Barbamama

Når man køber en cykel...

7 indlæg i dette emne

Arh, dejligt at være her, så man kan stille alle mulige dumme spørgsmål, og så er der en klog kvinde derude, der har svaret - håber jeg. :)

Min første cykel har efterhånden udtjent sin værnepligt... Den er vel 6½ år gammel nu, så den er moden til en udskiftning. Så nu er jeg på jagt efter en ny, og jeg tænker at "det skal være en god cykel". Men hvad går man efter, når man skal have en "god" cykel?

Hvad betyder det at et gear er shimano, er det godt at stellet er aluminium, og hvad er det man får mere af, hvis man køber en cykel til 5000 frem for en i bilka til 1700?

Jeg skal ikke ud og køre terræn eller noget, det er bare til almindelig transport og måske en lille tur for sjov i ny og næ... Nogen der kan råde mig til, hvad jeg skal gå efter? Eller i hvert fald gå udenom? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg købte ny cykel i juni, så jeg har lidt "erfaring" :)

For det første gik jeg efter en cykel, som ikke ville ruste op i løbet af 1 år og som var let i stellet. Jeg kiggede i Bilka og var ikke tilfreds med kvaliteten. Jeg kan ikke beskrive det ret meget bedre, men stellene var ikke solide nok og jeg ville have rullebremse (som kræver minimal vedligeholdelse og giver den mest optimale bremseeffekt). Men man skal jo også tænke på, hvor meget man skal bruge cyklen. Hvis den kun er i brug 1 gang om ugen, så er det måske meget nok, at flere tusind kr. for en cykel. Så ville jeg "nøjes" med en billig cykel. Jeg skulle/skal bruge min cykel hver dag, så for mig var det vigtigt, at den var let at cykle, behagelig at sidde på, solid, med rullebremse og ordentligt rustbeskyttet. Så var jeg hos en cykelhandler og faldt pladask for en cykel til 6000 kr :blush Gearene er netop shimano (nexus), som er det mest brugte. Aluminiumsstel er let og det tror jeg faktisk mange cykler har. Der er bare forskel på rustbeskyttelsen (malingen).

Det er denne cykel jeg har:

111218-1243-retro-rullebr-dynamonav-sort.jpg

Det er en Von Backhaus med rullebremse og 7 gear. Den er såååååå lækker og alle pengene værd :loveshower

Det er bestemt ikke en terrængående cykel, men det valgte jeg også fra. Så havde jeg nok valgt en street bike eller noget i den stil.

Håber det hjalp lidt.

Knus Susanne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for det supergode svar! :kram2

Det hjalp lidt. Fik da bekræftet at shimano og alu er almindeligt (og ikke noget man nødvendigvis skal gå udenom...)... Hmm, ku godt være fristet til at spare lidt og prøve en bilkacykel. Skal nok bruge den de fleste dage i ugen, men dog kun små ture... Hmm, må nok ud og prøve nogle stykker af.

Det der rullebremse, er det ligesom en "almindelig" fodbremse på pedalen, eller hvordan fungerer det?

Og nøøøj, den ser fin ud din nye cykel! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der rullebremse, er det ligesom en "almindelig" fodbremse på pedalen, eller hvordan fungerer det?

Og nøøøj, den ser fin ud din nye cykel! :)

Med rullebremse er der ikke fodbremse. Du har bremserne oppe ved hænderne :) Jeg ELSKER det :loveshower

Og ja, jeg er SUPER glad for min dyre cykel. Den er det værd!!

Knus Susanne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rullebremse, er det ikke når man kan dreje pedalen hele vejen rundt (baglæns) uden at bremse?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rullebremse, er det ikke når man kan dreje pedalen hele vejen rundt (baglæns) uden at bremse?

Nej, det har slet ikke noget med det at gøre. Man kan godt køre pedalerne baglæns på en cykel med rullebremse :)

En rullebremse er bare en anden bremseteknik. Nu har jeg kun haft cykler med håndbremse og der er fordelen, at man ikke kan blokke bremsen på samme måde med rullebremser og at man slipper for at få skiftet bremseklodser i tide og utide. Jeg har desværre ikke rullebremse på min nuværende cykel, men havde det på den forrige og var ret vild med det.

Og mht. aluminium, så er det dyrere, men betyder at cyklen er meget lettere og dermed 'nemmere/lettere' at køre :)

Jeg ville gå efter en cykel med Kevlar-dæk - især hvis du skal køre i byen. De punkterer MEGET sjælnere end gammeldags cykeldæk.

Og så skal du beslutte om du vil have indvendige eller udvendige gear. Indvendige gear kræver klart mindst vedligeholdelse!

Jeg har selv en ret dyr cykel (jeg har haft Centurion-cykler de sidste 20 år), men jeg cykler også 8-10 km om dagen i snit og så er det altså RIGTIG vigtigt, at den er langtidsholdbar og kan klare vind og vejr. Og når det kommer til cykler, så hænger pris og kvalitet altså bare sammen - desværre!

Men hvis du bare skal have en cykel til en lille tur i ny og næ, så ville jeg ikke give 5-6.000 for en cykel, men hvis du har et sted den kan stå i tø- og tørvejr, så ville jeg ikke skulle cykle ret meget før jeg godt gad og spendere nogen penge på den, for så holder den i mange år!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også lige købt cykel - og for mig var det vigtigste at jeg kunne overskue at cykle op ad en kæmpe bakke - så den skulle være LET!

Jeg har derfor valgt at få udvendige gear (for første gang) og hold op hvor er jeg glad for dem! jeg havde aldrig prøvet at cykle med udvendige før, og det er hel vildt den verden der er til forskel! Tror aldrig jeg kommer til at gå tilbage til indvendige igen (med mindre jeg KUN skal cykle i et fladt område) De kræver godtnok mere vedligeholdelse, men det synes jeg er besværet værd. Igen - det kommer an på ens behov - havde jeg en "normal" citybike, så ville jeg nok have krybet til bussen eller bilen hver dag.. :(

Jeg har en Trek (billede af den i min tråd) hvor "midterstangen" er placeret noget højere oppe end på en normal damecykel. Det gør at den er mere stabil.

Derudover har jeg fået sat sådanne nogle håndtag på, som er flade på det yderste stykke - det er altså også bare super godt at holde på! Det passer meget bedre ind i hånden end den rør-form cykelhåndtag normalt har.

Hilsen TiaK - der er RET glad for hendes cykel (til små 5000 kr inkl alt)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER