Mor_til_J&C

nægter at spise frokost

12 indlæg i dette emne

Jeg har den sidste uges tid har nogle problemer med min datter, på 6 mdr. Hun har nægtet af spise forkost, hun spiser 10-15 skefulde og så vil hun ikke mere. Hun græder og græder, indtil hun bliver taget op hvorefter hun stopper med at græde. Derefter skal hun lokkes til at spise mere. Ved ikke hvad jeg skal gøre. Er det bare fordi hun ikke gider det samme (øllebrød) hver dag, eller kan der ligge andet bag - det skal siges, at hun spiser fint til de to andre måltider. HJÆLP!!

/Christina

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville prøve at tilbyde hende noget andet og hvis hun heller ikke vil det, så bare acceptere (selvom det er svært!), at hun bare ikke er sulten til frokost for tiden. Hvis hun spiser til de andre måltider, så er der jo i hvert fald ikke noget galt og hun skal nok spise, når hun er sulten (igen).

 

Men tro mig, jeg ved det er hårdt, når de ikke vil spise, så du får lige en krammer :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis hun kun er 6 måneder, stadig får MM/MME og ellers trives, så ville jeg bare lade hende stoppe, når hun selv siger fra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville prøve at tilbyde hende noget andet og hvis hun heller ikke vil det, så bare acceptere (selvom det er svært!), at hun bare ikke er sulten til frokost for tiden. Hvis hun spiser til de andre måltider, så er der jo i hvert fald ikke noget galt og hun skal nok spise, når hun er sulten (igen).

Men tro mig, jeg ved det er hårdt, når de ikke vil spise, så du får lige en krammer :kram2

Mange tak for krammet det er tiltrængt. For sys virkelig det er hårdt. :( jeg græder indeni og alt skriger indeni, så jeg må virkelig råbe højt for at overbevise mig selv om der ikke er noget galt.

Men skal nok bare acceptere hun er snåt spisende for hun er heller ikke den største baby. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis hun kun er 6 måneder, stadig får MM/MME og ellers trives, så ville jeg bare lade hende stoppe, når hun selv siger fra :)

Hun får ikke længere MM da hun har valgt det fra, og det er minimalt hvad hun vil spise når hun bliver tilbudt MME - max 30-40 ml.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vigga tog lige 3 skefulde til morgenmad i dag, så var hun mæt og ville hellere lege. Det hænger jeg mig ikk meget i, nogengange er man bare ikk sulten. Til frokost spiste hun fint igen. Først hvis det varede flere dage eller hun ikk tog på ville jeg bekymre mig, så længe hun trives og er glad må hun godt tage små måltider :) sørger dog altid for at varierer øllebrød med forskellige frugtmose

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for krammet det er tiltrængt. For sys virkelig det er hårdt. :( jeg græder indeni og alt skriger indeni, så jeg må virkelig råbe højt for at overbevise mig selv om der ikke er noget galt.

Men skal nok bare acceptere hun er snåt spisende for hun er heller ikke den største baby. :)

Jeg har været der - det er :numse-hårdt!

Det vigtigste du skal huske er, at prøve og slappe af med det - det er mega svært, men jeg hun kan mærke din anspændthed lige med det samme. Anna var heller ikke særlig stor og hun spiste aldrig så meget som gennemsnittet sagde hun skulle, men hun spiste det hun havde brug for og jeg skulle IKKE bestemme hvor meget hun skulle spise - så snart jeg prøvede at lokke/presse, så bakkede hun HELT ud med det samme.

 

Så mit råd er (og jeg VED godt det er lettere sagt end gjort): prøv at slappe af - tag evt. nogen dybe indåndinger inden du starter spisesituationen og sig til dig selv, at det er okay, hvis hun ikke spiser. Vær glad og afslappet når du tilbyder hende mad og når hun siger nej tak til mere, så sætter du ord på det ved at sige:" så nu er du da vist ikke mere så sulten. Så sætter vi maden væk." og så sætter du maden væk og tager hende væk fra spisesituationen. Og du må IKKE være fyldt op af frustration og afmagt, for hun kan mærke det. Du kan evt. tilbyde hende mad med lidt kortere intervaller, hvis du synes det er rigtig svært, men det er vigtigt, at du accepterer, når hun siger nej.

 

Hvis det hjælper dig, så kan jeg sige, at det blev nemmere og nemmere for os, jo ældre Anna blev og jo mere hun kunne spise selv og siden hun var 15-18 mdr. har vi ingen problemer haft. Så et andet råd er, at lade hende spise selv, så meget som muligt.

 

Du får lige et kram mere! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder meget som min dreng... Han har alle dage haft perioder hvor han nægtede et måltid efter få skefulde bare fordi. Han er ikke en af de babyer som så bare spiser til næste måltid. Så vi har måtte finde andre veje.

Det som hjalp her var til dels at vi opdagede at når han spiste med en bestemt ske (HIPP-skeen), så gik det bedre end andre skeer. Så jeg vil fat i en bunke HIPP-skeer... Derudover skulle han gerne have noget i hånden som han var fokuseret på, og vi blev hurtigt glade for at give ham en tvebakke fordi han så kunne øve at sidde med noget selv og gumle på, og til dels fordi det fungerede for ham. Og så gik der ikke ret lang tid før vi kunne se at han var ret god til at tygge, og så gik vi mere og mere væk fra skemad og mere og mere over i ting der skal tygges. Nu som 10 mdr får han faktisk slet ikke skemad, men alt skal tygges. Han gider simpelthen ikke skeen, og der går totalt stædig baby i den hvis han ikke vil være med og vi forsøger at motivere ham til noget.

Min SP sagde da jeg skrev en noget frustreret e-mail omkring de 7 mdr at min baby bare nægtede skemad, og i dagevis kunne nægte skemad, selv flasken kunne være en kamp. Hun sagde, at det vigtigste er at de bevarer nysgerrigheden og madglæden. Ernæringen er ikke så vigtig i den alder - det kommer. Så find det som fungerer for hende, det som hun vil spise, også selvom det måske ikke ernæringsmæssigt giver det helt vilde, og lad hende prøve kræfter med det hun har interesse for. Så får hun successer, og hun føler sig ikke presset. Det har gjort virkelig meget her!

Tusind tak for svaret. :) Her vil hun gerne spise med Aventskeen. Så det fortsætter vi med.

Er der andet end tvebakker jeg kan give hende? Kogte grøntsager, andet? For hun vil nemlig meget gerne sidde med noget i hænderne, indtil videre har det dog været legetøj. Og kunne godt forestille mig hun gerne vil spise selv, for giver jeg hende skeen fører hun den selv op og ind i munden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været der - det er :numse-hårdt!

Det vigtigste du skal huske er, at prøve og slappe af med det - det er mega svært, men jeg hun kan mærke din anspændthed lige med det samme. Anna var heller ikke særlig stor og hun spiste aldrig så meget som gennemsnittet sagde hun skulle, men hun spiste det hun havde brug for og jeg skulle IKKE bestemme hvor meget hun skulle spise - så snart jeg prøvede at lokke/presse, så bakkede hun HELT ud med det samme.

Så mit råd er (og jeg VED godt det er lettere sagt end gjort): prøv at slappe af - tag evt. nogen dybe indåndinger inden du starter spisesituationen og sig til dig selv, at det er okay, hvis hun ikke spiser. Vær glad og afslappet når du tilbyder hende mad og når hun siger nej tak til mere, så sætter du ord på det ved at sige:" så nu er du da vist ikke mere så sulten. Så sætter vi maden væk." og så sætter du maden væk og tager hende væk fra spisesituationen. Og du må IKKE være fyldt op af frustration og afmagt, for hun kan mærke det. Du kan evt. tilbyde hende mad med lidt kortere intervaller, hvis du synes det er rigtig svært, men det er vigtigt, at du accepterer, når hun siger nej.

Hvis det hjælper dig, så kan jeg sige, at det blev nemmere og nemmere for os, jo ældre Anna blev og jo mere hun kunne spise selv og siden hun var 15-18 mdr. har vi ingen problemer haft. Så et andet råd er, at lade hende spise selv, så meget som muligt.

Du får lige et kram mere! :kram2

Sys alt det her mor-halløj er lettere sagt end gjort. :) ej, vi har endda fået et rigtig nemt barn, så har aldrig haft de store kampe - men de begynder nok at komme nu her, i takt med hun vil til at bestemme mere selv.

Min SP sagde til mig for lang tid siden, at det nok er mere mig der har problemer med ernæringen ikke går efter planen, end hun har. Og det mantra skal jeg nok bare hive frem igen... og lære at gå væk fra maden hvis/når hun siger nej.

For det skal jo ikke være en dårlig oplevelse at skulle spise.

Det blev vist en rodet omgang, men TAK. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vigga tog lige 3 skefulde til morgenmad i dag, så var hun mæt og ville hellere lege. Det hænger jeg mig ikk meget i, nogengange er man bare ikk sulten. Til frokost spiste hun fint igen. Først hvis det varede flere dage eller hun ikk tog på ville jeg bekymre mig, så længe hun trives og er glad må hun godt tage små måltider :) sørger dog altid for at varierer øllebrød med forskellige frugtmose

Det har varet ca en uges tid nu, men hun tager vist fint på. Hun er som sagt ikke en særlig stor baby. 7200 g vejede jeg hende til den anden dag. Og hun er snart 7 mdr.

Jeg mangler dog inspiration til frugtmose. :) sys jeg sidder fast i æble/pære/banan/sveske..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP sagde alt som enten smelter i munden eller som hun ikke kan bide i. Tvebakker, skorper, agurkestænger, tyk stang rød peber, blødt brød, rundstykker, godt kogte grøntsager så som blomkål, broccoli osv... Det er sådan set bare fantastien som sætter grænser. Det skal bare enten være så blødt at hun kan mase det med tungen eller så hårdt at hun får smag uden at det kan bides i stykker. Melon fungerede også fint her.

Jamen så må jeg jo granske min fantasi. :) og sørge for hun får noget hun kan sidde med selv. ALT for den lille prinsesse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Viggas favorit i øllebrød er bær :) frosne blåbær og hindbær kogt med lidt vand og en tsk sukker og så blendet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER