Krebsen

Ønsker til fødslen

7 indlæg i dette emne

Hej piger,

 

Vi har gået til fødselsforberedelse på Skejby, og der sagde underviseren at de rigtigt gerne ville se en seddel med ønsker til fødslen, når man kommer ind på fødeafdelingen.

 

Jeg har også haft snakket lidt med min mand om det, og han ville rigtigt gerne have en seddel både med ting som jeg gerne ville have ham til, og som jeg gerne vil sker på Skejby. Så jeg gik i gang med at skrive. Jeg har ladet mig inspirere af Majs' fødselsønsker, fordi jeg synes hun havde gjort sig nogle rigtigt gode overvejelser.

 

Jeg tænkte vi evt. kunne dele vores fødselsønsker her, og måske lade os inspirere af hinanden :-)

 

Mine ønsker til mand

Når fødslen går i gang:

  • Put tasker og autostol i bilen. Jeg skal lige have pakket toilettaske – hvis jeg er ukampdygtig, har jeg en seddel over hvad der skal i den J
  • Sørg for at hvile og spise
  • Sørg for at jeg får mad og væske hvis jeg ikke selv tænker på det
  • Mind mig om at slappe af (kæbe, skulder, hænder) og at trække vejret
  • Massér, nus, kys mig og find varmepuden. Hvis jeg ikke selv tænker på at gå i bad, må du gerne minde mig om det.
  • Tag tid på veer
  • Husk at jeg ikke er sur på dig, og hvis jeg bider lidt af dig er det pga smerter og at min grænse for hvad jeg kan rumme er nået. Hvis jeg bliver en kælling så hjælp mig tilbage på sporet ved at være sød og fornuftig og tale pænt tilbage. (Jeg håber ikke jeg bliver en kælling J )
  • Når der er 3-5 minutter mellem hver ve (fra ve start til ve start) skal vi ringe til fødegangen. Hvis vandet går, skal vi ringe til fødegangen. Hvis vi er i tvivl om noget, ringer vi også J Vi skal huske at spørge om stuen med det store fødekar er ledig J når vi ringer for at sige at vi gerne vil komme ind. Fødegangen 78453631


På Skejby:
Mine ønsker mht hjælp fra dig:

  • Jeg vil gerne have din hjælp til at få spurgt jordemoder/evt. andre om fordele og ulemper ved de ting de foreslår mht forløb/smertelindring. Jeg vil som udgangspunkt gerne se om jeg selv kan lave veer og undgå at sættes i gang/have vedrop. Men hvis jordemoder vurderer det er det der skal til, så må det være sådan. Men hvis der er andre forsvarlige muligheder, vil jeg gerne prøve dem først.
  • Når vi ankommer må du meget gerne sætte musik på (hvis det kan nås)
  • Jeg vil gerne hjælpes til at være i aktive stillinger: sidde på bold, gå lidt rundt.
  • Vil gerne hjælpes til at slappe af (kæbe, skuldre, hænder) og måske du kan hjælpe med at massere mig på lænden, eller trykke ned på lænden.
  • Du må gerne sørge for at have 8hour cream, til hvis mine læber bliver meget tørre. Og tilbyde mig en pastil og noget saftevand tit J
  • Du må meget gerne være obs på at jeg kommer på toilettet ind i mellem
  • Jeg vil gerne have et kram og et kys engang imellem i vepauserne
  • Når det bliver intenst, tror jeg at jeg vil have det bedst med at det er stille på stuen, og at vi sammen koncentrerer os om at komme igennem – måske du vil give ”tid” undervejs, altså 20 sek gået, 40 sek gået… osv.

 

Hjælp fra dig hvis der er komplikationer:

  • Det er vigtigst for mig at du er sammen med hende, hvis der er brug for det. Jeg skal nok klare mig. Hvis jeg er ukampdygtig, så læg hende på din mave, så hun har det godt og trygt.
  • Det er vigtigt for mig at vi venter med at ringe rundt indtil jeg har mødt hende og vi har haft lidt tid for os selv. Du må gerne ringe til dine forældre, men de skal ikke komme på besøg før jeg har set hende og vi har haft tid for os selv.

 

DEL 2 - gives til jordemoder

 

Mine ønsker mht fagpersoner på stuen:

  • De fortæller hvad de gør, inden de gør det
  • Der er så meget ro på stuen som muligt

 

Mine ønsker mht forløb:

  • 1. prioritet: Jeg vil meget gerne i fødekar, og også føde hende i fødekaret, hvis det er muligt. Hvis jeg har mod på det, vil jeg meget gerne selv tage imod hende.
  • 2. prioritet: Hvis jeg ikke kan komme i fødekar, vil jeg gerne hjælpes til aktive stillinger. Fx på bold, gå lidt rundt. I pressefasen evt. på fødestol eller på knæ.
  • OBS: jeg er ikke bange for kejsersnit, men hvis det bliver nødvendigt vil jeg gerne informeres så meget og så godt som muligt
  • OBS: jeg er bange for hård kop og for at briste meget/blive klippet

 

Mine ønsker mht smertelindring:

  • 1. prioritet: Jeg vil gerne så naturlig smertelindring som muligt: akupunktur, varmepuder, kold klud, i bad. Evt. ilt og evt. bistik er også OK.
  • 2. prioritet: Lattergas er ok at prøve. Epiduralblokaden er jeg ikke vild med tanken om, primært fordi jeg vil være træt af evt. at miste bevægelighed – men hvis jeg er meget påvirket af smerte og meget udmattet, er det OK at få den.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha sikke en liste :) det har vi slet slet ikke talt om .. Tror bare vi tager det som det kommer men nu er tasken da pakket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine ønsker minder faktisk meget om dine, jeg ved dog ikke om jeg vil føde i vand :) for da jeg var i badekar herhjemme ved min første fødsel blev varmen fra vandet for meget for mig allerede i løbet af en halv times tid. Men jeg har skrevet at jeg vil bruge vand som smertelindring, og hvis jeg kan finde mig til rette i det, vil jeg også gerne føde deri.

Derudover står der også at Christian gerne vil klippe navlestrengen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På besøg fra april gruppen ;-)

Vi var på besøg på fødegangen på sydvestjysk sygehus i mandags. Der spurgte jeg til lister med fødselsønsker. De svarede nogenlunde sådan her...

I esbjerg ser de sjældent lister med fødselsønsker, og opfordrer til at man tager det lidt som det kommer, fordi der er større risiko for bristede forventninger hvis man er meget afklaret på forhånd. Fødslen udarter sig forskelligt fra person til person og barnmtil barn jo ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På besøg fra april gruppen ;-)

Vi var på besøg på fødegangen på sydvestjysk sygehus i mandags. Der spurgte jeg til lister med fødselsønsker. De svarede nogenlunde sådan her...

I esbjerg ser de sjældent lister med fødselsønsker, og opfordrer til at man tager det lidt som det kommer, fordi der er større risiko for bristede forventninger hvis man er meget afklaret på forhånd. Fødslen udarter sig forskelligt fra person til person og barnmtil barn jo ;-)

Sjovt der er så stor forskel på hvad de gerne vil have :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt der er så stor forskel på hvad de gerne vil have :)

Ja :-)

Altså. Fødselsønskelister ser de ikke så tit, men de vil da gerne have at vi har gjort os nogle tanker om fødslen. Det er selve delen med smertelindring de opfordrer til at man ikke låser sig fast på på forhånd, fordi smerte opleves så forskelligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja :-)

Altså. Fødselsønskelister ser de ikke så tit, men de vil da gerne have at vi har gjort os nogle tanker om fødslen. Det er selve delen med smertelindring de opfordrer til at man ikke låser sig fast på på forhånd, fordi smerte opleves så forskelligt.

Epidural er guld værd !!!!!!!! Så bare tag hvad man kan

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER