Little Miss

Live fra riget - dok om fertilitet

38 indlæg i dette emne

Ja helt ærligt... WE DON'T CARE! ;-)

 

Rigtig meget pøj pøj med imorgen  :kiss

 

Ja når de nu selv nævner at der er en folkesygdom så sæt mere fokus på løsninger og problematikken omkring PCO og mænds sædkvalitet. Hvad der (ud over at gå igang tidligere) kan gøres

Tak skal du have :) Håber det er vores tur denne gang, når det nu er sidste forsøg i det offentlige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Synes godt nok det var røv dårligt! Nu kørte de en program serie på kanal 4 mens jeg var gravid med Silke Elia, der gik de rigtig i dybden med fakta og følelser. Dette her virkede bare som ren underholdning, amen kunne slet ikke se meningen med det? Hvad var pointen? At vi skulle føde flere børn og komme i gang tidligere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes godt nok det var røv dårligt! Nu kørte de en program serie på kanal 4 mens jeg var gravid med Silke Elia, der gik de rigtig i dybden med fakta og følelser. Dette her virkede bare som ren underholdning, amen kunne slet ikke se meningen med det? Hvad var pointen? At vi skulle føde flere børn og komme i gang tidligere?

 

Uh, 'babyklinikken' på kanal 4, tror jeg det hed. Der sad jeg også klistret til skærmen - virkeligt godt program!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstod heller aldrig helt pointen..

Synes det virkede ENORMT overfladisk, og lidt "la la".. Der var flere ting som jeg studsede over.. Fx blev der sagt "Overvægt og hash er jo ting du kan styre selv", eller noget i den stil.. Og jeg synes da  måske det var riiiiimelig mærkeligt lige at putte de to ting sammen! Synes da i allerhøjeste grad at i forhold til fertilitet, så er hash da noget "værre" end overvægt! Og overvægt er noget nogen mennesker har bøvlet med, siden de var meget meget små - Altså vaner og handlingsmønstre man har haft det meste af sit liv, hvor hash da trods alt er noget man INDEN man begiver sig ud i det, tager en aktiv beslutning om.. Jeg var tyk allerede da jeg var 4-5 år, og der synes jeg da ikke lige jeg INDEN havde kendt konsekvensen, og jeg havde ikke redskaberne til at ændre super meget ;)

Så den sammenligning blev jeg nok lidt "ramt" på! At overvægt og hash blev ligestillet i den sætning..

 

 

Men sikke nogen fantastisk kære nyfødte der var med!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe - jeg blev mest paf over, at ham den helt nybagte far til lille Flora de interviewede på Riget, har jeg været rusvejleder for i 2005 :D

Jeg havde en kæreste dengang (før Søren), så vi gjorde aldrig noget, men vi flirtede godt nok meget ( :rolleyes :whistling) og faktisk har jeg lige for nylig tænkt på ham, da min veninde nævnte ham (kan ikke huske sammenhængen). Verden er lille! :rolleyes

 

Men ja, jeg skruede også væk efter den første halve time, for det var virkelig ikke et særlig fedt program.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes godt nok også, det var et lidt skuffende program. Sprang rundt mellem alt muligt uden rigtigt at gå i dybden med noget :(

Er slet ikke sikker på, at 30 års fertiliteten er halv så god som 20 års fertiliteten. Synes jeg har læst en masse, der tyder på, det skulle være nogenlunde det samme, og det først er efter 35 år og 40 år, den skulle falde.... Og derudover er det jo ikke særligt konstruktivt. Vi kan jo ikke alle begynde at få børn i gymnasiet el lign - de fleste af os vil fx gerne lige møde den rigtige partner først. Tsk tsk!

Og hvad sker der for skralde indslaget???

Eneste positive var det der par, der kæmpede (Louise og ?). Dem kunne jeg i høj grad sympatisere med - yikes, det er bare hårdt! :(

 

Så ikke programmet ( desværre, havde jeg ellers tænkt mig!) men ville bare lige kommentere på de mht dalenede fertilitet.. den er altså god nok: du er mest frugtbar omkring de 20 og derfra går det langsomt ned af bakke .. piger er født med ca. 1 mil. æg, i teenageårene har vi 2-400.000 tilbage.. gennem livet mister du æg og det er derfor helt naturligt der er færre chancer for at blive gravid jo ældre du er :) statistisk set ser det nogenlunde sådan ud: 

 

Kvindens alder —- Chance/risiko for at blive gravid ved det 1. ubeskyttede samleje omkring ægløsning

15-20 år       30 %

20-25 år       25 %

26-30 år       20 %

31-35 år       15 %

36-40 år       10 %

41-45 år         5 %

 

Desuden er det jo ikke dem i programmet der bestemmer hvordan biologien fungerer .. tænker på din sætning:  "Og derudover er det jo ikke særligt konstruktivt. Vi kan jo ikke alle begynde at få børn i gymnasiet el lign - de fleste af os vil fx gerne lige møde den rigtige partner først. Tsk tsk!" - det er jo ikke noget TV2 har fundet på for at genere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hov kan se mit indlæg virkede lidt som et surt opstød..det er virkelig ikke sådan ment, men mere bare til oplysning! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så det også og synes det var meget overfladisk.

Det virkede lidt som om at det var vores egen skyld hvis vi ikk ku få børn.

arg altså! Nu kan vi som mennesker ikke gøre for dårlig sædkvalitet, pco, endometriose osv.

Jo jo de par som vælger at realisere sig selv først og først begynde pb som 35 årige, de er måske mere "selvforskyldt", men de par tror jeg faktisk der er meget få af i behandlingsverdenen.

jeg følte mig hvertfald lidt ramt selvom vi gik i gang da jeg var 23, spiste sundt, ingen overvægt, rygning eller større forbrug af alkohol (altså alt det de anbefaler)

De kunne godt ha forklaret mere om hvilke faktorer der spiller ind. Altså om de forskellige sygdomme og hvad man skal være opmærksom på.

måske sådan noget som endo kan tages mens det er i det små? (Har ikke den store forstand på det)

Og ja spild af tid med det affald! Lad os da se nogle flere skønne babyer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht alder og faldende fertilitet er denne artikel fra sidste år lidt uenig: 

http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE2027569/skru-ned-for-babypanikken--unge-og-lidt-aeldre-kvinder-er-naesten-lige-frugtbare/

 

Jeg tør ikke sige hvem der har ret... selv har jeg haft lige så let ved at blive gravid som 37 årig som jeg havde som 20 årig, og på min side af familien blir kvinderne let gravide, også omkring de 40. Ikke at det er meget statistik.

 

Jeg har i øvrigt ikke set programmet denne tråd omhandler, men det lyder på kommentarerne som om jeg ikke er gået glip af så meget. Hvor er det ærgerligt når man kunne lave spændende dybdegående dokumentarer om de her emner...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hov kan se mit indlæg virkede lidt som et surt opstød..det er virkelig ikke sådan ment, men mere bare til oplysning! :)

 

No problem - var vist også lidt sur, da jeg skrev det :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så ikke programmet ( desværre, havde jeg ellers tænkt mig!) men ville bare lige kommentere på de mht dalenede fertilitet.. den er altså god nok: du er mest frugtbar omkring de 20 og derfra går det langsomt ned af bakke .. piger er født med ca. 1 mil. æg, i teenageårene har vi 2-400.000 tilbage.. gennem livet mister du æg og det er derfor helt naturligt der er færre chancer for at blive gravid jo ældre du er :) statistisk set ser det nogenlunde sådan ud: 

 

Kvindens alder —- Chance/risiko for at blive gravid ved det 1. ubeskyttede samleje omkring ægløsning

15-20 år       30 %

20-25 år       25 %

26-30 år       20 %

31-35 år       15 %

36-40 år       10 %

41-45 år         5 %

 

 

Mht alder og faldende fertilitet er denne artikel fra sidste år lidt uenig: 

http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE2027569/skru-ned-for-babypanikken--unge-og-lidt-aeldre-kvinder-er-naesten-lige-frugtbare/

 

Jeg tør ikke sige hvem der har ret... selv har jeg haft lige så let ved at blive gravid som 37 årig som jeg havde som 20 årig, og på min side af familien blir kvinderne let gravide, også omkring de 40. Ikke at det er meget statistik.

 

Jeg har i øvrigt ikke set programmet denne tråd omhandler, men det lyder på kommentarerne som om jeg ikke er gået glip af så meget. Hvor er det ærgerligt når man kunne lave spændende dybdegående dokumentarer om de her emner...

 

Vil lige kommentere på det med statistikkerne (det er selvfølgelig dårlig stil når jeg bare påstår, at noget er forkert, uden at komme med modargumenter :) ).

 

For det første kan man desværre ikke bare trække direkte paralleller mellem ægreserve og evnen til at opnå graviditet. Der er rigtig mange andre (kendte og ukendte) faktorer, der spiller ind. Dernæst vil jeg linke til en meget velskrevet amerikansk artikel, som jeg har haft meget glæde af at læse. Heri refereres bl.a. til det danske studie (som også Saga referer til i politikken-linket), der fandt, at 78% af en gruppe 20-24 årige blev gravide inden for en 12 måneders periode, hvorimod 72% af gruppen på 35-40 år opnåede det samme. Min pointe med dette er blot, at det med alderen slet ikke er så slem en faktor, som det blev fremlagt i udsendelsen.

 

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2013/07/how-long-can-you-wait-to-have-a-baby/309374/

 

 

Desuden er det jo ikke dem i programmet der bestemmer hvordan biologien fungerer .. tænker på din sætning:  "Og derudover er det jo ikke særligt konstruktivt. Vi kan jo ikke alle begynde at få børn i gymnasiet el lign - de fleste af os vil fx gerne lige møde den rigtige partner først. Tsk tsk!" - det er jo ikke noget TV2 har fundet på for at genere ;)

 

Jeg var vidst også lidt sur, da jeg skrev dette :D Men altså, som udgangspunkt mener jeg stadig ikke, at det er en super konstruktiv løsning. Hvis alderen virkelig er så afgørende, så kan jeg dog godt se lægens pointe med, at man kan forsøge at indrette samfundet herefter - fx med gode pasningsmuligheder på studierne, og SU fordele til gravide - det lyder faktisk meget fornuftigt. Men derudover savner jeg råd om fx kost, alkohol, tobak, motion, PCO, hvornår skal man gå til lægen etc - noget som måske er lidt mere brugbart (når jeg nu ikke lige har en tidsmaskine og kan rejse tilbage til da jeg var 22 år, hehe :D )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh skøn artikel, Sparklingrock god læsning for er gammel høne som mig. Tak.

 

Edit: Særlig det her gjorde mig lidt glad: 

In Kenneth Rothman’s study of the Danish women, among those who’d given birth at least once previously, the chance of getting pregnant at age 40 was similar to that at age 20.

:7himmel 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht alder og faldende fertilitet er denne artikel fra sidste år lidt uenig:

http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE2027569/skru-ned-for-babypanikken--unge-og-lidt-aeldre-kvinder-er-naesten-lige-frugtbare/

Jeg tør ikke sige hvem der har ret... selv har jeg haft lige så let ved at blive gravid som 37 årig som jeg havde som 20 årig, og på min side af familien blir kvinderne let gravide, også omkring de 40. Ikke at det er meget statistik.

Jeg har i øvrigt ikke set programmet denne tråd omhandler, men det lyder på kommentarerne som om jeg ikke er gået glip af så meget. Hvor er det ærgerligt når man kunne lave spændende dybdegående dokumentarer om de her emner...

Det er da en vidunderlig artikel! :D :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER