Guest M's mor

Mad spørgsmål igen igen.

20 indlæg i dette emne

Madison er blevet meget bedre til det med maden.

Hun får øllebrød med mælk i og vand ved siden af til morgenmaden kl 8

Kl 9-9.30 tilbydes hun flaske inden hendes lur, men vi er ved at udfase den, og i dag afviste hun den helt, da hun havde spist godt til morgen.

Kl. 11.30 får hun rugbrød med feks smøreost som er et hit for tiden. Men hun spiser ikke en gang en halv rugbrød. Så går der omkring en time og så melder hun sig til flasken. Og den får hun hvor efter hun puttes.

Når hun vågner tilbydes hun lidt frugt eller grønt ( men hun vil ikke spise det) eller også får hun en grov kiks og resten af hendes halve rugbrød,

Kl. 17 spiser vi til aften og heller ikke her spiser hun ret meget.

Og ca kl 19 melder hun sig til sin godnat flaske.

Nu har jeg så lige siddet og læst i helens bog at man skal supplere aftensmaden med noget natgrød. Det plejer vi ikke at gøre men kunne det være en god ide? Eneste er bare at hun kun vil spise øllebrød. Alt andet grød nægter hun. Ja hun gør det virkelig nemt for sin mor.

Med hensyn til frugt og grønt så har jeg meget svært ved at få det i hende. Jeg lavede grøntsags pandekager, og var pavestolt af dem. Men pigebarnet lignede en der var ved at dø da hun smagte dem. Læste at majs og ærter kunne være en god ting at prøve. Hun vil godt en gang i mellem tage lidt æble eller gulerod. Kartofler er hun ikke glad for men vi skal have prøvet af med små kartoffel stykker frem for mos.

Hun får lov til at smage på vores mad hvis vi nu får noget hun ikke skal have eller hvis vi får lidt andre ting end hende. Og hun vil gerne smage og så kan vi være heldige hun gerne vil have mere af det.

Hun får vand til alle måltider da vi har oplevet hun kaster op af mælk, og hun må kun få letmælk da hun har for tykke lår ifølge sp.

Rosiner er hun blevet tilbudt i går men hun kan ikke rigtig finde ud af at tygge dem, så hun sluger dem og får dem i gal hals.

Er der noget jeg kan gøre anderledes i forhold til det hun spiser. Det nager mig hun ikke får grøntsager men samtidig er jeg glad for hun gider spise for det har været en kamp og først nu er hun blevet bedre til det.

I morgen vil jeg øve lidt med at hun selv prøver at tage maden i munden, noget hun bestemt ikke har villet før.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kunne være mig der skrev om grøntsagerne, Mie gider INTET frugt og grønt. Jo agurk og gulerod, men det er bare noget hun sutter lidt på! Vi kan kun få grød i hende og frugt mos er noget jeg blander tyndt tyndt i grøden før hun vil spise bare et par mundfulde. Hun gider kun pulver grød. Øllebrød spiste hun dog en halv dl af i dag Det betragter jeg som den største succes overhovedet! Det var nemlig hjemmelavet :P

Jeg tror ikke du behøver godnat grød, det har jeg i hvert fald ikke tænkt mig at indføre, andet end vi giver vælling. Men Mie spiser også aftensmad kl 17 og Går i seng 19 - 19.15

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne være mig der skrev om grøntsagerne, Mie gider INTET frugt og grønt. Jo agurk og gulerod, men det er bare noget hun sutter lidt på! Vi kan kun få grød i hende og frugt mos er noget jeg blander tyndt tyndt i grøden før hun vil spise bare et par mundfulde. Hun gider kun pulver grød. Øllebrød spiste hun dog en halv dl af i dag Det betragter jeg som den største succes overhovedet! Det var nemlig hjemmelavet :P

Jeg tror ikke du behøver godnat grød, det har jeg i hvert fald ikke tænkt mig at indføre, andet end vi giver vælling. Men Mie spiser også aftensmad kl 17 og Går i seng 19 - 19.15

Det er da utroligt med de små damer. Det er tidligt de starter ud med dårlige vaner. Men når de ikke vil så vil de bare ikke. Og så kan man hoppe på tungen uden resultat. Her er det kun semper øllebrød der dur. Alt andet grød hjemmelavet eller ej er ikke et hit.

Men er det ikke sjovt at bare en halv dl kan gøre en rigtig glad.

Madison får 235 ml mme. Vælling gider hun ikke. Normalt sover hun fra 19-1930 til mellem 03-04 hvor hun så vågner og er sulten. I går var det også kl 23 :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da utroligt med de små damer. Det er tidligt de starter ud med dårlige vaner. Men når de ikke vil så vil de bare ikke. Og så kan man hoppe på tungen uden resultat. Her er det kun semper øllebrød der dur. Alt andet grød hjemmelavet eller ej er ikke et hit.

Men er det ikke sjovt at bare en halv dl kan gøre en rigtig glad.

Madison får 235 ml mme. Vælling gider hun ikke. Normalt sover hun fra 19-1930 til mellem 03-04 hvor hun så vågner og er sulten. I går var det også kl 23 :(

Det ligner nogenlunde Mies natte mønster bortset fra hun går i seng kl 19.

Jo det er kommet bag på mig hvor meget mad (eller mangel på samme) fylder i hverdagen, en halv dl er fantastisk i forhold til en skefuld og bræk fornemmelser.

Det der semper øllebrød er meget syrlig/salt i smagen prøv at gå efter ting i samme dur. Har du prøvet med en frikadelle?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ligner nogenlunde Mies natte mønster bortset fra hun går i seng kl 19.

Jo det er kommet bag på mig hvor meget mad (eller mangel på samme) fylder i hverdagen, en halv dl er fantastisk i forhold til en skefuld og bræk fornemmelser.

Det der semper øllebrød er meget syrlig/salt i smagen prøv at gå efter ting i samme dur. Har du prøvet med en frikadelle?

Ja det er helt vildt. Det fylder så meget. Og ens humør følger næsten hvordan de spiser.

Frikadeller vil hun ikke have. Skal hun have kød skak det være pasta og kødsovs eller lasagne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, du maa proeve dig frem med konsistens og smag og maaske holde det enkelt.

Saa vil jeg da gerne liste lidt af det, Noah er glad for:

Groentsagsfrikadelle med mild tomatsovs (Jeg poster opskriften i Noahs Madtraad!)

Soed kartoffelmos med alskens andre groentsager(forholdet 50/50) med olivenolie + enten roede linser eller kylling til aften

Aeblemos

Aertemos med broccoli og groenne boenner

Majspolenta med parmesanost og olivenolie(altsaa grov majsgroed kogt med lidt mere vand i lidt laengere tid)

Ngle boern skal jo gerne have alt adskilt, saa smagene ikke kommer ind over hinanden... Eller ogsaa vil hun have noget med kraftigere smag? Min niece er smaatspisende, men hun kraever altsaa smag og i perioder naermest gourmetkoekken. Min soester koebte og brugte derfor opskrifter i en bog om Baby Led Weaning, som hun ikke ville have undvaeret. Men det er jo ikke sikkert, det er det, Madison vil...

Naa, det kan du sikkert ikke bruge til en masse :huh

Vi giver ikke natgroed....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, du maa proeve dig frem med konsistens og smag og maaske holde det enkelt.

Saa vil jeg da gerne liste lidt af det, Noah er glad for:

Groentsagsfrikadelle med mild tomatsovs (Jeg poster opskriften i Noahs Madtraad!)

Soed kartoffelmos med alskens andre groentsager(forholdet 50/50) med olivenolie + enten roede linser eller kylling til aften

Aeblemos

Aertemos med broccoli og groenne boenner

Majspolenta med parmesanost og olivenolie(altsaa grov majsgroed kogt med lidt mere vand i lidt laengere tid)

Ngle boern skal jo gerne have alt adskilt, saa smagene ikke kommer ind over hinanden... Eller ogsaa vil hun have noget med kraftigere smag? Min niece er smaatspisende, men hun kraever altsaa smag og i perioder naermest gourmetkoekken. Min soester koebte og brugte derfor opskrifter i en bog om Baby Led Weaning, som hun ikke ville have undvaeret. Men det er jo ikke sikkert, det er det, Madison vil...

Naa, det kan du sikkert ikke bruge til en masse :huh

Vi giver ikke natgroed....

Jeg må prøve nogen af de ting du nævner. Det kan der ikke ske noget ved.

Jeg har svært ved at bedømme om der skal være meget eller lidt smag i. Hun har aldrig været den store grød spiser, og det er også kun øllebrød hun vil gå med til. Men fejøs lasagne synes jeg der er meget smag i, men hun vil også rigtig gerne have kødsovs hvor der ikke er det vilde af smag i. I går fik hun høns i tarteletter og det var hun ikke vild med, men det smager jo heller ikke af noget særligt. Grov kiks elsker hun, og til dels kan hun gå med til at spise en hvid bolle, men har hele tiden haft følelsen af at der skal være noget struktur og hun skal føle hun arbejder for maden

Men det er godt nok besværligt at finde på noget nyt hele tiden. Jeg har købt blommer i dag. Hun har aldrig før fået dem men håber hun kan lide det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har f.eks. ogsaa lavet babyhummus med ganske lidt hvidloeg og lidt karry(pister ogsaa denne i Noahs madtraad!), som jeg har smurt paa rugbroed og givet som rugbroedshapsere... Det kan Noah godt lide. Jeg har saa smurt et tyndt lag smoer under, for lige at faa lidt fedt med i portionen. Han kan godt spise en kvart uden skorpen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op.. Får han meget varieret mad?

Jeg havde overvejet at smøre advocado på rugbrød men ved ikke lige hordan det vil blve modtaget her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op.. Får han meget varieret mad?

Jeg havde overvejet at smøre advocado på rugbrød men ved ikke lige hordan det vil blve modtaget her

Han faar efterhaanden ok varieret mad, men hver dag er der gengangere, samtidig med, at der er nyheder flere gange om ugen.

Her faar Noah tynde skiver af mit babyrugbroed(surdej, rug, majs- og kigaertemel - opskrift kommer sjovt nok ogsaa i madtraaden, ha ha). Herpaa kan jeg smoere babyhummus, avokado, banan, smoer, rest af mos... han er mest glad for smoer.

Jeg har igsaa givet ham flager af parmesan, som han guffer i sig - men jeg har ogsaa aedt parmesan under hele graviditeten og goer det stadig ;)

Proev dig frem, men gerne til et maaltid, hvor du har noget, du ved, Madison gerne vil have. Her er det ofte mos af soed kartoffel og jordskokker + den nye madvare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han faar efterhaanden ok varieret mad, men hver dag er der gengangere, samtidig med, at der er nyheder flere gange om ugen.

Her faar Noah tynde skiver af mit babyrugbroed(surdej, rug, majs- og kigaertemel - opskrift kommer sjovt nok ogsaa i madtraaden, ha ha). Herpaa kan jeg smoere babyhummus, avokado, banan, smoer, rest af mos... han er mest glad for smoer.

Jeg har igsaa givet ham flager af parmesan, som han guffer i sig - men jeg har ogsaa aedt parmesan under hele graviditeten og goer det stadig ;)

Proev dig frem, men gerne til et maaltid, hvor du har noget, du ved, Madison gerne vil have. Her er det ofte mos af soed kartoffel og jordskokker + den nye madvare.

Han lyder som en herlig dreng der er med på at prøve lidt af hvert ;)

Men det må jeg da lige prøve at få indført lige så stille. Bare hun vil smage på det så er jeg glad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han lyder som en herlig dreng der er med på at prøve lidt af hvert ;)

Men det må jeg da lige prøve at få indført lige så stille. Bare hun vil smage på det så er jeg glad.

Ja, han er faktisk rigtig glad for at smage paa nye ting :) Han maa ogsaa gerne sige nej tak derefter, men det er som regel tydeligt, om det er en umiddelbar succes. Jeg synes bare du skal kaste dig ud i det - start med noget, du ikke skal lave krumspring for at lave til hende. Ogsaa tynde skiver kogt kylling, som virkelig bare NETOP er kogt nok, ellers er det gummi. Det kan hun nemt selv sidde med, ellers kan du superfindele det og komme det i mos...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, han er faktisk rigtig glad for at smage paa nye ting :) Han maa ogsaa gerne sige nej tak derefter, men det er som regel tydeligt, om det er en umiddelbar succes. Jeg synes bare du skal kaste dig ud i det - start med noget, du ikke skal lave krumspring for at lave til hende. Ogsaa tynde skiver kogt kylling, som virkelig bare NETOP er kogt nok, ellers er det gummi. Det kan hun nemt selv sidde med, ellers kan du superfindele det og komme det i mos...

Hun vil slet ikke smage på det der kommer som grød eller mos. Men kunne da prøve at koge det. Havde kogt kødboller til hende, men dem nægtede hun. Så hun gør det ikke nemt. Jeg bliver ved med at prøve. Men det underlige er at hun nægter det jeg laver men når hendes far laver maden vil hun godt smage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie kan kun klare meget meget få nye smage af gangen, ellers klapper hun i som en østers. Så jeg tager kun en ny ting af gangen og så kører jeg det i 3 dage (i den her uge er det dog 2 forskellige ting på 2 dage) før jeg præsenterer noget nyt. Og så skal det blandes med noget hun godt kan li, fx hirsegrød eller risgrød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun vil slet ikke smage på det der kommer som grød eller mos. Men kunne da prøve at koge det. Havde kogt kødboller til hende, men dem nægtede hun. Så hun gør det ikke nemt. Jeg bliver ved med at prøve. Men det underlige er at hun nægter det jeg laver men når hendes far laver maden vil hun godt smage.

Tja, maaske har hun en blokade overfor det, du kommer med... hvis det har vaeret anstrengt i lidt tid, taenker jeg :unsure

Noah ville BESTEMT ikke have skemad i starten, saa der stoppede jeg med det og gav ham kun ting at sidde med selv... saa en dag ville han have skemad igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie kan kun klare meget meget få nye smage af gangen, ellers klapper hun i som en østers. Så jeg tager kun en ny ting af gangen og så kører jeg det i 3 dage (i den her uge er det dog 2 forskellige ting på 2 dage) før jeg præsenterer noget nyt. Og så skal det blandes med noget hun godt kan li, fx hirsegrød eller risgrød.

Jeg har med vilje ikke indført ret meget nyt fordi hun ikke har ville spise. Men vi prøver lidt nyt hver gang vi får noget hun ikke har prøvet før. Så laver jeg pasta og kødsovs til hende for en sikkerheds skyld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja, maaske har hun en blokade overfor det, du kommer med... hvis det har vaeret anstrengt i lidt tid, taenker jeg :unsure

Noah ville BESTEMT ikke have skemad i starten, saa der stoppede jeg med det og gav ham kun ting at sidde med selv... saa en dag ville han have skemad igen :)

Det er ikke til at sige. Men kan mærke at hun er blevet bedre til det med mad den sidste måned..

Kunne han godt finde ud af det skulle i munden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke til at sige. Men kan mærke at hun er blevet bedre til det med mad den sidste måned..

Kunne han godt finde ud af det skulle i munden?

Han putter generelt alt i munden, saa det er ikke noget issue her :D

Jeg fandt saa ud af, at han ikke kan sidde med flere ting ad gangen, f.eks. 2 stykker kartoffel, for der skifter han til at kigge paa dem og smage lidt, saa den anden. Men et stykke af noget, det er han god til. Generelt bloedt og saftigt mad, men nu ogsaa rugbroedsskorper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Proev at slappe af omkring det - hun kan maaske maerke din frustration :kiss

Derfor jeg selv holdt pause med alt paa ske... Det er megairriterende, at han ikke bare spiste min gulerodsmos, men Noah fik udlevet sin nysgerrighed og saa kom vi jo ud paa den anden side med generel madglaede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I starten kunne jeg blive frygtelig irriteret over det og det kunne hun uden tvivl mærke. Jeg synes jeg er levet bedre til at takle det og har fundet ud af at hvis vi griner og pjatter mens vi spiser så går det nemmere. Men det går fremad selv om det går langsomt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER