Barbamama

Hjælp mig med at finde den gode soverytme

18 indlæg i dette emne

Jeg har indtil nu ment, at vi ikke skulle lave rytme på Valdemar men bare følge hans behov. Men nu synes jeg, at det begynder at blive svært at se på ham, hvornår han har behov for at sove... Og vi er vel også nødt til at have en eller anden form for rytme, nu hvor vi er begyndt på grød... Men jeg har bare rigtig svært ved at greje, hvordan sådan en rytme skal være. Og om det overhovedet er en god idé... Brian og jeg er selv ret "rytmeløse" og trives sådan, så det skal bestemt ikke være for vores skyld, at Valdemar skulle have en rytme... Men jeg tror, at han ville trives bedre med det, nu hvor han er blevet så stor som han er...

Men altså.. Hvor mange timer er det, man siger at et barn på 6 mdr "bør" sove i døgnet?

Og hvad kunne være et bud på en god soverytme? Han vågner pt. hver morgen mellem 6 og 7 og det er helt fint... Og jeg tænker, at det er fint med en søvnrytme, der inkluderer en middagslur sådan 11.30/12.00... Og han har i et stykke tid gået til ro kl. 20, og det synes jeg har været rart - det er bare kikset nu. Status pt. er at han er ked af det om aftenen og først overgiver sig på et (tilsyneladende helt tilfældigt) tidspunkt mellem 21 og 23, uanset om vi prøver at putte allerede kl. 19 eller prøver på forskellige senere tidspunkter.... Pt. sover han ikke ret længe ad gangen om dagen. Tit er det 1 time til formiddag, 1 time til middag og 1 time til eftermiddag ELLER 1 time til formiddag og 2 timer til middag. Jeg synes ikke, at det lyder af meget, men jeg har svært ved at bedømme om han bare er et barn, der ikke har så meget søvnbehov, eller om jeg skal være bedre til at hjælpe ham med at sove. Eller om det er helt normalt med 3 timers lur pr dag? Jeg synes altid at han har sovet mindre, end jeg har læst mig til at børn på hans alder "skulle". Han har altid været meget vågen i dagtimerne...

Mht. mad, så får han pt. grød "når det passer ham" omkring 11/12-tiden. Det er ok for mig, men det må også godt være tidligere eller senere...

Kort sagt må hans rytme egentlig være næsten hvad som helst for mig, bare han trives :)

Er der nogen, der gider prøve at strikke et "skema" sammen til os? Jeg tænker, at så kan vi prøve det, og hvis det virker er det fedt, og hvis ikke, så har vi da prøvet - og så kan vi måske se hvilke justeringer, der skal laves (børn er jo forskellige, så det kan jo være at han har bruge for en halv time mere/mindre, end hvad der foreslås).

Min tanke er, at han ikke skal vækkes, men at jeg skal prøve med et fast klokkeslet for aftenputning, et fast til formiddagslur, et fast til middagslur, et fast til eftermiddagslur og så nogle faste måltidstidspunkter?

Eller skal jeg fortsætte med "bare" at prøve at læse ham og så gå ud fra at hans aften-ked-af-det-hed bare er en fase? Det burde ikke være tigerspring, det skulle jo lige være slut... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I min "søvn bibel" Står der:

op kl 7

formiddagslur 10 til 11

eftermiddagslur 13.30 til 16

i seng kl 20

så umiddelbart ser det ikke helt tosset ud - Mie er også en dags ørn, der aldrig har sovet mere end 3 timer af gangen og som aldrig har taget 3 lure (medmindre det har været under tigerspring, men det ser vi lige bort fra). Og min tanke er at hvis han sover 11 timer i træk om natten så er der ikke langt op til de 12,5 timer der er inden for normalen ved 3-6 mdr. Husk det 14-15 timer er gennemsnittet, dvs nogen sover mindre, andre mere!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her står vi op mellem 6.30 og 8.00.. så får han grød og tøj på også leger han lidt, efter 1-2 timer er han træt igen og bliver så putet(ca.kl. 9-10), sover ca 1½ time og så op og lege lidt og få grød/mos og så leger han til 13-13.30 stykker og så ud og sove igen hvor han sover indtil ca 16-16.30.. så spiser vi kl17-17.30 og så nogle gange kan han være vågen længe men normalt nupper han en lille power-nap mellem 19-19.30 og så begynder vi putte ritual kl.20.30 ca.. og så i seng 21.15... vi er ved at begynde at rykke ham lidt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noahs rytme pt ligner meget soevnbilblens:

Vi har heller ikke presset en rytme ned over hovedet paa ham, men eftersom der har tegnet sig et moenster, saa har jeg proevet at rette ind efter det og holde ham lidt fast deri. Det kan man godt og det paavirker deres indre ur og giver en rar forudsigelighed for de smaa stoerrelser, er min overbevisning. Det er godt, de ved, hvad der skal ske, om ikke andet saa raekkefoelgen.

Han staar op med far kl. 7. Hvis han vaagner foer, saa er det altsaa stadig nat og han er dygtig til saa at sove videre.

De leger og hygger til jeg bliver vaekket ved 8-8:30.tiden. Han sidder med ved morgenbordet og faar en kiks at sutte i.

Kl. 9:30/10 er det tid til formiddagslur. Han sover ca. 1:15 til 1:45 min.

Han sidder med ved frokostbordet kl. 12 sharp og gumler i et eller andet, maaske faar han lidt skemad, hvis han vil have det.

Kl. 13:30/14 er det tid til eftermiddagsluren. Han sover alt fra halvanden til 2,5 time, alt efter om han er blevet meget stimuleret, er puttet mere henad 14 eller lige efter, natten foer osv...

Saa koerer han igennem til kl. 18 sharp, hvor der er aftensmad, 18:30 er der dejligt bad og kl. 19 putter vi.

Han bliver ammet, naar jeg staar op, medmindre han f.eks. spiste hos mig kl. 6. Saa bliver han ammet foer hver lur. plus det loese, hvis ikke han faar spist saa meget ved maaltiderne. Han har ellers altid spist hos mig efter han er vaagnet, men her paa det sidste med maaltider ved bordet, saa er det blevet foer lurene og putning om aftenen. Fra han er puttet til kl. 7 er det som regel kl. 23, 2-3-tiden og maaske igen ved 5-6 tiden, han ammes.

Det er mit bedste bud. Noah skal gerne stimuleres godt i sin vaagentid og ikke puttes for tidligt. Hellere traekke den en halv time, hvis ikke han virker heeelt klar til en lur... Saa sover han laengere .)

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vågner mellem 7-9, inden 7 er det stadig nat, og det forstår Silas for det meste.

Morgen flaske når han står op.

Flaske inden formiddagslur.

formiddagslur 10.30 - 11.30

Grød omkring kl 12.

Tilbudt flaske kl 14.

eftermiddagslur kl 14.15 - 16.00 ca

Mos omkring kl 17.30

Vælling og i seng kl 19.30-20.00

Sover for det meste hele natten, vågner han får han en lille flaske med lidt vand og så sover han videre bagefter.

Tiderne kan godt rykke en lille smule frem og tilbage, men det her er en typisk rytme her, og den fungere ganske godt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar! :lovebk

Det lyder til at mange af jer bruger formiddags + eftermiddagslur og ikke middagslur? Jeg troede faktisk at børn "skulle" sove 3 lure om dagen (men har også luret på, hvordan det lige skulle hænge sammen med at de også gerne skal sove et par sammenhængende timers lur engang imellem - der er jo ikke 30 timer i døgnet ;))...

Jeg var egentlig ved at forestille mig en rytme (ud fra hvad jeg ca. synes Valdemar selv "beder om" nu), der hed:

kl 6/7: Godmorgen

kl 8-10: Formiddagslur

kl 12/13-14/15: Middagslur

kl 16/17-17/18: Eftermiddagslur

kl 20/21: Godnat

Det giver sådan ca. 14-15 timer... Men nogle gange kikser det bare helt jo... Især om aftenen... Måske er det så bedre at prøve at lave en rytme a la denne:

6/7: Godmorgen (den kan jeg vist ikke lave om, han er MEGET morgenfrisk :D)

9-11: Formiddagslur (den skal så trækkes lidt... Den bliver hård, men jeg kan da prøve)

13/14-16/17: Eftermiddagslur (det tror jeg godt kan passe, hvis formiddagsluren er skubbet)

ca. kl 19: Starte putteritual

ca. kl 20: Godnat

Hvad tænker I?

Og hvad er det for en søvnbibel, I snakker om? Er det Helens bog om søvn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofia sov indtil for ganske nylig også 3 lure ( hun er 6½ måned nu), men lurerne blevbare kortere og kortere, og hun gik senere og senere i seng. Så sløjfede vi den tidlige morgenlur. Der hvor hun plejer at blive træt om morgenen, efter ca 1-1½ times vågentid, sætter jeg hende i triptrap stolen og servere noget frugt/frugtmos for hende, så vågner hun lidt op, og kan snildt være vågen ½-1 time mere.

Sofias dagsrytme ser lige nu sådan ud:

1.Op mellem kl 7 og 8. Nogen gange sover hun lidt kortere eller lidt længere og det rykker dagsplanen med op i mod en time.

2. kl.8.30-9: Frugt + frugtgrød. Jeg er lige begyndt at servere lidt tynd havregrød her også, men ofte er hun blevet ammet lidt efter hun står op og har altså ikke den store appetit.

3. Mellem kl 9.-9.45 starter formiddagslur og strækker sig til mellem 10.30 og 11.30.

4. Frokost kl 11.30-12.00

5.Ammes og puttes til lur mellem kl 13.30 og 14.30. Sover mellem 2 og 3 timer.

6. Hvis hun er stået tidligt op, og eftermiddagsluren har været kort så får hun en powernap omkring kl 17. Hvis hun gør det får hun serveret lidt grød + frugt inden.

7. De fleste dage aftensmad kl 18, men hvis hun tager en powernap først kl. 19, da hun jo ellers lige har fået lidt grød.

8. Sengetid mellem 20 og 21. Ammes omkring kl 20 og så en lille tår inden hun går i seng.

Bliver ammet 2 gange i løbet af natten ( nogen gange tre, men det bliver mere og mere sjældent)

Jeg går ikke op i at det er helt faste tider, men prøver at hun at hendes vågenperioder er lige lange fra dag til dag, og at der sker nogen af de samme tind morgen middag og aften. f.eks. er hun vågen mindst to timer morgen, mindst 3 timer middag og mindst 3, ofte 4 timer aften.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar! :lovebk

Det lyder til at mange af jer bruger formiddags + eftermiddagslur og ikke middagslur? Jeg troede faktisk at børn "skulle" sove 3 lure om dagen (men har også luret på, hvordan det lige skulle hænge sammen med at de også gerne skal sove et par sammenhængende timers lur engang imellem - der er jo ikke 30 timer i døgnet ;))...

Jeg var egentlig ved at forestille mig en rytme (ud fra hvad jeg ca. synes Valdemar selv "beder om" nu), der hed:

kl 6/7: Godmorgen

kl 8-10: Formiddagslur

kl 12/13-14/15: Middagslur

kl 16/17-17/18: Eftermiddagslur

kl 20/21: Godnat

Det giver sådan ca. 14-15 timer... Men nogle gange kikser det bare helt jo... Især om aftenen... Måske er det så bedre at prøve at lave en rytme a la denne:

6/7: Godmorgen (den kan jeg vist ikke lave om, han er MEGET morgenfrisk :D)

9-11: Formiddagslur (den skal så trækkes lidt... Den bliver hård, men jeg kan da prøve)

13/14-16/17: Eftermiddagslur (det tror jeg godt kan passe, hvis formiddagsluren er skubbet)

ca. kl 19: Starte putteritual

ca. kl 20: Godnat

Hvad tænker I?

Og hvad er det for en søvnbibel, I snakker om? Er det Helens bog om søvn?

Jeps Helens bog ;)

Jeg syntes den sidste plan lyder fornuftig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar! :lovebk

Det lyder til at mange af jer bruger formiddags + eftermiddagslur og ikke middagslur? Jeg troede faktisk at børn "skulle" sove 3 lure om dagen (men har også luret på, hvordan det lige skulle hænge sammen med at de også gerne skal sove et par sammenhængende timers lur engang imellem - der er jo ikke 30 timer i døgnet ;))...

Jeg var egentlig ved at forestille mig en rytme (ud fra hvad jeg ca. synes Valdemar selv "beder om" nu), der hed:

kl 6/7: Godmorgen

kl 8-10: Formiddagslur

kl 12/13-14/15: Middagslur

kl 16/17-17/18: Eftermiddagslur

kl 20/21: Godnat

Det giver sådan ca. 14-15 timer... Men nogle gange kikser det bare helt jo... Især om aftenen... Måske er det så bedre at prøve at lave en rytme a la denne:

6/7: Godmorgen (den kan jeg vist ikke lave om, han er MEGET morgenfrisk :D)

9-11: Formiddagslur (den skal så trækkes lidt... Den bliver hård, men jeg kan da prøve)

13/14-16/17: Eftermiddagslur (det tror jeg godt kan passe, hvis formiddagsluren er skubbet)

ca. kl 19: Starte putteritual

ca. kl 20: Godnat

Hvad tænker I?

Og hvad er det for en søvnbibel, I snakker om? Er det Helens bog om søvn?

Den sidste rytme du skriver, er nogenlunde hvad vi gør her. Nogle gange snupper han 3 timer om formiddagen og andre gange er det om eftermiddagen, når han sover.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig, sideste plan - lyder som Noah, Mie og Sofia ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, nu prøver vi. Det fungerer ikke helt godt pt., men vi fortsætter med at prøve...

Vi havde putteritual kl 18.30 igår og kl 19 lå han meget stille i sin seng og var lige ved at falde i søvn. Lidt for tidligt, men han var træt og dagen havde jo ikke passet med lurene i "den nye rytme", så vi tænkte at det var ok... Men ca. kvart over syv blev han ked af det... Og så var der "putteshow" med gråd indtil kl. 21 <_<

Så var vi så åndsvage, at vi faktisk ødelagde nattesøvnen for ham :blush Vi skulle have taget aftryk af hånd og fod i anledning af hans 6 mdrs fødselsdag og tænkte, at det var smart at gøre lige efter midnat, fordi der sov han jo nok rigtig tungt. FORKERT. Og så havde vi vågen baby indtil halv tre. Dumt-dumt-DUMT, det gør vi ALDRIG igen. :rolleyes

Nå, men så sov han igen, og vågnede kl 6 lige som han plejer. Der prøvede vi så at lege "shhh, det er stadig nat" og det virkede! :yay Så sov han helt indtil 7.30 :o

Og så ville jeg jo prøve at trække formiddagsluren den time også... Det gik slet ikke, kl 9 overgav jeg mig og puttede ham og han sov med det samme. Men det passer jo også med, at det var der, han skulle have formiddagslur "efter planen". Han vågnede så allerede 10.30, men altså en halv time fra eller til er vel ok?

Nu leger han på gulvet, og jeg tænker at jeg prøver at holde ham vågen indtil kl. 13 og forsøge at fortsætte i rytmen. Jeg tror godt, at det kan lade sig gøre, så tror I ikke, at det er det, jeg skal? :help :unsure

Årh, jeg synes det er svært det her... Men ok, vi var vel dømt til en dårlig start med det åndsvage stunt i nat. :rolleyes :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man siger man kan rykke 15 min af gangen ikke mere - men ellers lyder det fornuftigt!

Vi rykkede 15 min af gangen og har fået skubbet rytmen 1,5 - 2 timer i alt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, 15 minutter ad gangen. Tjek! :)

Pt. går det dog ret godt. Han holdt helt indtil 13.30 og sover pt. så hvis han fortsætter med det en time eller to mere, så er det jo bare perfekt. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tage det ret afslappet og saa foele mig lidt frem... jeg ved godt at det kan foeles som at rage rundt i blinde, men det skal nok gaa. Og saa er de 15 min ad gangen gode at tage, selvom det aldrig rigtig er lykkes hos os, fordi Noah ikke har vaeret saa fast i tider, som han lige pludselig er nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror heller ikke at Valdemar er så fast, at jeg "gennemskue" hvor meget jeg rykker med altid... Men jeg kan da prøve.

OG OG OG!!!! Idag startede vi putteritual kl. 18.30/18.45, og 19.15 forlod jeg soveværelset... Og Valdemar ligger og putter godt med piratflodhesten Arnold (hans nusseklud) :7himmel Og der var ingen gråd (udover lidt brok ved tandbørstningen - det er en helt anden historie) :loveshower

Det vil jeg faktisk godt tillade mig at betragte som succes :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder virkelig også som succes :yay De små sejre giver en stor sejr i den sidste ende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er bare dejligt. :yay Og hver eneste grådfrie putning (uanset klokkeslet, faktisk) er da en succes :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne godt forestille mig, at grunden til, at du har svært ved at putte ham om aftenen er, at han er lige der, hvor han er på nippet til at kunne nøjes med to lure om dagen, som I også har været inde på.

Vi oplevede præcis det samme med vores datter, at hun egentlig var træt rimeligt tidligt, men hun kunne bare ikke sove, før det blev rigtigt aften. Så havde vi lige et par måneder, hvor man nogle gange var nødt til bare at gå en tur eller et eller andet for at hun kunne slappe af, indtil det blev puttetid.

Som udgangspunkt tror jeg, at du skal prøve at putte ham, når han viser tegn på træthed og ikke forsøge at skubbe rytmen for meget - men, som sagt, hvis du oplever, at han aldrig kan falde i søvn på et bestemt tidspunkt, så kan det være godt bare at prøve at aktivere ham i stedet, indtil han KAN sove.

Jeg tror ikke, det hjælper noget i sig selv at forsøge at etablere en fast rytme. Det er bedre at lade dem sove, når de er trætte.

Men når det er sagt, så har min dagplejer løst problemet med at få en fast rytme sådan, at han går ud og pusler lidt omkring barnevognen, når han synes, det er tid til at vågne, og så vågner hun ofte af sig selv, fordi hun ikke sov ret tungt. Men når hun er herhjemme, så tager hun snildt 4 timer i træk og så kun tre kvarter senere på dagen, fordi hun har fuldstændig ro, når hun sover. Så det kan du da prøve, hvis du vil :)

Jeg synes også, at de nogle gange kan se trætte ud og gnide øjne, når de i virkeligheden bare er sultne. Så det kan godt snyde.

Jeg har en bog om børns søvn, og der står, at det er normalt med 2 lure om dagen på i alt 3-4 timer og i alt 14-15 timer i døgnet, når de er 6 mdr. Men det kan variere ret meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER