Annemb

Er han mon hypermobil?

7 indlæg i dette emne

Hej piger.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogle af jer har erfaring/viden om hypermobile børn?

Min søn er lige blevet et år, og han hverken går eller kravler endnu. Det i sig selv er bestemt ingen katastrofe, og jo heller ikke unormalt på nogen måde. Han er til gengæld rigtig dygtig til finmotorik + til at "snakke", så sådan skal det nok bare være. Her på det sidste er jeg dog begyndt at tænke over om han kunne ske at være en smule hypermobil. Han møver sig fremad på maven - nærmest ved at lave planken og trække sig frem i armene. Det må være lidt hårdt, tænker jeg, men det går egentlig ret stærkt efterhånden, og jeg har hele tiden tænkt, at han jo nok lige pludselig finder ud af at komme op på alle fire. Det er der dog ikke lige noget, der tyder på. Jeg prøver ofte at hjælpe ham op på alle fire, men han "splatter" lynhurtigt ned med numsen igen. Han virker nærmest lidt som om han ikke har kræfter nok i hofterne til at holde sig oppe. Jeg har også bidt mærke i at han er ret smidig. Når han sidder og hvis han skal række ud efter noget, kan han nærmest lægge overkroppen fladt ned mod gulvet siddende på numsen. Det ser ret vildt ud, men det er måske meget almindeligt for små børn? Når man bærer på ham virker han også lidt mere tung/slap. Han hjælper ikke selv ret godt til fx i forhold til min niece, som er nogle måneder ældre eller min venindes dreng som er jævnaldrene, så han føles ret tung at bære på. Måske igen fordi han mangler styrke i hofterne..? Når man tager ved under hans arme for at løfte ham op, virker det også som om skuldrene giver lidt efter. Igen sammenligner jeg med niecen og venindens søn, som virker mere stærke i skuldrene og selv holder armene nede, når man løfter dem op. Jeg har googlet og læst en masse om hypermobilitet, og umiddelbart er der nogle punkter, der passer og andre punkter, jeg slet ikke kan genkende. Han har ingen problemer med at stå, han kan bare ikke selv komme op at stå (kun hvis han holder mig i begge hænder - så løfter han sig op), og han flytter ikke fødderne ud af stedet, når han står, men virker ret stiv i benene.

Han er en stor dreng. 84 cm og 11,5 kilo ved 1 års undersøgelsen, og det kræver selvfølgelig også ofte lidt mere at de store børn at komme omkring end de mindre. Jeg luftede mine tanker om hypermobilitet for lægen, som umiddelbart ikke mente, at han mindede om et hypermobilt barn. Hun sagde dog, at hvis der ikke skete en "udvikling" i løbet af den næste måneds tid, kunne vi prøve at få ham undersøgt af en børnelæge. Lige nu synes jeg bare en måned er lidt lang tid, men omvendt synes jeg heller ikke det giver mening at gøre noget som sådan før det (bortset fra at lufte mine tanker herinde altså :rolleyes).

Han har generelt været lidt længere om mange af de grovmotoriske ting - han har aldrig rigtig været interesseret i det der med at trille. Han har gjort det nogle gange - fra ryg til mave gjorde han først da han var omkring 8 måneder, han sad også først rigtigt selv, da han var omkring de 8 måneder. Han kan ikke selv komme fra siddende stilling og ned på maven. Nu er han dog tilpas ivrig efter at komme fremad, så han også får møvet sig frem til de spændende ting siddende. Han ligger dog primært på maven, og vil det rigtig gerne. Som sagt rejser han sig heller ikke op ved ting. Han forsøger ihærdigt, men det er selvsagt ikke så nemt fra siddende eller maveliggende stilling, som hvis han kom op på knæ, så det lykkes ikke rigtigt uden hjælp.

Jeg har overvejet om jeg skulle prøve at tage ham til en fysioterapeut eller en kiropraktor med speciale i børn. Jeg tænker at han måske simpelthen er låst et eller andet sted og derfor er så stiv i benene og ikke kan finde ud af det der med at bruge knæene. Jeg kan vist ovenikøbet få behandling dækket gennem min sundhedsforsikring på arbejdet, men før jeg går videre med det, kunne det da være interessant at høre, om nogle af jer mon kendte til lignende tilfælde og ville dele erfaringer/viden.

:tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Samuel har haft meget bløde led fra fødslen af, det fandt vi hurtigt ud af, da vi tog ham til kiropraktor da han var 5-6 uger. Det var fordi han kun ville ligge med hovedet den en vej når han lå ned og generelt skreg en del. Vi troede det var en følge af hans fødsel med sugekop, men kiropraktoren fortalte så om de bløde led. Det er for tidligt at sige om det er hypermobilitet, det kan man vist først fra 5-års alderen.

Vi har haft ham til fysioterapeut også og der har været tilknyttet én til vuggestuen, for at sørge for at han fik den rigtige støtte og stimulering i hans udvikling. Vi fik også at vide at vi skulle holde ham ved hofterne, når han skulle skifte stillinger, så han fik trænet mave- og rygmuskler. Han har heller aldrig villet ligge på maven og han har ikke kravlet før han gik. Han har istedet numset rundt og lærte først at gå som 19 mdr. gl.

Fyssen sagde også at han skulle gå i sandaler med god støtte indendørs (altså ingen bløde futter og lign.) og det hjalp rigtig meget.

Men du kan jo prøve at tage ham til et tjek hos en kiropraktor eller fysioterapeut og se hvad de siger, det fik vi hvert fald rigtig meget ud af og han fik vist ca. 8 behandlinger á 2 omgange.

Derudover er svømning godt til at træne musklerne omkring de bløde led :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville uden tvivl tage en tur forbi en kiro og nu kan jeg se du er fra Østjylland. Hvis du smider mig en pm kan jeg varmt anbefale dig én, der er super dygtigt til små børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville uden tvivl tage en tur forbi en kiro og nu kan jeg se du er fra Østjylland. Hvis du smider mig en pm kan jeg varmt anbefale dig én, der er super dygtigt til små børn.

man kan godt se når børn er hypermobile i en tidlig alder - eller man kan se nogle tendenser. Fx Da Silke begyndte at sidde selv sad hun gerne i W (ligesom sin mor -_- kan og stadig gør) så det var en evig kamp at rette hende ind. Men gjorde det så meget som muligt, da det jo ikke er sundt. Det resulterede så også i at da hun startede i dp som 10 mdr kunne man be hende om at sidde ordenligt og så rettede hun selv benene ud. I dag sætter hun sig stadig i W hvis man ikke retter hende. Det er naturligt for hende (desværre :( ) og så gi´r det da mere legeplads omkring sig. Men jeg skal så være obs på ikke at dyrke hp i forhold til ekstrem sport fx, samt opmuntre til muskelstyrkende aktiviteter, da det så er musklerne der holder fast omkring de mobile led.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

man kan godt se når børn er hypermobile i en tidlig alder - eller man kan se nogle tendenser. Fx Da Silke begyndte at sidde selv sad hun gerne i W (ligesom sin mor -_- kan og stadig gør) så det var en evig kamp at rette hende ind. Men gjorde det så meget som muligt, da det jo ikke er sundt. Det resulterede så også i at da hun startede i dp som 10 mdr kunne man be hende om at sidde ordenligt og så rettede hun selv benene ud. I dag sætter hun sig stadig i W hvis man ikke retter hende. Det er naturligt for hende (desværre :( ) og så gi´r det da mere legeplads omkring sig. Men jeg skal så være obs på ikke at dyrke hp i forhold til ekstrem sport fx, samt opmuntre til muskelstyrkende aktiviteter, da det så er musklerne der holder fast omkring de mobile led.

Ok :) det var bare hvad vores kiro fortalte os... Samuel sidder ikke i W og han er også blevet markant "stivere" siden han lærte at gå, så jeg tror ikke han er hypermobil. Men man kan stadig se han står mere fast når han har sko på end ikke, der er stadig lidt gelé over hans bevægelser og f.eks. er hans håndled stadig meget svage, så han kan ikke tage fra med hænderne, hvis han falder forover...men det er mine faktisk også...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres besvarelser :)

Jeg tog ham til kiropraktor i starten af ugen, og hun konstaterede ret hurtigt, at han ikke havde helt så nemt ved at dreje hovedet helt over til den ene side. Han havde en favoritside, da han var spæd, som jeg (og min SP) var overbevist om var rettet op for længst, og det passede med at han kunne få hovedet længst over til den side, der var hans favoritside dengang. Kiropraktoren var overbevist, om at det er derfor han ikke er så langt fremme motorisk, og at det nok skulle komme helt af sig selv efter et par besøg hos hende. Hun mente i hvert fald ikke, at han er hypermobil. Vi skal ind til hende igen på torsdag, og jeg er spændt på, hvad hun siger, men jeg føler faktisk allerede, at han begynder at bevæge sig på en anden måde. Han triller bl.a. på livet løs - noget han ellers aldrig har gjort ret meget i, og han forsøger ihærdigt at rejse sig op ad ting (det er oveni købet lykkedes et par gange). Det kan jo være tilfældigt, men det tror jeg nu ikke. Jeg er så glad for at jeg tog til kiropraktor med ham og fortryder faktisk bare, at jeg ikke gjorde det noget før, men man kan jo altid være bagklog. Han har aldrig virket som om han havde ondt nogle steder, og han har altid sovet og spist godt og generelt været en glad og harmonisk dreng, men til en anden gang ved jeg så, at det ikke nødvendigvis betyder, at der ikke alligevel kan være noget i klemme. Kunne næsten godt finde på at tage til kiropraktor med et evt. barn nr. 2 langt tidligere bare for at være sikker på, at der ikke er noget.

Min læge har i øvrigt henvist os til en børnelæge i Århus, men kiropraktoren mente nu, at det overhovedet ikke var nødvendigt. Jeg kunne så også først få en tid i august, så der kan jo ske så meget inden da :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre, det er jo skønt :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER