Kaham

Måske gravid

23 indlæg i dette emne

Jeg er måske gravid, men stadig i er meget tidligt stadie, det rejser en masse tanker og bekymringer.

1. Bekymring er økonomi.

Jeg er på su (uden noget ekstra) kan læse mig til at jeg kan få:

få 12 måneders ekstra SU (12 ekstra klip)

Er det noget jeg låner? - altså lige som man kan få ekstra su som alm. Studerende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De 12 klip er barselsklip. Det er ikke et lån men mulighed for at holde op til et års barsel. Man bestemmer selv hvordan man bruger de klip.

Der er forskellige regler for enlige forældre eller forældre, der begge er på SU.

Jeg studerer og min mand arbejder og jeg kan derfor få det jeg plejer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med Felixmor :)

Når du har brugt dine barselsklip kan du låne ca 1500 om måneden udover de sædvanlige muligheder for sulån. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener da også at jeg fik noget ekstra da jeg fik SU? Altså ikke et lån, men forhøjet SU grundet forsørgerpligt? Eller husker jeg forkert?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener da også at jeg fik noget ekstra da jeg fik SU? Altså ikke et lån, men forhøjet SU grundet forsørgerpligt? Eller husker jeg forkert?!

Hvis du er enlig forsørger eller din mand/kæreste også er på su, så kan du vist få noget mere. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er enlig forsørger eller din mand/kæreste også er på su, så kan du vist få noget mere. :)

Manden var også på SU, så det kan da godt være at det var derfor... Men også tilbage i 2006, så det kan have ændret sig siden da :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Manden var også på SU, så det kan da godt være at det var derfor... Men også tilbage i 2006, så det kan have ændret sig siden da :)

Nej den er god nok. Hvis begge forældre er på SU får man 2500 kr. mere hver om måneden.

De 12 fødselsklip er "gratis". Dem skal du ikke betale tilbage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay jeg havde forstået det sådan så man får su + su barselsklip

Men nu kan jeg forså at man kun får su barselsklip og altså kun får hvad der svare til 5000 kr om måneden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay jeg havde forstået det sådan så man får su + su barselsklip

Men nu kan jeg forså at man kun får su barselsklip og altså kun får hvad der svare til 5000 kr om måneden?

Ja, hvis du ikke er studieaktiv, så får du kun barselsklippene. Hvis du ER studieaktiv, så får du både barselsklippene og alm. su samtidig.

Faderen får 6 mdr.s barselsklip. Så dvs. dobbelt op det første halve år, såfremt han er studieaktiv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, hvis du ikke er studieaktiv, så får du kun barselsklippene. Hvis du ER studieaktiv, så får du både barselsklippene og alm. su samtidig.

Faderen får 6 mdr.s barselsklip. Så dvs. dobbelt op det første halve år, såfremt han er studieaktiv :)

Øv, det presser unægtelig økonomien en hel del, kun at få 5000 kr om måneden.

Jeg forstår ikke rigtig at være "studieaktiv" vil det ikke bare sige at man går i skole, og får udbetalt su + barsels

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv, det presser unægtelig økonomien en hel del, kun at få 5000 kr om måneden.

Jeg forstår ikke rigtig at være "studieaktiv" vil det ikke bare sige at man går i skole, og får udbetalt su + barsels

Altså det er jo det samme som du får nu?

Studieaktiv betyder at du fortsætter fuld tid på studiet efter du har født.

Er din mand/kæreste også studerende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det er jo det samme som du får nu?

Studieaktiv betyder at du fortsætter fuld tid på studiet efter du har født.

Er din mand/kæreste også studerende?

Ja, men nu har jeg også 800 kr i underskud (har opsparing jeg bruger), når der kommer barn kommer der jo flere udgifter.

Min kæreste er også studerende,men har virksomhed ved siden af (men han er su berettiet, så han må jo gå under som studerende)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, men nu har jeg også 800 kr i underskud (har opsparing jeg bruger), når der kommer barn kommer der jo flere udgifter.

Min kæreste er også studerende,men har virksomhed ved siden af (men han er su berettiet, så han må jo gå under som studerende)

Hvis du ammer, så synes jeg ikke det er dyrt at have en baby i starten ;)

Modtager din kæreste SU nu? Hvis han har en virksomhed ved siden af kan det jo godt være at han tjener for meget til overhovedet at kunne modtage SU? :unsure Men hvis ikke så får han i hvert fald dobbelt SU det første halve år. Derefter får I hver 2500 kr. oveni jeres SU pr. måned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og har du egentlig fundet ud af om du overhovedet er gravid? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ammer, så synes jeg ikke det er dyrt at have en baby i starten ;)

Modtager din kæreste SU nu? Hvis han har en virksomhed ved siden af kan det jo godt være at han tjener for meget til overhovedet at kunne modtage SU? :unsure Men hvis ikke så får han i hvert fald dobbelt SU det første halve år. Derefter får I hver 2500 kr. oveni jeres SU pr. måned.

Det er noget med, at alt hvad han tjener går ind i virksomheden, så han først kan få det ud, når han er færdig med uddannelse (han har rimlig godt styr på det)

Okay, tak for svar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og har du egentlig fundet ud af om du overhovedet er gravid? :)

Jeg er ca. 16 dage over tid og har lavet tre positive graviditets teste, den første svag, og de to andre stærkere, så den er vist god nok.

Tror bare ikke helt på det før, at jeg har set scanning tror jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er noget med, at alt hvad han tjener går ind i virksomheden, så han først kan få det ud, når han er færdig med uddannelse (han har rimlig godt styr på det)

Okay, tak for svar.

Jamen det lyder da smart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ca. 16 dage over tid og har lavet tre positive graviditets teste, den første svag, og de to andre stærkere, så den er vist god nok.

Tror bare ikke helt på det før, at jeg har set scanning tror jeg :)

Jamen så er du da gravid :loveshower

Jeg havde også selv svært ved at tro på det før vi havde været til scanning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogen der måske selv har været på su, da de skulle på barsel, der kan fortælle hvor meget de havde om måneden.

Så vidt jeg kan regne ud:

Fødsels su: ca 5000 kr

Så er det vel også børnepenge?

Og hvad med hvis man ikke bor sammen med nogen, men stadig er kæreste med barnets far (dette er kun teoretisk)?

Hvis man har fritidsklub, får man så su barsels og barsels dagpenge, eller hvordan forgår det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ikke bor sammen med babys far skal han betale børnebidrag til dig, det er lige knap 1200,- pr md. Et barn betyder også noget for hvor meget boligsikring du evt får.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man fortsat få su lån når man får fødselsklip???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at læse den her side igennem, den siger lidt om, hvordan du kan få klippene udbetalt. Går ud fra, at du går på en viederegående uddannelse? Denne side er også relevant.

Hvis du vælger kun at være på fuld barsel fra studiet i 6 måneder kan du få dine 12 klip udbetalt to ad gangen, så det er altså dobbelt SU i de første 6 måneder.

Hertil kommer, at hvis i begge to er på SU så er I berettiget til forsørgertilæg, jeg har lidt svært ved at se, om I begge er berettiget til det, eller om det kun er dig. Men umiddelbart ville jeg tro, at I begge var. Hvis du er enlig forsørger, så er beløbet højere, end hvis I er samboende (se satser her), men dette vil dog formentlig udlignes af, hvis I begge får forsørgertillæg, når I bor sammen, så det er ikke nødvendigvis en fordel. Læs mere om forsørgertillæg og betingelserne herfor her.

I øvrigt forhøjes dit fribeløb (det beløb du må tjene ved siden af din SU), når du får et barn, så du kan tjene flere penge, uden at skulle betale SU tilbage.

 

Derudover kan du være berettiget til boligsikring, og formentlig vil du have en lav nok indkomst som studerende til at kunne søge en friplads, når dit barn skal i institution.

Hvis du er i tvivl om, hvor meget du er berettiget til, så prøv at henvende dig til SU-kontoret på din uddannelse. Min erfaring er, at de er rigtig gode til at forklare, hvad der til tider er nogle meget komplicerede regler :)

 

Håber det hjalp lidt? Ser ikke ud som om, at det er et fuldkommen umuligt økonomisk projekt, omend økonomien måske bliver lidt stram. Der kommer jo også børnepenge oveni.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER