Guest cmbk

Bedre søvn - Hvordan?

23 indlæg i dette emne

Nu er jeg altså begyndt at ønske LIDT mere sammenhængende søvn - Og ved godt, at det er totalt utopi at tro, at det KAN lade sig gøre på basis der hedder evighed.... Er lidt træt af, faser der aldrig hedder andet end mellem 2-3 opvågninger, nogle gange 4-5 og som i de seneste uger... 8 stk. Hvor jeg så endte med at kapitulere på gulvet.... Og holdte i hånd.

Hendes madvaner er knap så gode pga. de der millioner af tænder der vælter frem. Hun har nu fået ottende tand, og virker evig generet. Vil KUN spise selv. Får stadig 110 ml 2-4 gange om dagen. Vi spiser ellers 4-6 gange dagligt fast føde...

Aktivitetsniveauet er højt. Og vi er meget uden for.....

Helt ærligt. Hvad gør jeg forkert? Hvad kan gøres bedre? Gode råd og vejledning søges.... :-)

(Og jeg er ked af, at whine i forhold til jer der har babyer med værre søvnerutiner end C)

Men på snart 9 måneder har jeg oplevet måske 6 gange at sove i 5 timer straight!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså det her er kun et skud i tågen, men hvordan har hendes nætter været de gange hvor du har været syg, og i dermed ikke har været så aktive? Tænker om det muligvis kan være fordi hun bearbejder alle dagens indtryk.

Som sagt bare et skud i tågen... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det her er kun et skud i tågen, men hvordan har hendes nætter været de gange hvor du har været syg, og i dermed ikke har været så aktive? Tænker om det muligvis kan være fordi hun bearbejder alle dagens indtryk.

Som sagt bare et skud i tågen... :)

Faktisk det samme... Men har også overvejet, om det er fordi hun bearbejder, men nu er det jo ikke fordi vi får så sindssygt mange indryk om dagen. Vi er aktive, men det er primært med hestene og sådan :-))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. så vil jeg nok skyde skylden på tænderne :D Og håbe på at det snart er overstået ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er svært Cæcilie. Jeg tror også det handler om, at hun har fået så mange tænder på een gang. Det er jo helt vildt - jeg har aldrig hørt om nogen børn der har fået så mange nærmest på een gang.

Men hvis jeg skal komme med nogle råd, så prøv lige at beskrive hvor hun sover, med hvad på og i hvad - hvordan hendes dagslure er og hvor lange og hvornår hun får mad :) Sådan detaljeret :)

Kan godt forstå du trænger til lidt søvn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kl mellem 7-8 står vi op(Nogle gange kl 6)

Spiser morgenmad(havregrød, øllebrød,majsgrød,eller andet) gerne med frisk frugt eller en frugtstang. Hun plejer ikke at ville spise særlig meget om morgenen.

Ca 2 timer efter puttes hun i barnevogn(sover altid ude) i sin fleecedragt(med dyne og tæppe) Ellers får hun det for varmt. Hun er et varmt barn.Plejer som regel at sove 1 time - 1½ time.Men imorges kun 45 min, (Puttes med sutteflaske. 110 ml)

Så vågner hun igen, vi hygger og leger lidt(Hun vil ikke spise lige når hun er vågnet)

Får tilbudt mad igen. Rugbrødshapser, frugt eller grønt, groft pasta eller chilinudler(success)

Så leger vi igen, slapper af, hun leger for sig selv - Det variere,nogle gange er vi på besøg hos andre, har gæster, hygger med hestene, klapper hunde eller whatever. Listen er lang.

Prøver at tilbyde mad inden putning. (Frugt eller lignende) Mos har ikke den store interesse mere.

2-3 timer efter puttes hun igen. (Ca ved en 12-13 tiden) Igen med flaske. (som hun af og til afviser)

Sover en time eller to(variere)

Vågner igen(og så gentages det som før.

Nogle gange vil hun have en ekstra lur, andre gange ikke. Den seneste lur er dog sådan, at hun altid vågner kl. 18.30 nogle dage. LIdt sent.

Puh, spørg bare for flere detajler. Er lidt træt :-)

Og ja,det med tænderne er sindssygt. Kan se der er to på vej i overmunden... Kindtænder, tror jeg. Det ser ikke særlig rart ud :-/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige læst i vidunderlige uger at der ligger et laaaangt tigerspring fra uge 34-40 (med peek i uge 37) Alle de udfordringer du har med Caroline har stemmer overens med de tegn der er ved 37 ugers springet.

Der står endda at mange forveksler den urolige nattesøvn med tandfrembrud under dette tigerspring ;)

Men jeg nærlæser det du har skrevet i morgen og så vender jeg lige tilbage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puh ha Cæcilie det er virkelig en hård omgang i er igennem :kram2 nu kan der da snart ikke være flere tænder der skal igennem! jeg tror desværre også det er en samling af uheldige begivenheder der ramler ned over jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige læst i vidunderlige uger at der ligger et laaaangt tigerspring fra uge 34-40 (med peek i uge 37) Alle de udfordringer du har med Caroline har stemmer overens med de tegn der er ved 37 ugers springet.

Der står endda at mange forveksler den urolige nattesøvn med tandfrembrud under dette tigerspring ;)

Men jeg nærlæser det du har skrevet i morgen og så vender jeg lige tilbage.

Har nemlig også godt tænkt det var det. Men nu har nattesøvnen aldrig været mega fantastisk, ikke at man KAN forvente det.... Meeeen! Man har lov at drømme ;-)

TAK! Hvor er du sød.

(Kiggede faktisk lige i hendes mund tidligere, og der er i hvert fald en ril på vej i overmunden. Så om et par dage er det vel ni tænder vi er oppe på..... 4 i under 5 i over. Stakkel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker:

Prøv det beroligende til tænderne, fra apoteket.. Vi brugte det til Camille, da hun var syg i mens hun fik tænder.. det hjælper!! Mange er i mod det; Men hvis det virker - selv en nats søvn gør underværker ;)

Camille begyndte at sove igennem, da vi fjernede hendes 3. lur, OG da vi fjernede hendes 3. flaske! Hun får max 2 flasker - nogen gange kun 1 (den til nat) det gør hun spiser mere fast føde..

Udover det, supplerer vi med yoghurt, stort set ved alle måltider! Vores SP sagde, at mange børn er for trætte til at spise om morgen OG om aften.. Så morgenmaden skal suppleres op efter en time, og aftensmaden skal være noget de kender og noget de ELSKER.. Og Camille elsker så yoghurt, så derfor får hun som regel det ;)

Også tog Christian den rigtig hårde tur: Hun skulle lære selv at falde i søvn.. NØJ, hvor jeg dog har siddet i stuen og grædt mange tårer, på min lille mivs vegne!

Det var en uge, hvor hun græd sig selv i søvn :( Han gik ind hver 4-5 min, gav dyne på - sagde godnat og jeg elsker dig, og give igen. Hun kom ikke op, men græd (sur gråd, ikke ked af det) og sådan tog det op til en time..

Men for tre uger siden, var en dårlig nat opvågninger hver time og en god 1-3 opvågninger. Og hun skulle gåes i søvn.

Den sidste lille uges tid, har hun fået flaske, børstet tænder og blevet lagt vågen - rullet om på siden, taget nussekluden mod ansigtet og faldet i søvn uden at sige en lyd og sover 11 timer. Vågner hun om natten, siger jeg "shhh..." også går der ½ min så sover hun igen.. Og det er sket 2 gange på de sidste 14 dages tid.. Det var HÅRDT, og vi kæmper stadigvæk om dagen.. men nattesøvnen er v ed at være ret perfekt!

HELD OG LYKKE :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Proev Bachs rescue remedy, enten som draaber til boern eller som creme, som du smoerer paa panden og bag oererne. Det virker til at Noah er ved at vaere med paa, at det er noget godt, for han lukker oejnene lidt i og slapper af, naar jeg dupper det paa panden :)

Jeg er en af dem, der ikke er fan af smertestillende(laes:bedoevende) til boerns gummer, saa vil foreslaa ovenstaaende. Ellers kan du finde kamille eller Kreosole i hoemoeopatisk form til hende. Kamille kan du jo ogsaa lave som the og give hende koldt. Kreosole bruges, hvis det virker til at barnet virker irritabel, rastloes skal beroliges pga tandfrembrud, men Kamille ikke virker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Madison er lige blevet 10 mdr og først de sidste 14 dage har hun sovet fra kl ca 19-07. I nat var jeg dog oppe og give mad halv fem.

Men vi har lavet lidt faste rutiner i vores dag. Kl 8 morgenmad. Så får hun lov at lege lidt eller også går vi en tur. Kl 11 er det rugbrød. Det er sjældent hun vil spise noget i mellem de to måltider. Normalt var det en flaske men den om formiddagen er fjernet. Kl 11 som sagt rugbrød. Så bliver hun lagt til at sove i barnevogn. Og tager for det meste et par timer. Når hun kommer ind tilbydes hun igen rugbrød.hun gider ikke spise frugt og grøntsager. Og af grød er det kun øllebrød. Dette tilbydes hun hvis der er noget tilbage fra morgenmaden. Så kan der gå en time til halvanden så er det en flaske. Og igen i mellem leger hun eller vi går en tur. Har vi gået om formiddagen gør vi det ikke om eftermiddagen.

Kl 17 er der aftensmad. Kl 18 er det i bad og gøres natklar. Og halv syv kvarter i syv får hun hendes godnat flaske.

Hvis der sker for mange ting i løbet af dagen så sover madison dårligere og kan klynke i søvn og vågner om natten. Og i går lavede hun meget ballade. Var ude og have fat toilet børsten, vælte den, rulle sig i det vand der var der i. Og hun havde gang i noget mere. Hun vågnede som sagt i nat og om det hænger sammen ved jeg ikke men oplever bare når der sker for meget eller hun laver mange ulykker så sover hun dårligt.

Ved ikke om det er tilfældet ved jeres. Men jeg var oppe to gange hver nat fra oktober og så til for en måned side . Og det er bare hårdt. Man har ikke overskud til nogensinde helst. Så jeg føler med dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Læser lige det med tænder. Madison har fået 8 tænder på kort tid også så måske det har noget at sige som de andre nævner, g så tigerspringet. Det har vi lige været igennem og det var pænt hårdt. For hun sov ikke odt om natten og om dagen ville hun intet selv. Det var pyller hele tiden og jeg kunne kun få hende til at sove hvis jeg stod og vippede barnevognen. Vores tog seks uger, og det var ikke sjovt. Men efter det stoppede sov hun bedre, appetitten er også blevet bedre.

Jeg tænker lidt om du skulle prøve at tilbyde en flaske før hun skal sove kun. Sådan at hun får en lige før formiddagsluren og igen før middagsluren. Det gjorde jeg.

Jeg kan ikke rigtig læse mig til om hun sover to eller tre gange i løbet af dagen. Men prøv om det fast bliver to. Det tager måske lidt tid før hun vænner sig til det. Men madison sover kun to om dagen. Omkring 9-930 og igen omkring kl 13-1330. Lige for tiden er det kun en og den ligger omkring kl 11. Men hun har selv valgt den fra da hun ikke viser tegn på at være træt.

Det kan jo være din får en lur for meget og derfor ikke er ordenligt træt om aften, og så blandet med tigerspring og tænder så er det virkelig en dårlig kombi, især for mor

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg læst det igen. Og det er jo ikke fordi hun sover så meget at hun burde ligge vågen om natten.

Aftensmad har du ikke lige skrevet noget om, men går ud fra hun får varm mad. Har du prøvet at lade hende spise det samme som dig.

Jeg gør ofte det at jeg laver "picnic" et par gange om dagen udover måltiderne, så jeg får stoppet noget frugt, en kvart rugbrød og lidt grønt i hende. Bare mens vi leger eller hvad vi nu gør - det kan hjælpe til at få lidt ekstra ned, fordi hun måske ikke gider sidde vedbordet så længe :)

Men ellers vil jeg sige (har læst alt omrkring 37 ugers springet), at hun er "meget normal" ifølge det spring. Især nattesøvnen kan være ramt af dette. Og "problemet" med det her spring er at det SÅ langt. Det kan strække sig fra 4-6 uger og ikke mindre end 3. Og så er Caroline nok uheldig at være ramt at tænderne oveni alt det.

Kæmpe kram til jer! Håber snart du får lidt søvn!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg læst det igen. Og det er jo ikke fordi hun sover så meget at hun burde ligge vågen om natten.

Aftensmad har du ikke lige skrevet noget om, men går ud fra hun får varm mad. Har du prøvet at lade hende spise det samme som dig.

Jeg gør ofte det at jeg laver "picnic" et par gange om dagen udover måltiderne, så jeg får stoppet noget frugt, en kvart rugbrød og lidt grønt i hende. Bare mens vi leger eller hvad vi nu gør - det kan hjælpe til at få lidt ekstra ned, fordi hun måske ikke gider sidde vedbordet så længe :)

Men ellers vil jeg sige (har læst alt omrkring 37 ugers springet), at hun er "meget normal" ifølge det spring. Især nattesøvnen kan være ramt af dette. Og "problemet" med det her spring er at det SÅ langt. Det kan strække sig fra 4-6 uger og ikke mindre end 3. Og så er Caroline nok uheldig at være ramt at tænderne oveni alt det.

Kæmpe kram til jer! Håber snart du får lidt søvn!

Jeps, lidt frugt, rugbroed, babymuffin eller hvad der nu kan kommes i lille mund, mens vi hygger os med at lege eller er ude at gaa tur. Jeg er ioevrigt ikke fan af at Noah skal sidde til bords meget mere end morgen, middag og aften og saa er det en fin maade at laere ham at spise hvor som helst :)

Det dumme spring kan ogsaa vaere med til at goere naetterne urolige, og sa taender oveni... mindes at vi havde noget lignende i en kort periode under det spring og det er bare TRAELS!

Kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skulle springet været overstået? Eller hvad?

Det går meget bedre ned maden! Om det er fordi hun har ro i munden, eller hvad.... Det ved jeg ikke. Men hun spiser mere, og vi klemmer som regel mad ind 6 gange dagligt....

Men søvnen, tja... Vi er tilbage til de seks gange

Om natten. Sut eller flaske... Lidt træls.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv, nu havde vi lige en god nat igår, og så har denne bare været lort. Fatter ikke hvad der sker, og har nu gennemsøgt amazone for Bachs, men kan ikke finde noget til børn.

Er træt af, kun at sove 1,5-2 timer ad gangen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, synes godt nok også i kæmper :( :kram

Tænker lidt om det ikke også er blevet en vane for hende efterhånden? Ikke at jeg ved hvad man skal gøre.

Nu har jeg ikke læst hvad alle andre har skrevet, men kan hun selv finde ud af at tage sutten? Og falder hun selv i søvn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, synes godt nok også i kæmper :( :kram

Tænker lidt om det ikke også er blevet en vane for hende efterhånden? Ikke at jeg ved hvad man skal gøre.

Nu har jeg ikke læst hvad alle andre har skrevet, men kan hun selv finde ud af at tage sutten? Og falder hun selv i søvn?

Hun har aldrig selv taget sutten om natten. Bruger slet ikke sut om dagen, kun når hun skal sove.

Og jep, altid selv i søvn.

I nat var det så fra 23.-3.40 at jeg var inde med 15 mins mellemrum. Og så vågnede hun kl 6..... Baaaaahhh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstå du synes er hårdt! :(

Måske du skulle lade hende lege med sutten en gang imellem om dagen. Det var sådan Sophia lærte det. Hvis det nu kunne afhjælpe det :)

Kan se I har skrevet lidt om, om hun nu fik "nok" mad. Det er ikke fordi hun har ondt i maven vel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstå du synes er hårdt! :(

Måske du skulle lade hende lege med sutten en gang imellem om dagen. Det var sådan Sophia lærte det. Hvis det nu kunne afhjælpe det :)

Kan se I har skrevet lidt om, om hun nu fik "nok" mad. Det er ikke fordi hun har ondt i maven vel?

Hun kan godt selv putte sutten i munden om dagen og synes faktisk også at det er en skæg leg. ;-)

Nu har hun hård mave pga endnu en omgang med tænder(nr 8) så forsøger med sveskemos og yoghurt til at sætte gang i det systemet, men jeg tror faktisk ikke, at det er det. I nat ville hun ikke engang have særlig meget flaske....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun kan godt selv putte sutten i munden om dagen og synes faktisk også at det er en skæg leg. ;-)

Nu har hun hård mave pga endnu en omgang med tænder(nr 8) så forsøger med sveskemos og yoghurt til at sætte gang i det systemet, men jeg tror faktisk ikke, at det er det. I nat ville hun ikke engang have særlig meget flaske....

Hmm, okay. Hvis det "bare" er tænderne. Så hjælper det herhjemme at Sophia gnasker på kolde agurkestænger inden sengetid. Der skulle være noget i agurk, som virker lidt bedøvende :)

Håber virkelig for jer det snart vender. Synes sgu eet er strengt I skal kæmpe så længe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det med søvnen nu? :)

Har ingen råd, men samme bøvl <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER