AnnikaF

Stofbleer

15 indlæg i dette emne

Åh - jeg synes altså det der med stofbleer er en ret lækker tanke. Men hvordan er økonomien i det? Vi har jo tvillinger på næsten otte måneder (!!!) og omkring 9 kg hver.

Og hvis det er - hvordan griber jeg det så an, sådan helt lavpraktisk?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi brugte stofbleer indtil Valdemar startede i dagpleje. Der blev vi enige om, at tiden på vask kunne bruges bedre på noget andet. Men vi vil bruge stofbleer igen til nr 2, og måske også til Valdemar der, når jeg nu alligevel skal i gang med at vaske til den tid :)

Jeg tror umiddelbart at det økonomisk løber lige op, om vi ville have brugt stof eller papir. Stofbleerne er en stor engangsudgift og kan være dyre i længden, hvis man har for vane at købe nye smarte ;) Men hvis man køber budget og passer godt på dem, vil jeg mene at det godt kan være billigere end papir - måske især, når I har to. Hvor meget billigere synes jeg er svært at sige, for det afhænger lidt af, hvilke papirsbleer I bruger nu (altså om de er dyre eller billige) og om hvilke stofbleer, I vil bruge (igen dyre eller billige).

Camillat har vist været god til at finde billige gode stofbleer.

Herhjemme købte vi en del forskellige, som vi havde klar inden fødslen, nogle nye, nogle brugte og forskellige mærker. Mange af dem var ikke sådan rigtig gode, så dem gav/solgte vi videre, men på den måde lærte vi, hvad der passede os :)

Til nr 2 vil vi som sagt bruge stof igen, og der regner jeg med at vi køber udelukkende bumgenius, som helt klart er i den dyre ende, men IMO rigtig lækre bleer. Måske køber vi også nogle TotsBots.

Hvis I vil i gang, vil jeg nok anbefale at I starter med at købe 5-10 bleer, gerne sådan en økonomi-sampak og så en rulle ble-papir (til pøller ;)). Det er ikke nok til at det kan "løbe rundt", men det er nok til at I kan prøve det af (hvis I kun havde ét barn ville jeg anbefale 5, men nu hvor I har to børn ved jeg ikke, om I skL bruge dobbelt så mange - altså hvis I vil teste på begge børn samtidig. I kunne også prøve på et barn først og så et andet bagefter...).

Hvilke bleer du køber er nok smag og behag. Vi er som sagt glad for bumgenius især dem, der hedder V4, som er en slags "lomme", som du kan putte noget i, der suger. Hvis det skal være meget nemt i starten kunne bumgenius "freetime" være et bud, der er sådan nogle flapper i, så der skal ikke puttes noget ind i en lomme eller noget, den er bare "klar". Men som sagt kender Camilla også nogle mærker, kan jeg huske :)

Hvis du så synes at det virker lovende med dine 5-10 bleer, så kan du derefter supplere op med flere bleer, flere indlæg (f.eks. Little lamb bambus indlæg, der suger meget væske), mere blepapir og evt en god spand særligt til "ble-vasketøj".

Det er mit bud på opstart, lige umiddelbart. Men det er lidt af en videnskab :D Skriv endelig igen, hvis noget er uklart :) Vi er som sagt på papir nu, men jeg glæder mig helt ærligt til at bruge stof igen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvis du er fra Sjælland/hovedstadsområdet er du velkommen til at kigge forbi Herlev til en kop kaffe/the/kakao og en snak om stofbleer, hvor du kan se nogle af vores.

Jeg skal have solgt ud af dem, men jeg er for sløv til at få taget billeder, så jeg har en masse forskellige slags liggende.

Pt bruger vi bumdeal-bleer, som er vildt gode, og dem skifter de også i vuggestuen ;-)

adressen hedder noget i retning af bumdealnappies.co.uk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skriver gerne, men der er nok at se til lige i aften :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er bumdeal lommebleer eller sidder der indlæg fast til dem eller hvordan? Jeg er fristet :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bumdeal er lommebleer - jeg skal nok skrive mine erfaringer en af de naermeste dage :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er alene med tvillingerne igen - så tiden på BK er knap. Men jeg har læst det hele og er super glad for jeres erfaringer. Vi overvejer stadig - vaskemaskinen kører jo egentlig rigeligt i forvejen. Men åh.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa here goes og det er bare mine erfaringer ;) 

 

Jeg har haft en ide om at koere stofbleer paa lavbudget. Den ide er lidt roeget hen ad vejen, fordi jeg har villet proeve lidt forskelligt, men det er stadig billigere end et plastikblebarn og meget billigere end to plastikblebarn. 

 

Paa positivlisten er:

- oekonomien

- at jeg kommer laekkert stof paa mit barn og ikke plastik+kemi

- at jeg ikke sviner miljoet til i hverken produktion af bleer eller afksaffelse heraf

- jeg jeg ikke skal slaebe bleer hjem og at jeg ikke skal slaebe bleaffaldsposer ud af hjemmet

- stofmaase er saa soede og laekre at se paa, fremfor de der plastikbleer

- bleen haenger ikke som en engangsble

- jeg er lidt hooked paa de stofbleer

- sikkert flere, men det er mine umiddelbare

 

Paa negativlisten:

- one size bleer passer oftes ikke til nyfoedte, saa dertil skal man enten bruge engangs eller have et nyfoedtstash(vil jeg have til naeste baby)

- det er ikke sikkert den samme ble passer hele bleperioden

- der findes MANGE skoenne stofbleer, saa det er en jungle - og jeg vil gerne proeve dem alle paa min dreng, ha ha

- de fylder mere i pusletasken

- de fylder mere paa ferie og alternativt skal vi bruge engangs i ferien(jeg tager oftes natbleer med, saa er han da stofmaas 50% af tiden)

- Lortebleer og vask kan jeg vaelge at se som en ulempe, men jeg synes de opvejes af positivlisten - det er faktisk ikke saa upraktisk og "slemt"... 

 

Hos os fylder det negative ikke meget i forhold til det positive ved stofbleer. Noah har ogsaa haft knopper paa ferie, fordi huden ikke kunne aande i plastikbleerne. Der erjo ogsaa ca. 5 grader varmere i engangs, saa det er potentielt tungtvejende for drengeboern og deres kommende fertilitet, formodes der. 

 

Det ER en investering, men der er visse ting, jeg har laert hen ad vejen, som jeg gerne vil give videre: 

1) proev forskelligt for at finde den/de rigtige bleer til barnet: Ko&Ko har proevepakker og ellers kan du laane bleer hos andre stofblemoedre. Det kan ogsaa betale sig at koebe et par af de oenskede maerker brugt for at proeve. 

 

2) Det er ikke sikkert at samme ble passer vildt godt hele bleperioden, saa det kan godt betale sig at have lidt forskelligt, altsaa 2-3 maerker, saa der altid er en darling iblandt. 

 

3) Det kan ikke betale sig at koebe for billigt og det kan ikke betale sig at koebe for brugt. Der er et kaempe slid paa de her bleer i form af vask og maaske toerring. Jeg har baade billige bleer, brugte bleer og middel til dyre bleer. Dem, der holder sig bedst i lukkemekanisme, pul og elastik, er de middel til dyre bleer og enkelte brugte. Det er ikke de meget brugte(de er jo oftest brugt til et barn allerede) og det er ikke samtlige af de billige. For mig, set i bakspejlet, ville det optimale have vaeret at koebe et nyt stash med de her 2-3 udvalgte maerker(efter afproevning) og saa indlaeg og boosters i passende maengder, plus wetbags, pose til blespand og rispapir(til poelle, hvis man vil bruge det). Det med det brugte er saadan lidt... meget lidt brugt er helt ok at keobe, men brugt til et helt barn eller to, saa holder de ikke til mit barn og mit naeste barn uden at skulle have skiftet lidt velcro og elastik her og der. 

 

4) At tage sig tid og goere sig umage til at finde rette vaskerutine! Der sige forskelligt og i virkeligheden afhaenger det af saa mange ting:

- Vandets haardhed!! (vi har haardt vand og skal derfor tilsaette alm. dosis vaskepulver og saa skylle en gang ekstra for at faa al saebe ud)

- hvor hoeje temperaturer vasker man bleer ved? (60 og 90 grader hos os)

- hvilket vaskepulver? (oeko duftfri eller med lavendelolie)

- Hvilket vaskeprogram? (Langt program med forvask)

 

5) Det kan betale sig at koebe bleer med ordentlig indlaeg i(bambus, hamp eller bomuld) og ellers koebe indlaeg i foernavnte OG boosters. Min dreng tisser baade meget og meget af gangen, saa her skal der boostes godt i tissezonen og jeg bruger indlaeg i bambus og hamp, naesten ikke mikrofiber. 

 

Forresten - saa er det saadan et stash her, vi har pt:

Til dag bruger vi lommebleer fra Bumdeal, Wonderoos, Green Kids og Thirsties og faa andre. Heri kommer vi indlaeg fra Blueberry, petit's Dessous og Green Kids. Boosters bruger vi detimeglasformede hamp fra Weenotions(bedre end Little Lambs i bambus), Thirsties hemp insert str 1 og 2 og hjemmesyede trifold. Jeg gad godt have flere Green Kids og Wonderoos - og der er stadig lidt andre, jeg godt gad at have paa proeve ;) 

 

Til nat bruger vi Real Easy, som er en alt i en med en stooor lomme, altsaa nem at booste. Jeg kommer bambus, hamp eller bomuld deri, saa der er op til 18 lag sug i tissezonen. 

 

Naar jeg nu laeser det, jeg har skrevet, saa lyder det maaske vildt kompliceret, men jeg synes jo det er ret enkelt  :D

 

Hvis du lige skal have lidt godnatlaesning:

http://mkittekat.dk/wp-content/uploads/2011/07/den-lille-bog-om-stofbleer.pdf

 

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aj, saa ved du jo nu, hvordan dine boern er bygget, saa det kan vaere en stor hjaelp for dig i anskaffelsesprocessen! 

 

Helt lavpraktisk: 

- du gramser bleer et eller andet sted, eller anskaffer dig en proevpakke hos Ko& Ko. og&/eller koeber nogle enkelte bleer hjem for at proeve(du kan saelge dem igen, hvis det er... )

 

- du vaelger hvilke bleer, du vil have til dine babyer og skriver herinde, saa skal jeg hjaelpe dig med at finde steder, hvor de kan koebes til en god pris. 

 

- Du faar dem hjem, vasker bleerne paa valgte vaskerutine(som du nok skal have hjaelp til at fastlaegge, skriv her) og saa er du stofblemamma. Du kan koge indlaeg af hamp/bomuld/bambus, saa du slipper for at vaske 3-8 gange foer nogenlunde sugeevne er naaet. Kommer dem paa dine babyer. 

 

- Det er trial and error, sa du skriver herinde, hvis du stoeder paa dilemmaer :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej men hvor er du fantastisk! Tusind tak! Det er virkelig sødt af dig at dele dine erfaringer Camillat. Vi tænker videre. Måske vi prøver med en af de der lånepakker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke lige overskud til det store svar , men vil sige dette:

Det lyder mere besværligt end det er. Gør det, det vil du ikke fortryde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke lige overskud til det store svar , men vil sige dette:

Det lyder mere besværligt end det er. Gør det, det vil du ikke fortryde!

Tak :) Skal bare lige overbevise manden - og overskue mere vask.

Hvor mange stofbleer har jeg mon brug for?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kan klare os med 20 bleer + 5 natbleer, men saa skal jeg ogsaa vaske regelmaessigt og toerretiden skal taenkes ind(daarligt vejr vs godt vejr).

 

Ideelt er 25+ 6 natbleer :) 

 

Jeg har faktisk netop anskaffet et par covers, som jeg kan komme indlaeg i og genbruge, hvis det kun er tisseble, saa jeg har dem som backup - det er ikke min foretrukne ble(saakaldt Ai2). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kan klare os med 20 bleer + 5 natbleer, men saa skal jeg ogsaa vaske regelmaessigt og toerretiden skal taenkes ind(daarligt vejr vs godt vejr).

Ideelt er 25+ 6 natbleer :)

Jeg har faktisk netop anskaffet et par covers, som jeg kan komme indlaeg i og genbruge, hvis det kun er tisseble, saa jeg har dem som backup - det er ikke min foretrukne ble(saakaldt Ai2).

Super - tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER