Kofoed

Kan det være PCO?

28 indlæg i dette emne

Hej piger....

 

Jeg er en pige på 25 år, som i mange år har haft en STOR drøm om at få børn! Jeg og min mand har været sammen i 7 år, og blev gift i sommers og nu er det intet der kan holde os tilbage fra at få børn! MEN....

 

I december 2012, smed jeg p-pillerne og i starten fik jeg nogenlunde regelmæssige mens, men de sidste par måneder er det som om at jeg har sprunget en cyklus over og har derfor haft store pauser og uregelmæssige menstruation som selvfølgelig har bekymret mig. Min cyklus har siden dec. har været således:

 

Januar: 40 dage

Februar: 32 dage

Marts: 33 dage

April: 34 dage

Maj: 65 dage --> Dvs. ingen mens i juni

Juli: 84 dage --> ingen mens hele september.. 

Okt: har netop fået min mens igår d. 19/10.

 

Siden jeg smed p-pillerne har jeg fået mere uren hud men jeg er en slank pige ( 1,72 høj og 59 kg.) Min vægt er stabil, men har altid taget på ved hofterne og maven som det første!! 

 

Når... men pga. vores store ønske om graviditet tog jeg forbi min læge som valgte at tage et halv af blodprøver som jeg stadig afventer svar på.. jeg fik dog at vide at mit blodsukker lå på 3,8 hvilket er MEGET lavt vil jeg mene!! Havde lige spist lidt bananchips som selvfølgelig er fyldt med frugt- og alm. sukker, så jeg undre mig meget over mit lave blodsukker... når man har PCO har man så "normalt"  ikke et for højt blodsukker eller er der noget jeg har misforstået?? 

 

 

Når i nu læser min historie, hvad tænker i så??? Kunne det være PCO??

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker klart PCO. Det lyder som mit forløb, selvom jeg ikke nåede at have mere end 2 almindelige cykluslængder før de blev meget lange.

 

Jeg tror ofte PCO-piger har lavt blodsukker, da vi overproducerer insuling og derfor fjerner blodsukkeret 'for hurtigt'. Giver det mening?

 

Jeg er sikker på blodprøverne vil give dig nogen svar, når man kigger på hormonniveauerne. Du fik ikke en henvisning til en gyn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker klart PCO. Det lyder som mit forløb, selvom jeg ikke nåede at have mere end 2 almindelige cykluslængder før de blev meget lange.

 

Jeg tror ofte PCO-piger har lavt blodsukker, da vi overproducerer insuling og derfor fjerner blodsukkeret 'for hurtigt'. Giver det mening?

 

Jeg er sikker på blodprøverne vil give dig nogen svar, når man kigger på hormonniveauerne. Du fik ikke en henvisning til en gyn?

 

Okay.. glæder mig meget til at få svar på prøverne, og håber egentlig bare lægen finder en årsag så jeg kan komme i behandling med det ene eller det andet! Nej er ikke henvist til en gyn endnu,, tror lige lægen ville se prøvesvar først, men nævnte godt at hun ville lave en gyn. undersøgelse på mig hvis det var, for derefter at henvise mig videre til hospitalet! ... 

 

Hvordan var dit behandlingforløb og er du blevet gravid?? :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne sagtens være PCO, men som Susanne skriver, så vil blodprøverne jo formentlig afsløre det.

Hvordan var din cyklus inden du begyndte at tage p-piller?

Håber din læge har henvist dig til gyn, ellers må du insistere på det, så du kan få be- eller afkræftet din mistanke om PCO.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne sagtens være PCO, men som Susanne skriver, så vil blodprøverne jo formentlig afsløre det.

Hvordan var din cyklus inden du begyndte at tage p-piller?

Håber din læge har henvist dig til gyn, ellers må du insistere på det, så du kan få be- eller afkræftet din mistanke om PCO.

Uhh har været på p-piller siden jeg var 14-15 år, så det kan jeg næsten ikke engang huske!... jeg er ikke i tvivl om at min læge vil henvise mig til en gyn!  Hun vil bare gerne se blodprøvesvar samt lave en gyn. undersøgelse på mig først! Hun fortalte ihvertfald at for at hun skal kunne henvise mig videre i systemet, skal der foreligge en ny gyn. undersøgelse fra lægen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay.. glæder mig meget til at få svar på prøverne, og håber egentlig bare lægen finder en årsag så jeg kan komme i behandling med det ene eller det andet! Nej er ikke henvist til en gyn endnu,, tror lige lægen ville se prøvesvar først, men nævnte godt at hun ville lave en gyn. undersøgelse på mig hvis det var, for derefter at henvise mig videre til hospitalet! ... 

 

Hvordan var dit behandlingforløb og er du blevet gravid?? :)

Efter 7 mdr. med længere og længere cyklusser gik jeg til min læge der straks henviste mig til gyn. Fik en tid 5 uger senere og efter 10 sek. indvendig scanning konstaterede hun PCO. Jeg er også normalvægtig med æbleform <_< 

Jeg fik Metformin, lagde min kost om og fik mild dosis hormoner til at modne mine æg og i 3. cyklus blev Anna til. Hun er nu 22 mdr. :wub

PCO er ikke en 'baby-dødsdom', men et skridt mod hjælp til at lave miraklet. Jeg håber det sker for dig også :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter 7 mdr. med længere og længere cyklusser gik jeg til min læge der straks henviste mig til gyn. Fik en tid 5 uger senere og efter 10 sek. indvendig scanning konstaterede hun PCO. Jeg er også normalvægtig med æbleform <_<

Jeg fik Metformin, lagde min kost om og fik mild dosis hormoner til at modne mine æg og i 3. cyklus blev Anna til. Hun er nu 22 mdr. :wub

PCO er ikke en 'baby-dødsdom', men et skridt mod hjælp til at lave miraklet. Jeg håber det sker for dig også :kiss

Hvor lyder det fantastisk for dig!! :) Stort tillykke med jeres lille pige. 

Som jeg skrev før, håber jeg egentlig også bare at lægen kan konstatere mine antagelser, så vi kan komme videre med projekt med lidt hjælp:) Du skriver du selv er slank men med æblefacon... har du taget meget på efter du smed p-pillerne? Tog 3 kg på under vores bryllupsrejse hvor vi virkelig også bare hyggede os, men har lidt problemer med at tabe dem igen, hvilket ellers aldrig har været et problem for mig! Skal man leve efter pco kostråd resten af ens liv ?? Er lidt bange for hvordan pco vil påvirke ens liv fremadrettet og om man vil tage voldsomt meget på under fødslen for derfor at have svært ved at tabe dem igen efterfølgende?? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også slank pco pige :) jeg var dog så heldig at blive gravid i første cyklus efter p pille stop så ved ikke om mine cyklusser også var blevet længere og længere. Jeg levede på det tidspunkt efter pco kost men da jeg ikke rigtig har nogle symptomer på pco jeg ikk kan leve med lever jeg pt ikk efter kosten.

Jeg tog ca 10 kg på under graviditeten og de var helt væk efter ca en måned

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også Pco og fik en søn for 7 uger siden efter vi havde forsøgt et år. Levede efter Kiss-kost og fik metformin.

Jeg har generelt lavt blodsukker. Man mener at Pco-piger har større risiko for at udvikle sukkersyge, da man overproducerer insulin hvis man ikke spiser "korrekt". Men om det er videnskabeligt bevist endnu, ved jeg faktisk ikke...

Men som Susanne skriver kan man sagtens få børn selvom man har PCO :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog forresten 14 kg på, og de var væk efter ca 14 dage. Rigtig meget var væske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også Pco og fik en søn for 7 uger siden efter vi havde forsøgt et år. Levede efter Kiss-kost og fik metformin.

Jeg har generelt lavt blodsukker. Man mener at Pco-piger har større risiko for at udvikle sukkersyge, da man overproducerer insulin hvis man ikke spiser "korrekt". Men om det er videnskabeligt bevist endnu, ved jeg faktisk ikke...

Men som Susanne skriver kan man sagtens få børn selvom man har PCO :)

Okaay.. hmm må se at komme igang såå! Men skal selvfølgelig lige have diagnosen bekræftet først, men har nu allerede bestilt bogen "spis dig gravid" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lyder det fantastisk for dig!! :) Stort tillykke med jeres lille pige. 

Som jeg skrev før, håber jeg egentlig også bare at lægen kan konstatere mine antagelser, så vi kan komme videre med projekt med lidt hjælp:) Du skriver du selv er slank men med æblefacon... har du taget meget på efter du smed p-pillerne? Tog 3 kg på under vores bryllupsrejse hvor vi virkelig også bare hyggede os, men har lidt problemer med at tabe dem igen, hvilket ellers aldrig har været et problem for mig! Skal man leve efter pco kostråd resten af ens liv ?? Er lidt bange for hvordan pco vil påvirke ens liv fremadrettet og om man vil tage voldsomt meget på under fødslen for derfor at have svært ved at tabe dem igen efterfølgende?? 

Jeg har ikke mere problemer med vægten uden p-piller, men jeg har markant flere mavesmerter, er meget mere oppustet og min hud er markant grimmere.

Der er jo ingen der kan tvinge dig til at spise PCO-rigtigt, men det er jo dig selv der evt. kan mærke på din krop om det gør en forskel for dig og om du synes det er 'det værd'. Og hvis du spiser p-piller, vil effekten af kostomlægning være mindre, da p-pillerne jo hjælper med at stabilisere din hormonbalance kunstigt. 

 

Jeg tog 11,5 kg. på under min graviditet, der var ca. 2 kg tilbage efter 2 uger og tror det hele var væk efter et par måneder - uden nogen særlig indsats, ud over amning ;)

Når du er gravid er din hormonbalance helt anderledes og din krop opfører sig ikke PCO-agtigt på samme måde, så det er slet ikke graviditeten du skal bekymre dig om på den front ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke mere problemer med vægten uden p-piller, men jeg har markant flere mavesmerter, er meget mere oppustet og min hud er markant grimmere.

Der er jo ingen der kan tvinge dig til at spise PCO-rigtigt, men det er jo dig selv der evt. kan mærke på din krop om det gør en forskel for dig og om du synes det er 'det værd'. Og hvis du spiser p-piller, vil effekten af kostomlægning være mindre, da p-pillerne jo hjælper med at stabilisere din hormonbalance kunstigt. 

 

Jeg tog 11,5 kg. på under min graviditet, der var ca. 2 kg tilbage efter 2 uger og tror det hele var væk efter et par måneder - uden nogen særlig indsats, ud over amning ;)

Når du er gravid er din hormonbalance helt anderledes og din krop opfører sig ikke PCO-agtigt på samme måde, så det er slet ikke graviditeten du skal bekymre dig om på den front ;)

 

Okaay... tror bare man lige skal vende sig til tanken og få indrettet sit liv så man ikke føler at PCO'en har overtaget ens liv! Jeg kan mærke jeg mangler energi og derfor tænker jeg det er en rigtig god idé at tænke mere over hvad jeg spiser så det hænger sammen med den PCO (som jeg nok desværre har). Tusind tak for sine tilbagemeldinger! Håber snart der sker noget på projekt baby fronten!! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit forløb ligner meget dit, bortset fra jeg slet ikke fik mens efter jeg stoppede med p-piller. Min gyn bekræftede efter to sek. scanning at jeg har pco. Jeg er normalvægtig, men med lidt æbleform. Da jeg stoppede med p-piller tog jeg også på og havde rigtig svært ved at komme af med dem igen, på trods af masser af træning.

Min gyn. gav mig metformin og spiste for en stund pco-venligt, men da det ikke havde nogen effekt på mine blodprøver har jeg svært ved at følge det 100%, så i mit tilfælde skal jeg bare spise metformin for at min androgenstatus er normal - måske det også er nok for dig :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit forløb ligner meget dit, bortset fra jeg slet ikke fik mens efter jeg stoppede med p-piller. Min gyn bekræftede efter to sek. scanning at jeg har pco. Jeg er normalvægtig, men med lidt æbleform. Da jeg stoppede med p-piller tog jeg også på og havde rigtig svært ved at komme af med dem igen, på trods af masser af træning.

Min gyn. gav mig metformin og spiste for en stund pco-venligt, men da det ikke havde nogen effekt på mine blodprøver har jeg svært ved at følge det 100%, så i mit tilfælde skal jeg bare spise metformin for at min androgenstatus er normal - måske det også er nok for dig :-)

Tak for dit svar:) Må jeg høre hvor lang tid du har været på metformin, og er der begyndt at komme gang i din cyklus igen?? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har været på metformin fuld dosis(4x500mg) i ca. 6 måneder. Ja før jeg tog metformin havde jeg slet ikke skyggen af mens, men nu har jeg haft det 6 gange siden jeg startede på pillerne med en cyklus mellem 35-48 dage - er stadig en lang cyklus men er helt klart en fremgang fra før  :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har været på metformin fuld dosis(4x500mg) i ca. 6 måneder. Ja før jeg tog metformin havde jeg slet ikke skyggen af mens, men nu har jeg haft det 6 gange siden jeg startede på pillerne med en cyklus mellem 35-48 dage - er stadig en lang cyklus men er helt klart en fremgang fra før  :yay

Okaay, det var da en meget flot fremgang! Bliver helt håbefuld! Jeg har i det mindste mens hver anden måned ser det ud som om. Men har du så haft ægløsning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om jeg har haft ÆL alle gangene, men det tror jeg, har i hvert fald kunnet mærke noget  :P  og har netop testet positiv på en ÆLtest i går  :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om jeg har haft ÆL alle gangene, men det tror jeg, har i hvert fald kunnet mærke noget  :P  og har netop testet positiv på en ÆLtest i går  :yay

Super!!! Kan ikke sige andet end ... Go' for it!! :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe mange tak, håber også at i snart når til det punkt :-D

Jep og det har vi også gjort ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger...

 

endelig kom blodprøve svar og alle min prøver ser fine ud... hmmm er både glad men også frustreret.. for hvad er der Så galt med mig?? Jer piger der har fået konstateret PCO, kunne det ses igennem de blodprøver i fik taget?? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger...

endelig kom blodprøve svar og alle min prøver ser fine ud... hmmm er både glad men også frustreret.. for hvad er der Så galt med mig?? Jer piger der har fået konstateret PCO, kunne det ses igennem de blodprøver i fik taget??

Det kunne kun ses på en scanning af ægstokkene hos mig, at der var tale om pco.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hos mig kunne det både ses på en scanning og i blodprøver, da min androgenstatus var forhøjet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min gyn nævnte aldrig mine blodprøver, men konstaterede det udfra indvendig scanning. Jeg ved jo selvfølgelig ikke hvad hun har set i prøvesvarene inden vi fik ind til scanning, der måske bare bekræftede hvad prøverne sagde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De blodprøver som de henviser til via PCO egen hjemmeside, er de samme jeg har fået taget. Min læge har været så flink at sende mig alle prøvesvar via en mail, så jeg kan se præcis hvilke prøver der er blevet taget. Og de mandlige kønshormoner er også en af de prøver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER