Barbamama

Chia tips og tricks

8 indlæg i dette emne

Kan det passe, at der er andre end mig, det har købt de fine, sunde, dyre chiafrø, og rigtig gerne vil bruge dem, men godt kunne bruge lidt inspiration? :) Kan vi dele idéer og erfaringer her? :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har i hvert fald lige gjort mig en overraskende opdagelse om chia-grød: det har tilsyneladende ENORMT stor betydning, hvilken kokosmælk, man bruger (altså hvis man bruger opskriften: 1,5 dl kokosmælk, 2 spsk chiafrø og lidt vaniljepulver blandes om aftenen og hviler natten over om morgenen).

Min første chia grød var med Rema billigste kokosmælk, som er det, vores budget lissom er til, og som plejer at fungere fint. Og det kunne godt spises, men det var ikke overmega fantastisk og konsistensen var sær. Men det var jo min første grød med chia, så jeg tænkte at sådan var det nok bare.

Igår havde jeg så tilfældigvis en dåse af santa marias fede øko kokosmælk og prøvede at bruge noget fra den. Og det blev SÅ meget bedre! Meget blødere konsistens og faktisk rigtig lækkert!

Der er andre småforskelle på de to portioner grød (den første var der brombær og lidt banan i, og den anden var der kun sukrin i), men jeg tror altså at kokosmælk typen er afgørende. Så det tip er hermed givet videre :glad

Jeg rørte i øvrigt lidt peanutbutter og lakridspulver i dagens grød her til morgen. Det er faktisk ikke helt dumt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt dem i min salat, primært. Du smager dem jo alligevel ikke ;) I bagværk bruger jeg dem også!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt dem i min salat, primært. Du smager dem jo alligevel ikke ;) I bagværk bruger jeg dem også!

Bløder du dem så op, eller hælder du dem bare i? Jeg er bare bange for at jeg vil associere dem med insekter på en salat :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger dem også i bagværk ;) - ren på slump!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bløder du dem så op, eller hælder du dem bare i? Jeg er bare bange for at jeg vil associere dem med insekter på en salat :P

Altså på salaten? Dem drysser jeg bare over :) Det er lidt som sorte sesam, jeg tænker i hvert fald ikke insekter ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså på salaten? Dem drysser jeg bare over :) Det er lidt som sorte sesam, jeg tænker i hvert fald ikke insekter ;)

Det gør jeg også.

Og i brød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I smoothies og saa i bagvaerk(knaekbroed og glutenfrit wannabebroed, f.eks. )

 

Jeg kan ikke lide konsistensen af Chiagroed - og det meste groed.... Men det kan ogsaa laves af hjemmelavet mandelmaelk :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER