Alura

Lægetjek inden graviditet?

15 indlæg i dette emne

Hej.

 

Jeg er ny her og har et spørgsmål, som jeg håber at nogle herinde kan svare på.

 

Min mand og jeg føler os klar til at gå i gang med projekt baby snart, og jeg har allerede gjort mig en del forberedelser. Jeg har taget folsyre de seneste 4-5 måneder nu, stoppede med at ryge for snart to år siden (ville være sikker på at det også holdt i længden), har tabt mig en del, jeg har - rimelig essentielt - lagt p-pillerne på hylden, samt fået styr på og lært en masse om min cyklus. Jeg er ved at føle mig så klar som jeg kan blive, sådan bortset fra alt det som man alligevel ikke har nogen kontrol over og blot må tage som det kommer.

 

Jeg er dog i tvivl om hvorvidt der normalt rådes til at få et lægetjek inden man forsøger at blive gravid? Jeg ved at man i USA f.eks. gør jævnligt brug af "preconception checkups", men kan ikke finde nogen information der tyder på at det også bruges i Danmark eller Sverige (hvor jeg henholdsvis arbejder og bor). 

 

Er der nogen af jer der har været forbi lægen inden I begyndte "at forsøge"? Og hev I i så fald manden med? Min mener, selvfølgelig, ikke at det er spor nødvendigt :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis man får noget medicin, som man ikke må tage under graviditet, så ville jeg tage omkring lægen, men ellers ville jeg bare gå i gang :)

Velkommen til :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man får noget medicin, som man ikke må tage under graviditet, så ville jeg tage omkring lægen, men ellers ville jeg bare gå i gang :)

Velkommen til :balloons

:ditto :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spurgte min læge et godt stykke tid inden vi overhovedet var igang med første barn, hvordan man skulle forholde sig til det mht lægebesøg, hvis man evt ik ku blive gravid osv.. Hun sagde blot, at man først kan komme til læge, når man har forsøgt i et års tid uden held. Så altså, intet besøg inden man går igang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for velkomst og jeres svar :-)

 

Jeg tænkte nærmere på et lægetjek hvor man får tjekket om man er "fit for fight" generelt. Evt. bliver testet for diverse kønssygdomme og andet inden man går i gang, blot for at være helt sikker på at alt er som det skal være?

Har bla. læst at det skulle være en god idé at få en blodprøve tjekket for om man tidligere har været smittet med toxoplasmose (en parasit der overføres fra bla. råt kød, katteafføring eller jord og vand inficeret af samme). Det er derfor man skal være forsigtig med at skifte kattebakker som gravid, hvis man ikke allerede har været smittet (som jeg har forstået det, kan smitten kun overføres fra mor til barn, hvis hun smittes under graviditeten eller nyligt inden), da den er meget fosterskadelig og kan forårsage svære misdannelser i hjernen.

Selvfølgelig kan og bør man sikkert bare være ultra forsigtig under alle omstændigheder. Men synes at det havde været rart at vide, hvis man allerede havde været inficeret, så man ikke skulle gå helt i panik og bekymre sig unødigt, hvis der skete et uheld en dag. Især når man har fire små pelsbabyer rendende herhjemme, samt en køkkenhave man roder i jævnligt :-)

 

Så det var altså mere ting i den dur jeg tænkte på, og ikke så meget noget fertilitetsspecifikt. Men er som sagt kun stødt på omtale af den slags kontrolbesøg på engelsk, og ud fra jeres svar må jeg gå ud fra at det i hvert fald ikke er standard procedure herhjemme?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Niks.

 

Kønssygdomme og evt. toxplasmose tjekkes ved første lægebesøg, når du er mellem 4 og 9 uger henne.

 

Held og lykke med pb!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Leras.

 

Tak for meget konkret svar    :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Niks.

Kønssygdomme og evt. toxplasmose tjekkes ved første lægebesøg, når du er mellem 4 og 9 uger henne.

Held og lykke med pb!

Det gjorde de ikke ved mig :huh Det husker jeg da i hvert fald ikke :chin:

Men jeg har spurgt om jeg må blive tjekket for toxoplasmose når jeg bliver gravid igen, og det må jeg gerne :)

Og så tænker jeg helt generelt at det er en god idé at tage forbi lægen, hvis man tænker, at man kunne have en kønssygdom :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama:

 

Haha, helt enig i det med kønssygdommene - fornuftigt råd. Det er nu absolut ikke fordi jeg regner med det - har haft den samme (og eneste) partner i 11 år efterhånden. Men troede at det var sådan en slags "samlet pakke" af en art, hvor de ligesom bare tjekkede det hele over en kam, når man nu alligevel var der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos mig var det en del af de blodprøver der blev taget ved inden første lægebesøg, de var til kønssygdomme, hepatitis B, toxoplasmose og blodtype.

 

Men det kan da godt være at det er forskelligt fra læge til læge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos mig var det en del af de blodprøver der blev taget ved inden første lægebesøg, de var til kønssygdomme, hepatitis B, toxoplasmose og blodtype.

Men det kan da godt være at det er forskelligt fra læge til læge.

Tjah hvis det var i blodprøven så kan de jo godt have taget det, uden at jeg lige opfattede det :chin: :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah hvis det var i blodprøven så kan de jo godt have taget det, uden at jeg lige opfattede det :chin: :)

Jeg er ik testet for toxoplasmose (eller hvad det hedder), så måske det er forskelligt fra læge til læge. Min læge nævnte hvert fald kun diverse kønssygdomme, leversygdom og blodtype.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Deciderede 'preconception checkups' findes ikke i Danmark. Sundhedsvæsenet er generelt gearet til at undersøge og behandle det nødvendige, men ikke at 'over-behandle', som man fx mener, at man gør i USA. Der er vidst ikke videnskabeligt belæg for, at det gøre noget godt med sådanne helbredstjek, og derfor er det ikke prioriteret i et generelt presset sundhedsvæsen.

 

Nu ved jeg ikke, hvor du bor? Men bor du i Øresundsregionen, kunne dette måske være relevant for dig/jer?

 

http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDELINGER/Juliane+Marie+Centret/Klinikker/Fertilitetsklinikken/Fertilitetsraadgivning_Oeresund/

 

Her får man tjekket sin fertilitet relativt tidligt i forløbet.

 

Jeg er pt. i fertilitetsbehandling, og inden jeg kom så langt, så var min mand og jeg gennem en lang række test og undersøgelser (inkl. test for klamydia, HIV og hepatitis, der alle er seksuelt overført). Dog er jeg er ikke blevet undersøgt for toxoplasmose, så jeg ved faktisk ikke, hvad der skal til for at man bliver dette. Men hvis du er bekymret for dette, så synes jeg egentligt bare, at du skal prøve at kontakte din læge. Det kan da være, at han/hun gerne vil undersøge dig?

 

Held og lykke med projektet :) :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos mig var det en del af de blodprøver der blev taget ved inden første lægebesøg, de var til kønssygdomme, hepatitis B, toxoplasmose og blodtype.

Men det kan da godt være at det er forskelligt fra læge til læge.

:ditto

Dog var toxoplasmose tilvalgt fra lægen, men de andre var een pakke :) Det skal også krydses af på VJ ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sparklinrock:

 

Mange tak for dit svar og link. Vi bor lige nøjagtig i Øresundsregionen, og jeg har også haft kigget på det tilbud før og luftet det for manden. Ikke at vi har nogen egentlig grund til på forhånd at tro at vi skulle støde på udfordringer, men vi er i starten af 30'erne, så jeg foreslog det (inden vi blev enige om at "sætte i gang" til en bestemt dato) for at dæmpe min uro omkring hvor lang tid jeg mon havde tilbage at løbe på.

 

Det var dog desværre ikke så nemt at overbevise ham om at det skulle være nødvendigt. Han vil gerne være far, men vil samtidig gerne have at det bare skal "ske af sig selv" uden at han skal tænke for meget over det, da han ellers panikker lidt ved tanken. Så jeg tænker at vi giver det et forsøg på den måde først. Hvis det så viser sig at komme til at tage lang tid, så ender jeg nok med at blive lidt mere insisterende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER