Bamse&Kylling

Den søvn der?!

20 indlæg i dette emne

Min datter er 14 uger i morgen og 15 uger fra termin. Den sidste uges tid har hun ikke villet i seng om aftenen. Vi har indtil nu kunne putte hende i vuggen og så er hun selv faldet i søvn indenfor 15 min. Men ikke mere!! Nu ser hun helt skræmt ud, når vi ligger hende og begynder efter lidt tid, at græde og vi tager hende op. Hun kan sagtens sove i vores arme, men vågner og virker skræmt, hver gang vi ligger hende og starter forfra. Til sidst er henså udmattet, at hun overgiver sig og sover videre i vuggen ude brok og uden at se skræmt ud - har ikke lyst til at lade hende ligge, hvis hun ikke ser tryg ud!!

Hun sover fint videre med det samme om natten efter amning og er kun oppe 1-2 gange. Om dagen sover hun SÅ godt i barnevognen og der er ingen problemer med at ligge hende!

Hun plejer at være tidligt på den med tigerspring og min app siger, at denne starter alt imellem 14,5 og 19,5 uge ca., hvilket jo passer udfra termin.

Jeg er usikker på, om det er tigeren og dermed en mulig fase hun skal igennem eller om hun pludselig er blevet sværere at putte og vi evt. skal lave en slagplan til at genetablere den gode putning?

Hvad tænker I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker at hun går ind i sin "søvnkrise" periode nu om det er tigerspring, udviklingsspring, at hun bliver bevidst om noget mere eller at det bare ligger til alderen ved jeg ikke, jeg ved bare at det er naturligt. Tror du gør det rigtige i at tage hende op når hun virker utryg.

Herhjemme hjalp det at svøbe Mie og når hun var HELT slap og sekunder fra søvnen så lagde jeg hende med dynen stadig svøbt om kroppen (hun sover på sin sleebee så der folder jeg lige "dynen" derfra over hendes ben og fødder, men et tæppe kan også bruges, det brugte jeg i liften hen over julen)- men det er måske lidt anderledes fordi hun skulle vendes FRA at falde i søvn i armene, så jeg ved ikke om mit råd virker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at hun går ind i sin "søvnkrise" periode nu om det er tigerspring, udviklingsspring, at hun bliver bevidst om noget mere eller at det bare ligger til alderen ved jeg ikke, jeg ved bare at det er naturligt. Tror du gør det rigtige i at tage hende op når hun virker utryg.

Herhjemme hjalp det at svøbe Mie og når hun var HELT slap og sekunder fra søvnen så lagde jeg hende med dynen stadig svøbt om kroppen (hun sover på sin sleebee så der folder jeg lige "dynen" derfra over hendes ben og fødder, men et tæppe kan også bruges, det brugte jeg i liften hen over julen)- men det er måske lidt anderledes fordi hun skulle vendes FRA at falde i søvn i armene, så jeg ved ikke om mit råd virker.

Hvad går søvnkrisen præcis ud på? At hun ikke vil slippe dagen eller..?

Man siger jo, at man ikke må vække en baby, men hvor længe er en baby definitionsmæssigt en baby? Altså, må jeg vække hende nu og styre rytmen så meget som muligt eller er det stadig på grænsen til forbudt?

Hun kan snildt sove 3-4 timer to gange om dagen!! Det synes jeg er meget..!

Det ideelle for os ville være at hun ca. sov 9.00-11.00, 13.30-16.30 og så måske en lille bitte lur senere, hvis hun er ved at gå helt kold og i seng mellem 19-20 og op igen ved 6.30-7 tiden. Lyder det helt hen i vejret for en på lidt over 3 måneder??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Søvnkrisen er at søvnen ændres uhensigtsmæssig fx at have svært ved at slippe dagen, kun sove meget korte lure eller vågne alt for ofte om natten. Men det kan også give sig til udtryk anderledes.

Mie kan også sove 2x3 timer på en god dag, men oftest er det 2 timer den ene lur og 3 timer den anden lur altså 5 timer i alt, under søvn krisen kunne hun gå fra kl. 10 om formiddagen og til kl 16 på kun 10-20 min søvn. Tilgengæld kunne hun så sove fra kl 16 til kl 05 om morgenen (et HELVEDE) Jeg rykkede så alle lurene 15 min af gangen og meget meget hurtigt hed det op kl 7 puttes 9,30 - sove så lang tid hun kan (ofte til ca 12 +/- 30 min) puttes kl 13.30-14.00 op når hun vågner mellem 15.30 og 16.30

De skal sove ca 13-15 timer i gennemsnit på et døgn, men alt mellem 12,5 og 16 timer er normalt - så prøv og tæl, mener 10 at timerne helst skal være om natten. Men altså jeg kan VIRKELIG anbefale "Helens bog om børn og søvn - sådan får du dit barn til at sove" af Helen lyng Hansen der er SÅ mange problemstillinger nævnt og hvad man kan gøre for at afhjælpe det. Den kan helt sikkert lånes på biblioteket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart tror jeg, hun har svært ved at slippe dagen så!

I dag var hun vågen fra 16-21.45, hvilket jeg synes er lige lovlig lang tid.! Prøvede at få hende i seng fra kl 19.. Hun græder aldrig rigtig, men vil ikke lukke øjnene.!

Har fulgt med i din tråd og skal helt sikkert prøve at låne den på biblioteket. Jeg har "sov igennem uden gråd". Men ved ikke heeelt, hvad jeg synes. Umiddelbart virker den okay, men henvender sig mest til børn der vågner vildt mange gange om natten, hvilket ikke er tilfældet her. Hun vågner 1-2 gange om natten og er HELDIGVIS nem at få til at sove videre der! Så det er faktisk kun om aftenen der er problemer. Og hun sover lange lure, nærmest for lange..

Vækker du Mie, når du synes hun har sovet nok om dagen? For at holde hende i rytmen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har kun været nødvendig i går fordi hun kun havde sovet 30 min eftermiddagslur og derfor var helt færdig 17.45 så der havde Anders puttet hende så tog jeg hende op efter en time og lod hende vågne blidt i hendes weekendseng (som vi bruger som kravlegård) og så puttede jeg hende igen efter en time - ellers ville hun have sovet igennem og gået tilbage til det gamle mønster. Mener Tinakp vækkede hendes Elin da hun havde vendt rundt på nat og dag. Vil lige se om jeg kan finde nogle guldkorn i bogen til dig imorgen tidlig men er lige hoppet i seng nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Lia havde et par af de dage hvor hun lavede om på det hele pga tigerspring, besluttede jeg på 2. Dagen at nu begyndte vi nogle rigtige rytmer.. Tror hun var ml 3--4 mdr.. Lia har altid haft et meget fint indre ur, et godt sovehjerte og været meget regelmæssig også om natten. Jeg prøvede at lave rytmerne så de lå så tæt op af hendes hidtidige indre ur. Hun var mest stædig om aftenen (som du beskriver det) men da blev jeg stædig også.

Fik sutten, nynnede svagt den samme natsang, Vuggede i armene til øjnene glimmede, lagde hende (med hovedet puttende i dynen og resten svøbt om sig), og gentog og gentog og gentog mange gange den rytme hver aften, men kun i 4 dage, så var hun ovre det :)

Og vi har lige haft en lidt lignende tur, dog uden egentlig gråd, bare mere "brok" a la tag mig dog op. Det har vist sig at være tryghed ved at være ved min nærkontakt, for hun sover så snart jeg tar hende op (uanset hvilken stilling) og kan lægge hende med det samme..

Pøj pøj med det, håber i snart fanger "rytmen" igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har kun været nødvendig i går fordi hun kun havde sovet 30 min eftermiddagslur og derfor var helt færdig 17.45 så der havde Anders puttet hende så tog jeg hende op efter en time og lod hende vågne blidt i hendes weekendseng (som vi bruger som kravlegård) og så puttede jeg hende igen efter en time - ellers ville hun have sovet igennem og gået tilbage til det gamle mønster. Mener Tinakp vækkede hendes Elin da hun havde vendt rundt på nat og dag. Vil lige se om jeg kan finde nogle guldkorn i bogen til dig imorgen tidlig men er lige hoppet i seng nu :)

Perfekt, tak :kram2

Jeg må nok begynde at vække hende. Hun er heldigvis aldrig sur, hvis vi har vækket hende, fordi vi har skullet afsted til noget og sådan, så det burde kunne lykkedes.

Da jeg endelig fik hende til at sove i går, sov hun så til 5.10 ca. så hun var jo træt i går aftes - hun sov så videre til lidt over 7 efter at have spist, så det var jo fint.

Da Lia havde et par af de dage hvor hun lavede om på det hele pga tigerspring, besluttede jeg på 2. Dagen at nu begyndte vi nogle rigtige rytmer.. Tror hun var ml 3--4 mdr.. Lia har altid haft et meget fint indre ur, et godt sovehjerte og været meget regelmæssig også om natten. Jeg prøvede at lave rytmerne så de lå så tæt op af hendes hidtidige indre ur. Hun var mest stædig om aftenen (som du beskriver det) men da blev jeg stædig også.

Fik sutten, nynnede svagt den samme natsang, Vuggede i armene til øjnene glimmede, lagde hende (med hovedet puttende i dynen og resten svøbt om sig), og gentog og gentog og gentog mange gange den rytme hver aften, men kun i 4 dage, så var hun ovre det :)

Og vi har lige haft en lidt lignende tur, dog uden egentlig gråd, bare mere "brok" a la tag mig dog op. Det har vist sig at være tryghed ved at være ved min nærkontakt, for hun sover så snart jeg tar hende op (uanset hvilken stilling) og kan lægge hende med det samme..

Pøj pøj med det, håber i snart fanger "rytmen" igen.

Tak :) Håber også snart vi fanger rytmen!

Det er bare som om, at selvom vi ligger hende igen og igen, når hun er faldet til ro, men ikke sover helt, så giver hun et spjæt og græder næsten med det samme.. Kan ikke rigtig svøbe hende i dynen, da hun er en virkelig varm baby og kun sover med natdragt uden body under, for ikke at få det for varmt - alligevel vågner hun altid med varmeknopper nedad maven!

De sidste par dage er det kun lykkedes, hvis hun sover tungt og kun svagt opdager, at vi ligger hende - hun kigger op, men er for træt til at reagere.

Der udover tror jeg, at hun øver sig i alle de nye færdigheder hun lærer i løbet af dagen. Hun er begyndt at gurgle, hvilket hun gjorde SÅ meget i går aftes. Plus at hun har opdaget sine fødder og ligger hele tiden med benene i vejret for at fange dem, hvilket resultere i, at hun løfter dem under dynen, får dynen i hovedet og bliver sur.. :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg kigget i bogen og der er nok 5-6 ting som jeg tænker er relevant for dig der er i hvert fald 3 kapitler hvor der står noget.

i kapitlet "3 måneder dit spædbarn bliver en baby" står der noget om ændret søvnmønster, tre-lure-i-løbet-af-dagen modellen og at mange børn ikke sover før 22 om aftenen. Der står nogetom at huske at aktivere barnet da gab og træthedstegn kan være kedsomhed i stedet (ikke at jeg siger du aktiverer for lidt, men herhjemme hjalp det helt vildt at finde nye lege)

Der er et kapitel der hedder "hvad kan du gøre når dit barn sover for sent om aftenen der står "Husk her på at små børn på 3-4 mdr ofte har en naturlig vågenperide om aftenen, her er ikke tale at barnet skal have ændret rytme"

Der er også et kapitel der hedder "hvis dit barn sover for meget om dagen og for lidt om natten"

Så guldkorn er der nok af, jeg kan bare ikke skrive det hele ;) og skal snart ud af døren til åben SP.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg kigget i bogen og der er nok 5-6 ting som jeg tænker er relevant for dig der er i hvert fald 3 kapitler hvor der står noget.

i kapitlet "3 måneder dit spædbarn bliver en baby" står der noget om ændret søvnmønster, tre-lure-i-løbet-af-dagen modellen og at mange børn ikke sover før 22 om aftenen. Der står nogetom at huske at aktivere barnet da gab og træthedstegn kan være kedsomhed i stedet (ikke at jeg siger du aktiverer for lidt, men herhjemme hjalp det helt vildt at finde nye lege)

Der er et kapitel der hedder "hvad kan du gøre når dit barn sover for sent om aftenen der står "Husk her på at små børn på 3-4 mdr ofte har en naturlig vågenperide om aftenen, her er ikke tale at barnet skal have ændret rytme"

Der er også et kapitel der hedder "hvis dit barn sover for meget om dagen og for lidt om natten"

Så guldkorn er der nok af, jeg kan bare ikke skrive det hele ;) og skal snart ud af døren til åben SP.

Perfekt!! :tak Det hele lyder relevant. Jeg må lige reservere bogen på biblioteket med det samme!! :sc

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Perfekt!! :tak Det hele lyder relevant. Jeg må lige reservere bogen på biblioteket med det samme!! :sc

Ej okay, var så nummer 32(!!!) i køen til at låne bogen - jeg må i Bog&Ide og købe den efter rytmisk babygymnastik i dag.!

Den lyder bedre end "Sov igennem uden gråd" - den arvede jeg heldigvis fra en anden, så har ikke brugt penge på den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej okay, var så nummer 32(!!!) i køen til at låne bogen - jeg må i Bog&Ide og købe den efter rytmisk babygymnastik i dag.!

Den lyder bedre end "Sov igennem uden gråd" - den arvede jeg heldigvis fra en anden, så har ikke brugt penge på den :)

:D jeg kiggede også efter den på det lokale bibliotek, jeg kunne resevere den fra april :o

Så jeg bestilte et eksemplar på saxo.dk i går

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej okay, var så nummer 32(!!!) i køen til at låne bogen - jeg må i Bog&Ide og købe den efter rytmisk babygymnastik i dag.!

Den lyder bedre end "Sov igennem uden gråd" - den arvede jeg heldigvis fra en anden, så har ikke brugt penge på den :)

:D jeg kiggede også efter den på det lokale bibliotek, jeg kunne resevere den fra april :o

Så jeg bestilte et eksemplar på saxo.dk i går

JØSES måske de skulle skaffe et par ekstra eksemplarer!!! Man står jo ofte akut og har brug for bogen!!! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JØSES måske de skulle skaffe et par ekstra eksemplarer!!! Man står jo ofte akut og har brug for bogen!!! :o

Lige præcis, det er jo nu og her..! Det må være et salgstrick :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er medlem af gyldendals børnebogklub, så er der lige nu tilbud på den til 169 kr... jeg ved ikke hvad den koster andre steder.. Men jeg har lige bestilt den - håber at de er hurtige med leveringen. Hun ved altså meget hende Helen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er medlem af gyldendals børnebogklub, så er der lige nu tilbud på den til 169 kr... jeg ved ikke hvad den koster andre steder.. Men jeg har lige bestilt den - håber at de er hurtige med leveringen. Hun ved altså meget hende Helen...

Det er jeg ikke, kunne ikke lige overskue tilbud og opringninger fra sælgere engang, hvor jeg overvejede det :) Ellers tak for info :kiss

Købte bogen i Bog&Ide i går til 250, så det er fint nok. Har knap nok læst i den og A sov fra 20.30-06.00 uden at vågne imellem tiden - så den skal nok gøre underværker, når jeg får læst lidt :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg ikke, kunne ikke lige overskue tilbud og opringninger fra sælgere engang, hvor jeg overvejede det :) Ellers tak for info :kiss

Købte bogen i Bog&Ide i går til 250, så det er fint nok. Har knap nok læst i den og A sov fra 20.30-06.00 uden at vågne imellem tiden - så den skal nok gøre underværker, når jeg får læst lidt :yay

Ej hvor fedt... uh ha, så glæder jeg mig til min bog dukker op!

Er du ikke helt rundt på gulvet og fuld af overskud? Der er ikke noget som betyder så meget som en go nattesøvn... :yay det er kilden til al overskud...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor fedt... uh ha, så glæder jeg mig til min bog dukker op!

Er du ikke helt rundt på gulvet og fuld af overskud? Der er ikke noget som betyder så meget som en go nattesøvn... :yay det er kilden til al overskud...

Af frygt for at lyde luksus, så er jeg vant til at være oppe 1 maks 2 gange om natten, så synes egentlig ikke det var den store forskel søvnmæssigt :) Vågnede også selv på det tidspunkt, hun plejer at vågne - typisk! Hehe..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kender jeg alt for godt - altså det med at vågne på de tidspunkter, hvor man er vant til at de vågner... jeg vågner stadig en gang i timen først på natten... det er belastende (det er ikke hver nat, men gør det lige i tiden)

Selvom du har været heldig før med kun at være oppe et par gange, så er det stadig hårdt når der går ged i natte-søvnen. Så det kan jeg sagtens forstå at du synes!

Håber for jer at det fortsætter i den gode stil som i går! :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kender jeg alt for godt - altså det med at vågne på de tidspunkter, hvor man er vant til at de vågner... jeg vågner stadig en gang i timen først på natten... det er belastende (det er ikke hver nat, men gør det lige i tiden)

Selvom du har været heldig før med kun at være oppe et par gange, så er det stadig hårdt når der går ged i natte-søvnen. Så det kan jeg sagtens forstå at du synes!

Håber for jer at det fortsætter i den gode stil som i går! :goodluck

Indtil videre kører det :) Hun sover nu og det tog kun et kvarter fra hun lå vågen i vuggen, til hun sov! Optur!! Så må vi se, om det er en 'all nighter' igen!

Glæd dig til bogen, selvom jeg dog stadig ikke har nået at læse i den..! :) Vil igang nu!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER