sabrina_k

Maveproblemer.

6 indlæg i dette emne

Hej kære alle med-gravide.  :rolleyes

 

Beklager det lidt "ubehagelige" emne, men har efterhånden virkelig brug for hjælp.  :blush

Jeg lider af irriteret tyktarm, men har de sidste par år kunne stabilisere det vha. min kost.

MEN... Nu er det fuldstændig ude af kontrol (det er nu samtalen ikke bliver så hyggelig ^_^) De sidste 3 uger har jeg kun været på toilettet 3-4 gange, altså går der op til 7 dage imellem. Og når jeg så skal af med det, er det en meget langvarrig og smertefuld kamp!  :unsure Jeg har før graviditeten haft hårde perioder, men nu synes jeg det er meget slemt - og det bliver sikkert ikke bedre, når baby vokser og optager meget af pladsen - så håber på at kunne finde en forebyggende løsning allerede nu.  :)

Jeg spiser ikke meget anderledes end jeg plejer - dog mindre grundet konstant kvalme. Jeg har forsøgt mig med HUSK samt drikker rigeligt med væske i løbet af dagen, men det hjælper intet. Svesker kan jeg simpelthen ikke få ned.

 

Håber en eller flere af I kloge kvinder kan hjælpe mig.  :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha det lyder virkelig ikke rart!

Når du siger du har forsøgt dig med husk og drikker rigeligt med vand, hvad vil det så sige?? vil anbefale 3 liter dagligt (husk det skal være fordelt over dagen) og gerne husk både morgen og aften, nu ved jeg ikke hvordan du tager det, men du kan tage det i pilleform og det i pulver kan du putte i bagværk fx.

Vil ikke sige alt muligt om hvad du skal spise for det har du helt sikkert styr på ift. konstateret irritabel tyktarm, men ift svesker kan du måske prøve at lave daddelkugler med svesker, rosiner, kanel/kakao og kokos eller hvad du nu kan finde på og har lyst til :)

Men hvad der ellers er rigtigt vigtigt: Motion! det glemmer folk - men det er SÅ vigtigt for at få gang i maven :)

 

Derudover: tager du jerntilskud? kan være du skal se på hvad for noget det er - nogle er nemlig med til at give hård mave (du skal have fat i non-hæm /vegetabilsk - fx kräuterblut) :)

 

Håber du får styr på maven!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for svar.  :)

Drikker ca. 2L vand dagligt, så måske jeg ikke får helt nok. Spiser kun HUSK om morgenen - på yogurt med musli. Må prøve at få det ned om aftenen også. Er slet ikke begyndt på jern endnu (min læge sagde jeg skulle begynde i 12. uge), men er bloddonor og har en del hemojern liggende herhjemme (mener ikke de giver forstoppelse?)  :rolleyes

Tror måske det evt. kunne skyldes den manglende motion - har ikke helt så meget overskud grundet trætheden til at bevæge mig så meget, som jeg plejer. Det må jeg forsøge at lave om på.  ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så prøv at sætte din vandindtag op :) det tror jeg er en god start :) og så prøv at købe HUSK på tabletter - så er det nemmere at få lidt større mængder ned af gangen :)

 

Mht jern - er ret sikker på det er fra uge 10 man begynder at tage jern ? men i hvert fald tror jeg også du skal prøve at skifte dit hemojern ud (der er nemlig både hemjern og ikke hemjern i - så det kan sådan set godt give dig problemer selvom de selv reklamerer med andet ;) )

 

Motion kan jeg godt forstå er svært at få overskud til! Men det er ligeså vigtigt som kost og vand! så bare gør alt hvad du kan - evt kan du til nøds prøve at cykle lidt i luften og massere din mave i cirkelbevægelser (fra højre mod venstre hvis det giver mening - prøv evt at google).

 

Håber du får mere gang i den ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres råd. Det går allerede meget bedre.  :)

Tager HUSK morgen og aften og drikker ca. 3L vand dagl. - det var åbenbart nok. Men nu har jeg en masse forskelligt, jeg kan prøve, hvis det bliver slemt igen, når baby bliver større.  ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen det var godt du kunne bruge det !! Håber maven arter sig fremover ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER