Glowin

Stoppet med at spise .. :-/

4 indlæg i dette emne

Min datter på 20mdr vil ikke længere spise hverken morgenmad eller aftensmad .. og jeg kan slet ikke finde ud af hvad vi skal gøre.

Ifølge DP har vi en sur/ked/pylret pige om formiddagen. . Indtil frokost, hvor hun som vanligt kaster rugbrødsmadder indenbords. Hun sover fint og er ellers sig selv.. leger, øver sprog og prøver grænser af.

Men.. den her med maden.. hvad gør vi? Hun afviser tydeligt med kropssprog og siger bestemt 'nej'.. indimellem ryger enkelte bidder ned, når hun selv fører ske/gaffel.

Og hvad skyldes det? Kan det være tænder (hun er igang med at få kindtænder), sygdom (hun hoster og er snottet og har haft lidt on/off feber de sidste dage), reaktion på at være blevet storesøstet i december, eller er det mon reaktion på at vi i weekenderne kører i vores nye hus for at renovere? (Hun har været med min. Èn af dagene i de weekender vi er deroppe..leger fint og tuller rundt i huset)

Hvad tænker i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså.... Der kan være mange af de grunde du skriver der kan have indflydelse på appetitten..... Men mest af alt tror jeg bare det er en periode hun skal igennem.

Marlon gør nemlig præcis det samme! Jeg snakkede med SP om det, og hun siger det er noget med at de finder ud af at de selv kan bestemme om de vil spise eller ej, plus at de efterhånden ikke har brug for så store mængder mad, og derfor skal lære en ny slags sult at kende, og jo mere man reagerer på det, jo værre bliver det.

Er der slet ikke noget hun vil spise? Marlon fik fx. en banan skåret i fingerbidder (han elsker banan), og havde den bare til at stå på bordet i stuen en overgang om morgenen.... Så røg den som regel ned, og vi forsøgte aldrig at presse ham til at spise noget. Eller måske et eller andet i hånden på vej til DP, hvor der ikke lige er fokus på mad.

Til aften har vi stadig en rugbrødsmad, bare med smør, i tern på bordet, og det vil han som regel have lidt af, og efterhånden er han begyndt at interessere sig lidt for sin normale aftensmad igen. Og efter vi er begyndt at give ham noget at dyppe i, har det også givet lidt mere indenbords (det kan både være noget mindre sundt, som ketchup, eller lidt sundere som avocadomos, ja alt hvad man lige kan finde på)

Også her har vi passet meget på ikke at presse, og respekteret hvis han ikke ville spise.

De dage han slet intet har spist, har vi så ventet et stykke tid, og så stillet noget skåret frugt ind i stuen (eller andet han har svært ved at lade stå) så han får lidt ned i maven til at sove på.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men det har været tydeligt herhjemme at det ikke har været kampene værd, og både SP og kloge bøger har fortalt mig at det går over igen, og hurtigst hvis man ikke giver det for meget opmærksomhed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar .. meget brugbart! :)

Jeg må prøve at lægge nervøsiteten lidt på hylden og lade hende selv styre det.. er nok lidt slem til at presse hende, for.. tanken om at hun ikke spiser.. hmm..

Nå.. hvis det er en fase, må vi prøve at ignorere det og tilbyde hende nogle af de ting vi VED hun vil spise, så hun får bare lidt ned :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom ronja er det yngre så har vi brugt samme metode som troldemor. Ronja har aldrig rigtig været god til at spise og der er tydeligt at hvis vi prøver at tilbyde hende maden med gaflen så vil hun ikke men hvis hun får lov at sidde selv eller vi stiller noget på sofabordet (ofte det samme som hun har nægtet) vil hun gerne. Håber hun snart begynder at spise igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER