Ema

NF scanning

8 indlæg i dette emne

Hmm, nu er det sådan at jeg bor i Sverige og jeg har lige opdaget at det ikke er praksis at tilbyde NF scanning til gravide under 35.

Ved faktisk ikke lige hvordan jeg har det med det, efter som jeg ligesom altid har gået ud fra at det var en helt naturlig ting at gøre, for det gør man jo i Danmark.

Men i Sverige mener man jo så at det ikke er værd at teste når man er under 35 og dermed siger JM her jo at det ikke er nødvendigt. Men hvorfor får alle det så i Danmark?

Der er mulighed for at betale sig fra at få lavet en NF, det koster mellem 1500-2000 kr. Men kan ikke rigtif finde ud af om det bare er unødvendigt eller hvad? JM som jeg snakkede med i telefeonen, lød lidt som om hun syntes jeg var dybt mærkelig.

I Sverige tilbydes man rutinemæssigt kun 1 UL vid normal graviditet ved ca 16-18 uger. Hvor mange gange scannes man egentlig normalt i Dk, for synes da godt det lyder som det er meget mere i DK

Hvordan ville I have det med ikke at få lavet NF?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man får rutinemæssigt 2 scanninger i DK, NF og MD i uge 20 ca.

For mig handlede NF ikke så meget om at se om barnet havde downs syndrom eller andre kromosomfejl, men mere at se at der VAR et barn derinde, og se det hoppe rundt. Selv om det var rart at få at vide, at babyen ikke havde downs, var det vigtigste at se, at jeg rent faktisk var gravid.

Har du mulighed for at få foretaget en tryghedscanning? De koster ikke mange 100kr i DK, kunne det ikke være nok?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja i DK får du nakkefoldsskanningen i uge 11-14 (ca) og misdannelsesskanning i uge 20.

NF blev også først indført for kvinder under 35 (vist nok) i 2003 i DK eller deromkring så det er altså relativt nyt. Dybest set er det jo blot et spørgsmål om hvad politikere har bestemt pengene skal gå til. Hvis du er under 30 år er risikoen mindre en 1 promille (1/1000). Jo yngre jo mindre risiko.

Men ja jeg er da glad for jeg blev scannet men nok også mest fordi jeg så barnet :) og som gravid får man altså bare et enormt fokus på alt hvad der kan gå galt :-/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville være ked af at undvære NF-scanningen. Som andre også skriver, var det først og fremmest at få lov at se, at der rent faktisk lå en levende baby derinde, men også for at få vished om, at barnet ikke havde alvorlige kromosomfejl. Det er nok mest fordi jeg har hørt og læst om NF-scanninger og de er blevet kutyme i Danmark, så for mig var det lidt en selvfølge, ligesom det nok også har været for dig. Så er det bare lidt svært at forholde sig til at "undvære" den. Jeg ville nok betale mig fra en eller anden form for scanning, hvis det var mig. Måske bare en tryghedsscanning. Her i DK kan de fås for 300 kr. eller sådan noget :) . Måske det samme er muligt i Sverige?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er 32 og det er mit første barn, så jeg har jo desværre ikke helt så lav risiko, som en under 30.

Er ikke helt sikker på om man har mulighed for en tryghedsscanning, det må jeg undersøge. skal til første besøg hos JM på torsdag, så må høre hvad hun siger. Forhåbentlig synes hun ikke jeg er hysterisk.

Vil jo bare gerne vide at alt er ok

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er 32 og det er mit første barn, så jeg har jo desværre ikke helt så lav risiko, som en under 30.

Er ikke helt sikker på om man har mulighed for en tryghedsscanning, det må jeg undersøge. skal til første besøg hos JM på torsdag, så må høre hvad hun siger. Forhåbentlig synes hun ikke jeg er hysterisk.

Vil jo bare gerne vide at alt er ok

Det er altså okay at være 'hysterisk' når man venter et lille mirakel! :) det er jeg sikker på JM også forstår hvis du forklarer hvorfor du troede der var skanning og du ligesom hade forholdt dig til det!

Jeg er selv relativ ung men fordi jeg havde en MA sidste sommer (og har en studie baggrund med lidt for megen viden om hvad der kan gå galt) har jeg da været meget bekymret! Så kan de kalde mig hysterisk men det er ikke spor sjovt at have en mislykket graviditet :(

så er da utrolig obs på alting i denne graviditet og bekymre mig nok mere end godt er men sådan er det! Det er jo fordi det er et ønskebarn :)

Men al held og lykke med graviditeten! :)

Knus herfra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, Louisef, den der med studiebaggrunden lider jeg desværre også af. Det er altså ikke altid en fordel.

Jeg har ikke været gravid før nu, men eftersom vi har forsøgt i over 1,5 år og egentlig havde fået at vide at det nok ikke kunne lykkes for os, ja, så vil man jo bare gerne at alt skal gå godt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, Louisef, den der med studiebaggrunden lider jeg desværre også af. Det er altså ikke altid en fordel.

Jeg har ikke været gravid før nu, men eftersom vi har forsøgt i over 1,5 år og egentlig havde fået at vide at det nok ikke kunne lykkes for os, ja, så vil man jo bare gerne at alt skal gå godt

Så er det bare med at være 'hysterisk'! :) er sikker på du næppe vil være den første (eller sidste) så JM overlever nok ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER