Mannie

Uld der er vasket forkert

7 indlæg i dette emne

Årh jeg er så ulykkelig!

 

Min kære mand har i bedste mening vasket et tæppe som har stor betydning for mig.

Hvad den kære mand ikke vidste var at man skal bruge speciel sæbe til uld.

Så nu er den jo ødelagt! 

Eller hvad? Kan det redes kloge kvinder? 

Synes den er krympet en smule og teksturen i den er helt anderledes. 

Har søgt rundt om på nettet om at man kan bruge lanolinemulsion? 

 

Det er et tæppe af lammeuld af mærket Calzeat of Scotland, som min faster har haft med hjem fra en af hendes mange rejser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror desværre ikke der er noget at gøre ved strukturen, uld filter af at blive vasket ved normal vask og centrifugering.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror desværre ikke der er noget at gøre ved strukturen, uld filter af at blive vasket ved normal vask og centrifugering.

Den er vasket på finvask program, men desværre med normal sæbe. 30 grader og 1400 centrifugering

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste på et andet forum, hvor en havde kommet til at vaske en bluse i uld forkert = filtet og krympet, at man kunne lægge det i blød i koldt vand og uld sæbe. Det skal ligge i flere dage, og så skal man flere gange, forsigtigt, trække de i facon igen. Sådan var der flere der havde reddet uld. Jeg ser lige om jeg kan finde mere om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja der er nok grænser for hvor meget man kan strække det ud, men det er da værd at prøve. Hvis det allerede er ødelagt, så har man vel intet at miste ved at prøve? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja der er nok grænser for hvor meget man kan strække det ud, men det er da værd at prøve. Hvis det allerede er ødelagt, så har man vel intet at miste ved at prøve? ;)

Lige min tanke, og i går da jeg så det var jeg klar til at smide det ud fordi INTET kunne jo rede det (i mit hoved) meeen nu hvor en ny (kold) dag har meldt sig kunne det jo være rart hvis det kunne redes, bare en lille smule ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har et uldsvøb, og når det skal vaskes skal det efter vask strækkes ud (vær 2 til det), og så stræk det ud over din seng og sæt det fast med nåle, og lad det være sådan nogle timer (i hvert fald indtil det er tørt!)

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER