Forunderligt

Radioaktiv mormor

12 indlæg i dette emne

Min mor blev for en måned siden opereret for kræft i skjoldbruskkirtlen og som efterbehandling skal hun i næste uge behandles med radioaktivt jod hvorefter hun gerne skulle blive erklæret rask. Hun fortalte at hun skal være bag en skærm hvis vi besøger hende på hospitalet, og at hun ikke må holde sine små børnebørn de første tre uger efter pga hun vil være radioaktiv.

Mit spørgsmål er, hvad med mig (og min kæreste?) når vi nu har planer om snart at prøve at lave baby? Hvor forsigtige skal vi være? Hun ved ikke at vi har babyplaner men måske burde jeg indvi hende så det ikke blir for underligt hvis vi skal holde afstand. Nogen der kender til det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ingen anelse. Men prøv da at snakke med din egen læge først. Hvis han siger der ingen udfordringer er, så er der jo ingen grundt til at involvere din mor i jeres planer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er gravid nu ville jeg undgå at besøge, men ellers er det ikke noget problem, man får ikke lov til at være der så lang tid....

Efter 2-3 dage er de begrænset hvor meget isotop der er tilbage i hende...

Du kan evt læse lidt her http://www.cancer.dk/skjoldbruskkirtelkraeft-thyreoideacancer/behandling-skjoldbruskkirtelkraeft/straalebehandlinlg-med-radioaktivt-jod-ved-skjoldbruskkirtelkraeft/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg aner det ikke og ville helt sikkert kontakte en laege for aflklaring. Jeg kan godt forstaa, det er et dilemma!  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke gravid, vil bare nødig skade fertiliteten lige nu. Tak for svarene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min svigerinde fik samme behandling i sommers. Hun måtte ikke være sammen med sin datter i 24 timer, men bagefter kom hun hjem igen. Datteren var 7 måneder der... Så det taget i betragtning så tror jeg hurtigt at det er ude af kroppen igen, at i ikke bør bekymre jer. Men ja, prøv da at høre din læge ad for en sikkerhedsskyld.

Min svigerinde er i øvrigt selv uddannet læge, så hun må om nogen kende lidt til bivirkningers hvis det var :) Der kan selvfølgelig så være forskel på dosisen man får - det tør jeg ikke sige noget om :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar. Fik lige vendt det med min kæreste og han er for at passe på og ikke tage nogen chancer. Skal lige prøve at udfritte min mor lidt om hvad kræftlægerne helt præcis har sagt om børnebørnene og hvor lang tid der skal gå, de må jo vide bedst tænker jeg (og måske bedre end min praktiserende læge).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener man siger at på 3. dagen svare strålingen til en flyvetur

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville have det som din kaereste... Men altsaa, jeg er da nysgerrig paa, om det kan skade fertiliteten :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camilla_krøier skrev et indlæg hvor hun linker til behandlingen, hvis man på hjemmesiden følger linket til "graviditet under og efter behandlingen" står der at gravide ikke må behandles, men også:

"Evnen til at få børn plejer ikke at blive påvirket af behandlingen med radioaktivt jod, da stråledosis til æggestokkene er forsvindende lille. Det er derfor ikke nødvendigt med nedfrysning af væv fra æggestokkene eller deponering af sæd ved denne sygdom.
Hvis man får gentagne behandlinger med radioaktivt jod, kan der dog være en lille risiko for at ens frugtbarhed nedsættes".

Så jeg ville nu ikke være nervøs for fertiliteten efter at have givet hende et god-bedrings-knus, på dag to eller tre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camilla_krøier skrev et indlæg hvor hun linker til behandlingen, hvis man på hjemmesiden følger linket til "graviditet under og efter behandlingen" står der at gravide ikke må behandles, men også:

"Evnen til at få børn plejer ikke at blive påvirket af behandlingen med radioaktivt jod, da stråledosis til æggestokkene er forsvindende lille. Det er derfor ikke nødvendigt med nedfrysning af væv fra æggestokkene eller deponering af sæd ved denne sygdom.

Hvis man får gentagne behandlinger med radioaktivt jod, kan der dog være en lille risiko for at ens frugtbarhed nedsættes".

Så jeg ville nu ikke være nervøs for fertiliteten efter at have givet hende et god-bedrings-knus, på dag to eller tre ;)

Lige præcis... Som sagt for man lige så meget stråling ved en flyvetur og det ville jeg ihvertfald ikke selv tænke nærmere over...

Isotoperne man bruger er jo lavet så de udskilles ret hurtigt fra kroppen og på 2.-3. dagen vil mormor sandsynligvis have tisset det meste ud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres kloge indput piger  :kiss rigtig rart at høre at det ikke er noget at bekymre sig om - jeg ku jo virkelig blive i tvivl om hvor farligt/ ikke farligt sådan noget er, da jeg ikke har spor erfaring.

 

Så satser på at mormor ikke fatter mistanke og vi kan overraske hende med at det 7. barnebarn er på vej engang til næste år   :7himmel (med mindre min søster altså tyvstarter og tager 7. pladsen  :D )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER