chalotte

uregelmæssing mens, evt. pco og kost

7 indlæg i dette emne

Hej piger

Først lidt baggrund

Jeg er 22 år og uddannet ernærringsassistent og arbejder i en intregregret vuggestue/børnehave hvor jeg laver mad:-)

Jeg er gift med k på 26 som arbejder som brolægger

Jeg stoppede på p-piller i april og siden har jeg haft mens 4 gange senest i oktorber

Er blevet henvist til en gynækolog men har først en tid 15 maj

Nu er mit spørgsmål til jer

Noget jeg selv kan gøre

Evt. I forhold til kosten????

Har læst om pco kost,men er forvirret over hvad man må og ikke må:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej og velkommen til :)

Uhh ventetid er en træls ting! Især når man søger afklaring...

Jeg ved at der er noget man kan gøre mht. kosten... Jeg har aldrig selv været god til at få det gjort :( Selvom jeg selv har PCOS i svær grad...

Men der findes en hjemmeside: www.pcoinfo.dk Jeg ved der er både beretninger, kostråd osv. derinde...

Håber du snart får en regelmæssig cyklus :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne godt lyde som PCO - jeg havde også kun mens 3 gange fra maj til december fra jeg smed p-pillerne til jeg fik konstateret PCO og fik piller til at fremprovokere en mens, efter 4 måneder uden. Jeg lagde kosten om, fik Metformin og hormoner til at modne mine æg og i 3. cyklus blev jeg gravid :)

Kosten betyder virkelig meget, så det kan på alle måder kun gavne dig at tænke over hvad du spiser. Det kan være uoverskueligt fuldstændig at lægge sin kost om fra den ene dag til den anden, men små ændringer kan også gavne.

Du skal tænke over at du:

- i videst muligt omfang skal undgå hurtige kulhydrater (hvid pasta, kartofler, varmebehandlede rodfrugter og gulerødder, brød og sukker)

- skal indtage flere sunde fedtstoffer (såsom avocado, nødder, mandler og olier)

- skal indtænke en større mængde protein i din kost (æg, bønner, linser og masser af kød)

Start i det små mens du lærer hvad det betyder at spise PCO-kost og så kan du øve dig i at spise mere og mere 'rigtigt'. Køb evt. 'Spis dig gravid' eller 'spis dig i balance', bliv klogere på PCO på pcoinfo.dk og find madinspiration på www.pcoliv.dk.

Held og lykke :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også en af dem der har PCO. Dog ikke hårdt ramt så er hverken overvægtig eller tendens til mørke hår osv - men har lidt uregelmæssig mens. Jeg lagde min kost om før jeg stoppede på pillerne og blev faktisk gravid i første cyklus! Meget uventet da vi troede vi skulle kæmpe længe for det! Jeg ved selvfølgelig ikke noget om det har med kostonlægningen at gøre. Men måske :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spurgte ind til det med kost på fertilitetsklinikken.. fordi jeg bare har svært ved det! Og min mand er SÅ dårlig til at bakke op lige mht. kosten....

Jeg får også metformin... Men mit blodsukker har det med at flyve op og ned (en af glæderne ved mit PCOS)... så jeg fik derfor lov til ikke at fokusere på kosten, men bare huske at spise sundt især under behandling!

Og jeg er en af dem der bøvler med overvægt (yo-yo-vægt), sorte hår i ansigtet og på kroppen, problemer med blodsukker osv....

Hvis du kan lægge bare lidt af kosten om så er jeg sikker på det har noget at skulle sige :) Det er bare mig der er SÅ dårlig til det... ups!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bogen spis dig gravid kan anbefales....uanset om man har PCOS eller ej...der er en liste over hvad der er godt og skidt....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger:-)

Tænker lidt at prøve at spise mindre brød og kartofler, ris og pasta og mere grønt og tænke over hvilke

Og mindre slik

Og mere motion:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER