cellemus

mad i starten af graviditet

7 indlæg i dette emne

Hej piger.

Jeg har gået og tænkt meget over det med ens madvaner og hvornår man egentlig spiser maden.

Det lyder nok som et lidt mærkeligt emne, men bær over med mig ;-)

Jeg er typen der er vågen i 4 timer inden jeg spiser morgenmad.

Tilgængelige drikker jeg kaffe i de timer.

Men når nu der ligger en bebs i maven på jer, har i så ændret på jeres vaner?

Spiser i morgenmad Før end i plejer fordi i er gravide? Eller fordi i rent faktisk er sulten?

Jeg får helt dårlig samvittighed overfor den kommende bebs (som ikke er der endnu)

Over at jeg venter 4 timer inden første måltid.

Det er altså ikke fordi jeg sulter mig selv, men er køkkenchef, så maden frister ikke altid lige ;-)

Jeg tænker bare: tager den skade af det?

Og hvad med kaffen? Har i droppet den eller skåret ned?

Alt og alle god tips og idéer tager jeg imod fra jer

Knus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har 20-25 min. Til st spise morgenmad, hvis ikke jeg stensikkert skal kaste op! Og nogle dage gør jeg det så alligevel! Så jeg har ikke noget valg end at spise ret hurtigt efter jeg er vågnet :) Jeg er 26+4 i 2. Graviditet.

Når jeg ikke er gravid kan jeg gå flere timer før jeg er sulten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Såvidt jeg husker anbefales det, at man begrænser indtaget af koffein, hvilket jeg tolker sådan, at du gerne må drikke kaffe, men ikke for meget. Hvor meget, der er "for meget" ifølge anbefalingerne kan jeg ikke huske, men den første læge, som jeg så i forbindelse med min graviditet, fortalte mig at hun havde drukket kaffe hver dag i sine graviditeter, så jeg tænker ikke, at det er helt bandlyst. :)

Mht mad, så vil jeg mene, at du skal lytte til din krop og spise når du er sulten. Hvis du ikke er det, de første fire timer på en dag, så spiser du bare derefter. Men mange gravide ændrer spisevaner, fordi de har andre behov. Selv startede jeg ofte med at spise inden jeg overhovedet stod ud af sengen, fordi det var sådan, jeg bedst forebyggede kvalme. Så måske kommer det helt af sig selv, at du får lyst til at spise før, og hvis ikke, så tror jeg det er helt ok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Såvidt jeg husker anbefales det, at 4man begrænser indtaget af koffein, hvilket jeg tolker sådan, at du gerne må drikke kaffe, men ikke for meget. Hvor meget, der er "for meget" ifølge anbefalingerne kan jeg ikke huske, men den første læge, som jeg så i forbindelse med min graviditet, fortalte mig at hun havde drukket kaffe hver dag i sine graviditeter, så jeg tænker ikke, at det er helt bandlyst. :)

Mht mad, så vil jeg mene, at du skal lytte til din krop og spise når du er sulten. Hvis du ikke er det, de første fire timer på en dag, så spiser du bare derefter. Men mange gravide ændrer spisevaner, fordi de har andre behov. Selv startede jeg ofte med at spise inden jeg overhovedet stod ud af sengen, fordi det var sådan, jeg bedst forebyggede kvalme. Så måske kommer det helt af sig selv, at du får lyst til at spise før, og hvis ikke, så tror jeg det er helt ok :)

Ja du har nok helt ret.

Jeg læse mig frem til at hvis du drikker nogle kander kaffe om dagen normalt, skulle du nok skære ned til 3 kobber om dagen i stedet.

Med chance for at lyde som pylret, syntes jeg det er skræmmende at tænke på de ting man "må og ikke må" under graviditeten.

Alle de forskellige udsagn de kommer med.

F.eks ved mange at alt man putter ind i munden, passere moderkagen.

Så det vil sige at mine 3 kobber kaffe får bebs i sig.

Nogle skriver at 1 genstand må man gerne drikke.

Puha, ......... Men samtidig skriver de at hvis du drikker 1 genstand, drikker dit barn det samme.

Det samme med cigaretter, alle de hiv man tager får bebs også.. så skræmmende.

Jeg skal da ikke spille hellig, jeg røg under min første graviditet og heldigvis har sønnen ikke taget skade. Men har da ikke tænkt mig at ryge under denne.

Nå, mine tanker kom lidt på vildspor her ;-)

Udover dét,

Så er der mange der siger:

Man skal jo spise for 2 under en graviditet.

Det skal man faktisk ikke.

Du skal kun spise 300 kalorier mere end normalt.

De 300 svare til 3 bananer :-)

Bare lige lidt info fra google

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig i at man ikke skal spise for to (eller måske rettere: man skal ikke spise for to voksne ;) Men én voksen og en lillebitte baby, hvilket så kun giver en smule ekstra kalorier ;))

Mht. alkohol, røg, kaffe og alt muligt andet, så vil mit råd være at tage udgangspunkt i de officielle anbefalinger og så derfra vurdere, hvad du synes giver mening. Hvad alle andre gør, det synes jeg nemt at man kører sur i ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser når jeg er sulten - i starten var jeg voldsomt præget af opkast og der havde jeg ingen lyst til mad overhovedet, kæmpede for at holde noget som helst nede. I løbet af min graviditet har jeg fundet ud af at især kulhydrater tricker min kvalme og opkast - og så nu jeg er 29+6, så ja mine vaner har ændret sig, jeg spiser jo så ikke brød så min morgenmad som normalt var rugbrød med ost er skiftet ud med koldskål, frugt, æg, eller yoghurt. 

 

Nogle dage spiser jeg virkelig meget lidt, nærmest ingenting - men jeg får ikke dårlig samvittighed, jeg har ekstra depoter at "spise" af, så hun skulle alt andet lige nok få hvad hun behøvede, og har da også en sund og rask, fuldstændig normal størrelse babypige i maven selvom jeg nogle dage spiser meget lidt, og andre dage spiser som en 2 fuldvoksne landmænd.

 

Jeg følger de gængse anbefalinger fra sundhedsstyrelsen omkring graviditet og har ikke rørt alkohol efter jeg var 3+0 og drikker begrænset kaffe - men jeg var heller ikke voldsom kaffe drikker inden. Jeg kender flere som både har røget meget og lidt og drukket under graviditeten og har fået sunde og raske børn og jeg synes du bør gøre hvad du og faderen til barnet synes er fornuftigt og tage til jer hvad I vil udfra de gængse anbefalinger. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg spiser når jeg er sulten, hvilket er mere eller mindre HELE tiden.. kan så bare ikke spise så meget af gangen så min dag ser nogenlunde sådan ud:
 

Vågner natten 1-2 gange mellem 00 og 06 og spiser: frugt eller riskiks 

Morgenmad: hvad jeg lige kan få ned (var heller ikke morgenmadsmennesker før, så det bliver måske en scone og et stk frugt).

Og ellers snack som frugt, muslibar, en bolle, riskiks osv gennem dagen.. spiser så et ok normalt størrelse måltid til frokost og aften :)

 

Jeg spiser som jeg har lyst til.. for jeg får kvalme hvis jeg er sulten .. og det er kun helt bestemte ting jeg har lyst til... fx riskiks.. og så får jeg kvalme ved tanken om andre ting, så det giver egentlig helt sig selv :) men tror det regulerer sig når jeg kommer lidt længere hen (er kun 2,5 måned henne) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER