Barbamama

Et par spm om "slutfasen" af amningen

11 indlæg i dette emne

Ja, jeg må nok erkende at amningen ikke har de bedste odds for at fortsætte vildt meget længere :bye

Jeg ammer nu kun én gang i døgnet (til putningen) og kun på ét bryst pr aften. Det fungerer fint, men Valdemar virker ikke klar til at slippe den sidste tår endnu og jeg har egentlig heller ikke lyst til at stoppe. :blush

MEN!

Spm 1: jeg har pludselig fået et sår på venstre brystvorte, helt som da amningen blev etableret :blink Er det normalt til slut, eller er det noget, jeg skal være bekymret for? Det kom efter en dag, hvor jeg godt nok syntes at det gjorde ondt at amme. Jeg troede at det var pga tænder og han derfor skrabte imod, men såret er lige midt på, så nu tænker jeg mere om han har suttet skævt, men er det ikke mærkeligt, hvis han pludselig begynder på det?

Spm 2: jeg kan umiddelbart ikke længere klemme mælk ud af brystet med såret længere, men V vil gerne sutte på det. What to do, skal jeg bare fortsætte og stole på at han får noget, eller skal jeg acceptere at det bryst er "færdigt" og holde mig til det højre (som jeg sagtens kan klemme mælk ud af)?

Spm 3: vi nærmer os en aften, hvor vi skal til bryllup hvor jeg lurer på at få Valdemar passet om aftenen. Der er mange faktorer pg en af dem er amningen. Jeg mener bestemt at have læst herinde, at en eller anden formåede at amme én aften, springe over den næsten og så fortsætte dagen efter igen uden problemer. Kan det passe, og hvis jeg prøver det, der så noget jeg bør gøre? (F.eks amme på begge bryster dagen efter eller malke ud eller.....?)

Andet nyttig info ( og kram) til en mor, der nok snart stopper amningen og er lidt trist over det modtages også gerne :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

1. Umiddelbart er mit bud, at der ikke er ret meget mælk i det bryst længere, og derfor suger han hårdere- ligesom i starten og derved sår.

2. Hvis du gerne vil stoppe/trappe ud af amningen, og der alligevel ikke er ret meget mælk i, ville jeg lade brystet være, uden at lade ham spise af det.

3. Det har jeg ikke prøvet, men jeg har malket ud i lang tid. Hvor længe er der til bryllup?

Og du kan altid få :kram2 Det er lidt nostalgisk at stoppe med amningen- selvom jeg aldrig har ammet så længe som du :)

Edit: Jeg kan forresten stadig få mælk ud i begge sider. Ikke at der nok ville være til 10-15 ml. Men det kan jeg altså stadig her 1,5 år efter jeg stoppede med at malke ud (Yngsten er aldrig blevet ammet).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har et bidrag til spørgsmål 3. Den sidste måned jeg ammede Sofia, hvor hun kun fik om aftenen inden sengetid, havde jeg en 3-4 aftener hvor jeg ikke var hjemme og hvor hun altså ikke blev ammet. Det var far der puttede, uden problemer og jeg ammede som vanligt næste aften. Det var faktisk lidt smart, for da vi så stoppe amningen helt var det bare far der overtog putningen i 14 dage. Han gjorde bare som han havde gjort de aftener jeg ikke var hjemme. Det brokkede Sofia sig ikke det mindste over.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan desværre ikk lige svare på de to første spørgsmål, men da vi var til bryllup i slutningen af maj, blev Lucas passet af min mor. Jeg havde malket ud, så han evt kunne få en flaske i forbindelse med putningen, men han bad slet ikk om mælk, han fik bare godnat-grød og en tår vand inden han skulle sove, og så blev han med succes puttet uden amning eller flaske :) Så det gik meget nemmere end jeg havde forestillet mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. Umiddelbart er mit bud, at der ikke er ret meget mælk i det bryst længere, og derfor suger han hårdere- ligesom i starten og derved sår.

2. Hvis du gerne vil stoppe/trappe ud af amningen, og der alligevel ikke er ret meget mælk i, ville jeg lade brystet være, uden at lade ham spise af det.

:ditto

Spm 3: jeg sprang amningen over en del gange til sidst hvor jeg var ude og så puttede jonas.

Jeg malkede ikke ud og jeg kunne ikke mærke jeg havde sprunget en gang over. Jeg fortsatte bare dagen efter.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stoppede amning da F var knap et år. Han blev kun ammet om aftenen inden putning. Det var kun hygggeamning han havde ikke som sådan behov for mad.

Det kommer af sig selv netop da jeg skulle arbejde en aften om ugen og far skulle putte. Jeg sprang bare denne dag over, og så gik der ikke lang tid før jeg stoppede helt.

Det var lidt sørgeligt at sige farvel til amningen, men føltes også helt naturligt.

Så mit råd er lad være at tænke så meget. Se hvad der sker, og hvis du død og pine gerne vil forsætte, så malk ud.

Sår på den følsomme hud kan vel altid komme. Tror ikke et barn sutter skævt i så sen en alder, så jeg har ikke gode råd til det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke fået svaret her, jeg tror måske at emnet er lidt ømt for mig :blush

Men mange tak for jeres kram og råd!

Mht at malke ud, så er det ikke for at Mar kunne få min mælk mens jeg var væk, eller for at holde produktionen oppe, men fordi jeg tænkte på mælkeophobning og brystbetændelse. Men nu hvor jeg skriver det, kan jeg godt se, at det måske ville være en lidt heftig og urealistisk reaktion på at skippe én amning, og at jeg nok også ville kunne mærke selv, hvis der var behov for at malke ud, så måske var det bare et dumt spørgsmål :badgirl :oops

Brylluppet er den 14. september. Og jeg har (vistnok) så småt besluttet, at jeg bare springer over amningen der. (Jeg er blevet lidt i tvivl om jeg alligevel tager han med, men mon ikke jeg lader ham blive hjemme... Og hvis jeg gør, så dropper jeg i hvert fald amningen der). Det har jeg det fint med, enten kan jeg fortsætte dagen efter, eller også blev det sådan, at Mar blev vænnet af med den sidste tår og det ville i givet fald være helt ok med mig - han er jo trods alt 14 mdr til den tid! Det kan jo også være, at han helt selv siger fra inden, jeg tvivler lidt, men det kan jo være :)

Såret er til gengæld helet, så det går fint med det, og jeg kan stadig amme på begge bryster. :)

Igen tak for jeres kram og råd! Selvom jeg først får svaret nu, har jeg læst krammene og lunet mig på dem flere gange :lovebk og det var rigtig dejligt at høre fra flere, at man godt man springe en amning over, uden at der er store problemer i det :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan virkelig vaere skraekkeligt at taenke i ammestop og det med at springe over og hvad saa med maelken og og og.... :blink :o :(

Emnet er ogsaa oemt for mig, selvom jeg ogsaa kun ammer Noah en gang i doegnet - og han ikke altid sutter ret laenge. Min Svigerinde ammer stadig Noahs jaevnaldrende faetter rigtig meget og har store ammebryster, mens mine er smaa og virkelig ikke virker til at indeholde meget, men de har da den formiddagstaar til Noah :rolleyes

Sidste ammestrejke fik jeg virkelig nedtur og var frygtelig ked af det med mange taarer og det hele. Det er ogsaa hormonelt og vaerd at taenke i, naar man sidder der og foeler sig overvaeldet i forbindelse med det amning. Nu ved jeg ikke, om du har det ligesaadan eller har haft det, men jeg linker lige til en artikel, der fik mig til at foele mig lidt normal midt i post-amme-meget-depressionen, http://joannagoddard.blogspot.com.au/2012/02/motherhood-depression-and-weaning.html

Naa, men der sker i hvert fald ikke en pind ved at springe over en dag og saa fortsaette som vanligt :)

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan virkelig vaere skraekkeligt at taenke i ammestop og det med at springe over og hvad saa med maelken og og og.... :blink :o :(

Emnet er ogsaa oemt for mig, selvom jeg ogsaa kun ammer Noah en gang i doegnet - og han ikke altid sutter ret laenge. Min Svigerinde ammer stadig Noahs jaevnaldrende faetter rigtig meget og har store ammebryster, mens mine er smaa og virkelig ikke virker til at indeholde meget, men de har da den formiddagstaar til Noah :rolleyes

Sidste ammestrejke fik jeg virkelig nedtur og var frygtelig ked af det med mange taarer og det hele. Det er ogsaa hormonelt og vaerd at taenke i, naar man sidder der og foeler sig overvaeldet i forbindelse med det amning. Nu ved jeg ikke, om du har det ligesaadan eller har haft det, men jeg linker lige til en artikel, der fik mig til at foele mig lidt normal midt i post-amme-meget-depressionen, http://joannagoddard.blogspot.com.au/2012/02/motherhood-depression-and-weaning.html

Naa, men der sker i hvert fald ikke en pind ved at springe over en dag og saa fortsaette som vanligt :)

:kram

Argh, nu vrælede jeg jo fandme hele vejen hjem fra byen :rolleyes Men det var forløsende. Tak :kiss Det blogindlæg er bare SÅ spot-on! :o Hård læsning, men dejligt at vide, at man ikke er den eneste, der har det sådan. Men hvad stiller man op med den ammestops-blues? Går det bare over af sig selv? Hvad gør du, Camilla?

Vi har btw aftalt herhjemme, at mandag fra nu af er ammefri og "fars puttedag". Så får vi prøvet det der med at springe over af, og kommer ét skridt nærmere et fuldt stop :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Argh, nu vrælede jeg jo fandme hele vejen hjem fra byen :rolleyes Men det var forløsende. Tak :kiss Det blogindlæg er bare SÅ spot-on! :o Hård læsning, men dejligt at vide, at man ikke er den eneste, der har det sådan. Men hvad stiller man op med den ammestops-blues? Går det bare over af sig selv? Hvad gør du, Camilla?

Vi har btw aftalt herhjemme, at mandag fra nu af er ammefri og "fars puttedag". Så får vi prøvet det der med at springe over af, og kommer ét skridt nærmere et fuldt stop :unsure

I know, darling :kiss

Det er bare at tude, ligesom de der dage efter foedslen(hvis du ogsaa havde dem?) :boo

Jeg goer ikke meget ved det, udover at forkaele mig selv mest muligt og soerge for at faa min soevn. Det gaar over - hos mig saadan fra den ene dag til den anden - meget maerkeligt, men altsa... :huh :unsure :)

Det er jo hormonelt og helt reelt, at vi kan have det saadan, saa det var fantastisk for mig at laese om det som en helt konkret ting, der kan vaere i mig. Saa acceptere det og fortsaette dagene paa bedst mulige vis. Jeg fortalte det ogsaa til M, som gav mig et knus og var forstaaende overfor sin tudende hustru ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige været igennem ammestop. Skal til bryllup 7/9 og havde egentlig besluttet at stoppe amningen til september, så Anabella kunne vænnes af med det inden. Men her på ferie i sidste uge sagde hun pludselig selv fra. Jeg prøvede tre aftener i træk og også et par gange om dagen, men hun vil ikke mere! :(

Ret trist og jeg føler mig nærmest afvist! Dog er jeg glad for, at hun selv stoppede, så jeg ikke skulle "afvise" hende!!

Anyway, jeg ville blot bidrage med, at jeg stadig slet ikke har malket ud eller noget og har ikke ammet i en uge, så du ka snildt springe over ind imellem.. Der er stadig mælk hos mig, men jeg håber det går i sig selv og at jeg ka tage det værste under bruseren..

Og så håber jeg, at jeg undgår ammenedturen denne gang - havde det, da jeg gik fra 4-5 amninger til 1 forholdsvis hurtigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER