Guest

Majsens Detox uge - kort opsummering - ikke succes, ikke fiasko!

47 indlæg i dette emne

Inspireret af Fister vil jeg nu gå i gang med en Detox/cleansing kur - Det kræver lidt forberedelse og jeg er allerede så småt i gang derfor starter jeg tråden nu.

Jeg bruger bogen "Detox" af Helen Foster og meget af det jeg skriver med kursiv er referater fra den bog, ellers kommer der links.

Detox - vigtig viden om kuren:

Formål:

-Øge produktionen af de naturlige enzymer, som leveren, huden og lungerne har brug for til at Neutralisere skadelige giftstoffer, så kroppen bliver mindre udsat for overbelastning

-indarbejde forsvarsmekanismer til neutralisering af de skadelige forbindelser, der kommer ind i kroppen med giftstofferne, så de gør knap så meget skade.

-Fremme blodets strømning rundt i kroppen, så giftstofferne fjernes hurtigere og mere effektivt.

-styrke hudens og lungernes evne til at afgifte mere effektivt.

-Skabe et sundt fordøjelses system, der ligeledes sikrer hurtig og effektiv fjernelse af giftstoffer

Det handler om at samarbejde med kroppen og derfor er det ikke kun fødevarer der er vigtige, Jeg skal også skruppe huden hver dag, tage kosttilskud, Strække mig inden jeg står op, bruge Aroma terapi og derudover KAN man bruge massage, sauna og Yoga til at hjælpe kroppen.

Jeg håber at det får bugt med min sukker trang, at jeg efterfølgende holder fast i nogle af ritualerne og at jeg bliver bevidst om hvad jeg propper i hovedet/bedre madvaner.

Derudover håber jeg at det har den bonus at der ryger et Kilo af, eller i hvert fald nogle centimeter.

Listen over de 10 mest afgiftende fødevarer:

1) æbler

2)Avocado

3)Artiskokker

4)Rødbeder

5)kål familien

6)Hvidløg

7)Kiwifrugter

8)svesker

9)tang

10)Brøndkarse

Andre gode afgiftere:

Asparges

Bananer

Gulerødder

Klidprodukter

Lucerne

Paranødder

Tofu

Æg

Derudover er stort set alt frugt og grønt gavnligt i kampen mod alle giftstofferne - men det kræver hovedsageligt at det er økologisk!

Vi har brug for vand til afgiftningen, men det handler ifølge denne kur ikke om en vis mængde, men mit eget mål er at drikke halvanden liter om dagen.

Kosttilskud jeg vil benytte mig af:

Chlorella: http://www.alun.dk/s...chlorella.html#

I kuren står der at man skal bruge probiotika, men Loppefrø har også en effekt og da jeg har det i skabet bliver det dem jeg bruger i stedet:

http://www.sundhedsl...froeskaller.htm

Marietidsel: http://www.urtebogen...marietidsel.htm og http://www.helsenyt..../grp=6/menu=11/

Aroma terapi:

Valget faldt på:

Citronolie:

"Citronolie virker alsidigt rensende på kroppen, bidrager til at styrke lever og nyrer. Den stimulerer også de de hvide blodlegemer og styrkerderved immunforsvaret. Den mindsker surhedsgraden i kroppen (som ofte er høj, når vi spiser masser af rødt kød), hvilket er en god ting da der lettere dannes frie radikaler under sure forhold.

Lavendel:

Giver en dybere søvn og fremmer kroppens regendererende processer

Fortsættelse følger!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

P.S. forventet opstart er mandag den 19 August!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Go go go;) det bliver fedt at følge dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh det lyder spændende. Det kunne jeg også godt fristet til. Jeg trænger i den grad til lidt udrensning, for det er ikke ligefrem noget godt jeg har proppet i mig de sidste 14 dage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spaendende - hepper paa dig :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder vildt spændene, glæder mig til at læse med :)

Og så får du lige et hep hep med på vejen :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger - det ER nemlig rigtig spændende! Jeg glæder mig ret meget til at komme i gang. Det er tredje gang jeg skal i gang, så jeg er ikke så striks med at følge madplanen, men tager udgangspunkt i den og spizer lidt op med krydderier og andre fødevarer fra listerne. Så længe jeg følger principperne og finder noget tilsvarende så tør jeg godt undlade eller tilføje noget.

Derudover er der andre kure i bogen hvor der er taget udgangspunkt i noget andet med stadig følger principperne så den suppe jeg skal spise hver aften tør jeg godt skifte ud med en anden suppe fra bogen med lidt andre grøntsager, men med samme egenskaber bare så jeg ikke kører helt sur i det :)

Jeg skal nok ligge dagsplanen ind på et tidspunkt - så kan andre jo slå sig løs hvis de har mod på det :) Jeg vil dog anbefale at læse bogen først, gerne et par gange ;) det er spændende læsning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yoga opstart!

Jeg er lidt nervøs - jeg har ALDRIG prøvet at starte op til noget der har noget med fysisk udfoldelse at gøre uden at have en at støtte mig op ad - jo efterfødselsgymnastik, men der havde jeg jo Mie med. Så det her er Maja på glat is. Især fordi yoga jo ikke ligefrem er noget jeg har prøvet før, jeg aner ikke hvad jeg skal forvente - andet end en masse sære stillinger :P

Jeg glæder mig lidt til at bryde grænsen - en lille grænse måske, men lige nu er den stor. Jeg er ikke længere genert og slår måske ikke folk som den indadvendte type, det har jeg dog været og lige når det gælder kropslig udfoldelse er jeg usikker som bare pokker. Jeg ved det går over efter 10 min, men en hel forsamling af fremmede personer der skal se min motorik spastiske krop i udfoldelse får mig til at ryste lidt i buksen :unsure

men jeg TROR på at det er godt for MIG, min psyke, min krop og faktisk også hele det her detox koncept om at hjælpe kroppen til selvhjælp :glad

Fordelene ved yoga:

-man lærer at trække vejret rigtigt.

- Man får strakt musklerne og dermed frigivet giftstoffer.

-Man får den indre krops energi afbalanceret

-Man bliver mindre stresset

-man får stimuleret lymfesystemet

(kilde: den tidligere omtalte bog Detox)

Derudover har et par veninder fortalt mig hvor skønt man får det af det, og konceptet med ikke at halse rundt og få pulsen op ligger godt til mig :P Jeg HADER at cykle, løbe, opvarming og sætningen "Så skal vi lige have pulsen op" giver mig myrekryb :rolleyes mavebøjninger, ryg øvelser, squats og andre ting i den dur, hvor smerten i musklerne kan mærkes er jeg til gengæld ret vild med - sært men sandt, derfor tror jeg på at Yoga passer perfekt til mig.

Udvendig afgiftning:

Hver dag udskiller kroppen omkring 450 g giftstoffer via sved, der føres ud gennem huden - men kun, hvis de porer, sveden bevæger sig igennem, er åbne. Hver dag dannes der nye hudceller; gamle celler dør, og der opstår nye, der skubber de gamle væk. Med Alderen sker dette imidlertid mere og mere langsomt. Hudceller dør, men de nye, der skal erstatte dem, opstår ikke så hurtigt. Det betyder, at cellerne bliver siddende på hudoverfladen, så de vanskeligere afstødes og i stedet ophobes. Rent kosmetisk giver dette en mat og kedeligt hud, men når det gælder afgiftning, kan de fremkalde en blokering, som mindsker mængden af giftstoffer som cellerne kan udskille. Fjernelse af døde hudceller er derfor en vigtig del af afgiftnings processen.

Salt scrub:

Ifølge dagsplanen skal jeg tør børste min krop hver dag, jeg har tidligere tør børstet, men faktisk syntes jeg det gør ondt og er ikke særlig vild med det, så i dag har jeg lige forsøgt mig med et alternativ fra bogen en saltbscrub - fugtig salt på tør hud! Simpelt!

Men den beskriver ikke hvordan man laver det, så jeg måtte igang med at eksperimentere.

Jeg tog en pose læsø sydesalt 300g og hældte i en beholder (med låg så det kan holde sig i et par dage) og derefter hældte jeg 1 dl vand over og rørte rund. Det skal skrubbes på TØR hud og er en krads fornemmelse, jeg lignede en rød krebs bagefter, men det fungerer fint.

Jeg ville ærlig talt gerne have lidt olie i, men jeg er bange for at pointen går lidt af det så :unsure. Men jeg ved det ikke!!! Det her er i hvert fald det det bliver i næste uge.

Jeg skal have købt en omgang neutral hårshampoo og en neutral deo - jeg kan jo ikke rende rundt med fedtet hår og lugte af gnu næste uge. Jeg har en neutral body wash som jeg vil bruge bare under armene når jeg er i bad, men når nu resten af kroppen skrubbes med salt hver dag er det vist ikke nødvendigt at overdrive brugen andet en en enkelt gang midt på ugen.

Salt:

Her er lidt Sider om saltens gavnlige virkning på huden:

http://www.naturli.dk/naturli-viden/skonhed/9273-naturens-egne-skonhedskilder

http://www.badeanstalten.dk/dk/salt.htm

Andre måder at bruge salt i skønhedspleje - nemt, billigt og uden tilsætning ;)

http://www.femina.dk/sk%C3%B8nhed/krop-velv%C3%A6re/salt-er-den-perfekte-hudpleje

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så småt startetop på at indføre nogle af de afgiftende fødevarer - jeg ser ingen grund til at vente med det hele til på mandag - jeg kan lige så godt hjælpe kroppen i gang nu, så er det nok heller ikke helt så hårdt at komme i gang.

Imorges lavede jeg en smoothie af 1,5-2 dl appelsin juice (de havde ikke noget øko desværre, men det kan jeg nå at finde endnu - det her var ikke af koncentrat så det var et OK kompromis), en klump frosset spinat, lidt banan og en håndfuld jordbær. Efter det var blendet kom jeg loppefrø (HUSK) i.

Jeg har købt svesker og spiser en enkelt hver dag. Ikke min livret, men så slemme er de bare heller ikke :P

Derudover har jeg æbler i køkkenet til i eftermiddag. Jeg er ikke den store frugt spiser så det bliver lidt en udfordring at spise 4 stykker frugt om dagen som man skal i følge madplanen + morgensmoothien så jeg kan lige så godt øve mig :P (tror i en sveske kan gøre det ud for et stykke frugt :P )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder til at du er ved godt mod og yoga er bare saa godt, altsaa, siger den kommende yogalaerer ;)

Naar du laver smoothies, saa taenk 60 gront og 40 frugt, ellers vil du hurtigt faa for meget frugtsukker og ikke nok af det groenne. Du kan proppe agurk, selleri, squash, peberfrugt(godt med gulerod og jordbaer, mnnnn!), broccoli og alt bladgroent, bare ikke iceberg, som er det mindst naerende groenne, der findes. banan eller avokado er godt som base for enhver smoothie(og banan har mange fibre, som transporterer affald ud af kroppen, heraf banankuren, men bvadr, saa mange bananer alligevel!?). Ingefaer er godt til detox, bare blend i min 2 min. Persille er ogsaa godt og betaendelseshaemmende. Roedbede er en god blodbygger, godt med aeble, spinat og banan. Jeg laver mandelmaelk og bruger det, ikke juice, for igen, appelsinjuice=fruktoser=fedtomdannet i kroppen hvis i overskud.

Naa, det blev laengere, men haaber du baerer over - hepper stadig paa dig og skidegodt at trappe ind i detox! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg slår lige et slag for avokado i smoothien. Mmmh, det smager godt er godt for konsistensen, synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder til at du er ved godt mod og yoga er bare saa godt, altsaa, siger den kommende yogalaerer ;)

Naar du laver smoothies, saa taenk 60 gront og 40 frugt, ellers vil du hurtigt faa for meget frugtsukker og ikke nok af det groenne. Du kan proppe agurk, selleri, squash, peberfrugt(godt med gulerod og jordbaer, mnnnn!), broccoli og alt bladgroent, bare ikke iceberg, som er det mindst naerende groenne, der findes. banan eller avokado er godt som base for enhver smoothie(og banan har mange fibre, som transporterer affald ud af kroppen, heraf banankuren, men bvadr, saa mange bananer alligevel!?). Ingefaer er godt til detox, bare blend i min 2 min. Persille er ogsaa godt og betaendelseshaemmende. Roedbede er en god blodbygger, godt med aeble, spinat og banan. Jeg laver mandelmaelk og bruger det, ikke juice, for igen, appelsinjuice=fruktoser=fedtomdannet i kroppen hvis i overskud.

Naa, det blev laengere, men haaber du baerer over - hepper stadig paa dig og skidegodt at trappe ind i detox! :glad

Det vil jeg lige eksperimentere med :super - ifølge kuren er det med appelsin juice som væde, der står Appelsin er særlig godt til detox men det er ikke uddybet.

Gulerod og jordbær lyder godt nok mums

Vil prøve med avocado som base i stedet for banan - men hvad smager godt sammen med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil jeg lige eksperimentere med :super - ifølge kuren er det med appelsin juice som væde, der står Appelsin er særlig godt til detox men det er ikke uddybet.

Gulerod og jordbær lyder godt nok mums

Vil prøve med avocado som base i stedet for banan - men hvad smager godt sammen med?

Banan, avokado, persille, ananas, vaeske, is

Aeble, baer, ingefaer, banan, avokado, spinat, vaeske, is, olie

Avokado, ananas, broccoli, spinat, mango, vaeske, is

Avokado, baer, mango, broccoli, vaeske is

... generelt:

2 stykker soed frugt(banan, aeble, paere, mango...)

1-2 groentsager(avokado kan vaere den ene)

Bladgroent

Evt. ogsaa baer

Vaeske(gerne mandelmaelk, rismaelk, etc)

Isterninger, alt efter hvor meget frossent, du har i

Kan spices med ingefaer, lakridspulver, gojibaer, morbaer osv.

Kvalitetsolie(hoerfroe, oliven, livets etc.), eller en spsk hoerfroe kan ogsaa tilsaettes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En af mine smaa yndlings om eftermiddagen:

Gulerod, banan, jordbaer, roed peber :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh du er god - nam nam!!! Jeg har Udos choise olie på lager så det kommer jeg i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ork, ingen sag ;)

Jeg kom til at taenke paa - skal det maette laenge, saa kan du enten blende et kogt aeg i(men det bryder jeg mig ikke om, saa hellere spise det ved siden af eller som omelet eller bloedkogt), eller bruge proteinpulver. Jeg kommer i saa fald en teskefuld aerteproteinpulver i, som ogsaa giver en cremet konsistens og ikke smager grimt. Jeg kan ogsaa finde paa af og til at komme soyalecithin i, som ogsaa giver en cremet konsistens(men spar generelt paa alt soya-halloej, siger nogle af de kloge).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ork, ingen sag ;)

Jeg kom til at taenke paa - skal det maette laenge, saa kan du enten blende et kogt aeg i(men det bryder jeg mig ikke om, saa hellere spise det ved siden af eller som omelet eller bloedkogt), eller bruge proteinpulver. Jeg kommer i saa fald en teskefuld aerteproteinpulver i, som ogsaa giver en cremet konsistens og ikke smager grimt. Jeg kan ogsaa finde paa af og til at komme soyalecithin i, som ogsaa giver en cremet konsistens(men spar generelt paa alt soya-halloej, siger nogle af de kloge).

Ikke rigtig skal spise med 2 timers mellemrum og der er ingen begrænsning på mængder til hovedmåltiderne ud over at jeg max må spise 75g brune ris/majs/bagekartoffel/pastinak/rugbrød/kartoffelmos/hvedefri pasta sammen med suppen og grønt blandingen til aftensmad så jeg når knap at opleve sult :) sidst "snød" jeg og spiste et kogt æg ind imellem men det er ikke nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camillat - god info med det protienpulver, hvis det kommer til at knibe med mætheden.

Jeg har skrevet inde i 5:2 hvad min morgen-cleanse-smoothie består af, og den er jeg rigtigt glad for. Der er avokado i:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camillat - god info med det protienpulver, hvis det kommer til at knibe med mætheden.

Jeg har skrevet inde i 5:2 hvad min morgen-cleanse-smoothie består af, og den er jeg rigtigt glad for. Der er avokado i:)

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yoga

Så er første omgang gennemført!

Det var lidt forvirrende i starten, anede jo ingenting og lige pludselig sad alle på en måtte og havde klodser og bælte fundet frem - men fandt da med lidt hjælp id af tingene. Den plads der var tilbage var helt ovre i hjørnet så jeg blev rykket helt ind foran instruktøren - lige der hvor ALLE kiggede hen <_< Instruktøren havde migræne og måtte løbe ned og kaste op midt i det hele, heldigvis først til sidst under afslapningen - men hun havde advaret os og at hun ikke var på toppen.

Mine fødder sov under de første øvelser hvor vi sad i skrædder stilling og jeg kunne ikke finde ud af bæltets spænde så det hele gled for mig. Vi var kun 2 nye så det var meget lidt hensyn der blev taget, jeg kiggede bare på de andre og kopierede hvad de gjorde hvis jeg var helt lost.

MEN MEN MEN bortset fra de startproblemer og udfordringer var det da bare det skønneste - det gjorde ondt på den HELT rigtige måde, jeg kom op og stå på hovedet (i sådan en stol til formålet), jeg var overraskende smidig og kunne nogle af øvelserne uden ekstra hjælpemidler som de andre ellers tyede til! Jeg får ondt imorgen og i overmorgen, men det er fedt at bruge sin krop på den måde!

Jeg var overrasket over at føle en ubalance i kroppen, altså at nogle øvelser var sværere til den ene side end den anden, og i andre øvelser var det modsat. Jeg troede at alt ville være lettest til højre, men i nogle øvelser var det stik modsat - man kan virkelig mærke at kroppen bliver gennemgået slavisk og med fokus på områder man ikke er vant til når man finder ud af det.

Jeg tror det bliver HÅRDT næste gang, hvor instruktøren er rask igen, og jeg GLÆDER mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor fedt at du har fået startet op på yoga :)

Det lyder som om du har haft en god aften, på trods af forviring, og migræne til instruktøren.

Hvor går du til det henne?

Jeg gik engang til det ude i Snejbjerg, det var virkelig godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går inde på gl. Skolegade i det gamle tekstil museum - det hedder Linneberg(eller Linnebjerg) - rimelig stort hold på en 15-20 personer tror jeg. Det er ikke super let at finde et hold der lige passe ind i hverdagens trummerum, faktisk er der masser af formiddags og tidlig eftermiddags hold og kun ganske få aften hold for nybegyndere på alle de yoga steder der er i Herning. DGI huset har også et hold, men opgav (endnu engang) deres hjemmeside - den er usandsynlig dårlig og forvirrende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke da en møj uge - alle mine intentioner om god forberedelse røg bogstaveligtalt fløjten :rolleyes syg minimoys, menstruation med ekstrem PMS, søvnløse nætter pga tandfrembrud, Mies første fødselsdag (den vidste jeg godt der kom men når overskuddet er i minus blev opgaven meget større :( ) m.m. Resulterede i at jeg ikke fik gjort en dyt på detox fronten fordi Mie selvfølgelig har første prioritet og men mens. + søvn mangel fik sukkertrangen desværre også frit slag :(

Nå men imorges da vækkeuret ringede strakte jegmig godt, startede med fødderne og så opad - det er virkelig rart! Så tog jeg en dyb indånding og besluttede at NU gør vi det sku alligevel.

Jeg har SLET ikke fået handlet til det endnu men bortset fra 2 af kost tilskudene så har jeg hvad jeg skal bruge ind til middag.

I skal lige have et billede af min morgenmad: http://i.imgur.com/CZdO8jl.jpg

NAMME NAM 7 dl blev det til! Jordbær, blåbær, 1 banan, vandmelon og juice. Og så 5g loppefrø imorgen vil jeg prøve et af camillas forslag!

Nu vil jeg smutte igen, har en indkøbsliste, en body scrub, et bad, shopping og en hulens masse ansøgninger og en fødselsdags opdatering jeg skal ordne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mandag:

Vægt 65,4 kg

Taljemål 87 cm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg handlet til det meste af den næste uge. Der skal nok fyldes op et par gange men der er i hvert fald til de næste 3 dage:

http://imgur.com/tLBTxSC

Nogle af tingene kunne jeg ikke få økologisk men det jeg kunne købte jeg økologisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER