgenmad

22 indlæg i dette emne

Inspireret af tråden omkring frokost, kunne jeg godt tænke mig at høre bud på en fornuftig morgenmad? Det er nemlig det måltid, jeg har sværest ved at erstatte med noget ordentligt.

pt spiser jeg allbran (de der grove flakes) med mælk på, men de er jo fyldt med sukker :(

Krav: det skal være forholdsvis hurtigt at lave, da jeg ikke rigtig orker det store kokkeshow om morgenen.

Det skal være rimeligt i pris. Altså mit madbudget skal ikke sprænges bare fordi jeg ændrer morgenmad :P

Og så skal det self. være sundt/pco venligt.

Nogle bud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad med youghurt med müsli? Jeg laver selv muslien af havdegryn og så kommer jeg forskellige kerner i og rister det hele på panden i lidt honning. Laver en stor portion så den rækker længe.

Så spiser jeg den på youghurt med lavt sukkerindhold og topper gerne med lidt frugt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS: ved ikke om det er PCO venligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yoghurt må man gerne spise, så vidt jeg ved, så længe det er dem med lavest sukkerindhold.

Hjemmelavet müsli kunne nok også gå, men uden havregryn og honning.

Kan godt lide yoghurt, har bare tendens til at blive hurtigt træt af det, da det er lidt konsistens-løst.. men måske det kunne hjælpe med en god portion müsli. Kunne godt være, jeg skulle prøve.

har også overvejet en neutral skyr med müsli ovenpå. Synes bare skyr er dyrt (det er yoghurt egentlig også)..

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver Madbandittens müsli, der er 100% pco-venlig :)

 

Den er i hendes første bog og jeg kan ikke finde den på nettet, men den har samme basis som den her 

http://www.madbanditten.dk/2012/07/29/lchf-musli-med-nodder-og-kokos/

 

Vi gør det ikke helt så avanceret - vi tager 4 dl. blandede nødder af hvad vi nu lige har, men primært/oftest mandler/hasselnødder/valnødder (som vi ikke bløder op først).

Derudover kommer vi også solsikkekerner og græskarkerner i.

 

En portion holder ca. 2 uger og jeg vil klart anbefale at bruge økologiske nødder ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver Madbandittens müsli, der er 100% pco-venlig :)

Den er i hendes første bog og jeg kan ikke finde den på nettet, men den har samme basis som den her

http://www.madbanditten.dk/2012/07/29/lchf-musli-med-nodder-og-kokos/

Vi gør det ikke helt så avanceret - vi tager 4 dl. blandede nødder af hvad vi nu lige har, men primært/oftest mandler/hasselnødder/valnødder (som vi ikke bløder op først).

Derudover kommer vi også solsikkekerner og græskarkerner i.

En portion holder ca. 2 uger og jeg vil klart anbefale at bruge økologiske nødder ;)

:ditto. Jeg spiser det på græsk yougurt med lidt vaniljepulver i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må prøves! Kan se jeg skal have købt ind til at lave noget müsli og så skal jeg have forsøgt mig med yoghurt og skyr tror jeg.. det kan i hvert fald gøres ret hurtigt om morgenen..

Er spændt på hvor længe sådan en bøtte skyr holder.. tænker self på prisen i forhold til mine allbrans (som faktisk ikke holder ret længe, og det gør en karton mælk heller ikke)..

Er der noget med at æble er en af de frugter, som kan være ok i forhold til pco? Tænkte nemlig på at putte en smule tørret æble i müslien.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, har forsøgt mig med skyr her til morgen med hjemmelavet müsli. Det bliver altså ikke nogen favorit..

Müslien lavede jeg af mandler, hørfrø, chiafrø, ruggryn og hjemmetørrede æbletern.. det var egentlig ok (men ret tørt).. og så blandede jeg lidt kanel og vanilie i skyren..

Og jo, det kan da spises, men var en evighed om det, fordi det simpelthen slet ikke var noget for mig.. og synes ikke det mætter ret længe :/

Nå, må eksperimentere lidt mere..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvad med græsk yoghurt?

Er ikke helt sikker på, hvordan det smager.. men det kan da kun være bedre.. synes der er lidt rigeligt "hønserøvseffekt" over skyren.

Men hvad med mæthedsfornemmelsen? Er græsk yoghurt bedre der?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja hvis du ikke tager den alt for fedtfattig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så må jeg prøve det :) tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så må jeg prøve det :) tak

10% græsk yoghurt med lidt piskefløde og evt. en lille smule frugtyoghurt (eller en tsk. syltetøj) og så lidt hjemmelavet mysli - MUMS!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10% græsk yoghurt med lidt piskefløde og evt. en lille smule frugtyoghurt (eller en tsk. syltetøj) og så lidt hjemmelavet mysli - MUMS!

lyder faktisk meget lækkert. Så er det bare om at finde en pco venlg yoghurt og/eller syltetøj.. men det kan man vel også sagtens :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lyder faktisk meget lækkert. Så er det bare om at finde en pco venlg yoghurt og/eller syltetøj.. men det kan man vel også sagtens :)

Det kan man sikkert sagtens - lige den der halve dl 'farlig yoghurt' går jeg nu ikke så meget op i. Man kan evt. vælge en uden tilsat sukker ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan man sikkert sagtens - lige den der halve dl 'farlig yoghurt' går jeg nu ikke så meget op i. Man kan evt. vælge en uden tilsat sukker ;)

Er heller ikke sådan vildt striks med det, men vil gerne prøve at undgå sukker så vidt muligt, så hvis jeg kan finde en uden, der smager godt, ville det jo bare være godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er heller ikke sådan vildt striks med det, men vil gerne prøve at undgå sukker så vidt muligt, så hvis jeg kan finde en uden, der smager godt, ville det jo bare være godt :)

Du kan evt eksperimentere med at lave hjemmelavet sukkerfrit syltetøj ved at koge og blende frosne bær og så tilsætte chia frø, så det "tykner" :)

Ellers bruger jeg gerne lakrids + kanel + vaniljepulver. Det synes jeg også søder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan evt eksperimentere med at lave hjemmelavet sukkerfrit syltetøj ved at koge og blende frosne bær og så tilsætte chia frø, så det "tykner" :)

Ellers bruger jeg gerne lakrids + kanel + vaniljepulver. Det synes jeg også søder :)

Det lyder som en mega god idé :D ved du noget om, hvor længe sådan noget kan holde sig?

Jeg har kastet mig over kanelpulveret. Det gør en forskel synes jeg. Vaniliepulver - kan man købe det i alm forretninger? Jeg har nemlig kun vaniliesukker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en mega god idé :D ved du noget om, hvor længe sådan noget kan holde sig?

Jeg har kastet mig over kanelpulveret. Det gør en forskel synes jeg. Vaniliepulver - kan man købe det i alm forretninger? Jeg har nemlig kun vaniliesukker :)

Urtekram laver vanillepulver og det kan fås i de fleste større dagligvarebutikker, såsom Kvickly, Brugsen, Føtex osv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Urtekram laver vanillepulver og det kan fås i de fleste større dagligvarebutikker, såsom Kvickly, Brugsen, Føtex osv. :)

Og netto :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Manden var ellers lige i føtex i dag og han kunne ikke finde noget.. nå, må prøve at holde lidt øje med det :)

Og tak :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER