Camillat

Ammeforvirring - overgangskost og amning... delvist ammestop?

12 indlæg i dette emne

Noah er jo lige straks 8 mdr. og jeg kan ikke blive ved med at fuldamme ham :rolleyes

Men han er altsaa stadig ammebaby og er de sidste dage begyndt at vaere nej-tak-baby til formiddagsamningen, dels ogsaa eftermiddagsamning. Og dagene op til var det kun et bryst, hvor det foer var to.

Spoergsmaalet er, om han er ved at stoppe amningen, altsaa om dagen :huh Det kan jo ogsaa vaere tigeren, altsaa den 34-37 ugers :huh

Jeg saa jo hellere, at han stopper med at ville amme om natten(mellem 23 og 5) og noejes med amning kl. 23 og igen kl. 5-6 stykker.

LIGE nu ser det saadan ud:

Tidlig morgen ammes og sover videre

Nogle gange lillebitte powernap, hvis han er vaagnet tidligere end kl. 7, ellers rykker hele dagsrytmen og der er et gap sidst paa dagen.

Morgenmad boghvedeflagegroed med banan, cracker og frugt, vand og kamillete

Puttes til formiddagslur og sover 1:15-1:45 min. (Foer med amning foer, men det er no-go)

Frokost groentsagsmos og fingerfood, vand

Puttes til eftermiddagslur og sover 1:15-2:15 min (maks amning fra et bryst, men igaar slet ikke)

Eftermiddag ren frugtsaft fortyndet med vand, frugt og en halv cracker(igaar ville han saa ogsaa ammes....)

Aftensmad groentsagsmos med groed on the side eller lidt frugt som "dessert", vand af kop, evt. groentsagskogevand

Ammes foer putning

Ammes igen kl. 23

Natammes 1 gange mellem 23 og 5

(Var saa ikke tilfaeldet i gaar aftes, hvor han derimod sov til kl. 1 og blev ammet igen kl. noget med 4, vist naesten 5)

Skal vi igennem den haarde med ammestop om natten? :huh Det synes jeg ogsaa er synd, naar han har et reelt behov mindst en maaneds tid endnu :unsure

Hvordan skal jeg gribe det hele an? Jeg er IKKE interesseret i 100 % ammestop og flaske er ikke en mulighed, da han ikke har taget imod flasken endnu :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ps. kan jeg give min maelk kold i kop, eller skal det varmes op? Eller skal det vaere kold mme i kop? Foeler mig godt nok lidt blank her.... :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder lidt som med Simon, som også oftere og oftere siger nej til brystet om dagen. Jeg tænker det er fordi de spiser jeg mætte i alm. Mad. Simon som tidligere sov i gennem er begyndt at vågne og kræve bryst 3-5 gange hver nat, så jeg overvejer lidt om maden ikke dækker hans behov, men det må jeg lige gøre min sp om i næste uge. Eller om det stadig er tigeren der spøger. Jeg tror jeg ikke der er noget galt for at give mm koldt i kop. Som du kan høre står jeg lidt i samme situation, så følger lige lidt med her. Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, du skal nøjes med at give vand fra kop :)

Som du selv bemærker så begynder Noah at sige mælken fra efter måltiderne inden lurerne. Og det synes jeg du skal efterkomme. Hvis du bliver ved med at amme efter/før måltiderne vil han aldrig få en fornemmelse af hvor meget han skal spise af den faste føde, for at blive mæt.

At han bliver mæt, er en forudsætning for, at han kan vænne sig af med mælken på sigt :)

Så væk med mælken midt på dagen. Giv ham mere fast føde. Jeg ville anbefale dig at begynde med kød, så du kan få nogle proteiner i ham og derved større energitæthed i mosen :)

Tilbyd stadig mælk tidlig morgen - sidst på eftermiddagen hvor der kan være lidt længe til aftensmaden. Og så mælk til putning og igen sidst på aftenen (23.00-24.00) - så bør han sove fra midnat til 05.00 ca. og så blive ammet lidt der igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, du skal nøjes med at give vand fra kop :)

Som du selv bemærker så begynder Noah at sige mælken fra efter måltiderne inden lurerne. Og det synes jeg du skal efterkomme. Hvis du bliver ved med at amme efter/før måltiderne vil han aldrig få en fornemmelse af hvor meget han skal spise af den faste føde, for at blive mæt.

At han bliver mæt, er en forudsætning for, at han kan vænne sig af med mælken på sigt :)

Så væk med mælken midt på dagen. Giv ham mere fast føde. Jeg ville anbefale dig at begynde med kød, så du kan få nogle proteiner i ham og derved større energitæthed i mosen :)

Tilbyd stadig mælk tidlig morgen - sidst på eftermiddagen hvor der kan være lidt længe til aftensmaden. Og så mælk til putning og igen sidst på aftenen (23.00-24.00) - så bør han sove fra midnat til 05.00 ca. og så blive ammet lidt der igen :)

Hoerer jeg dig sige, at jeg skal nedtrappe amningen :o :rolleyes Hi hi, jamen, det maa jo ske, det ved jeg, og det er det, han er ved, uden tvivl. At han saa vil ammes foer lur i dag, er en anden sag...

Nu faar han tilbud primaert vand, saa noeddemaelk, lunken fennikel- eller kamillete om morgenen, lidt tynd, ren oekoaeblemost om eftermiddagen. Jeg vil gerne, at han kan drikke lidt forskelligt og det har hver isaer gode egenskaber. Han faar baade koed og roede linser, ligesom jeg laver mad med de proteinholdige groentsager, saa der er proteiner i hans kost, men jeg kan sikkert optimere paa det punkt :super

Jeg taenker, at det ogsaa har noget at sige, at han jo reelt set foerst er begyndt at spise rigtigt for et par uger siden... Den kraesne og autonome lille bandit :P

Saa mit barn og hans egen vilje. Noah kan jeg ikke amme, som det passer mig, desvaerre. Qua amning liggende i sofa i Ikeas cafeteria, da han var 5 maaneder gammel :rolleyes Noah skal jo stadig have den maelk, han har brug for - og der kan man diskutere, hvor meget det saa er, men i min verden er det ok, hvis han stadig har brug for meget maelk det foerste leveaar. Det er slet ikke sikkert, han vil hapse om eftermiddagen laengere....

Han vaagner om natten og hvis det er aegte sult, saa sover han som regel ikke, foer han faar bryst - og der er altid sult om natten. Saa er det jo lige, om vi skal haardcore natafvaenne, hvilket jeg har enormt svaert ved, altsaa at naegte ham adgang. :( PT. tager han et langt straek fra 19-00/01, hvis jeg tager ham op og holder ham lidt i haanden, naar han vaagner kl.22 og tror, han skal spise. Saa kan jeg laegge ham til at sove igen uden problemer. Men saa er der en natamning, hvor jeg de sidste naetter har givet ham sut, sagt shshsshhhh, rokket sengen og ellers har skyndt mig ud af vaerelset igen. Saa har jeg faktisk strukket den med en time, men det er p***ehaardt at vaagne op saa ofte, hvis han ogsaa vaagner pga sut eller tryghed. Det ville vaere nemmere at amme og saa kunne vi allesammen sove i fred.

Meget tidlig morgen vil han godt ammes, men ved sen natamning for eksempel kl. 4, saa er naeste aabne vindue for det meste foerst foer lur kl. 10/11. Saa er det jo noget roev at straekke den... eller hvad? Og nemmere at amme og sove, end at vi skal gaa rundt der med vaagen baby midt om natten. Jeg har dog truet med at tage paa hotel, hvis det bliver ved, det natamning :D

Det ville vaere nemmere at kunne laegge ham til og saa haps, men saadan er Noah bare ikke... -_-

Tja, det er alt mit indre rod omkring det amme-overgangs-hejs :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo du skal selvfølgelig bare give ham det du ønsker af vand/æbleblomst/kamille mv. Jeg synes bare MM skal være fra brystet. :)

Altså han kan jo sagtens stadig få meget mælk :) han skal bare spise lidt større portioner ved dig og så ikke om dagen. Det er jo også det mest naturlige sted at starte vil jeg mene. Jeg har det som dig - at lade ham få mad om aftenen/natten - hvad der lige passer ham bedst. Men hvis han får nok mad burde han kunne nøjes med 2 gange (altså sen aften/midnat og så tidlig morgen)

Men jeg tror du har ret i , at han nok lige skal have lidt længere tid hvor han spiser som nu :) Altså lidt mere og flere portioner.

Ok, havde bare læst der stod grønsagsmos, så troede ikke han fik kød endnu :)

Kan godt forstå du synes det er hårdt at være oppe flere gange og give sut mv. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo du skal selvfølgelig bare give ham det du ønsker af vand/æbleblomst/kamille mv. Jeg synes bare MM skal være fra brystet. :)

Altså han kan jo sagtens stadig få meget mælk :) han skal bare spise lidt større portioner ved dig og så ikke om dagen. Det er jo også det mest naturlige sted at starte vil jeg mene. Jeg har det som dig - at lade ham få mad om aftenen/natten - hvad der lige passer ham bedst. Men hvis han får nok mad burde han kunne nøjes med 2 gange (altså sen aften/midnat og så tidlig morgen)

Men jeg tror du har ret i , at han nok lige skal have lidt længere tid hvor han spiser som nu :) Altså lidt mere og flere portioner.

Ok, havde bare læst der stod grønsagsmos, så troede ikke han fik kød endnu :)

Kan godt forstå du synes det er hårdt at være oppe flere gange og give sut mv. :kram2

Ja, taenker ogsaa, at vi giver det et par uger endnu, saa burde han vaere koert i position rent dagskostmaessigt og saa ved jeg maaske ogsaa, om han selv er paa vej ud af dagsamningen for at forblive aften/nat-ammebaby :)

Jeg er ogsaa ening i det med brystet og mm, men nu tager jeg lige toppen af :hophop , for jeg har godt med maelk og det goer paent ondt over middag, hvis ikke han har villet ammes siden de sene nattetimer. Synes ikke, der er grund til at fryse ned laengere, saa det maa han faa i en kop. Men sidder lige om bestemmer mig for at M maa lune det til ham om morgenen, naar de er staaet op sammen, saa han ikke er saa jaevlasulten, naar jeg staar op og laver morgenmad til os ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil garanteret også give sig selv, som du siger.

Hos os har det i hvert fald "virket"

Anna får også MEGET fast føde - og hun vågner ikke længere midt på natten. Det kan klart anbefales ;)

Synes det lyder helt fornuftigt at give Noah mælk om morgenen, så du kan få lidt morgenmad i ro og mag. Altså man kan sige at de bedste tidpunkter må være morgen og aften for amningen/flaske, for når de bliver ældre og skal passes vil de jo skulle undvære mælken om dagen :) (Altså hvis barnet starter tidligt i vuggetue/DP) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil garanteret også give sig selv, som du siger.

Hos os har det i hvert fald "virket"

Anna får også MEGET fast føde - og hun vågner ikke længere midt på natten. Det kan klart anbefales ;)

Synes det lyder helt fornuftigt at give Noah mælk om morgenen, så du kan få lidt morgenmad i ro og mag. Altså man kan sige at de bedste tidpunkter må være morgen og aften for amningen/flaske, for når de bliver ældre og skal passes vil de jo skulle undvære mælken om dagen :) (Altså hvis barnet starter tidligt i vuggetue/DP) :)

Aah, og den ene aften, jeg taenkte at han maaske kunne spise mere, der kom det hele jo op igen :D

Taenker ogsaa, at Noah skal have tid til at omstille sig uden at vi rykker for meget rundt paa hans system.

Foer var det jo BLW, uden at der roeg ret meget ned og saa de faa skefulde, han tog imod. Men nu spiser han godt en hel deciliter til de 3 hovedmaaltider. Saa er jeg lige begyndt at supplere med most avokado eller noget fingerfood, han helt sikkert kan spise og ikke bare gumle paa.

Det er helt sikkert mest hensigtsmaessigt og naturligt med morgen, aften og maaske natamninger, ogsaa selvom han ikke kommer i pasning foer til oktober(medmindre jeg finder penge til at komme ham i dyr english speaking vuggestue en gang om ugen eller to foer det...). De natamninger maa vi til livs foer eller siden... Men ak, orker ikke at tage det som en kamp, saa haaber, han selv finder ud af det :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo men mon ikke det var mælken han kløjs i?

I hvert fald tror jeg bare du skal tilbyde ham alt det fast føde han gider æde, og så netop håbe på hans appetit på mælk bliver mindre i takt med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo men mon ikke det var mælken han kløjs i?

I hvert fald tror jeg bare du skal tilbyde ham alt det fast føde han gider æde, og så netop håbe på hans appetit på mælk bliver mindre i takt med :)

No no, han fik mos og groed med vand til, fik sit bad, kom i nattoej og saa braekkede han sig. Saa var det han ville ammes en halv time senere, men det kom jo ogsaa op igen.Jeg laeste saa, at naar de har kastet op, saa skal man ikke give dem andet end kogt vand, evt. med sukker, paa en teske i to timer, saa kan man begynde at proeve med lidt mere ad gangen.....

Har givet ham lidt sveksemos i hirsegroed her til eftermiddag og i aften mos med kylling. Saa har han spist fint i dag :) Saa haaber jeg paa det, du siger, men at han stadig vil ammes om aftenen :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah, ok - ja kan være han lige skal vænne sig til meget af en lidt tykkere konsistens og mængde i sin mavse.

Krydser fingre for jer, så både du og Noah kan sove trygt hele den lange nat :) :zzz :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER