Nitzen1987

Graviditetssukkersyge

6 indlæg i dette emne

Jeg har lige nogle enkelte spørgsmål om kost, når man skal spise efter, at man har graviditetssukkersyge. Kan forstå at en vigtig del er at holde mængden af kalorier nede. (max 2000 pr dag, som gravid?) Derudover skal man undgå sukker og begrænse indtaget af kulhydrater. Nu tænker jeg så, hvad med en lille portion chips lørdag aften, der er jo ingen sukker i. Må man det, eller er det skidt for blodsukkeret?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det du skal kigge på er GI indholdet i den mad du spiser.. GI er glukoseindholdet, og når der er meget glukose, så stiger dit blodsukker. Prøv at google glukose index, så får du en tabel hvor du kan se indholdet. Jeg mener at man helst skal holde sig til madvarer der har et GI på under 50, men jeg er ikke helt sikker.

 

Når det så er sagt, så alt med måde :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Chips er ikke godt de er lavet af kartofler som har et højt GI

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget af det jeg blev overrasket over da jeg fik svangerskabsdiabetes var hvor "slemt" sådan noget som pizza og pastaretter er. Det er det hvide mel som har højt sukker indhold, og det fede som ost osv som hæmmer insulin produktionen. Du skal som tommelfingerregel spise grønt og groft, undgå slik og kage og begrænse indtag af frugt, men også holde dig fra "hvidt" brød, pasta og begrænse indtaget af kartofler. 

 

Det du så alligevel kommer til at synde skal du træne væk. Spiser du kage eller chips skal det koste en tur på motionscyklen eller lignende, så dit blodsukker ikke kommer for højt op. Selv lidt motion hjælper en del!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget af det jeg blev overrasket over da jeg fik svangerskabsdiabetes var hvor "slemt" sådan noget som pizza og pastaretter er. Det er det hvide mel som har højt sukker indhold, og det fede som ost osv som hæmmer insulin produktionen. Du skal som tommelfingerregel spise grønt og groft, undgå slik og kage og begrænse indtag af frugt, men også holde dig fra "hvidt" brød, pasta og begrænse indtaget af kartofler.

Det du så alligevel kommer til at synde skal du træne væk. Spiser du kage eller chips skal det koste en tur på motionscyklen eller lignende, så dit blodsukker ikke kommer for højt op. Selv lidt motion hjælper en del!

Se det vidste jeg ikke. Jeg troede at alt kage mv. var no-go men det kan motion altså kompensere for ved særlige lejligheder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Se det vidste jeg ikke. Jeg troede at alt kage mv. var no-go men det kan motion altså kompensere for ved særlige lejligheder.

Det er jo i virkeligheden også no-go alt kage, men kommer du til en sjælden gang at "synde" kan man som tommelfingerregel sige, at man skal vente 20 minutter efter måltidet og så motionere i rask tempo i 20-30 minutter.

Dette hælder også, hvis du har spist hvid mad (pasta-kartofler-risk-whatever), for at sænke blodsukkeret.

En god ting er at indkøbe nogle IsIs-barer, sukkerfri Nellie Dellies marcipanbrød etc., hvis trangen bliver FOR STOR :)

Sidst jeg talte med diabeteslægen talte vi netop om chips etc., som var et MEGA NO GO!!!

Og er du i tvivl findes hjemmesiden: www.diabetes.dk

Hér kan du finde meget om GDM, opskrifter og motion!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER