mortiltoprinsesser

mine to fødsler.

1 indlæg i dette emne

Efter at have læst mange af jeres fine beretninger vil jeg, selvom det er nogle år siden give jer mine.

Min første fødsel.

Jeg blev gravid da jeg var 20 år. Det var ikke planlagt, men jeg valgte at beholde barnet. Forholdet med faren stoppede da jeg var 5 måneder henne.

Begge skanninger var fine og jeg valgte ikke at få kønnet af vide. Jeg fik en termin d. 13 maj 2006. I min graviditet flyttede jeg hjemmefra og mig og baby skulle starte vores eget liv.

Fredag d. 5 maj holdt min mor tøseaften. Ved 22 tiden får jeg en tiltagende uro i kroppen. Havde været til jordemoder den dag og baby blev skønnet til 2900 g.

Jeg begyndte at rydde op og min mor kom og spurgte om jeg havde veer?? Jeg vidste det ikke da jeg ikke havde prøvet det før.

Jeg gik i seng for at få sovet lidt. Men måtte hurtigt konstatere at jeg havde veer. Jeg gik hele natten med veer der tog til.

Lørdag d. 6 maj 2006 kl. 8 var der 5 min mellem veerne og de varede ca 1 min

Jeg ringede til fg men de spurgte om jeg var tryg ved at være hjemme. Det var jeg, men kl 10 måtte vi afsted. Da vi ankom blev jeg undersøgt og var 4 cm åben og jeg kom på fødestuen, hvor jeg fik klyx. Kl. 14 var jeg 4-5 cm åben. Jeg var efterhånden godt brugt og bad om en epi, de ringede efter anæstesien, men da de havde fået et traume ind kunne der gå et stykke tid. Jeg havde to jordemoder studerende og en jm under fødslen. De tog vandet som var grønt og jeg fik ctg og så puttede de en lille plastslange op over babys hovedet, så de kunne skylle det grønne fostervand ud. Jeg fik ve-drop for at fremskynde udvidelsen lidt mere. Kl. 17.15 fik jeg lagt epi og den virkede med det samme.

Jeg fik lidt at spise og sovet inden det store slag.

Kl. 21 var jeg fuldt åbent dog med lille kant, som den ene jm studerende masserede væk

Jeg kom op på fødelejet med "fostervand" løbende ned af benene.

Jeg begyndte at presse aktivt 21.18 og kl. 21.34 var verden blevet en lille prinsesse rigere. Hun vejde 3700 g og var 52 cm lang.

Jordemødrene blev overrasket over hendes størrelse. Jeg blev dog klippet da hun skulle ud ret hurtigt. Min mor skulle have klippet navlestrengen men da prinsessen var lidt medtaget skulle det gå lidt stærkt. Prinsessen kom dog hurtigt op og ligge ved mig mens de brugte godt en time på at sy mig. Første fødsel varede 23,5 timer.

Vi lå på patienthotellet i 3 dage og vi tog hjem og bare ved os. Amningen kørte rigtig godt. Havde mælk nok til to børn

. I dag er Emilie 8 år og det smukkest der findes.

Min anden fødsel.

Da Emilie var tre mødte jeg P. Vi flyttede sammen et år efter og begyndte på projekt baby. Jeg havde sagt at der kunne gå lang tid med at blive gravid men der var gevinst ret hurtigt. Tiden gik hurtigt og vi fik af vide vi skulle have endnu en lille prinsesse. Min termin denne gang var sat til d 9 maj 2011. Denne gang havde jeg det meget bedre og tog ikke meget på.

Terminen kom og gik. Utålmodigheden ville ingen ende tage. Da jeg var til jordemoder uge 41+0 ville hun lave hindløsning. Der var bare heltvlukket. Slukøret gik jeg hjem med beskeden om at ringe fredag så jeg kunne få tid til igangsættelse når jeg var 42+0.

Jeg ringede ind fredag og fik en tid til mandag d. 23 maj.

Lørdag d. 21 maj vågner jeg ved at solen skinner irriterende ind af vinduet. Ja vi havde ingen gardiner pga sodskade pga brænd i vores kælder nogle måneder før. Jeg fik ringet til min mor og hørte om hun ville hjælpe mig med at hente nogle. P mente at vi godt kunne vente, men afsted kom jeg.

Da vi kom hjem blev P sat igang med at få gardiner op. Jeg cyklede i netto og fik købt ind, så en hængekøje og tænkte at det kunne da være rart her i varmen. Jeg lavede frokost da jeg kom hjem og kartoffelsalat til om aftenen. Vi gik i haven men det var ikke meget jeg fik lov at ligge i hængekøjen da Emilie hele tiden ville ligge i den. Endelig fik jeg lov at ligge i den. Jeg læste lidt da jeg fik ondt i lænden. Slog det hen med at jeg jo havde både cyklet og kravlet ind og ud af hængekøjen. Lidt efter kom en mere. Jeg kom ud af hængekøjen og fik en ve mere da jeg lå på alle fire på jorden. Kl. Er her 14.30 jeg prøver med en varmepude på lænden men jeg får det for varmt. Emilie og P gør over til nogle venner for at hygge da jeg mener det her kan tage sin tid. Jeg tager to pamol men de hjælper ikke det fjerneste. Der kommer hurtigt 4-5 min mellem veerne. P kommer og tjekker til mig men går igen da jeg ikke lige magtede at snakke. Tager et bad men må opgive da det gør for ondt og veerne tiltager. Sætter mig på toilettet og slimproppen går og der er tegnblødning. Jeg ringer efter P og Emilie at de skal komme hjem nu. Jeg ringer til fg der gerne vil se mig. Men hvem skal så passe på Emilie?? Min mor arbejder, min bror er til koncert. P kusine og hendes kæreste kommer og imens er farmor og farfar på vej. Hendes kæreste kører os på fg.

Jeg bliver undersøgt kl. 17.35 og er 4 cm åben. Jeg tænker først åh nej det kommer til at tage en krig det her, men jeg kan alligevel fornemme at det er tæt på.

Da jeg er den eneste på fg må jeg selv vælge stue. Jeg vælger nr 4 da det er den samme som Emilie blev født på.

Jeg arbejder bedst med veerne stående og beder ret hurtigt om en epi. Da jm vil fortælle om den, siger ja ja jeg arbejder på intensiv og kender alt til det. Hun bestiller den og jeg kommer op i seng og får anlagt drop og kørt ctg.

En time efter spørger jm mig og det tungere noget og jeg kan kun svare jaaa.

Hun undersøger mig og kegler 8-9 cm åben. Øv ingen epi. Jeg vil så gerne prøve lattergas men da jm selv er gravid får jeg en ny jm. Øv en dårlig beslutning, den nye kunne jeg slet ikke lide. Lattergassen prøver jeg kun en gang da jeg bliver dårlig af det. Så derfor klamrer jeg mig til ilten og lukker mig helt inde i mig selv. Stakkels P han sad i et hjørne og kiggede. Jeg havde sagt jeg ikke ville have noget heppekor og han kom med vand og kolde klude når jeg sagde det.

Kl. 19.30 kom jeg på fødelejet men måtte ikke presse da baby ikke var kommet på bækkenbunden endnu. Babys hjertelyd dykkede og derfor skulle hun have en elektrode på sit hovede. Dette havde jeg ikke registreret og blev pisse sur da jm rørte ved mig. Hun snerrede af mig og sagde det var pga hjertelyd.

Da det først gik op for mig at baby måske ikke havde det helt godt råbte jeg, nu presser jeg sq. Sosu assistenten var allerede inde på stuen. Kl. 20.08 presser jeg og 20.14 er hun ude vores lille Mathilde efter to presseveer.

Hun kommer op og jeg føder moderkagen. Jeg skal have to sting, hvilket er nådigt sluppet da hun vejede 4360 gr og 55 cm lang.

Vi får fred og hun ligges til, i mellemtiden er storesøster kommet og hun kommer ind og kigger. De tager hurtigt afsted og vil vente oppe til vi kommer hjem. Da vi stadig er de eneste må vi blive så længe vi vil. Vi ringer kort efter til min mor da jeg havde skrevet at hun skulle være mormor i dag, da jeg var derhjemme. Hendes borgere var sq søde de havde sagt hun skulle sætte lyd på sin tlf for de ville også vide når hun blev mormor.

Vi var hjemme igen 00.30 til en meget stolt storesøster.

Vi planlægger at få nr 3 og denne gang en hjemmefødsel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER