7-9-13

Forslag til kostplan ved madlede?

11 indlæg i dette emne

Hej piger,

Der er efterhånden ingen tvivl om at I ved en hel masse om en hel masse, så jeg håber også i måske kan hjælpe med dette.

Jeg har haft meget kraftig kvalme fra uge 5 og ca til nu, uge 14, og er i behandling for hyperemesis. Får dog ikke drop længere, men tager stadig ondansetron, og får akkupunktur.

Jeg er nu endeligt kommet dertil, hvor jeg kan begynde at få ting lidt nemmere ned, men efter to hele måneder med kakaomælk, yogurt, kiks og franskbrød, synes jeg det er svært at komme igang med en normal kost igen.

Jeg har stadig kvalme og ret meget madlede, så tanken om alt mad frastøder mig.

Men jeg vil heller ikke blive ved med at leve af sukker og kulhydrater, så jeg søger en form for kostplan, som jeg kan holde mig til, for at sikre at jeg og baby får næring, uden jeg skal tænke for meget over hvad jeg mon kan få ned.

For kvalmen bliver jo værre hver gang der går lidt for lang tid imellem måltiderne, og så søger jeg til det sikre og nemme - altså sukker... hmmm... tror baby skal på afvænning når den kommer ud ;)

Også meget gerne forslag til hvad man kan spise/drikke når man vågner om natten pga kvalmen (HVER nat :() samt om morgenen,

Glæder mig til at høre alle jeres gode råd :)

Indtil nu har jeg været sygemeldt og arbejdet hjemmefra, men på mandag begynder jeg deltids på kontoret igen, og der er køleskab.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uha håber der kommer nogle med gode råd...

Døjer ikke selv med decideret kvalme, men kan få det skidt hvis jeg ikke spiser ofte....så kunne også godt bruge gode råd... :)

Men en ting vi har gjort herhjemme, det er altså at købe fedtfattig youghurt, fordi det er en ting jeg har nemt ved at få ned...så spiser jeg gerne frugt stykker på så det mætter mere...

men det er også det eneste "sikre" jeg har hvor jeg ved hvor længe jeg kan gå inden næste måltid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha håber der kommer nogle med gode råd...

Døjer ikke selv med decideret kvalme, men kan få det skidt hvis jeg ikke spiser ofte....så kunne også godt bruge gode råd... :)

Men en ting vi har gjort herhjemme, det er altså at købe fedtfattig youghurt, fordi det er en ting jeg har nemt ved at få ned...så spiser jeg gerne frugt stykker på så det mætter mere...

men det er også det eneste "sikre" jeg har hvor jeg ved hvor længe jeg kan gå inden næste måltid :)

Yoghurt er også bare dejligt nemt at få ned :)

Her har det dog ikke været fedtfattigt, da det har handlet om at få så mange kalorier indenbord som nødvendigt, da jeg tabte mig ret meget i starten. Er 176 høj, og vejede 70 da jeg testede positiv, og nu i uge 14 vejer jeg 63!

Men nu har jeg holdt vægten de sidste 3 uger, så håber jeg kan spise mig til lidt mere energi igen, for kan slet ikke holde til at stå op pt, uden at blive dårlig og svimmel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yoghurt er også bare dejligt nemt at få ned :)

Her har det dog ikke været fedtfattigt, da det har handlet om at få så mange kalorier indenbord som nødvendigt, da jeg tabte mig ret meget i starten. Er 176 høj, og vejede 70 da jeg testede positiv, og nu i uge 14 vejer jeg 63!

Men nu har jeg holdt vægten de sidste 3 uger, så håber jeg kan spise mig til lidt mere energi igen, for kan slet ikke holde til at stå op pt, uden at blive dårlig og svimmel.

Ja okay det er også noget af en vægtforskel kan jeg godt se... nåå jo rugbrødsmadder med mørk pålægschokolade er også et hit her om aftenen inden jeg går i seng eller hvis jeg vågner om natten. Er nemlig ik så god til rugbrød så det der pålægschokolade hjælper på det... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja okay det er også noget af en vægtforskel kan jeg godt se... nåå jo rugbrødsmadder med mørk pålægschokolade er også et hit her om aftenen inden jeg går i seng eller hvis jeg vågner om natten. Er nemlig ik så god til rugbrød så det der pålægschokolade hjælper på det... ;)

Har jo altid betragtet mig selv som normalvægtig, så havde bestemt ikke regnet med at graviditet skulle betyde vægttab :P

Er ikke så stor fan af rygbrød efter det er kommet op tilpas mange gange (i hvert fald ikke noget med kerner) :P Er sgi blevet lidt kræsen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber der kommer nogle rigtig gode råd! Her synes jeg at bananer er godt, og derudover youghurt og kiks... Og en bolle med smør når bølgerne går højt!

Håber du snart blvier frisk igen :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtig godt at få protein, det holder blodsukkeret stabilt længere, og kan derfor være lidt bedre til at holde kvalmen væk i lidt længere tid. Så prøv med noget kød, f.eks kyllinge pålæg/kyllinge bryst, det er sådan rimelig nemt at få ned. Jeg havde også succes med mild ost, enten på brød eller også bare i stænger. Nogle meget milde frikadeller. Måske æg.

Og så er grove kulhydrater altså også lidt bedre for blodsukkeret (og dermed tit kvalmen), det havde jeg selv svært ved at spise, men når det kom ned, så hjalp det altså. Måske bare start med grove boller. Ellers måske grovpasta virker for dig? Med hjemmelavet dressing af yoghurt? Jeg synes min krop var glad for lette grøntsager og frugter: agurk, æble uden skrald, melon osv. men jeg måtte altså få manden til at lave det for det meste. Generelt har det hjulpet mig når jeg ikke selv skal lave maden, jeg nåede simpelthen at miste appetitten inden maden var færdig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har også lavet nogle sunde hjemmebagte knækbrød som har virket som gode snacks her... er dog bare blevet træt af dem efter at have spist en del af dem hehe...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige lidt med her... :)

Har også en del madlede, men det svinger meget... Har dog ikke så mange gode råd! Jeg forsøger bare at få noget ned...

Men som regel går det godt hvis det er flydende eller blød kost!

Så har købt nogle nemme pose supper jeg hurtigt kan lave mest til om middagen :) Og ellers er der altid lidt tunmusse, hårdkogte æg og skyllet salat i køleskabet! Det er køligt og kan smage af det man ønsker næsten...

Men har generelt haft en helt utrolig lyst til fisk siden jeg blev gravid :) Især tunmusse og lakseroulader... Mystisk.. men tænker at jeg må have brug for noget omega 3 ;) hihi...

Tænker pt ikke over at det SKAL være sundt osv.. jeg spiser det jeg har lyst til og gør bare hvad jeg kan for at få det ned :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger

Jeg havde rigtig meget kvalme og madlede de første 4 mdr af graviditeten. Da jeg begyndte at spise lidt "rigtig" mad igen var jeg rigtig glad for banan, gulerødder og avocado og trøstede mig med at det i hvert fald indeholder mange gode næringsstoffer og fibre, avocado indeholder også både protein og sunde fedtstoffer. Så det var et godt supplement til sukkerholdig mad og hvide kulhydrater som ellers var noget af det eneste der gled ned.

Manden måtte lave pandekager (med masser af æg =protein) til mig og så gik det også nogenlunde fint med kartofler i forskellige former. Der er stadig meget stivelse i kartofler, men også en del af de gode ting, så det er i hvert fald bedre end hvidt brød og hvid pasta.

Ellers affandt jeg mig med at "kostplanen" måtte bestå af det jeg kunne klare at holde i mig, og så valgte jeg at tro på at baby får hvad den har brug for uanset hvad og lod være med at bekymre mig alt for meget om næringsværdien. Stille og roligt blev mine madvaner mere normale og nu hvor jeg har overstået de første 5 mdr af graviditeten spiser jeg helt normalt igen og har pludselig også øget vægten, der ellers stod helt stille indtil uge 18. Baby trives og har det godt og ved 20-ugers scanningen var den helt den rigtige størrelse :-)

Håber det også kommer til at gå bedre for jer andre og at kvalmen og madleden snart forsvinder helt :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger

Jeg havde rigtig meget kvalme og madlede de første 4 mdr af graviditeten. Da jeg begyndte at spise lidt "rigtig" mad igen var jeg rigtig glad for banan, gulerødder og avocado og trøstede mig med at det i hvert fald indeholder mange gode næringsstoffer og fibre, avocado indeholder også både protein og sunde fedtstoffer. Så det var et godt supplement til sukkerholdig mad og hvide kulhydrater som ellers var noget af det eneste der gled ned.

Manden måtte lave pandekager (med masser af æg =protein) til mig og så gik det også nogenlunde fint med kartofler i forskellige former. Der er stadig meget stivelse i kartofler, men også en del af de gode ting, så det er i hvert fald bedre end hvidt brød og hvid pasta.

Ellers affandt jeg mig med at "kostplanen" måtte bestå af det jeg kunne klare at holde i mig, og så valgte jeg at tro på at baby får hvad den har brug for uanset hvad og lod være med at bekymre mig alt for meget om næringsværdien. Stille og roligt blev mine madvaner mere normale og nu hvor jeg har overstået de første 5 mdr af graviditeten spiser jeg helt normalt igen og har pludselig også øget vægten, der ellers stod helt stille indtil uge 18. Baby trives og har det godt og ved 20-ugers scanningen var den helt den rigtige størrelse :-)

Håber det også kommer til at gå bedre for jer andre og at kvalmen og madleden snart forsvinder helt :-D

Dejligt at høre at det er et liv efter kvalmen :)

Lyder som en god ide med pandekager - dem kan man (altså manden) jo også lave i en lidt mere proteinrig og sukker-fattig version - wee :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER