Guest

Hun springer sin lur over - hjælp

9 indlæg i dette emne

Mies søvn behov har aldrig været stort, men de sidste par uger er det blevet betydelig mindre. Hun plejede at sove

Kl 9.30 til mellem 11.30 og 12.30

kl 14 - 14.30 mellem 45 min og halvanden time

kl 18.30 - 19 sengetid til kl 6 ca

Så forsøgte jeg at rykke det hele en smule bare et kvarter af gangen så hun til sidst skulle starte alle lure 30 min senere. Men pludselig er alt ændret.

Kl. 10 begynder søvn KAMPEN og hun sover ca 10.30 til mellem 13 og 14 og meningen er så at hun så skulle sove de 45 min ved en 15 - 15.30 tiden men om jeg så strækker den til 16.30 viser hun ingen tegn på træthed, nogle dage lykkes det efter en kamp. Jeg bruger mellem 30 min og en time HVER eftermiddag på at få hende til at sove, men 3 gange i denne uge er Hun sprunget over sin eftermiddagslur. Hun er helt frisk, ikke pylret og leger, små snakker og hygger sig til Hun bliver sulten ved 18 tiden. Natten har kun rykket sig en time så hun sover fra ca 20 til ca 7, hvor hun før sov fra ca. 19 til ca 6.

Det er altså "kun" 45 min - halvanden time hun har skåret af sin søvn men det er en HEL lur så hun nu kun sover 1 gang om dagen. Oven i alt det er Hun også blevet svær at putte hun sover sjældent før 20 også selvom hun springer den sidste lur over.

Det er vel ikke normalt at en 7 mdr gammel baby kun sover 1 lur om dagen? Skal jeg vække hende fra den første lur så hun kan sove om eftermiddagen eller skal jeg lade hende selv styre det? Hun virker jo til at trives fint! Jeg vil putte hende HVER dag for nogle dage ER Hun jo træt. Men det er også bare et kæmpe spild af tid når hun efter en time stadig ikke sover og har lagt og brokket sig i en time.

Det KAN jo også være en fase... der sker rigtig meget inde i hende for tiden.

Nogen kloge ord?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså Ida har altid kun sovet en lur fra. 12.30 til 16 cirka. (vi står først op klokken 9.30 ca), men hun tager til gengæld det vores sp kalder for powernabs mens hun bliver ammet(hun sover simpelthen, mens hun sutter), til at starte med var jeg meget urolig og spurgte flere gange om jeg skulle vække hende så hun kunne få mere en den ene lange lur i løbet af dagen.

Hvor til min sp svarede at hun var bare en bette pige hvis søvnbehov ikke var så stort så det skulle jeg slet ikke tænke på.

Mon ikke det er fordi at Mie søvnbehov falder ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så længe hun ikke virker træt og leger som hun plejer, tror jeg ikke, du behøver være urolig. :)

Min datter har heller aldrig haft noget stort søvnbehov, så da hun var 7 mdr., sov hun 2 x 45 min. Til gengæld sov hun godt om natten, hvilket din datter jo åbenbart også gør. :)

Når hun er så svær at lægge om formiddagen - er hun træt nok på det tidspunkt, eller måske for træt? Det kan også bare være en fase, hvor hun en overgang nok har lidt sværere ved at falde i søvn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Charlie fik også rigtig svært ved at give sig hen til eftermiddagsluren, men efter vi er begyndt at styre hans rytme noget mere, har vi fundet noget der fungerer rigtig godt for ham...... Rytmen ser således ud (og det tog ca 14 dage før han var vænnet helt til det)

Kl 6-7 (vækker ham kl 7 hvis han ikke er vågnet) rise and shine ;)

Kl 8.30 puttes til formiddagslur (og han får MAX lov at sove 1 time, så bliver han vækket hvis han ikke selv vågner, ellers kan han IKKE sove til middag)

Kl 12.00-12.15 puttes til middagslur (og om han sover 1/2 time eller 3 1/2 time er underordnet..... Det er dagens sidste lur! Dog sover han oftest mellem 1 1/2 og 2 1/2 time)

Kl 19.00-19.30 puttes til nat (og sover så fint igennem efter vi har indført denne nye rytme)

Jeg ved ikke om det overhovedet kan fungere hos jer, men ville bare lige give et input :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Charlie fik også rigtig svært ved at give sig hen til eftermiddagsluren, men efter vi er begyndt at styre hans rytme noget mere, har vi fundet noget der fungerer rigtig godt for ham...... Rytmen ser således ud (og det tog ca 14 dage før han var vænnet helt til det)

Kl 6-7 (vækker ham kl 7 hvis han ikke er vågnet) rise and shine ;)

Kl 8.30 puttes til formiddagslur (og han får MAX lov at sove 1 time, så bliver han vækket hvis han ikke selv vågner, ellers kan han IKKE sove til middag)

Kl 12.00-12.15 puttes til middagslur (og om han sover 1/2 time eller 3 1/2 time er underordnet..... Det er dagens sidste lur! Dog sover han oftest mellem 1 1/2 og 2 1/2 time)

Kl 19.00-19.30 puttes til nat (og sover så fint igennem efter vi har indført denne nye rytme)

Jeg ved ikke om det overhovedet kan fungere hos jer, men ville bare lige give et input :kram2

Vores minder rigtig meget om det. Her starter middagsluren bare et sted imellem 12-13.Og C er 6 ud af 7 dage oppe KL. 6 om morgen. Vi har valgt at styre det på den måde, da det er sådan det bliver når hun starter i DP.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia sover ca 3 timer om dagen nu - fordelt på 2 lure hvor varigheden er lidt forskelligt. I dag 2:45 formiddag og 30 min om eftermiddagen.

Hun bliver som regel ammet kl 19 og puttet derefter.

Hvis hun står op fra lur efter klokken 14 putter jeg hende ikke igen, da hun godt kan holde 5 timer - dog er det mest optimalt med 3-4. Putter hende senest kl. 15 om eftermiddagen.

Jeg vil foreslå dig enten at putte hende lidt tidligere - så sover hun måske ikke så længe den første lur, fordi hun ikke er så træt og så kan du putte hende til en kort lur ved 15 tiden eller strække hende, så hun vågner senere af den ene lur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores minder rigtig meget om det.Her starter middagsluren bare et sted imellem 12-13.Og C er 6 ud af 7 dage oppe KL. 6 om morgen.Vi har valgt at styre det på den måde, da det er sådan det bliver nær hun starter i DP.

Det er nemlig også sådan det er hos Charlies DP, og når det vi gjorde nu ikke fungerede, så kunne vi lige så godt forsøge os med "hendes" skema, i stedet for at prøve noget andet, for at ændre det igen om et par måneder :)

Han vågner også oftere kl 6 end kl 7 :rolleyes ;)

Det sværeste var at lære ham at sove formiddagslur så tidligt, men han vænnede sig til det, og nu kan jeg bare stille ham, og så sover han :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart fungerer det her "skema" jo helt fint for os. Hun har altid sovet bedst om formiddagen og ikke særlig meget om eftermiddagen. Og de her dage hvor hun ikke sover eftermiddagslur har hun sovet lidt længere om formiddagen og faldet nemmere i søvn om aftenen. Min tanke er at de lange stræk med søvn er bedre end de korte. Jeg vil godt kunne strække hende lidt længere tror jeg men føler ikke Det er nødvendigt hun trives jo fint. Så skal vi bare om på den anden side af klynke nætterne. I aften er Hun sprunget over sine aften græde ture og kl 22 flasken står fint og glor på natbordet klar til at blive lavet, men der er stadig ingen tegn på sult så :goodluck

Og ud fra det i skriver er 3 timer fint om dagen og det er vel ca det Hun sover fra kl 10 - 10.30 til 13 - 13.30 (i dag sov hun faktisk fra kl 9.30 til næsten 14, Men der er sygdom ind over så det gælder ikke), jeg har bare altid troet at alle børn fik 2 lure til de var 1 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så synes jeg bare du skal fortsætte sådan :) med sigt kan du sikkert rykke den, så det bliver en middagslur (så det passer med dagpleje) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER