Marianne1983

Ønskeliste fødsel

15 indlæg i dette emne

Hej piger - har hørt at nogle laver en ønskeseddel til fødslen om hvad man kunne tænke sig.

Er det noget I gør, og hvad kan der stå i den?

Hvad har været vigtigt for jer under jeres fødsler?

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg lavede én i forbindelse med et kursus hos SmerteFri Fødsel.

 

På min ønskeliste stod bl.a. at jeg gerne ville have ro på stuen, at jeg ikke ville have steriltvandspabler (også kaldet bistik), at jeg gerne ville føde i vand, at jeg gerne ville have varmepuder og akupunktur som smertelindring, at jeg gerne ville undgå epidural som smertelindring og at jeg gerne ville støttes i at bruge mine indøvede teknikker fra kurset.

 

Min jordemoder sagde til efterfødselssamtalen at det var rigtig rart når folk havde lavet en lille ønskeseddel, for så vidste de nogenlunde hvad de kunne forholde sig til, selvom mange ting selvfølgelig kan ændre sig når man står midt i det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok tak for svaret.

Opfordrede din jordemoder til at du lavede en ønskeseddel?

For min jm har slet ikke nævnt muligheden, så ved ikke hvordan de tager det hvis jeg kommer med en ønskeseddel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede også en :) Jeg mener ikke, at det var min jm, der foreslog det, men hun synes det var en god idé :)

Jeg skrev, at:

- Jeg ikke ønskede medicinsk smertelindring eller bistik, medmindre de vurderede at det var bedst for barnet (altså hvis jeg var så langt ude i smerter at det kunne stresse eller sådan noget)

- At jeg gerne ville føde i vand

- At jeg havde tendens til at kaste op, så de skulle være hurtige med en pose

- At jeg var meget følsom overfor varm og tæt luft og derfor ville have vinduet åbent så længe som muligt (Og GUDSKELOV at jeg skrev det! For det var det første, jeg bad om, da jeg kom på fødestue, og der var jm sådan lidt "det er bedre at vinduet er lukket, så barnet ikke får træk", men da hun så min forklaring på skrift, fik jeg lov at have vinduet åbent indtil pressefasen :))

- At jeg var meget bange for aks, og derfor gerne ville have det som allersidste udvej (nogen har det anderledes og vil f.eks. hellere have aks end forsøge med kop)

- At jeg havde kontaktlinser (jeg var lidt i tvivl om det kunne blive nyttig viden)

Og måske mere, det kan jeg ikke huske :chin:

Næste gang skal der stå det samme + at jeg vil have lavement så hurtigt som muligt + at jm skal tale højt til mig, for jeg følte nærmest at jeg blev døv under veerne ved min første fødsel og så var det mega irriterende at jm hviskede til mig :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal lave ønskeliste sammen med JM på næste besøg, så det kommer direkte i min journal. Forstod på hende at sådan gjorde de altid, men tingene er også nogen gange lidt anderledes her i Sverige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok tak for svaret.

Opfordrede din jordemoder til at du lavede en ønskeseddel?

For min jm har slet ikke nævnt muligheden, så ved ikke hvordan de tager det hvis jeg kommer med en ønskeseddel.

 

Hun opfordrede mig i hvert fald til at overveje om jeg havde nogle ønsker.

 

Jeg ved at de bliver glade når mødrene selv tager ejerskab over fødslen og tager stilling til nogle ting, så længe man er klar over at en fødsel jo ikke kan planlægges - det kan forandre sig hurtigt. 

 

Og så tænker jeg til sidst.. Du skal ikke tænke på hvordan de tager det. Det er din fødsel! De er der til at rådgive, støtte og hjælpe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev Ingen ønske lidte. Der var ingen der nævnte det for mig. Og jeg er egentlig glad for jeg ikke skrev nogen.

Jeg ville absolut ikke føde i vand men da jeg endelig kom ned i vandet ville jeg ikke op igen. Så jeg er bange for jeg aldrig var kommet ned i karet hvis jeg havde lavet sådan en liste

Jeg havde fortalt min mand hvad jeg var bange for og hvad jeg ikke ville have..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev en ønskeliste....

men min fødsel blev stik modsat, og er så glad for det i dag! :)

jeg havde skrevet at jeg gerne ville have epiduralblokade....

jeg var så 6cm åben dag vi kom på fødegang en, så det kom aldrig på bane.

jeg var i vand som smertelindring og havde også født i vandet, hvis min datter ellers havde lagt rigtigt.

men da hun lagde med ansigtet først(fandt de ud af under pressefasen!) og hendes rytme blev ustabil ved hver presseve, kom jeg op på briksen så de kunne holde bedre æje med mig og hende. Fik Ilt til sidst.

så jeg fik en ren øko-fødsel... Og det er jeg vildt glad for. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede ikke nogen. Men havde en længere snak med jordmoderen om det, da jeg kom på fødegangen..

At jeg gerne ville føde i vand. At hvis jeg bad om smertestillende, skulle vi ha en ordenlig snak om bivirkninger osv inden. At jeg gerne selv ville tage min søn op af vanden når han var født. Og at det var vigtigt for mig at hun fortalte mig, hvad der sker om lidt.. Så jeg var forberedt og bare kunne fokusere på kroppen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde lavet en både første og anden gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har man bare sådan en seddel med på dagen eller aflevere man den til sit jodermor team inden?

Synes det lyder ret smart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har man bare sådan en seddel med på dagen eller aflevere man den til sit jodermor team inden?

Synes det lyder ret smart :)

Jeg havde min med som jeg gennemgik med min konsultations jordemoder og det blev skrevet i min journal at jeg havde en og clipsede også en fast til vandrejournalen, så den jordemoder jeg fik til fødslen kunne læse den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min lå også bare i min vandrejournal :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en seddel af min JM som jeg skulle udfylde.

Den afleverede jeg da jeg kom til igangsættelse, og både JM og lægerne læste på den i løbet af fødslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER