Nitzen1987

Babyluger eller ej? Hvad er DIN holdning

12 indlæg i dette emne

Efter gårdagens fund af et nedkølet spædbarn, der blev fundet i en sportstaske (og andre lignende tilfælde gennem tiderne) taler man nu om, hvovidt, der skal oprettes babyluger i Danmark, hvor mødre anonymt kan aflevere deres babyer.

Hvad er din holdning til at oprette babyluger i Danmark? Synes du, at der skal oprettes anonyme afleveringssteder, hvor nyfødte børn kan indleveres? Og tror du, at det vil have effekt overfor de kvinder, som efterlader deres nyfødte børn ude på gaden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er klart for.

En sag som den igår er det jo bare heldigt at barnet overlever og bliver fundet i tide. Det ville være så meget bedre at barnet kan afleveres et sikkert sted og ikke bliver udsat for livsfare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er en super god ide!

Puha! Fik altså ondt i maven da jeg læste om den sag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så at et eller andet barneråd frarådte babyluger, men hvorfor blev der ikke fortalt. Men jeg tænker at med babyluger, så får man ikke hjulpet moren, som må have det rigtig svært, og det at skulle fragive sit barn er uendeligt svært, og kan kræve hjælp til bearbejdelse - dette er kun, hvad jeg selv gisner om.

Men jeg synes det er en rigtig god ide, hvis det bliver gjort på en god måde, at der er personale, som så kan hjælpe barnet med det samme, og evt. forskellige foldere til mødrene, både om muligheder for hjælp med og uden barnet.

Jeg tænker at den situation, som vi lige har hørt om, er bare så tragisk fordi der er både en mor og et barn i klemme. En mor som har det så svært, at hun ikke har set nogen anden udvej, og et barn som også bliver taberen i dette, ved at det bliver forfrosset osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så at et eller andet barneråd frarådte babyluger, men hvorfor blev der ikke fortalt. Men jeg tænker at med babyluger, så får man ikke hjulpet moren, som må have det rigtig svært, og det at skulle fragive sit barn er uendeligt svært, og kan kræve hjælp til bearbejdelse - dette er kun, hvad jeg selv gisner om.

Men jeg synes det er en rigtig god ide, hvis det bliver gjort på en god måde, at der er personale, som så kan hjælpe barnet med det samme, og evt. forskellige foldere til mødrene, både om muligheder for hjælp med og uden barnet.

Jeg tænker at den situation, som vi lige har hørt om, er bare så tragisk fordi der er både en mor og et barn i klemme. En mor som har det så svært, at hun ikke har set nogen anden udvej, og et barn som også bliver taberen i dette, ved at det bliver forfrosset osv.

Det er red barnet tror jeg nok der er ude og advare mod redelugerne.

Jeg mener da også det mest optimale er da at moderen får hjælp evt til en bortadoption hvis det er det hun ønsker. Jeg synes bare det er en anden sag, for her er situationen jo at barnet bliver efterladt muligvis til døden, eller alternativt efterladt til professionelle der tager hånd om det fra start af. Det er på ingen måde en win win situation for barn eller mor, men den mest optimale i den givne situation efter min mening.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart klart for. :)

Jeg sidder lige og tænker på, hvad argumenterne imod skulle være... Hvorfor man ikke bare opretter dem...

Frygter man at flere mødre vil forlade deres børn?

Mangler man plejefamilier/adoptivforældre?

Er det et spørgsmål om økonomi? (at de penge, som babyluger ville koste, ville kunne bruges på en anden måde og således hjælpe flere børn?)

Der er selvfølgelig problemet med at mødrene ikke bliver hjulpet, men det gør de jo ikke alligevel, hvis de efterlader barnet i en sportstaske. :unsure

Jeg tænkte på noget helt andet - er det overhovedet "muligt" for en mor at efterlade sit barn anonymt i en babyluge i et samfund som Danmark? En ting er at folk omkring en måske vil bemærke at maven vokser og så pludselig er væk, men altså hvis man er blevet undersøgt, så står det jo også i lægejournaler osv... Så ved jeg godt, at lægen har tavshedspligt, og man kan jo i princippet også lade være med at blive undersøgt på noget tidspunkt i ens graviditet. Men det vil være svært at slette alle spor.

Så kunne man forestille sig gravide, der skjulte graviditeten for at holde muligheden for at bruge babylugen åben?

Måske er dét et argument imod babyluger: At hvis vi "åbner op" for muligheden for at aflevere sit barn anonymt, så vil der måske være flere anonyme gravide = flere gravide der ikke bliver undersøgt = mødre og børn, der måske ikke får den lægelige hjælp de har brug for?

Jeg ved det ikke... Jeg brainer bare... Men jeg er vist ved at nå frem til at babyluger måske ikke ubetinget redder babyliv :unsure Omvendt er det jo forfærdeligt at nogen bliver efterladt i en sportstaske :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart klart for. :)

Jeg sidder lige og tænker på, hvad argumenterne imod skulle være... Hvorfor man ikke bare opretter dem...

Frygter man at flere mødre vil forlade deres børn?

Mangler man plejefamilier/adoptivforældre?

Er det et spørgsmål om økonomi? (at de penge, som babyluger ville koste, ville kunne bruges på en anden måde og således hjælpe flere børn?)

Der er selvfølgelig problemet med at mødrene ikke bliver hjulpet, men det gør de jo ikke alligevel, hvis de efterlader barnet i en sportstaske. :unsure

Jeg tænkte på noget helt andet - er det overhovedet "muligt" for en mor at efterlade sit barn anonymt i en babyluge i et samfund som Danmark? En ting er at folk omkring en måske vil bemærke at maven vokser og så pludselig er væk, men altså hvis man er blevet undersøgt, så står det jo også i lægejournaler osv... Så ved jeg godt, at lægen har tavshedspligt, og man kan jo i princippet også lade være med at blive undersøgt på noget tidspunkt i ens graviditet. Men det vil være svært at slette alle spor.

Så kunne man forestille sig gravide, der skjulte graviditeten for at holde muligheden for at bruge babylugen åben?

Måske er dét et argument imod babyluger: At hvis vi "åbner op" for muligheden for at aflevere sit barn anonymt, så vil der måske være flere anonyme gravide = flere gravide der ikke bliver undersøgt = mødre og børn, der måske ikke får den lægelige hjælp de har brug for?

Jeg ved det ikke... Jeg brainer bare... Men jeg er vist ved at nå frem til at babyluger måske ikke ubetinget redder babyliv :unsure Omvendt er det jo forfærdeligt at nogen bliver efterladt i en sportstaske :boo

Altså du spørger til om der ikke er plejefamilier/adoptanter nok: min tanke er jo at adoption er oplagt her, fordi moren jo markant ikke ønsker barnet, når man ligger det fra sig på den måde i babyluge/sportstaske, og så er adoption jo vejen frem, for så er barnet sikret ikke bare at skulle være en del af systemet resten af livet. Og adoptanter er der masser af, jeg mener der op til 60 par på den danske liste.

Om ikke man ville kunne opdage en graviditet hos andre/naboen. Jeg har jo oplevet en efterskolekammerat/veninde, som bar sin graviditet i al hemmelighed. Og jeg siger det INGEN vidste noget om denne graviditet. Pågældende valgte at holde det totalt hemmeligt, gik ikke til læge eller noget noget som helt. Hun gik altid i stort tøj, som kunne skjule en babybule. Hun spiste godt, og tog selvfølgelig på, som andre også gjorde på dette år, men ikke noget som nogen tog notits af.

Pigen havde ondt i maven dagen, hvor vi alle skulle hjem på ferie, og værelseskammeraten forslog en pamol, til at tage smerterne (hun havde boet med denne gravide pige i over et halvt år og hun havde intet se eller opdaget) Pigen fødte på vej hjem på ferien. Mor og datter har det godt og er velfungerende idag.

Så det kan godt lade sig gøre at skjule en graviditet, hvis man har det skidt med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså du spørger til om der ikke er plejefamilier/adoptanter nok: min tanke er jo at adoption er oplagt her, fordi moren jo markant ikke ønsker barnet, når man ligger det fra sig på den måde i babyluge/sportstaske, og så er adoption jo vejen frem, for så er barnet sikret ikke bare at skulle være en del af systemet resten af livet. Og adoptanter er der masser af, jeg mener der op til 60 par på den danske liste.

Om ikke man ville kunne opdage en graviditet hos andre/naboen. Jeg har jo oplevet en efterskolekammerat/veninde, som bar sin graviditet i al hemmelighed. Og jeg siger det INGEN vidste noget om denne graviditet. Pågældende valgte at holde det totalt hemmeligt, gik ikke til læge eller noget noget som helt. Hun gik altid i stort tøj, som kunne skjule en babybule. Hun spiste godt, og tog selvfølgelig på, som andre også gjorde på dette år, men ikke noget som nogen tog notits af.

Pigen havde ondt i maven dagen, hvor vi alle skulle hjem på ferie, og værelseskammeraten forslog en pamol, til at tage smerterne (hun havde boet med denne gravide pige i over et halvt år og hun havde intet se eller opdaget) Pigen fødte på vej hjem på ferien. Mor og datter har det godt og er velfungerende idag.

Så det kan godt lade sig gøre at skjule en graviditet, hvis man har det skidt med det.

Jojo, jeg kan godt se at det er muligt at skjule en graviditet... Men er det ønskværdigt? Hvad nu hvis din veninde eller hendes datter havde haft brug for lægehjælp? Og øger vi risikoen for skjulte graviditeter ved at give mulighed for "skjult bortadoption"?

Ok, jeg kan godt se at plejefamilier ikke er et problem, hvis der er mange på venteliste. Det er jo fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt i tænkeboks her.. Egentlig synes jeg jo ideen er god!

MEN.. Jeg kan også se en masse problemstillinger..

1. Det skal være døgnbemanding = Stor udgift (men måske, kunne man lave sådan en "babyluge" et sted hvor der i forvejen er mennesker?

2. Men hvad gør man så, hvis man ser moren der afleverer barnet?

3. Vil mødre der i frustration over et barn, have let ved at "smide" barnet i en babyluge, og vide det havde det godt - også fortryde??

Ideen er god i det omfang, at man kan forhindre sådan en sag som den med sportstasken..! Men jeg tænker lige...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jojo, jeg kan godt se at det er muligt at skjule en graviditet... Men er det ønskværdigt? Hvad nu hvis din veninde eller hendes datter havde haft brug for lægehjælp? Og øger vi risikoen for skjulte graviditeter ved at give mulighed for "skjult bortadoption"?

Ok, jeg kan godt se at plejefamilier ikke er et problem, hvis der er mange på venteliste. Det er jo fint :)

Nej det er bestemt ikke ønskværdigt, at der skjules graviditeter, og at man ikke kommer til de forskellige lægetjek/jordmorsamtaler, fordi der jo er en grund til at de er der, for at undgå komplikationer.

Jeg tror ikke vi øger skjulte graviditeter ved skjulte adoptioner, sådan som det er nu, er de jo som sådan også skjulte, da man jo ikke kender hverken navn eller lignende på adoptanterne, som modtager barnet og den biologiske mor, som ej heller bliver kendt.

Men jeg er enig i, at der er forskellige problemstillinger i forhold til disse vuger, som Myliona nævner

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min tanke er at hvis de virker så er det en god ide. Der hvor jeg ser problemet er at de mødre der kan finde på at efterlade deres barn i en sportstaske med alt for lidt tøj på ift. vejret - de er så desperate at jeg ikke tror de tænker over hvad de gør, og at de derfor ikke vil finde frem til lugerne.

Hvis jeg skulle efterlade mit barn ville jeg ikke lægge det i en taske ude i frosten, men i stedet lægge det i en barnevogn i f.eks en stor offentlig svømmehal. Der er varmt, mennesker der ikke undrer sig over en barnevogn - før barnet begynder at skrige ( og så er man langt væk ), og der er ikke videoovervågning.

Eller overvåge en lille butik så jeg VED at deres baggård er uden kamera og tom for mennesker, bortset fra hver dag kl. xx og så lægge barnet 5 minutter i xx (og en halv time senere at barnet er fundet).

Når man kan tænke klart vil lugerne være gode - men tænker de mødre der efterlader deres barn på den måde klart?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt i tænkeboks her.. Egentlig synes jeg jo ideen er god!

MEN.. Jeg kan også se en masse problemstillinger..

1. Det skal være døgnbemanding = Stor udgift (men måske, kunne man lave sådan en "babyluge" et sted hvor der i forvejen er mennesker?

2. Men hvad gør man så, hvis man ser moren der afleverer barnet?

3. Vil mødre der i frustration over et barn, have let ved at "smide" barnet i en babyluge, og vide det havde det godt - også fortryde??

Ideen er god i det omfang, at man kan forhindre sådan en sag som den med sportstasken..! Men jeg tænker lige...

Baby lugerne i Tyskland er udstyret med en alarm som ringer ved døgnjordmor ( måske fødegangen ?) når der bliver lagt vægt i lugen ringer den og de kan bære der i løbet af meget kort tid og moderen kan så tage de pjecer og nr der ligge klar i lugen så hun kan hente sit barn igen hvis hun fortryder inden for en hvis tid

Jeg synes lugerne er geniale

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER