mrsferozi

gravid og økonomi

4 indlæg i dette emne

Hej Alle 

 

Jeg er ikke gravid endnu, men ville bare lige hører hvilke muligheder der er mht økonomi og om i ved noget om det. 

 

Jeg får min bachelor til sommer, og herefter vil jeg gerne holde noget pause. Og satser på snart at blive gravid. Men hvad med økonomien?? er det så dagpenge eller kontanthjælp, og hvor meget får man egentlig :/ Og hvad med mit deltidsjob, skal jeg opgive det så?? 

 

Håber i kan svarer!! 

 

. Camilla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså hvis du har været meldt ind i en A-kasse (som er gratis når man er studerende) i 1 år eller mere når du går på barsel - og du samtidig har arbejdet mindst 120 timer over de tre måneder inden din terminsdag, så har du ret til dagpenge (du kan se satsen inde på udbetalingdanmark)

Hvis ikke du har været meldt ind i en A-kasse, så kan du få kontanthjælp HVIS du ikke ejer noget (altså hus, lejlighed og bil tæller vist nok også) og HVIS du ikke er gift..

Så hvis du ikke er meldt ind i a-kasse og er enten gift eller ejer noget, så ville jeg nok fortsætte studiet og holde barsel med de ekstra SU-klip.. :)

Håber det giver mening det hele.. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du melder dig ind i en A-kasse med en færdig bachelor, får du samme ret til dagpenge, som hvis du havde arbejdet dig til det. Du får ikke fuld sats, men det der hedder dimitend sats, tror det er ca 14.000. Får at få den fulde dimitend sats skal du ikke have andet arbejde, dvd fritidsjob skal opsiges et hvis antal mdr inden. Har deltidsarbejde kan du få supplerende dagpenge (kan ikke anbefales!).

Tjek hvad dine muligheder i forhold til din bachorlor er og meld dig evt ind i fagforeningen og A-kasse i god tid, så der ikke bliver overraskelser!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har haft samme overvejelser herhjemme, da jeg også er færdig med min bachelor til sommer. 

Når du er under uddannelse, kan du som oftest være gratis eller meget billigt medlem af en A-kasse. Jeg er i gang md at uddanne mig til lærer og mener at jeg er gratis medlem af danmarks lærerforenings a-kasse.

Du skal bare huske at ændre status fra studerende til ledig senest 2 uger efter sidste karakter, ellers får du ikke noget. Når du er nyuddannet får du dimitendsats, det er vist nok 82% af fuld sats; jeg får som dimitendsats 657 (mener jeg) pr. dag. (det kan man som regl se på deres hjemmesider)Det ganger du med 5 (fem dag om ugen), og så ganger du med 13 (der er 13 uger på 3 måneder i gennemsnit) og divider med 3. 

Så for mig er det (657*5*13)/3, så har du dine dagpenge før skat. Og husk nu at modregne dit fradrag som du kan se i din forskudsopgørelse, jeg troede nemlig først jeg fik knap 7.000 udbetalt. Men efter jeg regnede sammen ORDENTLIGT, blev det til over 10.000 

Jeg er ikke sikker, men jeg tror at du kan modregne dit deltidsjob fra dine dagpenge, men det er noget du må snakke med din a-kasse om. 

Men råd herfra: meld dig ind i en a-kasse med det samme :) 

 

Har lige smidt p-pillerne og herhjemme er håbet at blive gravid så hurtigt som muligt - vi tager det som det kommer :) 

 

Og mener forresten at de to år du kan gå på fagforeningen ikke modregnes i din barsel, det er udover. 

For mig har det været meget stressede at tænke på at skulle ud og søge job ASAP og mon der nu er job til mig osv. Men med en barsel (forhåbentlig) fra slutningen af næste år, kan jeg gå fra studie til fagforening uden dårlig samvittighed. 

 

Det blev lige lidt langt, men er helt ny herinde, og det er lidt spændende at komme ud med alle de overvejelser vi snakker om herhjemme. 

Hvis jeg har regnet fejl i noget af det jeg har fortalt ang. a-kasse, må I lige rette mig ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER