Kamillawn

Vi er altså gode forældre!!!

59 indlæg i dette emne

Jeg tænkte præcis det samme da jeg læste den :) hurra! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For en gangs skyld en artikel jeg kam bruge til noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skøn artikel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den fik min dårlige samvittighed over dagens sofa/ramasjang-tema til pist at fordufte! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den fik min dårlige samvittighed over dagens sofa/ramasjang-tema til pist at fordufte! :D

Haha, det samme her, Vega har haft sin egen iPad siden hun var 5.5 mdr :D(dog har vi "regler" for Rasmus klump-app'en :D )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Altsaa, selvom Noah ikke har en Ipad og heller ikke apps i vores telefoner ;) 

 

Men min Iphone er en gammel dame, saa hun kan slet ikke tage de nye apps - droemmer dog i al hemmelighed om en ny og at komme apps ind i den, saa Noah rent faktisk kan vokse op og vaere saadan lidt moderne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig artikel :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt, som det lige pludselig er let at blive enige, når budskabet er "fuck kritikken" :D

Jeg er enig med hende i grundpointen om, at vi ikke skal skamme os, men jeg er ikke enig i, at medierne dagligt forvisser småbørnsforældre om, at vi ikke gør os nok umage, og at vi skal skamme os. Nogle artikler kan give dårlig samvittighed, og andre kan man glæde sig over.

Og flere af de ting, som jeg synes hun hiver fat i (f.eks. børns tid i pasning og børns sukkerforbrug) synes jeg det er vigtigt at have en holdning til, og ok at have en striks eller kritisk holdning til. Jeg har ikke brug for at lære mit barn at spise vingummier i moderation. Sådan bliver det, fordi jeg ikke har rygrad til at holde det helt ude af hans verden, men jeg synes ikke, at det er til hans bedste. Og det synes jeg OGSÅ skal være ok.

Hun er velformuleret og meget af det, hun skriver, skal sikkert læses med et glimt i øjet. Og grundpointen om at vi ikke skal skamme os, at vi gør det godt nok og at ipads og vingummier kan have sin plads er jeg HELT enig i.

Men jeg synes faktisk, at hun lyder som en, der netop IKKE har sluppet skammen og derfor har brug for at lange ud. Måske tager jeg fejl. Men sådan læser jeg det. Så jeg er ikke helt vildt fan. Sorry. :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som altid tror jeg, at der er saadan en "hvid & sort" ide om det, hvor vi(mere I, faktisk) bor i en kultur, hvor JEG tror, det er nemt at have det daarligt med at sit barn er i pasning en heeel dag og saa faar en Ipad, fordi traethed er der og der skal laves mad og stoevsuges og og og...Samtidig langes der ud efter foraeldre, fordi de ikke er sammen med deres boern, men det KAN de jo ikke vaere, naar de SKAL arbejde for at faa mad paa bordet.  Og saa bliver man da ioevrigt ogsaa traet efter en hel dags arbejde(og boernene med!), saa der er en Ipad vel raeddi dejlig, eller? Just to say... jeg forstaar det godt fra baade den ene side og den anden side, men det er jo, som det er i dagens Danmark. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk dejlig artikel at læse, så tak Kamilla fordi du delte den med os!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som altid tror jeg, at der er saadan en "hvid & sort" ide om det, hvor vi(mere I, faktisk) bor i en kultur, hvor JEG tror, det er nemt at have det daarligt med at sit barn er i pasning en heeel dag og saa faar en Ipad, fordi traethed er der og der skal laves mad og stoevsuges og og og...Samtidig langes der ud efter foraeldre, fordi de ikke er sammen med deres boern, men det KAN de jo ikke vaere, naar de SKAL arbejde for at faa mad paa bordet. Og saa bliver man da ioevrigt ogsaa traet efter en hel dags arbejde(og boernene med!), saa der er en Ipad vel raeddi dejlig, eller? Just to say... jeg forstaar det godt fra baade den ene side og den anden side, men det er jo, som det er i dagens Danmark.

Enig! Nej hvor syntes jeg godt nok man bliver bombarderet med artikler om alt det der er skidt (efter NOGENS mening)!!! Hvad med alt det gode og positive forældrene gør? Hvor er de artikler?

By the Way så er institutionslivet et godt børneliv! Skid hul i de artikler der siger andet, det passer ikke, ungerne har det godt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt, som det lige pludselig er let at blive enige, når budskabet er "fuck kritikken" :D

Jeg er enig med hende i grundpointen om, at vi ikke skal skamme os, men jeg er ikke enig i, at medierne dagligt forvisser småbørnsforældre om, at vi ikke gør os nok umage, og at vi skal skamme os. Nogle artikler kan give dårlig samvittighed, og andre kan man glæde sig over.

Og flere af de ting, som jeg synes hun hiver fat i (f.eks. børns tid i pasning og børns sukkerforbrug) synes jeg det er vigtigt at have en holdning til, og ok at have en striks eller kritisk holdning til. Jeg har ikke brug for at lære mit barn at spise vingummier i moderation. Sådan bliver det, fordi jeg ikke har rygrad til at holde det helt ude af hans verden, men jeg synes ikke, at det er til hans bedste. Og det synes jeg OGSÅ skal være ok.

Hun er velformuleret og meget af det, hun skriver, skal sikkert læses med et glimt i øjet. Og grundpointen om at vi ikke skal skamme os, at vi gør det godt nok og at ipads og vingummier kan have sin plads er jeg HELT enig i.

Men jeg synes faktisk, at hun lyder som en, der netop IKKE har sluppet skammen og derfor har brug for at lange ud. Måske tager jeg fejl. Men sådan læser jeg det. Så jeg er ikke helt vildt fan. Sorry. :badgirl

Enig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg er enig i, det er budskabet 'Ta' nu en slapper!'.. Den der manglende tiltro til, at forældre er i stand til at tænke selv, den er jeg lidt træt af, og føler mig konstant dunket i hovedet. Man kan ikke følge alle anbefalinger (især fordi nogle af dem er direkte modsætninger!).. Selvfølgelig har de en pointe! Men alt med måde, ikk'? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg er enig i, det er budskabet 'Ta' nu en slapper!'.. Den der manglende tiltro til, at forældre er i stand til at tænke selv, den er jeg lidt træt af, og føler mig konstant dunket i hovedet. Man kan ikke følge alle anbefalinger (især fordi nogle af dem er direkte modsætninger!).. Selvfølgelig har de en pointe! Men alt med måde, ikk'? ;)

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg er enig i, det er budskabet 'Ta' nu en slapper!'.. Den der manglende tiltro til, at forældre er i stand til at tænke selv, den er jeg lidt træt af, og føler mig konstant dunket i hovedet. Man kan ikke følge alle anbefalinger (især fordi nogle af dem er direkte modsætninger!).. Selvfølgelig har de en pointe! Men alt med måde, ikk'? ;)

Jamen sådan kan man jo have det, og det er jo reelt nok :) Jeg føler mig bare ikke dunket i hovedet, og føler slet ikke en manglende tiltro til forældre. Og jeg sætter pris på artikler med viden og/eller holdning om, hvordan børn trives bedst. Jeg oplever det ikke som et påbud om, at man skal skamme sig, hvis man ikke følger det hele, men som nyttig info/food for thougts, hvor man kan tage det med, man synes om.

Og jeg synes gerne, der må være holdninger i medierne til, hvad der er godt forældreskab. Der er også holdninger til hvordan alt muligt andet skal være godt, så jeg kan ikke se, hvorfor forældreskab skal "fredes".

Jeg går ikke ind for at pege på en enkeltperson og sige "du er en dårlig mor". Men det fede ved artikler er jo, at de generaliserer. Så de kan IMO "tillade" sig at sige f.eks. "Det er ikke godt for børn at spise for meget sukker". Fordi så står det hver enkelt mor frit for at sige "Fedt, nu ved jeg det, så giver jeg ikke mit barn sukker. Skulderklap til mig, jeg er en god mor" ELLER "Det vil jeg skide på, jeg giver mit barn sukker, men jeg gør samtidig xxxxxxxxx, og ved derfor at jeg er en god mor alligevel".

Selvfølgelig kan det være nogen, det får det ENORMT dårligt over artiklerne og over, alt det, de ikke lever op til. Og det er synd. Men lur mig, om ikke usikkerheden som mor også fandtes, dengang vi ikke havde lige så god adgang til alt muligt forskning. Og hvis man bliver rigtig usikker, så tænker jeg, at man passende kan gå til sine nære eller sin sp. Jeg synes i hvert fald ikke, at løsningen er færre artikler, holdninger og anbefalinger.

Og så står jeg lidt af på artiklen, fordi jeg synes den viderefører tanken om, at "alle har en holdning og peger fingre" uden at henvise til nogen, der reelt gør det. Her er jeg selvfølgelig påvirket af, at jeg sjældent/aldrig læser artikler sådan, men jeg synes, hun holder et spøgelse i live, så at sige. Og jeg synes, at hun bruger mere taletid på at lange ud efter andre og "forsvare" hvad hun gør, end på at skrive positivt om de gode ting hun gør. Hun kunne jo have valgt - i stedet for at skrive et kritisk indlæg - at skrive et positivt indlæg om hvor godt hun synes, at mødre gør det.

Men måske læser jeg bare artiklen (og flere andre artikler?) anderledes end andre i tråden. Og det skal der jo også være plads til :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig god artikel :)

- Der var engang en læge som sagde til mig at kravene til forældre i dag var alt for strenge. Tænk på hvordan folk levede i 40'erne og 50'erne - i dag skal man være så politisk korrekt og pædagogisk osv.osv. Det er ikke længere ok at være træt og bare lægge på sofaen imens børnene tuller rundt (jeg var iøvrigt gravid og havde dårlig savittighed overfor min ældste). Så hun klappede mig på skulderen og sagde at alting var fint, og at jeg gjorde det godt nok :) Fantastisk læge, og lige præsis det jeg havde brug for at høre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten er jeg heller ikke enig i begrebet "alt med måde". I hvert fald langt fra i alle de tilfælde, jeg hører det.

NOGLE ting med måde, f.eks.:

- motion

- mad

- søvn

- aktivitet

Men MANGE ting er IMO ikke optimalt "med måde". Det kan være helt ok, og ikke noget, der i det store billede skader. Men det er stadig ting, som jeg personligt synes, at det er helt ok, at prøve at undgå, og hvor jeg personligt ikke tror, at vi gør børnene nogle tjenester, ved at lære dem at få det "med måde". F.eks. sukker (cola, kage, slik, alt i den boldgade) og tobak (passiv som aktiv). Jeg siger det ikke for at være hellig, eller for at påstå, at det lykkedes mig at undgå tingene. Min dreng ved udemærket godt, hvad en slikkepind er. Men jeg tror ikke på, at hans introduktion til slikkepinde lærer ham en fis om mådehold. Og kunne jeg lære ham at slikkepinde slet ikke var noget, man havde lyst til at spise, så synes jeg, at det ville være en større gevinst for ham, end at lære at spise slikkepinde med måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten er jeg heller ikke enig i begrebet "alt med måde". I hvert fald langt fra i alle de tilfælde, jeg hører det.

NOGLE ting med måde, f.eks.:

- motion

- mad

- søvn

- aktivitet

Men MANGE ting er IMO ikke optimalt "med måde". Det kan være helt ok, og ikke noget, der i det store billede skader. Men det er stadig ting, som jeg personligt synes, at det er helt ok, at prøve at undgå, og hvor jeg personligt ikke tror, at vi gør børnene nogle tjenester, ved at lære dem at få det "med måde". F.eks. sukker (cola, kage, slik, alt i den boldgade) og tobak (passiv som aktiv). Jeg siger det ikke for at være hellig, eller for at påstå, at det lykkedes mig at undgå tingene. Min dreng ved udemærket godt, hvad en slikkepind er. Men jeg tror ikke på, at hans introduktion til slikkepinde lærer ham en fis om mådehold. Og kunne jeg lære ham at slikkepinde slet ikke var noget, man havde lyst til at spise, så synes jeg, at det ville være en større gevinst for ham, end at lære at spise slikkepinde med måde.

Der var i hht. artiklerne jeg talte om mådehold.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der var i hht. artiklerne jeg talte om mådehold.. :)

Øh hvordan? :unsure (Det jeg skrev om mådehold var i øvrigt ikke møntet på dig, men generelt :) Jeg kom bare til at tænke på det, da du skrev det)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I go APE SHIT (se link ovenfor) - den artikel handler om, at alle de der artikler, man bombarderes med om foraeldrerollen paa godt og ondt og paa korrekt og ukorrekt vis, er lige til at blive vanvittig af! 

 

And I DO god ape shit... det ER fint med en debat, men naar der er ting, der ikke staar til at aendre, aka arbejdsmarkedet og privatoekonomien, saa er der jo ting, som man som foraldre goer af baade behov og noed, og saa ioevrigt derudover goer sit bedste for at faa det til at fungere. Mangt en mor ville da oenske sig mere tid med sine boern, men hun arbejder for pokker da! Men ok, jeg ser det nok lidt oppefra og ned, fordi jeg ikke lever i det danske samfund. Saa hoerer jeg ioevrigt at det er en trend at blive skilt i Danmark - saa noget er jo galt med den maade, samfundet er skruet sammen paa, hvis det altsaa passer ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes der er mange gode pointer i artiklen.

 

Jeg synes der er en trend omkring at "nogle" skal bestemme hvad der er den "rigtige" barndom og hvad der er de "gode" forældre.

Som Camilla siger, hvad kan i bruge det til i Dk, at det er forkert i følge nogle, at sætte sit barn i institution, i har skisme ikke andet valg.

Jeg synes det er fint med en debat hvis børnene ikke trives i institutionen og der er altså nogle institutioner der er noget hø og hvor børnene har det skidt. Sådan en har jeg selv stiftet bekendtskab med da vi boede i DK. Men i stedet for at punke forældrene med at det er skidt og ens barn tager livsvarig skade, så skal det vel debatteres hvordan så, hvad skal man så gøre så børnene ikke tager skade, hvis det altså er korrekt.

Så kan det jo være man skal åbne op for at flere fik mulighed for ikke at lade børnene være i institution, eller gøre et eller andet i institutionerne. Det nytter jo ikke noget bare at sige, børnene bliver skadet, men hey vi har bygget samfundet sådan op at vi sådan set ikke kan gøre en skid ved det. Så er de artikler ikke 10 potter pis værd ;) Kun med til at skabe dåglig samvittighed til forældre der i forvejen er hårdt pressede og nok har rigeligt i dårlig samvittigheds spanden,

 

Jeg synes det er dejligt befriende at læse en der skriver at det er ok at barnet sidder ved fjernsynet eller ipad. Hey, de kan faktisk også lære noget, og jeg forstår godt børnene har brug for at flade ud foran tosseskærmen efter en dag på arbejde, som vi kalder det her i huset. Det har vi da selv. Jeg forstår også godt, det nu engang kan være det nemmeste at bruge tosseskærmen som barnepige imens man laver mad. Tingene skal jo fungere og det er altså nemmere at lave mad alene med et barn pasiveret end med det rendende om benene, hvis det da ikke hjælper til :)

 

Det er da fint nok, at der bliver skrevet artikler om nulsukker politik, men det er som om, det nu engang er det eneste rigtige og os forfærdelige forældre som ikke går ind for det, vi skal skamme os. Man skal åbenbart klappe sig selv på skulderen hvis man går ind for nulsukker politik, men ellers er der lagt til dårlig samvittighedsspanden.

Jeg tillader mig så at klappe mig selv på skulderen, selvom jeg ikke går ind for det. Jeg har taget et aktivt valg, ikke fordi jeg vil have mine børn drukner sig selv i slik, men netop fordi jeg ikke vil have det og jeg er så uenig med flertallet i hvordan man når derhen. Jeg mener man gør sine børn en bjørnetjenste ved ikke at lære det mådehold og ved nulsukkerpolitik :sm til mig

 

Vi har valgt mådehold i forhold til sukker og er endt ud med en dreng som kan sidde på en iscafé og takke nej tak til en is men istedet bede om postevand, imens hans gode ven som har lært nulsukker poltik da han var lille ikke kan styre sine hæmninger når han får lov. Jeg har set dette mange gange med mange forskellige børn og har derfor netop truffet et andet valg som jeg er meget meget glad for at have truffet. Men der er ikke plads til min holdning i debatten og det er ikke den rigtige og den gode forældre der har den holdning. Jeg føler at den generelle tendens er, at forældre med min holdning, vi har ikke sat os nok ind i tingene, så vi skal oplyses. Hvem er det lige der skal bestemme det, sålænge vi ikke mishandler vores børn, så kan min holdning vel være lige så "rigtig" og "god" som en med en anden holdning. Vi er forskellige og det er ok at debattere, men der skal gøres plads til alle og det føler jeg ikke der er pt.

 

Jeg har det dog fint med mig selv alligevel også selvom jeg ofte går imod hvad de der "nogle" har bestemt er den "gode" og den "rigtige" forældre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes godt man må skrive om ting, selvom de ikke er til at ændre (og hvem ved, måske kan de alligevel ændres, hvis nok råber op om dem?) og også gerne selvom man ikke har en løsning (hvad er alternativet? At ignorere alle problemer, der ikke har en løsning?). Jeg synes også det er ok at stille sig kritisk overfor ting, der ikke umiddelbart ødelægger liv, fordi man tror på, at en ændring kan gøre noget endnu bedre.

At nogen føler, at der ikke er plads til dem og deres måde at være forælder på, det kan man selvfølgelig ikke tage fra dem, det er en reel følelse. Og jeg synes bestemt, at der skal være plads til alle. Men jeg ved ikke, hvad man skal gøre ved det. Der mangler jeg nok et løsningsforslag? Det er vel ikke forbudt at skrive artikler om undersøgelser, der viser positive sider af f.eks. mådeholden sukkerforbrug? Eller bare debatindlæg om det? Jeg tænker lidt, at hvis der er mange ting, som mødre bliver dunket i hovedet med, og får at vide er forkert, men hvor mødrene IKKE mener, at det er forkert, så kunne der vel komme flere indlæg om fordele ved de ting, som de gør "forkert"?

Og måske er det dét, som denne artikel vil, og det synes jeg i sig selv er rigtig fint. Jeg synes bare ikke at det lykkes ret godt, når hun f.eks. skriver, at hun er indigneret og at medierne får forældre til at skamme sig. Så hopper jeg ikke rigtig på den, så får jeg indtrykket af, at hun faktisk ikke hviler i det hun gør (og det er bestemt muligt at jeg tager fejl i det, jeg påpeger bare, hvordan hendes budskab rammer mig som læser) Jeg har ikke spor imod forskellige holdninger. Men hvis jeg skal overbevises, så skal der argumenteres positivt med en "Se hvad vi gør, det virker helt vildt godt" og ikke "Nu er vi trætte af at høre på at xxxx er dårligt, det kan faktisk godt være godt!"

Og det er sådan set dét, der mest af alt gør at jeg ikke er så imponeret over artiklen. Graden af "slap af" skal jeg ikke gøre mig herre over :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh hvordan? :unsure (Det jeg skrev om mådehold var i øvrigt ikke møntet på dig, men generelt :) Jeg kom bare til at tænke på det, da du skrev det)

At der er en pointe i alle artiklerne, men at det ikke er dem alle der passer til ens barn, ens familie, ens måde at være forælder på, og det er dermed ikke meningen at man skal forsøge religiøst at leve op til dem alle.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER