Trine-Pingvin

Teorien bag ÆL tests?

7 indlæg i dette emne

Hej de damer :)

 

Jeg er ny herinde så bær over med mig, hvis emnet har været oppe og vende mange gange før :)

 

Vi er i første cyklus, hvor vi prøver. Jeg skulle have ÆL et sted mellem i torsdags (d. 12/6) og i mandags (d. 16/6). Jeg fik først bestilt ÆL test, så de kom mandag. I weekenden (lørdag/søndag) mærkede jeg tegn på ÆL og havde det hyggelige udflåd  :huh Jeg kunne så mandag teste for ÆL, og den gav fuldt positiv (test er købt her; http://www.billige-teste.dk/aegloesningstest-strimmel-p-165.html). Jeg tænker sådan...hmmm, for jeg var ret sikker på, at ÆL havde fundet sted allerede lørdag/søndag.

 

Som den kemiker, jeg nu engang er, tjekker jeg følsomheden på testen, som er 25 ml U/ml - men hvad søren er det nu for en enhed? På Wiki bruger de IU/ml (som jeg godt forstår), og jeg kan se at 25 ml U/ml svarer til 25 IU/ml. Oki, fint :) Men så kigger jeg på følgende kurve (for LH);

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/Hormones_estradiol%2C_progesterone%2C_LH_and_FSH_during_menstrual_cycle.svg

 

Og her kan man se, at 25 IU/ml ikke nødvendigvis er der LH koncentrationen er højest. Når vi måler og detekterer positivt for LH (positiv ÆL test) kan vi altså faktisk både være før det højeste peak af LH (vi har nu 24-48 timer til at blive befrugtede) og vi kan være efter det laveste peak af LH (vi er muligvis for sent på den?). Giver det mening?

 

Tolker I andre det også således eller er der noget, som jeg misser? Jeg håber ikke, at denne blev for teknisk, men jeg synes, at det er sjovt at se, hvordan kroppen hænger sammen :)

 

Når det nu er sagt, så har været og jeg nået at have sex flere gange siden i fredags, så vi har gjort vores :P

 

Mvh, Trine 

post-9866-0-20831200-1403113590_thumb.pn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uh, spændende!! Bruger de samme test! Jeg tænker umiddelbart to ting, som måske bare giver anledning til flere spørgsmål.

Først, hvad mon følsomhed på 25 IU/ml betyder? Er det der testen giver udslag (en synlig streg af hvilken som helst kraftighed)? Eller er det der, hvor teststregen bliver tydeligere end kontrolstregen?

Yderligere, hvis ÆL først ligger 24-48 timer efter LH peak niveau, så er det vel lige meget, om man fanger en positiv test lige FØR eller lige EFTER LH peak? Eller hvad? Kan ikke helt gennemskue det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

 

Uh, spændende!! Bruger de samme test! Jeg tænker umiddelbart to ting, som måske bare giver anledning til flere spørgsmål.

Først, hvad mon følsomhed på 25 IU/ml betyder? Er det der testen giver udslag (en synlig streg af hvilken som helst kraftighed)? Eller er det der, hvor teststregen bliver tydeligere end kontrolstregen?

Yderligere, hvis ÆL først ligger 24-48 timer efter LH peak niveau, så er det vel lige meget, om man fanger en positiv test lige FØR eller lige EFTER LH peak? Eller hvad? Kan ikke helt gennemskue det.

 

Tak for svar - dejligt at vide, at jeg ikke er den eneste med spørgsmål :D

 

Ja, jeg tror at de 25 IU/ml blot giver en svag streg - altså den laveste detektion/følsomhed. Spørgsmålet er så, ved hvilken koncentration den kraftige streg kommer. Det vil vi vide, hvis vi ved, hvad kontrollen indeholder.

 

Det andet - jeg har faktisk ikke helt forstået, hvornår ægget præcis bliver frigivet. Det er vel når peaket er højest? Og så er det vel bedre at fange før, fordi sæden holder i nogle timer, og hvis man er for sent på den, så er det ikke sikkert at man når det inden det er for sent?

 

Det er en hel videnskab det her :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, ja det er lidt svært! :)

Altså, jeg er ret sikker på, at ÆL første sker efter LH peak. Eller rettere, det har jeg læst flere steder - dog ingen steder som er rigtig videnskabelige, så det kunne være godt at få det verificeret et sted.

Derudover, har jeg læst adskillige steder (ofte på dette forum), at det er bedst at teste i løbet af dagen fremfor om morgenen. Argumentet skulle være, at LH dannes i løbet dagen. I modsætning hertil, står der så på ÆL testene (de samme som du linker til), at man kan teste hvilket som helst tidspunkt. Og jeg har personligt haft stor succes med at teste om morgenen (men det kan jo bare være mig, der har en mærkelig krop). Så - mit opfølgende spørgsmål er, når LH stiger, er det virkeligt kun i løbet af dagen? Eller hvordan hænger det sammen? (Har ikke rigtigt kunnet finde noget god info om det, så håber de kloge BK kvinder kan hjælpe) :)

:) :) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er ret sikker på at følsomheden her henviser til en positiv teststreg... Ellers ville det ingen mening give :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er ret sikker på at følsomheden her henviser til en positiv teststreg... Ellers ville det ingen mening give :)

 

Nu har jeg siddet og kigget en del på det, og jeg vil mene, at du har ret.

 

Følsomhed må betyde den koncentration, hvor man får positiv test (at testen så faktisk ER mere følsom og kan detektere lavere koncentrationer er så noget andet - hvis den ikke gjorde det, så ville ingen være i tvivl om positiv test eller ej). Det betyder bare også, at man kan ramme efter LH peak, hvis man ikke har testet hver dag/flere gange om dagen (som jeg ikke kunne, da jeg ikke have fået ÆL testene endnu). Jeg er derfor ret sikker på, hvad der er sket i min første cyklus nu. Jeg har simpelthen haft ÆL et sted mellem lørdag nat og søndag nat (havde meget ÆL slim), hvorefter jeg testede positiv på den anden side af ÆL ved ÆL testen mandag morgen (jeg har intet problem med at teste om morgenen? Den blev fuldt positiv), hvor jeg kunne mærke jeg næsten ikke havde noget ÆL slim tilbage (og jeg har ellers meget!!!).

 

Og ja, fandt denne fine side, som fint viser hvornår ÆL kommer ift. LH og E3G;

http://www.clearblueeasy.com/healthcare/fertility-ovulation-test.php

 

Hvor er det egentlig spændende og nørdet det her :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Testen følsomhed på 25miu/ml fortæller bare,at der vil frem komme en ekstra streg,når der er min. 25 miu/ml i din urin,men testen bliver først positiv når LH niveauet er min. 40 miu/ml.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER